Annons

Fågelidentifikation

Astacus

Aktiv medlem
löv-, rör- eller annan sångare?

Eftersom fågeln ifråga var knäpptyst är jag osäker. Lokalen har massor av rörsångare men det är ju väldigt tidigt. Egentligen väl tidigt även för lövsångare?
Djurö/Vindö, Stockholms skärgård.
Mycket tacksam för hjälp.
 

Bilagor

jnd65

Avslutat medlemskap
Eftersom fågeln ifråga var knäpptyst är jag osäker. Lokalen har massor av rörsångare men det är ju väldigt tidigt. Egentligen väl tidigt även för lövsångare?
Djurö/Vindö, Stockholms skärgård.
Mycket tacksam för hjälp.
Du har ju också Gransångaren som är väldigt snarlik Lövsångaren.
Rörsångaren är väl mer brunaktig i sin ton än den du fotat.
 

jnd65

Avslutat medlemskap
Synd att den var tyst, Gran & Lövsångarna är väldigt lika varandra.
Gransångaren kommer enligt utsago 2--3 veckor tidigare än vad Lövsångaren gör.
Du får ge dig ut på spaning igen.
 

Dagernas

Aktiv medlem
Eftersom fågeln ifråga var knäpptyst är jag osäker. Lokalen har massor av rörsångare men det är ju väldigt tidigt. Egentligen väl tidigt även för lövsångare?
Djurö/Vindö, Stockholms skärgård.
Mycket tacksam för hjälp.
Jag skulle nog hålla på lövsångare. Jag tycker att benen ser ljusa ut. Gransångaren har mörkare ben men det är lite svårt att se på bilden.
 

Osquar

Aktiv medlem
Eftersom fågeln ifråga var knäpptyst är jag osäker. Lokalen har massor av rörsångare men det är ju väldigt tidigt. Egentligen väl tidigt även för lövsångare?
Djurö/Vindö, Stockholms skärgård.
Mycket tacksam för hjälp.
Lövsångare. Tydligt gul i "ansiktet", ögonbrynstrecket, strupe-haka-bröst (nästan så det för tankarna till grönsångare) samt ger ett lite större/kraftigare intryck (subjektivt på bild dock) än vad den klenare gransångaren.

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
Hej
Två frågor:
1) ? (Västerås förra veckan)
2) Dubbeltrast? (Västerås i trädgården idag)


Med vänlig hälsning
/Lars
1 Knipa
2 Spontant känns det som en dubbeltrast, men samtidigt ser jag antydan till en "kalott" på hjässan som skulle kunna indikera taltrast... En större bild skulle eventuellt kunna säkerställa id. Däremot är det inte bud på rödvingetrast.

/Oscar
 

Coff

Aktiv medlem
Samma sak här. Entita eller Talltita. Tala gärna om vad ni tar det på så man kan lära sig... Jag tror det är en talltita
Jag håller med om talltita :)

Ja de har lite olika form. Entitans hjässa är lite mindre i förhållande till "nacken". Entitan har lite smutsigare vit kind, till skillnad mot talltitan som är rent vit ända bak till där det svarta tar vid. Det svarta som dessutom brukar upplevas lite mattare svart på talltitan. Talltitan har ett ljust fällt på vingarna som man kan ana på denna bilden vilket entitan saknar. Entitan är lite ljusare i "mungipan" och har oftast mindre och mer "välinramad" haklapp än talltitan.

Mvh
 

Vanheden

Aktiv medlem
Hej experter! Jag funderar över dessa två fåglar (som säkert är skitvanliga i stan).
Var är det för rackare? Har bott här ett tag men aldrig råkat på dom förrut (varit fokuserad på skägghakedoppingen i hamnen dock).
Vasa, Finland.
Tacksam för svar!
 

Bilagor

Vanheden

Aktiv medlem
Hej experter! Jag funderar över dessa två fåglar (som säkert är skitvanliga i stan).
Var är det för rackare? Har bott här ett tag men aldrig råkat på dom förrut (varit fokuserad på skägghakedoppingen i hamnen dock).
Vasa, Finland.
Tacksam för svar!
Fågel no. 2 var tydligen en helt vanlig stare. Lurar på första än :)
 

larskarlsson

Aktiv medlem
Några fler på trasten

1 Knipa
2 Spontant känns det som en dubbeltrast, men samtidigt ser jag antydan till en "kalott" på hjässan som skulle kunna indikera taltrast... En större bild skulle eventuellt kunna säkerställa id. Däremot är det inte bud på rödvingetrast.

/Oscar
Här kommer några fler förstorade, men inte bra, bilder.
Med vänlig hälsning
/Lars
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Hej
Två frågor:
1) ? (Västerås förra veckan)
2) Dubbeltrast? (Västerås i trädgården idag)


Med vänlig hälsning
/Lars
Hej Lars!

Det är en taltrast. Det är solklart på de nya bilder du postat, inte fullt så lätt att se på den lilla bilden. Tal- och dubbeltrast kan se mycket lika ut i vissa fall.

Mvh, Toni
 
ANNONS