Annons

Köp av ny ryggsäck/väska

Produkter
(logga in för att koppla)

Ohjay

Medlem
Skulle behöva tips på en ny ryggsäck/väska för mina fotoprylar. Det finns ju en uppsjö av dem så det är svårt att veta i vilken ände man ska börja nysta.

Mina krav är:
Plats för 2 kamerahus(Canon 5D2 & 7D2)
Plats för minst 3 objektiv(2x 194mm, 1x kortare)
Måste kunna tas med som handbagage på flyg(ej budgetbolag såsom Ryanair)
Skall klara väder och vind bra.
Budget ca 2000:- (men får gärna vara billigare)

Önskemål:
Plats för laptop(11")
Säker när man går på stan(t.ex öppning mot ryggen istället för "standard").
Låg egenvikt


Tack på förhand.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag kan tyvärr inte ge dig något råd på ryggsäckar som fyller ditt behov då jag inte har någon koll på ryggsäckar i den storleken. Jag köpte mig en ny för några veckor sedan. När jag förstod vilken jag ville ha så beställde jag den från Kina (Ebay) för den blygsamma summan av 410 kronor, inklusive frakt. Priserna här hemma låg mellan 800 - 1700 kronor för samma väska. Det tog visserligen 2 veckor innan jag fick den med det var ju ingen panik.
 

Dagernas

Aktiv medlem
Jag tycker att du har börjat i rätt ände och satt upp krav och önskemål. Sedan är det bara att börja leta. Det finns ju väldigt många att välja på. Jag köpte själv en Dakine för något år sedan som jag har varit nöjd med.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag letade efter en ryggsäck som skulle vara smidig att få in och ut en kamera ur utan att sätta ner ryggsäcken på marken eller knäet, för att användas på mässor och utomhusevent, och jag fastnade för Manfrotto (f d Kata) 3N1-35. Jag tror att den skulle uppfylla dina önskemål också.
Den når inte riktigt hela vägen när det gäller smidig användbarhet, men rätt långt, och jag får nog säga att jag är nöjd med den.
 

filip71

Aktiv medlem
Skulle behöva tips på en ny ryggsäck/väska för mina fotoprylar. Det finns ju en uppsjö av dem så det är svårt att veta i vilken ände man ska börja nysta.

Mina krav är:
Plats för 2 kamerahus(Canon 5D2 & 7D2)
Plats för minst 3 objektiv(2x 194mm, 1x kortare)
Måste kunna tas med som handbagage på flyg(ej budgetbolag såsom Ryanair)
Skall klara väder och vind bra.
Budget ca 2000:- (men får gärna vara billigare)

Önskemål:
Plats för laptop(11")
Säker när man går på stan(t.ex öppning mot ryggen istället för "standard").
Låg egenvikt


Tack på förhand.
Lowepro Flipside Aw400. Det går utan problem att få in en tunnare laptop om du skippar vertikalgrepp på kamerorna även om det inte finns ett dedikerat fack för datorn. Så det funkar med dator när du ska ha genom väskan på flyget men långt ifrån optimalt när du ska plocka med kameragrejerna.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18006
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1716051#post1716051
 

Per_62

Aktiv medlem
Nya regler för handbagage kommer snart att gälla: maxmått 55x34x19 cm
Kan en Lowepro Flipside 400 AW med måtten 30.3 x 25.3 x 46 cm klara måttet 19 cm om man enbart fyller den med objektiv och kamerahus och inte lägger något i sidofickorna?
 
Senast ändrad:

filip71

Aktiv medlem
Nya regler för handbagage kommer snart att gälla: maxmått 55x34x19 cm
Kan en Lowepro Flipside 400 AW med måtten 30.3 x 25.3 x 46 cm klara måttet 19 cm om man enbart fyller den med objektiv och kamerahus och inte lägger något i sidofickorna?
Jag mätte och om man inte fyller den stora extrafickan bak (men den måste inte vara helt tom) så blir paketet 19cm. Men det ska till en väldigt nitisk bagagehanterare att gnälla även om väskan är proppfull så jag anser att 400:an faktiskt fixar de nya rekommenderade maxmåtten för de flygbolag som tillämpar de nya mindre måtten. Väskan är ju trots allt i tyg och kan formas till andra mått än de av tillverkaren angivna om man trycker lite (och vem har inte tryckt på flyg?)
 

Ohjay

Medlem
Tackar för tipsen än så länge.
Det är ju en veritabel djungel av tillverkare & återförsäljare. Svårt att få grepp om exakt vad som finns i utbud och vad som kan tänkas passa.
 
ANNONS