Annons

Lååååång Time Lapse upptagning

Produkter
(logga in för att koppla)

mazk

Aktiv medlem
Hej.
Jag håller på att ta en 10 veckor lång time lapse inomhus.
Ska dokumentera en installation (uppbyggnad) av en maskin på en industri.

Målet är att under dessa veckor ta 10 bilder/timme. (8400 bilder)
Helst ska jag slippa åka och passa på utrustningen.

Inte helt lätt att hitta färdigt kit till detta ändamål.
Efter lite konsulterande med div fotobutiker så beställdes följande:
- Canon AC-adapter
- Samyang 12/2,8 ED AS NCS fisheye.
- 128Gb minneskort.
- Manfrotto friktions arm.

- Biltema digital timer.
- Silvertejp!!

Min gamla canon 7D fick ny firmware, Magic Lantern.

Själva riggningen kan ni se i medföljande bilder.

Timern har jag för att slippa ta bilder på natten.
Magic Lantern har en inställning som startar "intervalometer" när kameran slås på.

Någon som har tips, ideér och andra tankar så tar jag tacksamt emot dom =)

Lägger upp "klippet" när allt är klart.
 

Bilagor

Andyah

Aktiv medlem
har inget o komma med just runt prylarna i sig. tycker bara det är grymt häftigt o se sånt här arbete över hur folk utfört det osv.. blir roligt sen o se din timelapse över det färdiga resultatet om nu allt går din väg :)
 

Viddebo

Aktiv medlem
Tyvärr inget att tillägga men du måste grottat ner dig rejält i ämnet? Länka gärna till de bästa informationssidorna :)

eller jo.. fick en tanke nu. Ljuset kanske du bör ha framförhållning med? Vet ju inte hur det ser ut men du kanske bör komma överrens med de som bygger maskinen att alltid försöka ha "den och den´" lampan tänt under bygget så att ljuset inte skiftar för mycket under timelapsen?
 

mazk

Aktiv medlem
Tack för tipset med ljuset.

Jag tittade en del på tuben och plockade upp idéer. Gör lite sökningar på typ "intervalometer" etc.

Timern och Magic Lantern kom jag på kvällen innan grejerna sattes upp.

Var precis och tittade till utrustningen.
Allt verkar flyta på förutom Biltemas digitala timer. Hittills har den missat att bryta strömmen 2 dagar av 5.
Tyvärr hade jag ingen ny med mig så blir snart ett återbesök men med en mer pålitlig leverantör av timer.
Men å andra sidan så kan jag leva med några exponeringar för mycket än för lite.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Missat att stänga av, det låter ju knepigt. Då kan den väl lika gärna missa att sätta på, och det är ju lite värre.
 

markh

Aktiv medlem
Två år utomhus med Panasonic GF1

Hej,

Lite off-topic, men jag gjorde en två års lång timelapse av ett utomhus bygge för några år sedan.
Jag hade tillgång till starkström, som jag tog ned till 12v med vanlig nätadapter. Sedan skaffade jag ett stålrör från skroten, som jag förseglade med rörlock. Kjell och Co sälja 12v timer moduler som jag använde för att trigger kameran en gång i timmen (http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/byggsatser/velleman-mk111-intervalltimer-byggsats-p87143). Hade också lite lyx med en termostatkontrollerat värmeslinga runt glaset för vintern, och skymmningsrelä för att inte fylla kortet på natten, men de behövs egentligen inte. Byggde in röret i fågelholk som stöldskydd.
Mycket imponerad att min gamla GF1 höll ut två vintrar och 10 000 bilder.
Tyvärr vill husets ägare inte att jag visa upp resultat.
Men testade den i trädgården en vecka (obs - bara en test, ingen konst...) https://www.youtube.com/watch?v=4SeNzZcOO-o

Mark
 

Bilagor

148637

Avslutat medlemskap
övervakningskamera?

Är inte detta, juridiskt sett, en övervakningskamera? Har du de tillstånd/avtal som behövs för att köra ditt projekt?
 

markh

Aktiv medlem
Byggfirman och alla anställde var med på notan, men det är sant att leverantörer kom dit.
Blir ett hustomt en arbetsplats så snart någon arbetar där ?
Måste man stänga av kameror i hemmet om man har hantverkare på besök ?
I praktiken var det knappast ett problem med vidvinkel och långa exponeringstider, men det är helt möjligt att jag ramlade ur lagen.
 

148637

Avslutat medlemskap
Byggfirman och alla anställde var med på notan, men det är sant att leverantörer kom dit.
Blir ett hustomt en arbetsplats så snart någon arbetar där ?
Måste man stänga av kameror i hemmet om man har hantverkare på besök ?
I praktiken var det knappast ett problem med vidvinkel och långa exponeringstider, men det är helt möjligt att jag ramlade ur lagen.
På min arbetsplats så har arbetsgivaren avtalat med facket och det avtalet säger att övervakning endast får ske vid brottsmisstanke. Men har du ett avtal med de som fotograferas så lär det vara ok.

Är inte dina frågor självklara? När någon utför avlönat arbete så är det väl arbete eller? Då blir det väl en självklar konsekvens att det är arbetsplats?
Det borde vara självklart att du skall stänga av kameran när du får besök av en hantverkare.

Som jag skrev tidigare, personal har rättigheter!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag håller på att ta en 10 veckor lång time lapse inomhus.
...
- Manfrotto friktions arm.
...
Själva riggningen kan ni se i medföljande bilder.

....
Är det inte risk att "stativet" med sina leder saggar lite under så lång tid?

I övrigt är jag också fundersam på övervakningssituaionen. Möjligen off topic, men värt att utreda. Vore ju trist om något surt kommer efteråt när projektet är i mål och filmen ska visas upp.

Petter...
 

mazk

Aktiv medlem
Är det inte risk att "stativet" med sina leder saggar lite under så lång tid?



I övrigt är jag också fundersam på övervakningssituaionen. Möjligen off topic, men värt att utreda. Vore ju trist om något surt kommer efteråt när projektet är i mål och filmen ska visas upp.



Petter...

Om stativet sjunker får tiden utvisa. Men jag tycker det känns väldigt gediget och stabilt.

Ang ev övervakningssituationen så tror jag nig ha vidtagit alla nödvändiga åtgärder.
 
ANNONS