Annons

Bygga rörelsetrigg

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Skulle vilja fotografera fladdermöss som vi har flygande på tomten i skymningen. Funderar om man kan fånga dessa med rörelsesensor, för typ larm eller behövs något annat?

Det finns ju några typer som Hanel som fungerar med ljus o laser och triggertrap, men jag tror att dessa är mer att man bryter en stråle mellan sändare och mottagare och det blir svårare att montera då de flyger på en 3-5 m höjd, men de vänder nästan alltid 1-2m från huset så kunde man fånga dem med röresedetektor så vore det nog bäst.

Har en manuell fjärrkontroll, som jag tänkte kunde kopplas ihop med en rörelse senor, om möjligt. Vad tror ni?
 

holmbo

Aktiv medlem
TriggerTrap, om det är den jag tänker på går att koppla till många olika typer av givare. Ultraljud och laser borde gå om man bara får tag på lämpliga givare.

//Lars
 

pdahlen

Aktiv medlem
finns det laser detektorer som reagerar om man bryter strålen utan att det är en reflektor eller liknade i "andra änden"?

Ultraljud ska jag titta närmare på

IR sensorer fungerar inte för de reagerar för värme eller?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Eh, hur reagerar fladdermöss om du slår på en ultraljudsändare? Det finns ultraljudsbaserade skrämmor..
Ja du, ingen aning. Kanske flyger de rakt in i husväggen eller så skräms de bort? Men de är fruktansvärt snabba de där så någon typ av trigger hade varit fint.

Man kan ju sätta kameran i fokus trap, men det blir då enbart en bild och man får sätta om det igen, sedan är jag tveksam om kameran hinner reagera
 

holmbo

Aktiv medlem
Det är nog rätt att ultraljud inte var så bra ide. Var nog lite för snabb där. Dom IR-sensorer (rörelsedetektorer) jag kommit i kontakt med är inte tillräckligt snabba för ändamålet. Med laser eller vanligt riktat ljus så kan man montera sändare och mottagare bredvid varandra och ha en reflektor som ljuset reflekteras emot, typ ett så kallat kattöga. Vi hade den tekniken på ett projekt jag jobbade med på 80-talet och det fungerade utmärkt. Kattögat har ju den förmågan att det reflekterar ljuset åt samma håll det kommer ifrån så inställningen blir lite enklare än att använda en spegel som är det andra alternativet.

//Lars
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ser minst två problem med laser, att den måste ha en reflektor som blir svår att placera 4 m upp, samt att den blir ganska smalspårig. De flyger in mot huset runt 30x per kväll, även om de brukar flyga in på ungefär samma ställe så blir det otroligt svårt att få att de bryter en stråle. Det behöver vara en mer vidvinklig detektorzon om det ska fungera, flera svepande strålar som om den träffar något reflekteras tillbaka eller på annat sätt sändaren upptäcker att strålen är störd.

Kanske bäst att bara rigga upp och sitta med fjärrkontrollen och manuellt trycka av i rätt läge :)
 

PMD

Aktiv medlem
Hur nära flygvägarna tror du att du kan lyckas placera en detektor?

Det kanske skulle fungera med en vanlig rörelsedetektor avsedd att tända utebelysning? Lite mätande på detektorns utgångar och lite enkel elektronikkonstruktion behöver man nog ägna sig åt för att koppla ihop en sådan med en kamerafjärrkontroll.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det låter som det är en ljusgrind du är ute efter.. används tydligen som personskydd vid verktygsmaskiner.. Skulle vara intressant att testa med en passiv IR-detektor av typ 'lamptändare' men de kanske är alldeles för långsamma? Berätta hur det går!

Själv tycker jag det är roligt att chansa och fota i mörkret.. först pejlar man med t.ex. CIEL CDB103 stereo bat detector. Sen får man sikta med hela objektivet på känn (kolsvart i sökaren, glöm det) , manövrera fokusavstånd manuellt enligt 'feel the force Luke' och hoppas på tur. Fullmåne gör det hela oändligt mycket lättare. Max 1 bild av 100 blir en någorlunda skarp fladdermus.. Och då är det vattenfladdermöss jag fotar, de är mycket enklare eftersom de jagar i 2D dvs på någorlunda konstant höjd över vattenytan :) Fladdermössen verkar dock inte helt förtjusta i blixtbelysningen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375028/3506723.htm

Andra fladdermöss verkar svårare att pejla, försökte bygga om min fladdermusdetektor till 'konsthuvudstereo' för att även få elevationsinformation men det gick inget vidare :-D Sen gick fladdermössen i vinterdvala så projektet ligger på is till våren.
Funderar precis på att köpa en värmekamera, undrar om det skulle gå att pejla med den eller om uppdateringshastigheten är alldeles för låg..?
/erik
 

pdahlen

Aktiv medlem
Intressant Erik, ska testa lite givare när säsongen går igång, kan ju börja med att testa givare utan att fotografera. Mina möss flyger i skymningen så det är inga problem att se dem, jagar mygg tror jag i en 30 minuter sedan försvinner de till nästa kväll
 
Det låter som det är en ljusgrind du är ute efter.. används tydligen som personskydd vid verktygsmaskiner.. Skulle vara intressant att testa med en passiv IR-detektor av typ 'lamptändare' men de kanske är alldeles för långsamma? Berätta hur det går!

Själv tycker jag det är roligt att chansa och fota i mörkret.. först pejlar man med t.ex. CIEL CDB103 stereo bat detector. Sen får man sikta med hela objektivet på känn (kolsvart i sökaren, glöm det) , manövrera fokusavstånd manuellt enligt 'feel the force Luke' och hoppas på tur. Fullmåne gör det hela oändligt mycket lättare. Max 1 bild av 100 blir en någorlunda skarp fladdermus.. Och då är det vattenfladdermöss jag fotar, de är mycket enklare eftersom de jagar i 2D dvs på någorlunda konstant höjd över vattenytan :) Fladdermössen verkar dock inte helt förtjusta i blixtbelysningen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375028/3506723.htm

Andra fladdermöss verkar svårare att pejla, försökte bygga om min fladdermusdetektor till 'konsthuvudstereo' för att även få elevationsinformation men det gick inget vidare :-D Sen gick fladdermössen i vinterdvala så projektet ligger på is till våren.
Funderar precis på att köpa en värmekamera, undrar om det skulle gå att pejla med den eller om uppdateringshastigheten är alldeles för låg..?
/erik
Då jag tidigare jobbade med värmekameror måste jag nog tyvärr säga att det blir dyrt om du ska ha en värmekamera som hinner med fladdermöss / den hastigheten :(
 

Erik X

Aktiv medlem
Då jag tidigare jobbade med värmekameror måste jag nog tyvärr säga att det blir dyrt om du ska ha en värmekamera som hinner med fladdermöss / den hastigheten :(
Äsch.. det var det jag misstänkte :)
Jag får jobba vidare med stereo-pejlingen. Den fungerar väldigt bra när fladdermössen skickar ut sitt 'jakt-knatter' men inte alls när de går över till nån slags hinderlokaliseringspulser som är kraftigare, längre och har låg repetitionsfrekvens.. (de pulserna verkar studsa mot trädkronorna, blir totalt förvirrande..) Å andra sidan kan man ju passa på i skymning eller månsken då man faktiskt kan se dem med blotta ögat.
 

Erik X

Aktiv medlem
Sen skulle jag gärna vilja ha en AF-lösning som fungerar i närapå kolmörker på små supersnabba motiv.
Om man hade en LED-panel med IR-dioder att lysa upp fladdermössen med, skulle kamerans AF fungera då tro..? Det sitter väl inget bandpassfilter framför AF-sensorerna? Att rikta kameran så jag får fladdermössen i bild klarar jag någorlunda, om jag bara slapp att handjaga fokus..
Någon som har nån bra ide?
Kanske kan labba lite med en gammal IR-fjärrkontroll som lampa :p
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Sen skulle jag gärna vilja ha en AF-lösning som fungerar i närapå kolmörker på små supersnabba motiv.
Om man hade en LED-panel med IR-dioder att lysa upp fladdermössen med, skulle kamerans AF fungera då tro..? Det sitter väl inget bandpassfilter framför AF-sensorerna? Att rikta kameran så jag får fladdermössen i bild klarar jag någorlunda, om jag bara slapp att handjaga fokus..
Någon som har nån bra ide?
Kanske kan labba lite med en gammal IR-fjärrkontroll som lampa :p
De försök jag gjort är med manuell fokus, du vet väl var de passerar där du satt din sensor
 
ANNONS