Annons

Är 32 Gb Ram-minne tillräckligt för tunga photoshop-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en Imac 27" 5K med i7-processor, SSD-disk och 32 Gb i ram. Och jag undrar om det finns någon här som använder en sådan (eller snarlik) och har erfarenhet av riktigt tungt photoshop-arbete.

Jag arbetar ofta med montage i Photoshop och det blir ofta väldigt tunga filer, det är inte ovanligt med bilder på mellan 2-4 Gb.
Idag arbetar jag med en Macbook Pro (mid 2015), 15", 2,2 Ghz i7-processor, 16 Gb ram, 256 Gb SSD, och den går på knäna. Det är inte ovanligt med dialogrutor med meddelanden som "Startskivan är full", "Minnet är slut" osv. Photoshop går i såna lägen otroligt segt och kan krascha. Jag tolkar detta som att 16 Gb i ram är alldeles för lite i mitt fall.

Har någon här erfarenhet om 32 Gb i ram skulle göra stor skilnad för mig? ...eller är det något annat i datorkompnentväg som är mer väsentligt?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är inte ovanligt med dialogrutor med meddelanden som "Startskivan är full", "Minnet är slut" osv. Photoshop går i såna lägen otroligt segt och kan krascha. Jag tolkar detta som att 16 Gb i ram är alldeles för lite i mitt fall.
Det är inte så att startskivan ÄR full eller nästan full? Det är en ganska vanlig orsak till den typen av problem.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Det är inte så att startskivan ÄR full eller nästan full? Det är en ganska vanlig orsak till den typen av problem.
Jo, så är det. Startskivan (=den interna hårddisken i mitt fall) börjar vara ganska full och har bara ca 20 Gb ledigt. Och det som händer är att Photoshop börjar använda hårddiskutrymme tills det bara är få megabyte kvar.
Idag blev startdisken HELT full, och då gick det inte ens att spara de ändringar jag gjort.

Men jag tänker att har datorn tillräckligt mycket ram-minne, så behöver inte Photoshop använda datorns hårddiskutrymme, eller?
 

bildsten

Aktiv medlem
Skaffa en större ssd som primärdisk. Klart ekonomiskt jf med ny dator.
Jag har en HP EliteBook med 16 gb ram och en i7 med 2,3 GHz och en ssd på 256 Gb + en snurra på 750 Gb (och alltså ingen mac) och den tvekar aldrig att hantera bilder på några Gb. Det är inte ofta men har hänt. Vid behov får den använda snurrdisken som scratchdisk men det har så vitt jag vet aldrig behövts.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Skaffa en större ssd som primärdisk. Klart ekonomiskt jf med ny dator.
Jag har en HP EliteBook med 16 gb ram och en i7 med 2,3 GHz och en ssd på 256 Gb + en snurra på 750 Gb (och alltså ingen mac) och den tvekar aldrig att hantera bilder på några Gb. Det är inte ofta men har hänt. Vid behov får den använda snurrdisken som scratchdisk men det har så vitt jag vet aldrig behövts.
Datorn jag använder går inte att byta ut den interna hårddisken. Eller menar du att jag kan skaffa en extern ssd-disk som kopplas via USB 3 som scratchdisk?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men jag tänker att har datorn tillräckligt mycket ram-minne, så behöver inte Photoshop använda datorns hårddiskutrymme, eller?
Det är möjligt, jag är ingen expert. Men om du rensar lite på din ssd så att det är typ 50 GB ledigt kanske det funkar som det ska. Och det är väl en enklare lösning?
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Jo, så är det. Startskivan (=den interna hårddisken i mitt fall) börjar vara ganska full och har bara ca 20 Gb ledigt. Och det som händer är att Photoshop börjar använda hårddiskutrymme tills det bara är få megabyte kvar.
Idag blev startdisken HELT full, och då gick det inte ens att spara de ändringar jag gjort.

Men jag tänker att har datorn tillräckligt mycket ram-minne, så behöver inte Photoshop använda datorns hårddiskutrymme, eller?
Normalt behöver det vara minst 10% ledigt på den primära hårddisken för att datorn ska kunna jobba som den ska. Blir hårddisken för full kommer varken operativsystemet eller programmen fungera som tänkt. Detta oavsett hur mycket RAM du har ledigt.

Att byta från en "gammal" i7 till en ny i7 gör såklart att beräkningarna går fortare men jag tror, precis som andra svarat, att det inte löser det egentliga problemet.

Sedan går det säkert att byta ut hårddisken på den datorn du har nu, fast det kommer såklart kosta en del och du kanske inte kan göra det själv. Jag kan inte Mac och vet inte hur svårt det är att komma åt hårddisken men att byta den till en större går garanterat men det finns säkert kunniga personer här på forumet eller på Apple som kan hjälpa dig.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Okej. Jag får se till att göra en rensning på hårddisken som en åtgärd på problemet i dagsläget och se hur pass mycket bättre det blir.
Datorn jag använder tillhör min arbetsplats, så det är inte aktuellt att uppgradera den på något sätt.

Men jag går i tankarna att skaffa en egen dator och vill i så fall ha en som hanterar jättetunga photoshop-filer bra.
Är det inte bättre att se till att ha ordentligt med ram-minne än att förlita sig på att datorn ska använda hårddisken som scratchdisc i det dagliga arbetet? Därav trådens grundfråga.

Målet är ett bra arbetsflöde som flyter på bra.
 

nyanders

Aktiv medlem
Moderna Macbooks, som den som TS har, har inte vanliga hårddiskar. De har "PCIe-based flash storage" som är minnesmoduler monterade på kretskort.

De går att byta, men de är lite svåra att få tag på och de är dyrare än vanliga SSD diskar.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Moderna Macbooks, som den som TS har, har inte vanliga hårddiskar. De har "PCIe-based flash storage" som är minnesmoduler monterade på kretskort.

De går att byta, men de är lite svåra att få tag på och de är dyrare än vanliga SSD diskar.
Datorn i fråga tillhör mitt jobb och det är inte aktuellt att uppgradera den.
 

elgenper

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en Imac 27" 5K med i7-processor, SSD-disk och 32 Gb i ram. Och jag undrar om det finns någon här som använder en sådan (eller snarlik) och har erfarenhet av riktigt tungt photoshop-arbete.

Jag arbetar ofta med montage i Photoshop och det blir ofta väldigt tunga filer, det är inte ovanligt med bilder på mellan 2-4 Gb.
Idag arbetar jag med en Macbook Pro (mid 2015), 15", 2,2 Ghz i7-processor, 16 Gb ram, 256 Gb SSD, och den går på knäna. Det är inte ovanligt med dialogrutor med meddelanden som "Startskivan är full", "Minnet är slut" osv. Photoshop går i såna lägen otroligt segt och kan krascha. Jag tolkar detta som att 16 Gb i ram är alldeles för lite i mitt fall.

Har någon här erfarenhet om 32 Gb i ram skulle göra stor skilnad för mig? ...eller är det något annat i datorkompnentväg som är mer väsentligt?
Jo, jag sitter nu med en exakt likadan (kvar på 10.11.6), med 500 GB SSD och 32 GB RAM (köpt med 16 o kompletterad av mej; betala ALDRIG Apple för mer minne än nödvändigt, de är svindyra!). Har inte PS, men Lightroom går hela tiden, liksom bl a Safari med många fönster.

Jag skulle vilja säga: lägg pengarna i första hand på en så stor SSD som möjligt (INTE Fusion Drive, den är inte bra för tyngre bildhantering). Ha sen program och LRs katalog o previews på den inbyggda SSDn, medan själva bildfilerna lika gärna kan få stanna på en extern skiva (i mitt fall en 5400rpm USB, så inga monsterprestanda behövs där; de senaste, aktuella bildfilerna får också stanna på SSDn medan jag jobbar flitigt med dem).

Sen är ju extra RAM aldrig fel, men det där riktiga lyftet när jag gick från 16 till 32, det uteblev dessvärre. I övrigt är det en helt superb maskin.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jo, jag sitter nu med en exakt likadan (kvar på 10.11.6), med 500 GB SSD och 32 GB RAM (köpt med 16 o kompletterad av mej; betala ALDRIG Apple för mer minne än nödvändigt, de är svindyra!). Har inte PS, men Lightroom går hela tiden, liksom bl a Safari med många fönster.

Jag skulle vilja säga: lägg pengarna i första hand på en så stor SSD som möjligt (INTE Fusion Drive, den är inte bra för tyngre bildhantering). Ha sen program och LRs katalog o previews på den inbyggda SSDn, medan själva bildfilerna lika gärna kan få stanna på en extern skiva (i mitt fall en 5400rpm USB, så inga monsterprestanda behövs där; de senaste, aktuella bildfilerna får också stanna på SSDn medan jag jobbar flitigt med dem).

Sen är ju extra RAM aldrig fel, men det där riktiga lyftet när jag gick från 16 till 32, det uteblev dessvärre. I övrigt är det en helt superb maskin.
Tack för dina tips och erfarenheter. Hur tycker du att Lightroom flyter på datorn? På Macbook Pro-datorn jag använder idag så är Lightroom lite segt när jag byter mellan de olika modulerna osv. Bilderna ligger på en extern hårddisk. Jag önskar såklart att Lightroom flyter på helt klockrent utan lagg, hackande och snabb rendering av bilder, men det kanske är för mycket begärt?
 

PMD

Aktiv medlem
Datorn jag använder går inte att byta ut den interna hårddisken. Eller menar du att jag kan skaffa en extern ssd-disk som kopplas via USB 3 som scratchdisk?
Thunderbolt är snabbare än USB 3, men leta helst rätt på ett prestandatest för att se hur stor roll det spelar.

Lägg OS:et och programmen på SSD:n och använd snurrdisken som arbetsyta.

Nackdelen är förstås att din bärbara Mac i praktiken blir en stationär dator.
 

stefohl

Aktiv medlem
Men jag tänker att har datorn tillräckligt mycket ram-minne, så behöver inte Photoshop använda datorns hårddiskutrymme, eller?
Nej, så fungerar inte Photoshop. Oavsett hur mycket RAM du har reserverar Photoshop ett scratchdisk-utrymme. Så jag tvivlar på att slänga in mera RAM hjälper dig. Däremot en tom SSD-disk, där du lägger Photoshops scratch, det skulle ta bort detta problem.
 

elgenper

Aktiv medlem
Tack för dina tips och erfarenheter. Hur tycker du att Lightroom flyter på datorn? På Macbook Pro-datorn jag använder idag så är Lightroom lite segt när jag byter mellan de olika modulerna osv. Bilderna ligger på en extern hårddisk. Jag önskar såklart att Lightroom flyter på helt klockrent utan lagg, hackande och snabb rendering av bilder, men det kanske är för mycket begärt?
LR har alltid varit småsegt i vissa lägen, ända från start. Nu kör jag 5, har läst att 6 sällan upplevs som snabbare. Det som tar tid verkar vara att rendera previews av råfilerna; när det finns aktuella previews på skivan går det snabbt att rulla, zooma och söka. Modulbyte tar 2 - 3 sekunder, och det kan jag leva med. När jag använder t ex korrektionsborsten för att göra lokala justeringar, så ligger resultatet nån halvsekund efter själva penselläget. Vore givetvis bättre om man slapp den laggen också, men i våtmörkrummet fick man ju vänta hela framkallningstiden innan man såg resultatet av en pjattning.... Vi är faktiskt rätt bortskämda numera!

Ska väl sägas att mina kameror har 16 Mp-sensorer, större bildfiler bör ju ta längre tid.
 
ANNONS