Annons

Val av 2 in 1 PC för bl a fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Då även min fru kommer behöva använda datorn och hon inte förstår sig på Mac behöver jag byta till PC. Då jag även kan behöva resa med den vill jag gärna ha en vikt under 2Kg. Dessutom vill jag kunna ha den som padda hemma. Mitt budgettak är nu satt till 10.000kr (och jag kan få tag i just dessa om jag håller mig precis under taket) och den skall ersätta min late 2013 15" MBP i7 8GB 256GB. Jag redigerar inte video, bara stillbilder och jag vill helst inte gå ner i prestanda. Kör Lightroom. Jag kan få tag i följande för denna budget just nu:

HP Spectre x360 i7 skylake 16GB 256GB 4K 15,6". Nackdel - ingen PCIe SSD. Delta E runt 4. Fördel: lätt ca 1,8Kg

Lenovo Yoga 710 i7 Kaby Lake 16GB 256GB 4K 15,6" med GeForce GTX 940MX. Delta E 0,8. Närmre 2Kg. Saknar PCIe

Lenovo Yoga 900 i7 Skylake 8GB 256GB QHD+ 13,3". SSD med PCIe. Lättast. Tror den ligger runt 1,5Kg men minst skörm på gott och ont.

Av dessa tre, vilken skulle ni ta och varför? Alla har tyvärr i7 med 2 kärnor. En har ett enklare dedikerat gragikkort men en hsr istället PCIe SSD som scratchdisk. Spectre är den lättaste och mest välbyggda 15,6" och har även USB C. Den är dock inte helt neutral i vitbalansen.
 

reboot81

Aktiv medlem
Om nuvarande dator duger så kan du ju lägga in Windows 10 på den, så att du kan starta den med macOS, och hon startar upp den i Windows.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Första är att kolla om grafikkorten funkar till de program du har tänkt att använda.
idag är det väl så att vissa funktioner i PS inte fungerar om man har fel HW.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om nuvarande dator duger så kan du ju lägga in Windows 10 på den, så att du kan starta den med macOS, och hon startar upp den i Windows.
Väldigt konstruktivt förslag! Jag har dragit mig för det då en partitionering av hårddisken gör att jag nog då skulle vilja öka den till ca 500GB och det är frågan om det är värt det då den ändå är några år gammal. Lägger man då till kostnaden för Windows 10 så ligger man på några tusen. Men visst, datorn är härlig!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Första är att kolla om grafikkorten funkar till de program du har tänkt att använda.
idag är det väl så att vissa funktioner i PS inte fungerar om man har fel HW.
Vad bra att jag ställde frågan! Jo, LR6 skall kräva 2GB VRAM. Det innebär som jag läser det ett behov av dedicerat grafikkort och bland dessa Yoga 710. Det innebär att min nuvarande Mac inte skulle klara LR6. Att LR6 kräver VRAM innebär det att det är omöjligt att använda med bara integrerat grafikminne genom t ex Intel Iris?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad bra att jag ställde frågan! Jo, LR6 skall kräva 2GB VRAM. Det innebär som jag läser det ett behov av dedicerat grafikkort och bland dessa Yoga 710. Det innebär att min nuvarande Mac inte skulle klara LR6. Att LR6 kräver VRAM innebär det att det är omöjligt att använda med bara integrerat grafikminne genom t ex Intel Iris?
Det vet jag inte.
Men jag ser folk över hela världen har problem med kompabiliteten med Adobes programvaror. Varje vecka är det ngn som måste stänga av gpu accelereringen.
Adobe har en lista på vad de testar med. Mitt råd är att välja ngt som ingår i den listan.
Bekymmer är aldrig kul.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Och kanske köpa till en extern disk som lagring?

3tb lagring
Jo, och absolut vore NAS bäst. Däremot lägger man ihop bitarna sp blir det en del pengar även med att behålla Mac:en som nu är en årsmodell 3,5 år gammal. Detta får vögas mot kostnaden av PC:n. Det verkar även som om jag på sikt behöver minst 2GB VRAM för LR6 då jag byter då jag vill ha en högupplöst skärm och har detta i min MBP. Då kommer jag inom snar framtid även vara tvungen att byta dator tyvär....
 

PMD

Aktiv medlem
Vad bra att jag ställde frågan! Jo, LR6 skall kräva 2GB VRAM. Det innebär som jag läser det ett behov av dedicerat grafikkort och bland dessa Yoga 710. Det innebär att min nuvarande Mac inte skulle klara LR6. Att LR6 kräver VRAM innebär det att det är omöjligt att använda med bara integrerat grafikminne genom t ex Intel Iris?
Finns MBP i7 15" late 2013 utan "Dual Graphics"?
Redan min gamla MBP från 2010 hade det.
 

sumpan

Aktiv medlem
Vad bra att jag ställde frågan! Jo, LR6 skall kräva 2GB VRAM. Det innebär som jag läser det ett behov av dedicerat grafikkort och bland dessa Yoga 710. Det innebär att min nuvarande Mac inte skulle klara LR6. Att LR6 kräver VRAM innebär det att det är omöjligt att använda med bara integrerat grafikminne genom t ex Intel Iris?
Lightroom fungerar utmärkt med inbyggd grafik. Jag kör själv på en 2-kärning i5-processor med inbyggd grafik. Kunde så klart vara snabbare men fungerar utan problem.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Lightroom fungerar utmärkt med inbyggd grafik. Jag kör själv på en 2-kärning i5-processor med inbyggd grafik. Kunde så klart vara snabbare men fungerar utan problem.
Är detta LR6? Har du QHD eller 4K skärm? Enl Adobe behövs 2GB VRAM i LR6 om man har högupplöst skärm men det är möjligt att HD skärm fungerar.
 

sumpan

Aktiv medlem
Är detta LR6? Har du QHD eller 4K skärm? Enl Adobe behövs 2GB VRAM i LR6 om man har högupplöst skärm men det är möjligt att HD skärm fungerar.
Lightroom 6 ja, ej CC. Kör med dubbla skärmar 1920x1200 plus 1280x1024. Om skärmarna fungerar i Windows så bör Lightroom fungera...

Från system-kraven:
1 GB of Video RAM (VRAM). 2 GB of dedicated VRAM is suggested for large, high-resolution monitors, such as 4K- and 5K-resolution monitors.

https://helpx.adobe.com/lightroom/system-requirements.html

Jag tolkar det som rekommendationer, inte som krav. Hur mycket minne som används av integrerad grafik brukar man kunna ställa in.
 

larjo

Aktiv medlem
Är detta LR6? Har du QHD eller 4K skärm? Enl Adobe behövs 2GB VRAM i LR6 om man har högupplöst skärm men det är möjligt att HD skärm fungerar.
Jag kör LR CC på min Surface Pro 4 utan några större problem. Har i5 modellen med Intel HD-grafik 520. Upplösningen är iofs inte 4K utan "bara" 2736 × 1824.
Pixlarna blir tillräckligt små ändå...

/Lars
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Intressant med era erfarenheter. Är det LR6 även i det sensre fallet? Ja, sedan verksr det som om man kan omfördela VRAM med Iris. Kan dock vara datorneroende. Låter dock som om man borde ha 16MB RAM för att kunna offra 2MB RAM till VRAM i så fall då Iris Inte har så mycket från start. Jag vill ju inte gå ner från QHD till HD för bildredigering. Gärna samma eller högre.
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
Du sitter ju på en fin dator - varför inte ge din fru en kurs i Mac OS? Det kostar bara tid... 😃Min fru var helt oinvigd i Macvärlden när vi träffades men lärde sig snabbt!
 

reboot81

Aktiv medlem
Du sitter ju på en fin dator - varför inte ge din fru en kurs i Mac OS? Det kostar bara tid... 😃Min fru var helt oinvigd i Macvärlden när vi träffades men lärde sig snabbt!
Instämmer. Programmen och "internet" funkar ju identiskt.
Största skillnaden är väl att man stänger program med ⌘Q och inte genom att klicka röda rutan i fönsterlisten.
Tog mig 2x5 minuter att visa min sambo hur man surfar och skriver på en Mac.

Ett annat alternativ är att köra Windows i macOS mha Virtualbox.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det blev en Lenovo X1 Yoga 16GB/512 OLED till ett vettigt pris. Nu blir det att sätta sig in i de bästa skärminställningarna då jag aldrig kört OLED förr samt haft 100 sGRB och nästan hela ADOBE RGB täckning. Blir en inlärningskurva.
 
ANNONS