Annons

MacBook Pro - behålla, uppgradera eller skeppa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor Möller

Aktiv medlem
Tjena,

Har tidigare fått fin hjälp från olika håll med tips på komponenter för ett eventuellt bygge (PC). Frågan jag ställer mig nu är om en uppgradering är nödvändig och vilka prestandavinster jag egentligen kan få.

Datorn jag har idag används nästan uteslutande till fotoredigering i Adobe Lightroom och har följande specifikationer:

Macbook Pro 15” (tidigt 2011)
2.2 GHz Intel Core i7
AMD Radeon HD6750 1024 MB
16 Gb 1333 MHz DDR3
Samsung SSD 850 EVO 250 Gb (OS X, program)
Hitachi 500 Gb (media)

Jag trivs väldigt bra med Apple och framförallt med Mac OS X. Det jag kan sakna är möjligheten att själv byta ut hårdvaran samt USB 3.


Alltså, vilka prestandavinster kan jag få vid ett datorbyte?

Jag tar tacksamt emot konstruktiva tips, idéer och förslag!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tjena,
...
Macbook Pro 15” (tidigt 2011)
Jag trivs väldigt bra med Apple och framförallt med Mac OS X. Det jag kan sakna är möjligheten att själv byta ut hårdvaran samt USB 3.
...
Alltså, vilka prestandavinster kan jag få vid ett datorbyte?

...
Om går från en äldre bärmac mac till stationär PC kan du bygga vad du vill och hur du vill.
Där är enda begränsningen pengar och att eventuellt inte alla varianter av hårdvara passar om du tänkt dig bygga en Hackintosh.

Din nuvarande MBP har väl thunderbolt?
I såtdant fall finns det ju adapter och dockor som gör om thunderbolt till USB3 om det skulle vara en tillfällig lösning.

Vore jag dig skulle jag behålla din MBP för mobilt jobb och sedan i sådant fall bygga en stationär dator för det mera seriösa hemmarbetet.
Men Windows eller macOS överlåter jag till någon annan. :)

Jag tycker att det tar emot att hoppa mellan system men samtidigt är jag besviken på Apples utbud av stationära macar nu för tiden.
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
Tack!

Din nuvarande MBP har väl thunderbolt?
I såtdant fall finns det ju adapter och dockor som gör om thunderbolt till USB3 om det skulle vara en tillfällig lösning.
Det har den men där sitter dessvärre en skärm. Har sett dockor som erbjuder både USB 3 och Hdmi men de kostar en bit över 2000 kr och en sådan blir ju värdelös vid nästa datorköp.

Jag tycker att det tar emot att hoppa mellan system men samtidigt är jag besviken på Apples utbud av stationära macar nu för tiden.
Håller med!
 

PMD

Aktiv medlem
Har ingen anslutning i skärmen och dockorna som erbjuder både USB 3 och Hdmi är ju ruskigt dyra. Finns det andra typer jag missat?
Skärmen sätter man sist i kedjan, så den behöver bara en port.

Jag vet inte vad det finns för utbud av konverterare av thunderbolt till USB3, men det borde väl finnas någon som bara gör sånt och inte blandar in HDMI i fördyrande syfte?
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
Skärmen sätter man sist i kedjan, så den behöver bara en port.

Jag vet inte vad det finns för utbud av konverterare av thunderbolt till USB3, men det borde väl finnas någon som bara gör sånt och inte blandar in HDMI i fördyrande syfte?
Har inte lyckats hitta en adapter med både USB 3 och ytterligare en Thunderbolt.
 

EJM68

Aktiv medlem
Ser ut som du har utfört de uppgraderingar som är möjliga.
Sata2, TB1 och USB2 är begränsande, men frågan är väl egentligen vad du tycker?
En ny dator kanske är 50% snabbare än din. Om du bara skall redigera en mindre mängd bilder kanske Macen kan hänga med 1-2 år till utan problem.

USB3 är utan tvekan trevligt vid överföring av större mängder data.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En variant är att du köper dig en begagnad MBP 2012 som har dubbla TB och USB2. Flyttar dittmatwriaö till den och sedan säljer av din 2011.
Kanske något dyrare än en TB-docka men du får allt i ett och en tunnare dator.

En tanke bara.

Eller behåll den du har och sikta på en ny stationär istället.
 
ANNONS