Annons

Vilken hårdvara använder du när du bildbehandlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor Möller

Aktiv medlem
Själv använder jag en Macbook Pro från 2011 (15", i7, 16 Gb internminne). Skivläsaren har ersatts av ytterligare en hårddisk så systemet ligger nu på en primär SSD och all media på en sekundär mekanisk hårddisk. Skärmen är en extern 24" från Asus.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag använder LR. Datorspec är laptop i3 gen7, SDD disk 250GB och 8GB RAM, HD upplösning. Eftersom jag hittade denna dator för 3500:- kunde jag inte låta bli att testa och se om det gick. Detta gick över förväntan, betydligt snabbare än min gamla laptop med i5 från en av de första generationerna. Så jag är nog på gränsen till vad man ska ha, men det fungerar faktiskt riktigt bra. Jag har anslutet en 24" Dell skärm till datorn och gör dessa som delat skrivbord, fungerar också fint
 

barabild

Aktiv medlem
Jag kör med Mac för min egen del. En 27" iMac, "toppmodellen" från sent 2013 med Intel Core i7 på 3,5 GHz, 8 MB minne, grafikkort NVIDIA GeForce GTX 780M 4096 MB samt en 3 TB fusiondisk. På den gör jag all bildredigering när jag är hemma.

När jag reser har jag med mig en 13" MacBook Air från mitten av 2011 med 1,8 GHz Intel Core i7, 4 GB minne och 256 GB SSD. Trots processor och minne så funkar det att köra både Lightroom och CameraRaw på den, men självklart så märker jag skillnad mot när jag sitter vid iMac-en hemma.

Jag har också en PC laptop som jag endast använder när jag jobbar som cirkelledare och undervisar i Photoshop Elements.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag bildbehandlar vanligen på en ca 5 år gammal HP EliteBook 8760w med Win 10 prof,16 Gb ram, en ssd med 250 Gb och en snurrdisk på ca 700 Gb, Intel Core 2820QM @2,3 GHz och en 17" Dreamcolorskärm som ska visa 100% Adobe RGB sägs det. Snabb och bra bildbehandling med Ps 4. Den här pjäsen är med viss tvekan bärbar, väger över 4kg med nätagg, sitter normalt i en docka.

Jag använder också en bordsdator, min sons gamla speldator, med en processor på ca 3,5 GHz, Win Xp, 4 Gb ram, en snurrdisk + en gammal ssd som scratchdisk till PS. Jag har den kvar eftersom min gamla neg- och filmskanner är ansluten via scsi. Till den en bra ASUS 24" 1200x1920 skärm som klarar av 99% sRGB. Funkar snabbt och bra när den väl kommer igång

När jag reser med lätt bagage, tex utomlands, har jag ibland med en rätt gammal 10" Asus eee Pc med win 10, 2 Gb ram, Atomprocessor @ 1,6 GHz och en snurrdisk på några hundra Gb. Duger bra till granskning och grovsortering och för att ladda över bilder till 2½" lösa hdd förutom att den själv fungerar som lagringsplats eftersom det är bara några få program installerade på den. Den är rätt seg ibland, men Faststone som används för bildhantering flyter på förvånansvärt snabbt. Färgrymden är mycket begränsad på den skärmen, men när jag i efterhand kollar eventuellt behandlade jpg-bilder i någon av de andra datorerna så ser det relativt anständigt ut.
 

cardazio

Aktiv medlem
PC - Stationär - Dell Precision T3600 köpt i Augusti

Xeon E5-2665
32 GB ECC ram
Nvidia Titan GTX 6 GB
256 GB SSD
2 TB WD Green
Intern USB3-kortläsare

30" HP ZR30W
Kalibrator Spyder4 Express

Dator = 7300 inkl. frakt (ITA-store)
Skärm = 3000 inkl. frakt (Inrego) - Handlar dock inte där igen
Kortläsare = 350 kr inkl. adapterplatta för 5.25" fack (Inet tror jag)
Kalibrator = 350 kr (Spyder4 express - begagnad)
2 TB HDD - hade jag sedan tidigare.
 

Atrox74

Aktiv medlem
Intel i5 3470 @ 3,2GHz vattenkyld, 8gb ram, 2 ssd, win 10 64-bit, gtx 660....för både video och bildbehandling.

Lite offtopic, men en snickarkollega bytte upp sig här om veckan...bara burken gick på 59000:- varav processorn var 19000:-...tror jag ska åka dit och prova rendera lite film för att se skillnaden...
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag jobbar överlägset mest på min stationära PC.
Relevanta specar:
intel Haswell i7 4770K (fyra kärnor)
16 GB RAM
500 + 500 GB SSD, 3 TB mekanisk hårddisk
30" Dell U3011, 2560x1600
(Även ett GeForce GTX 980 Ti, men det är inte till så himla stor hjälp i bildbehandlingen.)

På resa kan jag göra en del på min ultrabook, med tvåkärnig mobill Haswell i7, 8 GB RAM och SSD samt 13,3" skärm 1920x1080 med hygglig färgåtergivning. Men jäklars vad det märks att den är långsammare än min stationära.

Och även den stationära skulle gärna få vara klart snabbare. Jag gnällde just i en annan tråd på att Lightroom inte går så fort som jag skulle vilja.
Frågan är om det är fler kärnor eller högre singeltrådprestanda jag behöver.
 

Hankki

Aktiv medlem
PC hemmabygge från 2011. AMD Athlon X4 4 kärnor 3GHz (FX 8350 ska bytas på garanti), 16 GB Kingston valueram 1333MHZ, 250 GB Samsung Evo 850 SSD, 2TB WD blue som bilddisk. Grafikkort som inte gör någon skilnad.
FX8350 (4/8 kärnor 4GHz) halverade exporttiden i LR.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Bärbar Lenovo E530
Intel i7-4702MQ 2,20 GHz
8 GB RAM
NVidia GeForce GT 740 2 GB
Windows 10
15,6"

Drygt 3 år gammal.

Funkar bra till Lightroom

Sämsta är skärmen, riktigt bra men inte IPS...
 

Grimmer

Aktiv medlem
Ja.

Ja.

Ja.

Ja.


Så snabbt som möjligt och alltid max med minne. Köper allt nytt varannat år, brukar passa på när en hårddisk kraschar.
Med det villkoret så skulle jag fortfarande sitta med min Pentium 133MHz. Hårddiskar ska inte krascha, då är det nåt fel.

Hemma är huvuddatorn en stationär PC med en överklockad i7-processor, 16 Gig ram, 128 Gig SSD med operativ, en 250 Gig SSD som cashdisk samt en 3T snurrdisk av bättre kvalité. Varför jag inte har den större SSD som C: är för att den mindre är snabbare, det blir en klart märkbar skillnad. Ramminnet är "bara" 16 gig men ett snabbt sådant. De få gånger som jag behöver mer minne är ytterst få och jag lägger hellre pengarna där det gör skillnad. Jag redigerar sällan film.
Min dator är 4 år gammal och har funkat väldigt bra till min kamera med 24Mpix. Nu med kamera på 42 Mpix så går RAW-konverteringen lite segt men känns annars fortfarande snabb.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Byggde ihop den senaste hösten 2012.

Intel Core i5-3570K@3,4 GHz
8,0 Gb RAM (kommer inte ihåg vilken sort, men lite halvdyr)
Nvidia 660 Ti
128 GB SSD för Windows och andra program
2 TB HD, 1,56 TB ledigt :)
Windows 7 Gud ske lov!
Lightroom och endast Lightroom
IrFanWiev (går nog att snurra igång på en 486:a också)
Hyffsat ny portabel SSD WD My Passport Ultra
BENQ E2420HD (24") tillverkad sep -09

Uppgraderade då för att spela Skyrim (testa om ni inte gjort det!) men nu var det länge sedan jag rörde ett spel. Till Lightroom duger det bra, så ser ingen riktig anledning att uppgradera. Men hårddiskarna bör väl bytas snart, liksom skärmen som är av ganska ordinär kvalité (~2000 kr ny) och dessutom över 7 år gammal!

På resande fot: Lenovo E31-80 från -16, kostade 5-6K. Inte snabb men liten, och 13,3" skärm. Den ska klara tre saker: Erbjuda internet, fungera som portabel dump för minneskorten tills jag kommer hem och erbjuda vissa möjligheter till bildbehandling.
Tyvärr har den Windows 8, numera 10. Eftersom jag använder datorn kanske var tredje månad har det hänt flera gånger att datorn blir kidnappad vid uppstart på vandrarhemmet 21.30 på kvällen och sedan låst för uppdateringar allt från 5 minuter till flera timmar. Skitkul Microsoft. Lutar åt Apple nästa laptop av den anledningen. Hatar egentligen Mac men Windows har blivit riktig dynga senaste två versionerna. Rätt åtgärd så länge är att starta datorn och låta den uppdatera innan resan ens påbörjas.
Lightroom går mycket segt, och fönstret är alldeles för litet men det funkar hjälpligt.

Min förra Compaq dog oförklarligt efter bara 2 år och använd max 25 tillfällen. Rekommenderas inte.

Tar gärna emot tips på skärm, > 27", alternativt kanske köpa en 30" reantav och behålla min 24" på sidan av och köra multiscreen.
 
ANNONS