Annons

Begagnat Sigma 70-200 för sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Halloj!
Jag har funderingar på att införskaffa ett begagnat 70-200-objektiv för lite mer fartfylld fotografering. Budgeten ligger på omkring 5000:-.
Meningen är att jag vill fota en del fartfyllda evenemang, b la offshore-båtar, dragracing, banracing samt en del agility.
Fartfyllda aktiviteter med korta slutartider med andra ord. Jag tänker mig att jag kommer att ligga på 1/1600-1/2000-del i slutartider. Hur viktigt är det då med bildstabilisator? Jag tänker att det är så korta slutartider att jag inte hinner skaka nämnvärt under exponeringen. Eller tänker jag fel?
Jag har fått erbjudande om ett begagnat Sigma 70-200/2,8 II EX APO HSM DG i fint skick för 3500:-. Problemet är att objektivet saknar bildstabilisator. Kan det vara värt pengarna? Jag tänker även att objektivet borde vara hyggligt lättsålt om jag märker att det inte fungerar?

Sedan en generell fråga gällande Sigma vs Tamron 70-200 av de äldre modellerna utan stabilisering: Så vitt jag har kunnat läsa mig till så sägs det att Tamron-objektivet väger mindre, men att Sigma-gluggen har snabbare autofokus, någon som kan bekräfta detta?
Objektivet väger ju bly, 1,5kg, men det kommer mestadels användas på stativ inbillar jag mig.

Är tacksam för kloka råd.

Edit: Objektivet ska användas med min Nikon D5500.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Du har helt rätt i att vid så pass korta sluttartider är stabilisering värdelös och tillverkaren av vissa objektiv råder att stänga av stabiliseringen vid så pass höga tider.
Däremot beroende på hur stabiliseringen fungerar dvs om den aktiveras även innan bilden tas så hjälper den faktiskt med att hålla bilden i sökaren stabil vilket leder till bättre förmåga att hålla det du fokuserar på under rätt AF punkt. Lättare att följa snabba objekt på lite avstånd helt enkelt men å andra sidan så har folk klarat sig utan stabilisering under många årtionden så det går att lära leva utan det.
Sedan skriver du att du kommer använda den mest på stativ och då är det ytterligare ett argument för att stabiliseringen är i ditt fall onödigt då den kan introducera oskärpa om man använder sig av den på stativ. Vissa nyare objektiv har dock en speciell "stativ mode" på sin stabilisering som man väljer med en knapp.
Sigman kommer du säkert lätt att kunna sälja vidare med minimal förlust om du märker att den inte passar, priset är riktigt bra och jag hade slagit till om jag var i dina skor.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... å andra sidan så har folk klarat sig utan stabilisering under många årtionden så det går att lära leva utan det.
Förväntningarna på skärpa är extremt mycket högre idag än för något eller några årtionden sedan.

Även om man uteslutande ska plåta t ex racing så finns det många tillfällen då stabilisering är mycket värdefull, t ex panoreringar, foto i depå osv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För att komplettera. Sigmas macro HSM, macro HSM II och OS modeller har alla den snabbare HSM motorn för fokusering. Tamron har en ganska seg AF motor i sin äldre utan VC med rykte om inexakt fokus på just Nikon.

Är snabb AF viktigt kan det vara säkrare att köpa original. Nikon AF-S 80-200/2,8 (beg 6000kr). Nikon AF-S 70-200/2,8 VR (version ett) 7500-8500kr beg.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Tack allesammans för era svar!

Visst är det trevligt med OS/VR. Men som sagt, med de korta slutartider jag kommer att röra mig med så...
Jag måste fråga en snabb grej till:

Kikar jag på min standardglugg som är ett Nikon 18-140 DX ED VR 3,5-5,6 så har den åtta stift vid kontakten till kamerahuset.
Sigmas 70-200 2,8 har tio kontakter. Jag antar att det är för att objektivet är designat för FX-kameror? Men det ska väl även fungera på mitt APS-C-hus om jag har förstått saken rätt? Eller kan det bli problem här?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack allesammans för era svar!

Visst är det trevligt med OS/VR. Men som sagt, med de korta slutartider jag kommer att röra mig med så...
Jag måste fråga en snabb grej till:

Kikar jag på min standardglugg som är ett Nikon 18-140 DX ED VR 3,5-5,6 så har den åtta stift vid kontakten till kamerahuset.
Sigmas 70-200 2,8 har tio kontakter. Jag antar att det är för att objektivet är designat för FX-kameror? Men det ska väl även fungera på mitt APS-C-hus om jag har förstått saken rätt? Eller kan det bli problem här?
Ja. FX funkar utmärkt på DX. Däremot är det alltid säkrare med kompatibiliteten med tredjepartsobjektiv då kameran är mycket nyare än objektivet. Detta objektiv kan inte heller få ny mjukvara via USB dock.
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Ang tider: Jag var på Gelleråsen igår och fotade racing. Med korta tider blir det rät trista bilder, jag låg på tider kring 1/80 - 1/200 mestadels. med panorering för att ge lite fartkänsla.
När jag plåtat dragracing i Tierp har jag gått ner mot 1/500 ibland, men bara för nitrobilar. Jag tycker den gamla tumregeln om 1/bilens hastighet funkar rätt bra som bas att exprimentera med.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Ja. FX funkar utmärkt på DX. Däremot är det alltid säkrare med kompatibiliteten med tredjepartsobjektiv då kameran är mycket nyare än objektivet. Detta objektiv kan inte heller få ny mjukvara via USB dock.
Sorry, men nu hänger jag inte med riktigt. Har du lust att omformulera det där? Menar du att ju nyare kamera man har, ju större chans är det att kamerahuset passar ihop med äldre tredjepartsobjektiv? I så fall bör det inte vara några problem.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Ang tider: Jag var på Gelleråsen igår och fotade racing. Med korta tider blir det rät trista bilder, jag låg på tider kring 1/80 - 1/200 mestadels. med panorering för att ge lite fartkänsla.
När jag plåtat dragracing i Tierp har jag gått ner mot 1/500 ibland, men bara för nitrobilar. Jag tycker den gamla tumregeln om 1/bilens hastighet funkar rätt bra som bas att exprimentera med.
Tackar för tipsen!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sorry, men nu hänger jag inte med riktigt. Har du lust att omformulera det där? Menar du att ju nyare kamera man har, ju större chans är det att kamerahuset passar ihop med äldre tredjepartsobjektiv? I så fall bör det inte vara några problem.
Ju nyare kameran är och ju äldre objektivet är desto STÖRRE risk för kompatibilitetsproblem eftersom Nikon inte har några åtaganden mot Sigma för att försäkra kompatibiliteten. Sugmat passade säkert de kameror som fanns vid lanseringen av objektivet. Samma gäller i viss mån tvärt om - det är inte givet att ett nyare sigma passar på en mycket äldre Nikon om kameran är så pass mycket äldre att Sigma inte brydde sig om att testa mot det.
 
ANNONS