Annons

16 GB eller 3200x1800?

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en Asus Zenbook Flip UX360 för framför allt Lightroom.

Jag har tröttnat att släppa på stor bärbar. Vill ha något litet och kraftfullt och med riktigt bra skärm.

Tyvärr finns inte en version med 16GB och 3200x1800 upplösning.

Vad hade ni valt?

- 16 GB , 1920x1080

eller

- 8 GB, 3200x1800

Både med 512 GB SSD, Intel HD Graphics 620 och Intel i7 7500U

Motivera varför och jag får erkänna att jag snöat in på Asus Zenbook Flip UX360 men kan ändra mig om det finns något lika kraftfullt för samma pris (13000:) och vikt. Dock inte HP, är inte imponerad av deras kvalité och service.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en Asus Zenbook Flip UX360 för framför allt Lightroom.

Jag har tröttnat att släppa på stor bärbar. Vill ha något litet och kraftfullt och med riktigt bra skärm.

Tyvärr finns inte en version med 16GB och 3200x1800 upplösning.

Vad hade ni valt?

- 16 GB , 1920x1080

eller

- 8 GB, 3200x1800

Både med 512 GB SSD, Intel HD Graphics 620 och Intel i7 7500U

Motivera varför och jag får erkänna att jag snöat in på Asus Zenbook Flip UX360 men kan ändra mig om det finns något lika kraftfullt för samma pris (13000:) och vikt. Dock inte HP, är inte imponerad av deras kvalité och service.
Borde vara lätt och billigt att uppgradera ram, så den med hög upplösning då. Om det inte finns något intressant hinder för att byta ram som de kommit på t.ex. försegla ihop skalet eller liknande (har ej googlat).
 

skalman-63

Aktiv medlem
Både och

Jag tänkte köpa en Asus Zenbook Flip UX360 för framför allt Lightroom.

Jag har tröttnat att släppa på stor bärbar. Vill ha något litet och kraftfullt och med riktigt bra skärm.

Tyvärr finns inte en version med 16GB och 3200x1800 upplösning.

Vad hade ni valt?

- 16 GB , 1920x1080

eller

- 8 GB, 3200x1800

Både med 512 GB SSD, Intel HD Graphics 620 och Intel i7 7500U

Motivera varför och jag får erkänna att jag snöat in på Asus Zenbook Flip UX360 men kan ändra mig om det finns något lika kraftfullt för samma pris (13000:) och vikt. Dock inte HP, är inte imponerad av deras kvalité och service.
Har du kollat in Lenovo yoga 900 serien?
/Jörgen
 

transalp-01

Aktiv medlem
Borde vara lätt och billigt att uppgradera ram, så den med hög upplösning då. Om det inte finns något intressant hinder för att byta ram som de kommit på t.ex. försegla ihop skalet eller liknande (har ej googlat).
Går tyvärr inte att byta ram :-( Har sökt men inte hittat något positivt.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Jag har en med 8GB och 3200x1800. Har än så länge bara kört lightroom lite lätt på den, men verkar inte vara några som helst problem. Upplösningen är trevlig och färgerna är det inget fel på vad jag sätt. Jag har dock en stationär med 32GB RAM där jag gör i princip all redigering.

Kontentan är väl, vill du ha mer utrymme på skärmen vid t.ex surfning eller liknande, gå på 3200x1800. Ska den vara ditt primära verktyg för LR och PS, köp den med 16GB, och kanske en bättre extern skärm istället.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Om det rör sig om en 13,3" skärm har jag svårt att se någon direkt fördel med 3200 * 1800 jämfört med 1920*1080 på normalt arbetsavstånd. Visst kan man få in mer information, men vad hjälper det om det då blir så smått att det inte går att utskilja ... jag röstar för 16 GB. Rör det sig om en större skärm i storleksklassen 15-17" tycker jag att valet blir svårare.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En bärbar dator bör väl kunna hålla i en 6-10 år och att då inte kunna uppgradera ramminnet tycker jag är ett stort minus. Det hade jag backat på :)

Behovet av generöst med RAM-minne kommer sannolikt att öka. Tycker 16GB RAM är en nedre gräns idag, eller att snabbt kunna uppgradera. Minne är förhållandevis billigt.
 

Gutta

Aktiv medlem
Jag hade valt minne framför så hög upplösning.
Har svårt att se nyttan med så extremt höga upplösningar på små skärmar.
Du vet att den högre upplösningen slukar batteri också va?
 

transalp-01

Aktiv medlem
Man blir bara mer och mer förvirrad :-(

Jag har googlat, läst era kommentarer, letat i Prisjakt

Börjar känna mig lite obstinat! Jag vill ha både 3200x1800 och 16 GB.

Jag kommer nog att ha datorn i 4 år och tror jag kommer att sakna antingen eller innan åren har gått.

Jag sitter inte i sjön. Har en bra dator med i7 gen 4 som funkar bra men är tung och stor (15,6")

Någon som vet om det brukar släpas nya modeller/varianter av datorer vid något speciellt tillfälle på året? Finns det chans att det släpps 2018 år modeller efter sommaren?
 

transalp-01

Aktiv medlem
Vad är det som gör att du vill ha 3200*1800? Visst är det en 13,3"?
Det är väl mer en känsla av utvecklingen. Man har ju 2960x1440 på telefonen. Och mina söner tycker allt som inte har 4k är ointressant idag.

Men det kanske inte har så stor betydelse i praktiken. Hade dock gärna haft lite mer på dator jag har idag men den är 15,6. Så kanske 1920 är ok på 13,3.
 

Gutta

Aktiv medlem
Det är väl mer en känsla av utvecklingen. Man har ju 2960x1440 på telefonen. Och mina söner tycker allt som inte har 4k är ointressant idag.

Men det kanske inte har så stor betydelse i praktiken. Hade dock gärna haft lite mer på dator jag har idag men den är 15,6. Så kanske 1920 är ok på 13,3.
Jag har en samsung s7 idag.
Den har upplösningen 1440 x 2560.
När jag efter ca ett års ägande upptäckte att den inte defaultat till sin maxupplösning utan till en betydligt lägre upplösning 1280x720 så ändrade jag såklart.
Såg jag någon skillnad....inte alls. Men fan grejorna ska ju gå på max eller hur. Det tog en eller ett par veckor innan jag fattade att det var pga just den ändringen som min telefon helt plötsligt slukade batteri.
Gissa vilken upplösning jag kör telefonen på idag. ;)
Vad mina barn tycker om det bryr jag mig inte så mycket om faktiskt. :D
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Det är väl mer en känsla av utvecklingen. Man har ju 2960x1440 på telefonen. Och mina söner tycker allt som inte har 4k är ointressant idag.

Men det kanske inte har så stor betydelse i praktiken. Hade dock gärna haft lite mer på dator jag har idag men den är 15,6. Så kanske 1920 är ok på 13,3.
Ska man vara lite petig så är 4K eller UHD i TV och monitorsammanhang 3840 * 2160 (16:9) så du är ju ändå inte framme i 4K klassen med 3200*1800.

Rent teoretisk är fördelen med en högupplöst skärm att du kan studera en bild i 1:1 och se alla detaljer, men ärligt talat, för att göra det på ett vettigt sätt behöver du en mycket, mycket större skärm. Så egentligen borde inte frågan vara om din 13,3" skärm på den bärbara har en HD eller UHD upplösning (eller något däremellan) utan om den har ett bildskärmskort som kan driva en stor UHD monitor...

Personligen tycker jag att redan HD på en 13,3 i 100% är lite för smått ... men jag är ärligt talat inte så skarpsynt längre ... ;-)
 

andola

Aktiv medlem
Testade en HD och en 3200x1800 13,3" samtidigt. Blev förvånad att jag upplevde 3200x1800 som bättre än HD. Hade inte förväntat mig det. Berodde nog bl.a på att jag ofta kom så nära skärmen så att bildvinkeln blev ungefär som när jag kör med min 24-tummare. Sedan tillkom att HD-maskinen hade ett färgstick som varierade med ljusstyrkan, men hade nog valt den högupplösta ändå. Så det kan nog bero lite på hur man använder datorn. För min del blev det en HP ENVY. Visserligen "bara" 8 GB, men jag ser inte det som ett bekymmer för mina behov som mest är Adobe CR. Så att prova i verkligheten är inte dumt om man har möjligheten.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Testade en HD och en 3200x1800 13,3" samtidigt. Blev förvånad att jag upplevde 3200x1800 som bättre än HD. Hade inte förväntat mig det. Berodde nog bl.a på att jag ofta kom så nära skärmen så att bildvinkeln blev ungefär som när jag kör med min 24-tummare. Sedan tillkom att HD-maskinen hade ett färgstick som varierade med ljusstyrkan, men hade nog valt den högupplösta ändå. Så det kan nog bero lite på hur man använder datorn. För min del blev det en HP ENVY. Visserligen "bara" 8 GB, men jag ser inte det som ett bekymmer för mina behov som mest är Adobe CR. Så att prova i verkligheten är inte dumt om man har möjligheten.
Tack! Det är nog så jag måste göra.
 

horvendile

Aktiv medlem
När jag köpte 13,3"-laptop kunde jag också välja på 1920*1080 och 3200*1800. Det visade sig då att den mer högupplösta panelen hade urusel färgåtergivning. Man behövde inte ens mätinstrument för att se det, det var bara att ställa den bredvid en skärm med okej färgåtergivning. Den högupplösta mer eller mindre saknade färgen gul.
Det var en Asus, men samma panel användes av andra tillverkare också. Det verkade inte finnas någon mjukvarulösning på det.

Detta var dock två och ett halv år sedan (om jag minns rätt), och förhoppningsvis har man fått ordning på sina 3200*1800-paneler sedan dess. Men det är en grej jag skulle kolla upp innan jag slog till.

Sedan ser inte jag heller någon nämnvärd praktisk nytta med så hög upplösning på 13,3"-skärm, och det kommer dra en hel del extra batteri. Skulle alla dagar i veckan tagit 16 GB i stället.
Men det är en annan sak.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Om det rör sig om en 13,3" skärm har jag svårt att se någon direkt fördel med 3200 * 1800 jämfört med 1920*1080 på normalt arbetsavstånd. Visst kan man få in mer information, men vad hjälper det om det då blir så smått att det inte går att utskilja ... jag röstar för 16 GB. Rör det sig om en större skärm i storleksklassen 15-17" tycker jag att valet blir svårare.
Det måste vara något fel på min syn!! Jag har en 24tumsskärm och kör med upplösningen 1920x1080 och är helt nöjd med det.

/Tomas
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Det är väl mer en känsla av utvecklingen. Man har ju 2960x1440 på telefonen. Och mina söner tycker allt som inte har 4k är ointressant idag.

Men det kanske inte har så stor betydelse i praktiken. Hade dock gärna haft lite mer på dator jag har idag men den är 15,6. Så kanske 1920 är ok på 13,3.
2960x1440 på en telefon? Varför då? Kan man koppla telefonen till en 55tumsskärm?

/Tomas
 
ANNONS