Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skulle ni köpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag behöver en ny laptop. Har en stationär hemma så laptopen jag ska köpa behöver inte vara det värsta.
Jag ska kunna ha en del bilder på den, men har ju externa hårddiskar som följer med dit jag ska.
Jag vill ha plats att ladda hem photoshop då laptopen ska framförallt ska användas till att redigera bilder när jag inte är på hemmaplan.

Jag behöver verkligen hjälp & tips med detta. Helst inte mac då jag har allt annat i Pc & Samsung.
Tack på förhand 😊
 

Akkis

Medlem
Hade samma beslut att ta för 4 månader sen. höll på att bli en dell XPS efter att läst många tester och sett på alltför många youtube videos. Men det blev en Macbook Pro 15''. Har allt annat i PC och Android men inte ångrat mig en sekund. En PC hade säkert funkat lika bra och kanske oxå varit en smula snabbare, men jag lärde mig operativet på nån dag och musplattan är överlägsen. Skall tillägga att jag varit Apple motståndare i många år. Använder den i princip uteslutande till Lightroom och Photoshop.
Och mtp att det mesta ligger i molnet numera behöver man inte tänka på PC-Mac problem.

Lycka till med valet!
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag skulle ta en allvarlig titt på Asus UX430UQ.
Exempellänk:
https://www.inet.se/produkt/1961177/asus-zenbook-ux430uq-pure-i7-16gb-512gb-ssd-geforce-940mx-sleeve#merinfo

Den är inte det allra minsta på marknaden, men man får en bra 14"-skärm i ett chassi mer motsvarande en normal 13"-dator. Hyfsat pris. Känns bra att hålla i och knappa på, efter vad jag testat i butik. Och den 13"-skärm jag har i dag känns på gränsen till för liten för bekvämt fotoarbete.

Jag skulle också fundera på hur bråttom jag hade. Det borde, tycker jag, inte dröja så länge förrän det kommer en väsentligen likadan modell fast med fyra kärnor. Det är inte säkert att det gör den så mycket snabbare för ändamålet, men... kanske.
 

Melmis

Aktiv medlem
Hade samma beslut att ta för 4 månader sen. höll på att bli en dell XPS efter att läst många tester och sett på alltför många youtube videos. Men det blev en Macbook Pro 15''. Har allt annat i PC och Android men inte ångrat mig en sekund. En PC hade säkert funkat lika bra och kanske oxå varit en smula snabbare, men jag lärde mig operativet på nån dag och musplattan är överlägsen. Skall tillägga att jag varit Apple motståndare i många år. Använder den i princip uteslutande till Lightroom och Photoshop.
Och mtp att det mesta ligger i molnet numera behöver man inte tänka på PC-Mac problem.

Lycka till med valet!
Vad var det som gjorde att du inte valde Dell? Det där lilla som gjorde att du istället valde Apple?
 

Akkis

Medlem
Vad var det som gjorde att du inte valde Dell? Det där lilla som gjorde att du istället valde Apple?
Dels nyfikenheten på en Mac som jag aldrig ägt, men även byggkvalitet/finish. Jag gillade känslan på musplatta och tangentbordet. Föll väl som många andra för design en smula också.
Kanske jag tröttnat på Windows och att det fortfarande känns som jag är på jobbet....Macbooken är nu min lillaprivata sfär där inget jobb får komma in :)
 

AWid

Aktiv medlem
En Surface Pro naturligtvis:) Kan beskådas här. Den är utmärkt att redigera på i "fält". Kostar en del, men slår nog det mesta. Finns i lite olika varianter och i5-processorn räcker långt även med riktigt stora RAW-filer (D800 för min del).

Windows 10 pro ingår vilket väl var det du föredrog. Lätt att ansluta till extern skärm hemma. Fungerar också utmärkt som surfplatta när tangentbordet tas bort. Men framför allt är den lätt och smidig att släpa med sig i t ex fotoväskan.
 

horvendile

Aktiv medlem
Vill man ha en sådan dator skulle jag lätt gå på Acers nya Switch 7 Black Edition som verkar bli något i hästväg med nya 8gen 4-kärnig i7, Nvidia MX150 2Gb grafik och vätskekylning!

http://www.techradar.com/reviews/acer-switch-7-black-edition
Huh. Potentiellt intressant (för mig) faktiskt, även om jag inte gillar blanka skärmar. Fast det står inget om vikten. Ja, jag kan säkert googla upp det.

Rent allmänt: Surface Pro är nog en utmärkt maskin, jag har själv varit frestad ända sedan trean. Men för TS gäller det att bestämma sig för, bland annat, om det är portabilitet som är högsta prio eller om man kan lägga på lite vikt och storlek för att få en aningen större skärm.
 

AWid

Aktiv medlem
............. Fast det står inget om vikten. Ja, jag kan säkert googla upp det.

Rent allmänt: Surface Pro är nog en utmärkt maskin, jag har själv varit frestad ända sedan trean. Men för TS gäller det att bestämma sig för, bland annat, om det är portabilitet som är högsta prio eller om man kan lägga på lite vikt och storlek för att få en aningen större skärm.
1,55 kg (1,15 enbart plattan) d v s ca 50% tyngre än Surface Pro.
Surface Pro funkar faktiskt bra till både PS och LR. Men det är klart att det blir smått för mina gamla ögon:). Men under resor funkar det förvånansvärt bra. TS (och jag) har ju dessutom "fullvuxna" grejer hemma:)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag ska kunna ha en del bilder på den, men har ju externa hårddiskar som följer med dit jag ska.
Jag tror att det är en bra idé att undvika externa hårddiskar till en laptop som man reser med (kort eller långt). Det går väl an när man är på plats och (förhoppningsvis) har ett bord att breda ut sig på, men det är lite struligt att använda en extern disk under själva resan.

Man kanske får större intern disk per krona om man väljer en snurrdisk, men skillnaden mot en SSD minskar hela tiden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tror att det är en bra idé att undvika externa hårddiskar till en laptop som man reser med (kort eller långt). Det går väl an när man är på plats och (förhoppningsvis) har ett bord att breda ut sig på, men det är lite struligt att använda en extern disk under själva resan.

Man kanske får större intern disk per krona om man väljer en snurrdisk, men skillnaden mot en SSD minskar hela tiden.
Jag håller jag med dig, men som backup att ha ngn annanstans vid stöld/haveri så tycker jag att det är intressant. Beror ju på hur viktiga bilderna är för en.
 

j3n5

Aktiv medlem
Jag var faktiskt nära att köpa denna HP:

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2CV20EA&opt=UUW&sel=NTB&utm_source=affiliate&utm_medium=cpa&utm_campaign=Prisjakt.nu&utm_content=0&jumpid=af_3zuqfwpd4e/site:Prisjakt.nu

i7-7500U, Nvidia MX150, 512Gb SSD men bara 8Gb ram. Samtidigt prioriterar jag externt grafikkort då typ hela CC-paketet kan dra nytta av det. Och MX150 är i princip ett mobilt GT 1030 som är typ dubbelt så snabbt som gamla GeForce 940MX som finns i någon rekommendation ovan.

Finns också ett lillasyskon med samma spec men i5-7200U och 256Gb HD för 11500:- Rätt OK förutom lite snålt med ram.
 

Melmis

Aktiv medlem
Jag lägger gärna på lite vikt & storlek för att få större skärm.
Jag kommer bara förflytta denna laptop från mitt hus till ett annat för att kunna sitta & redigera bilder på annat än min stationära hemma. Jag vill kunna vara flexibel & inte fast i hemmet.
Men jag tänker på internt minne mm som är viktigt. Skärm för att få rätt färger mm. Vad ska jag tänka på..?

Jag kan det här med att fotografera & redigera, men min svaghet har alltid varit att välja rätt vara att använda till redigeringen :OP
Jag har inte så stort intresse för just den tekniken, den ska bara finnas där liksom.
Har fått hjälp med min stationära & är supernöjd med den!

Så jag är otroligt tacksam för alla tips & råd jag kan få :O)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller jag med dig, men som backup att ha ngn annanstans vid stöld/haveri så tycker jag att det är intressant. Beror ju på hur viktiga bilderna är för en.
Jo, men det har ju inget specifikt med laptops att göra, Backup bör man göra oavsett vilken slags dator man använder.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, den kan kanske vara klokt. Men då gör man förmodligen backuper på kvällar eller nätter när man inte använder datorn.
 
ANNONS