Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-70 2.8 till SonyA7 kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
God morgon!

Andra försöket till att skriva detta inlägg så blir det dubbelt får ni ursäkta.

Har beställt en A7r3 och tar klivet över från Canon (som så många andra).

Gillar verkligen 24-70 2.8 som normalzoom och reseobjektiv vid platsbrist då det kan användas till det mesta från landskap till porträtt (Har ett Tamron med canonfattning).

Har fåttsagt till mig och läst att Tamron med adapter fungerar inte dirfekt tillfrdställande på Sony. Dock har Sigmas 24-70 art med deras adapter fått bra betyg på snabbhet och tillförlitlighet (hej Stefan med flera). Priset ligger tunt 14K + adapter.

Sen har Sony sin variant som går på nästan 10K mer (inte riktigt).

Är Sonyvarianten värt de extra pengarna? Någon som jämfört dessa 2 eller kanske har nåt annat alternativ? Har sett att nya 24-105 F4 fått bra omdömen men 4 som största bländare känns inte så "åtråvärt".
 

MrNoIQ

Aktiv medlem
24-105

Jag brukar också vilja ha ljusstarka gluggar. Jag har en Sony FE90/2,8 och ett Sony 24-105 och FE90:an är en väldigt trevlig optik men så måste jag säga att 24-105:an tycker jag är bättre än förväntat. Är det riktigt illa tar jag fram min gamla trotjänare Zeiss 24/1,8 (APS-C).

Hade i min första beställning 24-70 innan jag såg att de skulle släppa ett 24-105 och var tveksam angående 4:an, men ändrade beställningen till den. Jag var ute i skogen och plåtade lite och hade valt A läge och automatik ISO för att se lite hur kamera och optik hängde ihop resultatet låg på 12800 iso, 1/30 - 1/60, f22, handhålllet. Noterbart brus, men för mig och valda motiv acceptabelt.

Optiken verkar framtagen för den kameran.

Om du tänker Sigma så behöver du en adapter i alla fall, testa själv om det funkar för dig med Tamron och skit i vad andra skriver innan du köper sigman.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
God morgon!

Andra försöket till att skriva detta inlägg så blir det dubbelt får ni ursäkta.

Har beställt en A7r3 och tar klivet över från Canon (som så många andra).

Gillar verkligen 24-70 2.8 som normalzoom och reseobjektiv vid platsbrist då det kan användas till det mesta från landskap till porträtt (Har ett Tamron med canonfattning).

Har fåttsagt till mig och läst att Tamron med adapter fungerar inte dirfekt tillfrdställande på Sony. Dock har Sigmas 24-70 art med deras adapter fått bra betyg på snabbhet och tillförlitlighet (hej Stefan med flera). Priset ligger tunt 14K + adapter.

Sen har Sony sin variant som går på nästan 10K mer (inte riktigt).

Är Sonyvarianten värt de extra pengarna? Någon som jämfört dessa 2 eller kanske har nåt annat alternativ? Har sett att nya 24-105 F4 fått bra omdömen men 4 som största bländare känns inte så "åtråvärt".
Grattis till det valet!

Vill dock bara varna lite för din tanke att skaffa Sigmas MC-11 adapter för att få tillgång till deras 24-70/2,8 ART. Jag har själv haft den och deras senaste Global Vision version av 17-70mm med Canon-fattning till min A6300 och det var ingen höjdare. Jag bråkade en del med Sigma främst genom Scandinavian som verkligen gjorde ett bra jobb med det och efter lång tid så kom det en ny firmwareuppgradering vid förra julen men den löste inte alla problemen. Den fokuserade på att adressera problemen med stillbildfokusering men det var ju bara ett av problemen. Innan dess så var fokuseringen mycket opålitlig i AF-S (single shot) så man måste alltid köra AF-C och det hade väl varit en workaround om det fungerat tillfredställande men det gjorde det inte heller.

Jag testade med ett antal av Sigmas Global Vision-objektiv (inklusive en del ART-objektiv) och de funkade faktiskt sämre än med Canons egna!! (Detta trots att de faktiskt friskrivit sig från den eventuella kritiken genom att kalla alla andra objektiv för "inkompatibla" inklusive Canons som alltså funkade bättre än deras egna!).

Det andra och ännu värre problemet var att denna Sigma-kombo var fullständigt oanvändbar vid filmning. Om man har Sigmas MC-11-baserade lösning, så kopplas FW i objektiven förbi och kommunikationen med Sony-kamerorna sköts alltså istället av adaptern. Men adaptern skötte detta verkligt uselt och problemet var att den för det första konstant mikrojagade (ursäkta ordet men har inget bättre) trots att varken motiv eller kamera ändrade läge. Den hittade alltså aldrig vila i fokus. Dessutom lät det så pass illa (ungefär som ett konstant elöverslag) att det förstörde varenda videos ljud.

Så jag gav upp. Om du ändå fått för dig att köpa denna kombo så kolla att det verkligen kommit en ny FW efter förra julen och kolla att adaptern verkligen har den installerad. Testa sedan noga själv i butik.

Lita överhuvudtaget inte på vad någon recensent på nätet gör vågen över för det var precis det vi som köpte dessa kombos då gjorde och de som applåderade då kan aldrig ens ha testat grejorna utan bara gått på specarna som ju var lockande eftersom MC-11 sades stödja det mesta av kamerornas nya AF-funktionalitet, vilket exv. Metabones då inte gjorde.

Jag var mycket trött på Sigma förra året och bytte först till en Sony/Zeiss-zoom men det var faktiskt om möjligt en ännu större besvikelse för det objektivet klarade jag inte av att få en enda skarp bild med märkligt nog. Det var helt bisarrt i sin uselhet. Så det blev byte en gång till - denna gång till en Sony 10-18mm/4 vidvinkelzoom och den älskar jag. Den är för APS-C men funkar fint även på mina FF-hus om jag begränsar mig till 18 och 16 mm, så den är faktiskt riktigt användbar.

Problemet med Sony-kombos har fram till nu främst varit de dåliga normalzoomarna som funnits men inte alls hållit måttet, vare sig det stått Sony eller Zeiss på dem. Men det har faktiskt ändrats nu. Sony GM 24-70:an är verkligt bra men dyr och utom räckhåll för många av det skälet. Det är först i dagarna man släppt 24-105mm/4. Den kostar säkert även den mer än mångas smärtgräns men är riktigt bra vad det verkar.

Jag köpte den igår hos Kameradoktorn som möjligen verkar vara den enda handlaren i Stockholm som tagit hem ett gäng med första leveransen och har bara snabbt kollat den. Hittills verkar den hålla vad man lovat och jag är väldigt glad åt den. Du vet att många objektiv har riktig glädjemärkning med låga siffror i bländartal men så fort man börjar testa så visar det sig inte sällan att de inte håller fullt öppna utan måste bländas ner ett eller flera steg för att leverera acceptabel kvalitet. Sonys 24-105 är inte ett av dessa för det är verkligt skarpt hela vägen och det är underbart.

Det blir en bra kombo med min Sony 70-200mm G. Precis som min större Sony-zoom så har detta objektiv "focus lock"-knapp och det är verkligen grejt för den är perfekt att programmera "Eye Focus" på - tycker i alla fall jag.

För mig finns bara en stor nackdel med detta objektiv och det är storleken (vikten är väl OK). En del skriver om hur litet och lätt det är men det är det verkligen inte - för mig - men allt är väl relativt. Ska jag vara liten och lätt så gäller fortsatt min Sony/Zeiss 35mm/2,8 och det gör ju att man trots allt inte säljer det fast det nu överlappas i de flesta avseenden av mitt nya 24-105mm. Jag är faktiskt förvånad över hur vasst det är så det blir nog att "softa" porträtten lite i efterbehandlingen. Uppskattar även att de konstruerat det med nio lameller i bländaren. Sonys G och GM brukar ha fin oskärpa.
 

Pocca

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Ja, många vägar bär till Rom som de flesta vet.

Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra. Funderar på ett Samyang 35mm att ha som litet och smidigt objektiv. Fungerar även att ha tills jag bestämt mig (behöver att ett fungerade iallafall till jag drar på semester om ett par veckor). En adapter kostar några tusen bara den så att välja att behålla mitt Tamron är ju inte en "gratis" lösning det heller. Och samtidigt har jag insett efter alla år med detta kostsamma intresse att man ångrar sig ofta efter ett tag om man snålar in i initialskedet. Att byta upp sig brukar kosta det med.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
... man ångrar sig ofta efter ett tag om man snålar in i initialskedet. Att byta upp sig brukar kosta det med.
Räkna med att detta är exakt vad du kommer att erfara ifall du väljer Samyang 35/2,8 i stället för Sony Zeiss Sonnar FE 35/2,8 ZA ...

På papperet förefaller dessa båda objektiv att vara lika, men detta Samyang-objektiv uppvisar i jämförelse med Sony-objektivet vid full öppning kraftig vinjetering, distorsion och kromatisk aberration. Man behöver blända ner det till 1:5,6 eller mindre för att det ska bli acceptabelt anser jag. Visst, det kostar knappt hälften mot Sony-objektivet, men min uppfattning är att detta Samyang-objektiv snarare kan ses som ett 1:5,6-objektiv än ett 1:2,8. Anser att man inte får samma sak som med Sony-objektivet - det ser bara ut som att man sparar pengar, men man får egentligen ett mycket ljussvagare objektiv som är "uppskrämt" av Samyang till lite för hög ljusstyrka.

Samyang-objektivets AF-motor är också betydligt simplare än Sony-objektivets. Den är långsam och så högljudd att den inte är användbar för videofilmning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Räkna med att detta är exakt vad du kommer att erfara ifall du väljer Samyang 35/2,8 i stället för Sony Zeiss Sonnar FE 35/2,8 ZA ...

På papperet förefaller dessa båda objektiv att vara lika, men detta Samyang-objektiv uppvisar i jämförelse med Sony-objektivet vid full öppning kraftig vinjetering, distorsion och kromatisk aberration. Man behöver blända ner det till 1:5,6 eller mindre för att det ska bli acceptabelt anser jag. Visst, det kostar knappt hälften mot Sony-objektivet, men min uppfattning är att detta Samyang-objektiv snarare kan ses som ett 1:5,6-objektiv än ett 1:2,8. Anser att man inte får samma sak som med Sony-objektivet - det ser bara ut som att man sparar pengar, men man får egentligen ett mycket ljussvagare objektiv som är "uppskrämt" av Samyang till lite för hög ljusstyrka.

Samyang-objektivets AF-motor är också betydligt simplare än Sony-objektivets. Den är långsam och så högljudd att den inte är användbar för videofilmning.
Alltså, den där Zeiss 35:an är fantastisk tycker jag som nu haft den ett antal år - ja sedan jag köpte min A7r. Det är mitt klart bästa objektiv som jag föredrar framför allt annat jag har och har haft. Jag har den säkert på 95% av all tid jag fotar med ett FF-hus. Det är mitt allround. Det har inget OSS men numera så har ju de nya husen IBIS, så då är ju inte heller det något att gnöla om. Vi får väl se om mitt nya 24-105mm kan ge det en match men än är jag inte helt övertygad om det.

35:an gör mig aldrig besviken. Det är dessutom föredömligt kompakt med ett jäkligt smart motljusskydd som gör det oöverträffat litet trots att motljusskyddet är på, vilket det alltid är. Finns inga skäl att någonsin ta av det.

Håller annars helt med om dina synpunkter kring "glädjemärkta" objektiv med fina "nominella" ljusstyrkor som ofta visar sig inte fullt ut kunna leverera fullt öppna. Sånt anser jag gränsa till fult bedrägeri i sin försåtlighet då det är många av oss som tyvärr går på detta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Ja, många vägar bär till Rom som de flesta vet.

Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra. Funderar på ett Samyang 35mm att ha som litet och smidigt objektiv. Fungerar även att ha tills jag bestämt mig (behöver att ett fungerade iallafall till jag drar på semester om ett par veckor). En adapter kostar några tusen bara den så att välja att behålla mitt Tamron är ju inte en "gratis" lösning det heller. Och samtidigt har jag insett efter alla år med detta kostsamma intresse att man ångrar sig ofta efter ett tag om man snålar in i initialskedet. Att byta upp sig brukar kosta det med.
Du kanske kan hitta en bra begagnad Sony/Zeiss 35:a?
 
ANNONS