Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Är förvisso ny i Sonygänget men har reagerat på urspårningarna. Finns det inte en speciell tråd som heter "spånerier on Sony...." där urspårningarna borde höra hemma? En hemstad för lite mer filosofiskt inriktad forumsutbyte....
Jo, det finns en tråd som heter Allmäna spånerier om Sony och annat, men den har just spårat ur för att någon nu har ställt en seriös konkret fråga om en specifik Sony-kamera i den. :)


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
en färsk adapter eller köpa en dockningsstation till adaptern och uppdatera den själv.
Nä, behövs inte alls. MC-11 har en USB-ingång och sladd medföljer, så det är bara att köra Sigma Optimization Pro så känner den av om det finns nyare firmware till den och uppdaterar.

Någon USB-dock som passsar till den finns inte. Det finns bara för objektiv med Canon- och Sigma-fattning och adapterna har ju Sony E-mount i den änden där man sätter en USB-dock... :)


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Videon som Jonas länkade till i inlägg #471 tyder på att det kan ha blivit bättre sen du testade, men det måste väl finnas nya, lite mer omfattande, tester vid det här laget?

Det vore ju intressant att se ett utförligt test med MC-11 och ett Sigma Global Vision-objektiv.
Visst det är ju en jäkla intressant lösning annars som vore värd ett bättre öde kan man tycka.
Det är test i butik som gäller och att man verkligen kollar att det är absolut senaste FW.
Så bry er inte om vad jag sagt och skrivit fram till förra december för det finns senare FW nu och det kostar inget att testa. Den kanske gör er positivt överraskade. Jag vill bara inte att folk ska göra om mina och andra tidigare användares tidiga misstag, för de var svårt deprimerande.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nä, behövs inte alls. MC-11 har en USB-ingång och sladd medföljer, så det är bara att köra Sigma Optimization Pro så känner den av om det finns nyare firmware till den och uppdaterar.

Någon USB-dock som passsar till den finns inte. Det finns bara för objektiv med Canon- och Sigma-fattning och adapterna har ju Sony E-mount i den änden där man sätter en USB-dock... :)


/Mats
Förlåt, så är det, den där jäkla kabel med speciellt Sigma USB :). Jag köpte först en begagnad MC-11 utan sladd men var tvungen köpa en ny för det fanns inga sådana sladdar hos de jag brukar köpa sladdar av.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
12 minuter ...
Vad blir slutsatsen?
Jag blev förvånad över att de verkar ha fått till det nu i A7r III med följande Eye Focus och allt. Snyggt faktiskt. Men det vore intressant också att se om det funkar vid filmning också och det vore intressant att få höra lite mer om ljudnivån från AF med adaptern vare sig det är MC-11 eller Metabones senaste.

Men läser man ovan lite så funkar det ju inte lika bra med följande AF när man sätter igång och tar bilder. Dags för ny FW? (i kamera eller adapter??)
 

Bengf

Aktiv medlem
Mhnn.... dom senare testningarna jag sett så skall dom alltid återkomma till sport situationer, dom har inte hunnit med det ännu. Men den tog fokus fast motivet backade ganska så långt bakåt ( Eye/face )
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Förlåt, så är det, den där jäkla kabel med speciellt Sigma USB :). Jag köpte först en begagnad MC-11 utan sladd men var tvungen köpa en ny för det fanns inga sådana sladdar hos de jag brukar köpa sladdar av.
Ja, mini-USB2, de är inte så vanliga.
Du kunde ha köpt en USB-dock istället, för till den är det samma kontakt och sladd medföljer till den också. Den kostar bara ett par hundra och så kan du ladda fw och justera Sigma GV-objektiv med den.

/Mats
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hur känns det i övrigt Pocca ? Har ju länge gått i funderingar kring att göra som du och sälja av min Canonutrustning. Sämre funktion med adapter och Canonlinser har jag räknat med men har du hittat fler saker som inte känns hundra? Eller är det guld och gröna skogar jag missar ;). Kanske för tidigt att säga eller?
 

Pocca

Aktiv medlem
Hur känns det i övrigt Pocca ? Har ju länge gått i funderingar kring att göra som du och sälja av min Canonutrustning. Sämre funktion med adapter och Canonlinser har jag räknat med men har du hittat fler saker som inte känns hundra? Eller är det guld och gröna skogar jag missar ;). Kanske för tidigt att säga eller?
Precis, för tidigt att säga. Sitter på planet och slår snart på flygplansläge. 2 veckors semester och Tamron 24-70 2.8 samt 50 mm 1.8 och metabone ver 5 fick följa med. Efter dessa två veckor kan jag komma med en mer utförligt uttalande om bytet. MEN...redan nu tror jag att jag får sälja mitt 70-200 och köpa Sonys variant (få det i 9 fall av 10 är det jag har till actionbilder).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Precis, för tidigt att säga. Sitter på planet och slår snart på flygplansläge. 2 veckors semester och Tamron 24-70 2.8 samt 50 mm 1.8 och metabone ver 5 fick följa med. Efter dessa två veckor kan jag komma med en mer utförligt uttalande om bytet. MEN...redan nu tror jag att jag får sälja mitt 70-200 och köpa Sonys variant (få det i 9 fall av 10 är det jag har till actionbilder).
Tack, då väntar jag på det. Trevlig semester.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
När du nu dyker i trådarna Mats, så har du funderat på D850 eller avvaktar du ett tag till.
Nä, vi får se vad det blir.
Tänkte ju sälja av allt och börja om på nytt. Vissa grejer gick samma dag som annonsen, typ Sony A6500 och Sigma 18-35/1,8 osv., men Canon 80D är det tydligen ingen som vill ha...

Så nä, jag avvaktar av lite olika skäl. Använder min A6000 med lite kortre brännvidder och Canonen med Sigma 150-600 telet. Just nu så är det inte så aktivt med plåtandet för dess egen skull och det jag har duger alldeles utmärkt när det behövs och utrymmet för större investeringar är inte jättestort nu heller, så vi får se vad det blir senare - om det blir nåt annorlunda.

Kameran i mobilen (Samsung 8+) är så grym att på senaste resan till Seattle så tog jag inte ens med nån riktig kamera :).


/Mats
 

martinot

Aktiv medlem
Använder min A6000 med lite kortre brännvidder och Canonen med Sigma 150-600 telet. Just nu så är det inte så aktivt med plåtandet för dess egen skull och det jag har duger alldeles utmärkt när det behövs och utrymmet för större investeringar är inte jättestort nu heller, så vi får se vad det blir senare - om det blir nåt annorlunda.
A6000 är fortfarande en riktigt trevlig kamera. Tror det är samma sensor som in min första spegellösa kamera (X-E1), och var själv mycket nära att köpa den innan det istället blev en beg. X-E1 (inte pga. av kameran i sig, men främst pga. objektivutbudet).

Har man inte bråttom med serietagning, eller kräver snabb AF, så är den fortfarande en utmärkt kamera. Grymt fin bildkvalitet!

Kameran i mobilen (Samsung 8+) är så grym att på senaste resan till Seattle så tog jag inte ens med nån riktig kamera :).
Jo, dagens mobilkameror har haft en enorm utveckling, och senaste generations premiummobiler som tex. S8 har fantastiskt bra kameror.

Det sagt (lite OT, sorry, borde flytta till annan tråd), så skall de bli grymt spännande att se utvecklingen med A9 och nu även A7RIII.

A7RIII verkar dels bli en jättetrevlig och enormt genomtänkt spegellös kamera, och dels så börjar ju objektivutbudet på FE-sidan att se klart bättre ut (och fortsatt svagt på E-sidan). Tror det kan bli ett riktigt bra och genomtänkt system.

Skall bli mycket intressant att följa!

Inte minst de första Fs-användarnas egna tester och erfarenheter.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Jo A7R3 verkar lovande, och även Sony börjar att nå det stadiet att längre tid till nästa nya variant snart är där. Irriterar mig lite över några saker med A7R3, sämsta kortplatsen borde vara UHS II eller den nya UHS III som kommit, QXD skulle varit där, ju bättre AF och buffert i kombination får inte stoppas av för långa skrivningar till kortet, behöver man växla över till UHS I så blir det trögt. Personligen är jag en mer långsam fotograf och skulle nog klara mig hyggligt.

Men dom Nya kameror som kommer nu och där priset går över 30 K gränsen bör vara vältänkta att även hänga med 5 år framåt, belysta knappar, inbyggd radiosändare för blixtrar frågas det efter, varianter av storlek på Raw, Sony behöver krypa till korset och göra kamerorna lite större ( nödvändigt för att få plats med QXD-kort ) 1hg tyngre hade väl inte spelat någon roll, till och med ett ännu lite större batteri för A7R-serien hade kunnat få plats.

Jag vill tänka förbi mina egna personliga val och se på vad kamera entusiasten önskar sig för en hållbar kamera som har framtids tänk över sig. Dom flesta kamerorna har väl sina missar, det kan vara video delen eller att en del blir lite för tunga också, men ju dyrare bas modellen blir så blir det marigare att köpa på sig flera modeller för att anpassa till olika fototillfällen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
. Irriterar mig lite över några saker med A7R3, sämsta kortplatsen borde vara UHS II eller den nya UHS III som kommit, QXD skulle varit där, ju bättre AF och buffert i kombination får inte stoppas av för långa skrivningar till kortet, behöver man växla över till UHS I så blir det trögt. Personligen är jag en mer långsam fotograf och skulle nog klara mig hyggligt.

Men dom Nya kameror som kommer nu och där priset går över 30 K gränsen bör vara vältänkta att även hänga med 5 år framåt, belysta knappar, inbyggd radiosändare för blixtrar frågas det efter, varianter av storlek på Raw, Sony behöver krypa till korset och göra kamerorna lite större ( nödvändigt för att få plats med QXD-kort ) 1hg tyngre hade väl inte spelat någon roll, till och med ett ännu lite större batteri för A7R-serien hade kunnat få plats.
Är XQD verkligen nåt att satsa på? Hur många kameramärken har anammat detta?
Och på tal om storlek. Har ni ännu inte förstått att Sony inriktar sig på små lätta kameror och inte feta stora.
För de som vill ha lite tyngre och lite större så finns ju riktigt bra alternativ att satsa på.
Och bufferten är ju tillräckligt bra för ändå https://youtu.be/AH8kvemmhOA

/
 
ANNONS