Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6D mkII utsedd till 2017s sämsta kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

RickErik

Aktiv medlem
Har köpt en och är nöjd. Var en stor uppgradering från 5D III och så är den billig. 4K skiter jag i, har inte fotograferat en sekund i video tidigare. Dynamiskt omfång är ok, funkar för mina behov. Fick huset för 17 000,- Hade aldrig en tanke på att lägga 20 000,- extra för 5D IV eller byta ut hela glas samlingen för att gå över till ett annat märke.... God Jul på er :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Vad man vill ha är helt olika. Min senaste kamera, som är en Canon, kan filma i 4K. Tror jag i alla fall. Det står i bruksanvisningen. Jag har ännu inte provat.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man måste sätta allt i ett större perspektiv. Oavsett 6D II:ans egenskaper när det gäller att köpa in sig i ett system är objektivval och priser ganska väsentliga. Det finns säkert många Canonavändare (liksom jag) som inte är imponerade av kameran (och kanske inte köper just den) men detta är en helt annan fråga än att överge systemet. Det finns ett väl utbyggt blixtsystem och prisvärda och bra objektiv. Varje system har sina svagheter. Nikon har dragits med slutarproblem i flera modeller. Sony har imponerat på kamerasidan men objektiv blir dyrt och det finns betänkligheter kring hållbarheten i vissa objektiv, även de dyrare (kolla lensrentals teardown) som potentiellt kan inverka på begpriset då man vill sälja och uppgradera (om dessa brister i konstruktion ger upphov till faktiska hållbarhetsproblem).

Så, ja, jag är inte snäll mot 6D II men man får nog hålla sig till enskilda modeller i diskussionen, systemet i sig är en annan fråga (som även den kan diskuteras).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har köpt en och är nöjd. Var en stor uppgradering från 5D III och så är den billig. 4K skiter jag i, har inte fotograferat en sekund i video tidigare. Dynamiskt omfång är ok, funkar för mina behov. Fick huset för 17 000,- Hade aldrig en tanke på att lägga 20 000,- extra för 5D IV eller byta ut hela glas samlingen för att gå över till ett annat märke.... God Jul på er :)
Utöver GPS, Wifi, Dual Pixel AF och vridbar skärm, vilka andra uppgraderingar känner du att du fått med 6DII vs 5DIII?
 

PMD

Aktiv medlem
Sämre dynamiskt omfång jämfört med 6D. Lägg där till att man kan använda Dual ISO med 6D och maxa det dynamiska omfånget rejält. Redan vid Dual ISO 100/200 är man hästlängder före 6D II.
Dual ISO är väl en Magic Lantern-funktion? ML bör väl komma till EOS 6D II också, så småningom?
 

PMD

Aktiv medlem
Slutligen gäller det priset: man betalade initialt dubbelt upp mot 6D för i stort sett bättre AF och utan andra väsentliga förbättringar på ffa sensorfronten.
Priset är nog den sämsta egenskapen hos EOS 6D II, men det är väl i nivå med vad EOS 6D (I) kostade när den kom?
En del väsentliga förbättringar tycker jag nog att det finns, men inte på sensorfronten förvisso.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om det är detta:
https://www.sonyalpharumors.com/thecamerastoretv-chooses-best-worst-photo-video-gear-2017/
som är källan till påståendet så är det alltså direkt fel. Det är ju en annan kamera som utses till den sämsta!

Det finns säkert anledning att diskutera för- och nackdelar med 6D mk II. Men då krävs ju att TS är lite mer konkret än så här och gärna bidrar med egna synpunkter och erfarenheter. Att TS gång på gång startar denna typ av trådar är irriterande. Det är klassisk "trollning" och borde beivras.

Jag har rapporterat ursprungsinlägget.
 

Bengf

Aktiv medlem
Man måste sätta allt i ett större perspektiv. Oavsett 6D II:ans egenskaper när det gäller att köpa in sig i ett system är objektivval och priser ganska väsentliga. Det finns säkert många Canonavändare (liksom jag) som inte är imponerade av kameran (och kanske inte köper just den) men detta är en helt annan fråga än att överge systemet. Det finns ett väl utbyggt blixtsystem och prisvärda och bra objektiv. Varje system har sina svagheter. Nikon har dragits med slutarproblem i flera modeller. Sony har imponerat på kamerasidan men objektiv blir dyrt och det finns betänkligheter kring hållbarheten i vissa objektiv, även de dyrare (kolla lensrentals teardown) som potentiellt kan inverka på begpriset då man vill sälja och uppgradera (om dessa brister i konstruktion ger upphov till faktiska hållbarhetsproblem).

Så, ja, jag är inte snäll mot 6D II men man får nog hålla sig till enskilda modeller i diskussionen, systemet i sig är en annan fråga (som även den kan diskuteras).
Jo C/N har C:A 15 års försprång på objektivsidan om man inte går för långt bakåt till 1987 och EOS-APS-C, har inte Canon passerat 30 miljoner sålda objektiv på 30 år. ( Vet nu att Fuji är överlägsna med APS-C objektiv på mycket kort tid )- Sony kommer aldrig i kapp inom rimlig tid att då kunna ha tusentals objektiv till halva priset, 10-0 till C/N. Som gammal hundägare är det trevligt att få syn på någon Västgöta spets eller Tax som omväxling, vore tråkigt om alla köpte Schäfer/Labrador.
 

jmattisson

Medlem
Jo C/N har C:A 15 års försprång på objektivsidan om man inte går för långt bakåt till 1987 och EOS-APS-C, har inte Canon passerat 30 miljoner sålda objektiv på 30 år. ( Vet nu att Fuji är överlägsna med APS-C objektiv på mycket kort tid )- Sony kommer aldrig i kapp inom rimlig tid att då kunna ha tusentals objektiv till halva priset, 10-0 till C/N. Som gammal hundägare är det trevligt att få syn på någon Västgöta spets eller Tax som omväxling, vore tråkigt om alla köpte Schäfer/Labrador.
http://www.kenrockwell.com/tech/2-kinds-of-photographers.htm
 

Krille

Aktiv medlem
Utöver GPS, Wifi, Dual Pixel AF och vridbar skärm, vilka andra uppgraderingar känner du att du fått med 6DII vs 5DIII?
Ha ha ha, låter som ett citat från Monty Pythons Life of Brian:

"All right, but apart from the sanitation, the medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, a fresh water system, and public health, what have the Romans ever done for us?"

Den här tråden är ju bara för fånig.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ha ha ha, låter som ett citat från Monty Pythons Life of Brian:

"All right, but apart from the sanitation, the medicine, education, wine, public order, irrigation, roads, a fresh water system, and public health, what have the Romans ever done for us?"

Den här tråden är ju bara för fånig.
Varför kan man inte lajka inlägg på Fotosidan?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Här kommer mina två cent.

1. Jag anser att det här främst är en trolltråd skapad av en slags ”hater” som verkar gå igång på att gnälla och provocera. ...och nu deltar jag själv i den, haha!

2. Canon 6D mkII är i mina ögon inte årets sämsta kamera, den är bättre än min nuvarande kamera som jag gör betaljobb med utan problem.
MEN! För en kameraentusiast eller proffs som sätter teknikribban högt utifrån vad som känns rimligt att förvänta sig av en kamera i denna prisklass år 2017 anser jag att 6D mkII är en besvikelse på ett par fundamentala punkter, så där har TS en poäng tycker jag.
 

Pocca

Aktiv medlem
Konstaterar att TS inte kommenterat i tråden sedan han kastade ut betet aöla nappade på.

För övrigt var Christians kommentar ovan med liknelsen från Monty Python bäst och rätt talande.

Dags för att låsa tråden och gå vidare?
 

larsborg

Aktiv medlem
Konstaterar att TS inte kommenterat i tråden sedan han kastade ut betet aöla nappade på.

För övrigt var Christians kommentar ovan med liknelsen från Monty Python bäst och rätt talande.

Dags för att låsa tråden och gå vidare?
Sämsta kameran 2017 utsedd, - det skulle vara en Canon 6D mkII?
Min Kodak Instamatic Pro mkI är ännu sämre, svårt att finna avsedd film, nu år 2017, utan det "tillbehöret" är den klart sämre än en Canon 6D mkII!
Den har ingen filmfunktion (kan inte hitta denna, har letat länge), seriebildstagningen är skral, fungerar endast, om jag är snabb på avtrycket, färgdynamiken godkänd, snabbaste exp. tiden är visserligen godkänd, vid stillastående föremål, - men rör sig föremålet, måste jag springa i samma fart, för att kunna få bilden skarp.
Ja, visst, det är ansträngande, att fånga de vilda snabba djuren, i flykten, man vill ju ha skarpa bilder, från Kolmården!
Det ni, insnöade teknikfanatiker, med det som jämförelse, bör en Canon 6D mkII vara en alldeles utmärkt kamera!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Inte sämsta kameran, men nog sämsta uppgraderingen jämfört med resterande konkurrensensers uppgradering från deras förra modeller. 6D mk2 är ingen megastor uppgradering från 6D. Den känns mer som en uppgradering till FF version från 80D.
6D mk2 är ingen dålig kamera. Den är faktiskt bra.
 

Pocca

Aktiv medlem
Inte sämsta kameran, men nog sämsta uppgraderingen jämfört med resterande konkurrensensers uppgradering från deras förra modeller. 6D mk2 är ingen megastor uppgradering från 6D. Den känns mer som en uppgradering till FF version från 80D.
6D mk2 är ingen dålig kamera. Den är faktiskt bra.
Precis! Men en gigantisk skillnad på sämsta kameran och sämsta uppgraderingen. Om man tog bort superlativen lite oftare här på fotosidan hade diskussionerna blivit mer trovärdiga. Men kanske tråkigare.
 
ANNONS