Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag tycker att prisraset på spegelfria kameror nästan stannat av. En A6000 kostar inte mycket mindre nu än för två år sedean, och Fuji X-Pro 2 kostar t.o.m. mer än den gjorde när jag köpte för drygt ett år sedan.

A7-serien tappar nog lite snabbare i och med att det kommer nya modeller så tätt, och de nya innehåller väsentliga förbättringar.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med.

De billigaste, som redan droppat och gått ner väsentligt i pris (som tex. A6000), verkar plana ut i prisfall innan de helt försvinner från marknaden (som nyförsäljning).

Sedan så måste nästan alltid en ny bättre version släppas för att den föregående dyra (näst nyaste) modellen skall kraftigt gå ner i pris (tex. A7RII vs A7RIII).

Att det kanske oftare sker något lite större prisfall för Sonys spegellösa beror nog på, som du är inne på, att de kanske lite oftare än många andra tillverkare släpper nya kamerahus och nya revisioner av tidigare modeller.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Inbytespris kan vara högre som påpekats i tråden.

Sedan så är det legio att spegellösa rasar enormt mycket mer i pris än vad DSLR gör (som har en mycket mer mogen teknik).

Som ägare av flera spegellösa hus (har ett hyfsat antal numera) så är det något man får räkna med att de tappar enormt i värde (det positiva är att både AF och EVF blir snabbt allt bättre för varje generation).

Passa på nu när det ändå är lite mellandagsrea här och där. 🙂
Om du sett a7riii på mellandagarna så tipsa gärna
 

martinot

Aktiv medlem
Om du sett a7riii på mellandagarna så tipsa gärna
Det som jag sett som finns är 5 års garanti på köpet just nu (värde ca 1790kr) från Sony som gäller oavsett säljare.

Sedan har vissa säljare generella rabatter (som Rajala som tipsats om i reatråden) som inte är produktspecifika, men som kan mycket väl nyttjas för tex. A7RII.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja om Fuji till och med kan kosta lite mera även efter att tiden går så är det lättare att acceptera genom deras generösa FW-uppdateringarna, dom måste väl få ta ut lite kredit kan man tycka.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller med.

De billigaste, som redan droppat och gått ner väsentligt i pris (som tex. A6000), verkar plana ut i prisfall innan de helt försvinner från marknaden (som nyförsäljning).

Sedan så måste nästan alltid en ny bättre version släppas för att den föregående dyra (näst nyaste) modellen skall kraftigt gå ner i pris (tex. A7RII vs A7RIII).

Att det kanske oftare sker något lite större prisfall för Sonys spegellösa beror nog på, som du är inne på, att de kanske lite oftare än många andra tillverkare släpper nya kamerahus och nya revisioner av tidigare modeller.
Det kanske ändrar sig nu för det kom bara två nya spegellösa systemkamerahus under 2017 och bara FF-hus. Men jag tror ni har rätt kring hur det varit tidigare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja om Fuji till och med kan kosta lite mera även efter att tiden går så är det lättare att acceptera genom deras generösa FW-uppdateringarna, dom måste väl få ta ut lite kredit kan man tycka.
Samma sak hände ju med A7 II som gick att få för ca 14000 ett tag och sedan hoppade upp till 17 000 ca. Men dollarkursen har ju åkt jojo också och det har kanske varit en viktigare förklaring i en del fall. Nu är det kampanj hos Cyber och man får den för 13 000, annars är man tillbaka på 14 000 efter snart 3 år. Där har det inte hänt mycket men å andra sidan så har det ju inte kommit någon nu A7 III än.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hade jag väntat 5- 6 månader med mitt köp av första A77 hade jag tjänat en 4000 kr, ingen blir tvingad att tex köpa allra första A7R en helt ny spegellös FF, man visste att autofokus var i början av sin utveckling, jag visste att EVF:n inte var på topp med första A77 och att följande autofokusen inte var i närheten av tex 7D. Man gör sina egna val.


Redan A7R3 är en klart förbättrad A7R2, liksom D850 mot D810, inga jättenya innovationer men klara förbättringar, A7 serien kommer nog inte ut så ofta inom en snar framtid, men lite till fins att göra med SPL.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker inte att Sonys uppgraderingstakt minskat. De har ju hittills kört två år mellan modellerna på FF (och tyvärr inte försett tidigare modeller med nytt firmware med samma funktioner som i de nya kamerorna även i de fall det borde varit möjligt). Med fler FW-uppdateringar hade antagligen andrahandsvärdet varit bättre (även om somliga anser att FW-uppdateringar snarare är ett tecken på att man inte gjort rätt från början).
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker inte att Sonys uppgraderingstakt minskat. De har ju hittills kört två år mellan modellerna på FF (och tyvärr inte försett tidigare modeller med nytt firmware med samma funktioner som i de nya kamerorna även i de fall det borde varit möjligt). Med fler FW-uppdateringar hade antagligen andrahandsvärdet varit bättre (även om somliga anser att FW-uppdateringar snarare är ett tecken på att man inte gjort rätt från början).

Nej det har inte minskat ännu, men inom en snar framtid tror jag att det gör det, Sony är extra dåliga med FW det håller jag med om. men är bara Sony dåliga, Fuji delar ju ut FW-uppgraderingar som inga andra kamera modeller eller får. D800 fick väl aldrig autofokusförbättringarna som D810 fick, det felar väl bara att Fuji snart ger ut ett nytt kamera hus genom FW-:)-:)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vissa saker kan man inte fixa med FW-uppgraderingar och en ny stackad bakbelyst sensorarkitektur som den i A9 är väl en av dessa. En annan är en mycket snabbare processor. Går inte heller. Sannolikt förutsätter en del AF-relaterade ändringar en eller flera av de ovan nämnda förutsättningarna för att AF från A9 eller A7r III skulle kunna portas till äldre modeller.

Det kanske är än fler kretsar som saknas eller är annorlunda än i de senare husen som begränsar vad som kan portas till de äldre.

Mycket är mjukvara men inte allt.

De äldre kamerorna har inte de nya batterierna heller så det kanske heller inte bara skulle vara kul med nya och mer krävande funktioner.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vissa saker kan man inte fixa med FW-uppgraderingar och en ny stackad bakbelyst sensorarkitektur som den i A9 är väl en av dessa. En annan är en mycket snabbare processor. Går inte heller. Sannolikt förutsätter en del AF-relaterade ändringar en eller flera av de ovan nämnda förutsättningarna för att AF från A9 eller A7r III skulle kunna portas till äldre modeller.

Det kanske är än fler kretsar som saknas eller är annorlunda än i de senare husen som begränsar vad som kan portas till de äldre.

Mycket är mjukvara men inte allt.

De äldre kamerorna har inte de nya batterierna heller så det kanske heller inte bara skulle vara kul med nya och mer krävande funktioner.

Nej jag tror att dom täta släppen med A7 kamerorna är ett måste och att ibis och sensor förändringar givetvis inte går att fixa med FW, som afe påpekar så fins det saker som borde gå att fixa genom FW, men Sony gör inte det eller, Det är väl konstaterat att DSLR har haft en längre utvecklings kurva och mera planat ut, Sony kommer väl att göra det också.
 

Pocca

Aktiv medlem
Har haft min A7r3 i drygt 2 veckor och testat den på lite allt möjligt för att lära känna den.

Konstaterade snabbt att min 70-200 med metabone inte kunde ha continious focus utan släppte följnkngen när första bilden togs. Planerar att köpa Sonys 70-200 trots kostnaden för att kunna plåta sonens lagidrotter och dotterns dans.

Idag fick jag se denna video på youtube där mannen hävdar att på alla A7 är bländare 8 det största man kan ha med continious focus utan att den slutar följa efter första bilden. Han hänvisade till en text i en handbok/guide. Nån som VET hur det är? Om bländare 8 är max är jag körd. Hockey i hall, fotboll i skumm belysning och dansuppvisning blir INTE lätt med bländare. Man får kompensera med rätt hög iso och bakgrundsoskärpan för att isolera objektet blir inte bra heller. Om det är på detta vis blir man rejält bakbunden vid actionfotografering och 10 b/s som var en av orsakerna som lockade över mig känns ovidkommande om man bara kan få "oneshot-skärpa" på alla bländare större än 8 (dvs där man i 99 procent av fallen vill jobba).

https://youtu.be/ZNloKXpUOWA

Länk till youtubefilmen där det sägs och visas.
 

PMD

Aktiv medlem
Mark Galer säger "we shouldn't stop down more than f/8" och citatet han visar ur manualen säger "when the F-value is greater than F8 [...] the focus is locked to the setting in the first shot".

Det ska nog tämligen säkert tolkas som att det går bra att använda bländaröppningar från största bländare ner till f/8 utan att kameran låser fokus vid första bilden. Galer är lite slarvig med hur han uttrycker sig och Sony använder inte heller så värst bra terminologi.
 

Pocca

Aktiv medlem
Mark Galer säger "we shouldn't stop down more than f/8" och citatet han visar ur manualen säger "when the F-value is greater than F8 [...] the focus is locked to the setting in the first shot".

Det ska nog tämligen säkert tolkas som att det går bra att använda bländaröppningar från största bländare ner till f/8 utan att kameran låser fokus vid första bilden. Galer är lite slarvig med hur han uttrycker sig och Sony använder inte heller så värst bra terminologi.
Ok, så "lock to the setting" ska inte tolkas som låst AF vid första bilden.

Hm..tror jag vill testa detta mer. Ett 70-200 för 28 tusen där man kan skjuta sport vid max bländare 8 känns för dåligt för att vara sant. Fler måste ha reagerat. Någon som har en A7r3 som kan testa med ett sony objektiv om det funkar innan man säljer sin ena njure och beställer? Tog för givet att problemet när jag testade låg hos koplingen från Canonobjektivet via metaboneadaptern och till huset....
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Menar dom inte att det är som på mk2?
Att den fokuserar inte på bländare mindre än 8?
Dvs ställer man in f22 så fokuserar den med f8 och sen bländar ner?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mark Galer säger "we shouldn't stop down more than f/8" och citatet han visar ur manualen säger "when the F-value is greater than F8 [...] the focus is locked to the setting in the first shot".

Det ska nog tämligen säkert tolkas som att det går bra att använda bländaröppningar från största bländare ner till f/8 utan att kameran låser fokus vid första bilden. Galer är lite slarvig med hur han uttrycker sig och Sony använder inte heller så värst bra terminologi.
Bra kommentar Per och det där är ju faktiskt en klassiker. Det har ju många kameramodeller haft tidigare också vid högre seriebildtagningsfrekvens. Kan man även säga så då att man alltid kan räkna med att om man bara tar en bild (även med AF-C) att den kan tas med vilken bländare som helst med följande AF?
 

Pocca

Aktiv medlem
Menar dom inte att det är som på mk2?
Att den fokuserar inte på bländare mindre än 8?
Dvs ställer man in f22 så fokuserar den med f8 och sen bländar ner?


Det är lurigt med bländarvärden och bländarstorlek. Speciellt om man blandar ihop dem och talar om bländarvärdetsstorlek som jag nu anar att han gör "F-value is greater than" dvs bländarvärdet är större än mao bländaren MINDRE än 8.

Som du skriver bör det vara det han menar och då blev jag genast lugnare...:)
 
ANNONS