Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arkivera bilder med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Byråkrat

Aktiv medlem
Jag börjar köra slut på diskutrymme och behöver arkivera bilder som jag har i Lightroom men behöver lite tips och råd. Min situation är att jag plåtar i huvudsak två saker: sport och familjebilder. Allt i RAW-format och jag importerar bilder till en traditionell hierarkisk mapp-struktur som utgår från årtal. I varje års-mapp finns en månadsmapp (jan-dec) för familjebilderna och varje sport-event ligger i en egna mappar med namn efter datum och eventet. Alla bilder hanteras genom samma katalog i Lightroom.

Nu vill jag arkivera alla sport-bilder och frigöra diskutrymme men jag vill behålla månadsmapparna (Jan-dec) med familjebilder för varje år. Naturligtvis vill jag ta med mig alla redigeringar som jag har gjort till "arkivet" så min första tanke var att exportera till ny katalog men då måste jag markera tusentals bilder och förlorar dessutom mapp-strukturen. Försöker jag ta några bilder åt gången kan jag inte använda samma katalog utan får då en katalog per event och det vill jag inte ha.

Nästa försök var att skapa en ny katalog på en extern disk och importera bilder från den ursprungliga katalogen men då förlorade jag också mapp-strukturen.

Tredje försöket var att kopiera alla mappar och RAW-filer från ursprunglig plats på min F: till den externa disken (ca 3,5 Tb så det tog en stund) och sedan kopiera den ursprungliga katalogen till den externa disken. Därefter öppna katalogen på den externa disken men då fattar inte Lightroom att den ska läsa filerna från den externa disken utan fortsätter att läsa mappar och filer från sin ursprungliga plats.

Med andra ord, det går "så där" för mig men jag undrar om någon har gjort något liknande eller kan ge mig tips på hur jag smidigast arkiverar och samtidigt tar med mig info om redigeringar? Att bara arkivera RAW-filerna är ingen konst men jag vill få med katalogen också.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Är det många årsmappar det rör sig om?
Tänker att du kan göra så här: Skapa en ny mapp i Lightroom - Sportbilder. I den skapar du årsmappar Sport 2017, Sport 2016,... eventuellt med kvartals- eller månadsmappar i dessa.
Öppna sedan dina gamla årsmappar och dra och släpp hela mapparna med sportevent i den nya. Så länge de ligger på samma disk blir det ju ingen fysisk flyttning, utan det bör gå rätt fort.
På så sätt får du ju två mapp-träd - ett gammalt som nu bara innehåller familjebilder och ett nytt som innehåller sporten. Det trädet kan du sen exportera som katalog och så kan du lägga bilderna på en annan disk. Fortsättningsvis jobbar du med två kataloger - en familj, en sport.

Alternativt lägger du över de äldsta bilderna på en annan disk inifrån LR och behåller bara det färskaste i datorn.

/Lars
 

thommya

Aktiv medlem
Jag börjar köra slut på diskutrymme och behöver arkivera bilder som jag har i Lightroom men behöver lite tips och råd. Min situation är att jag plåtar i huvudsak två saker: sport och familjebilder. Allt i RAW-format och jag importerar bilder till en traditionell hierarkisk mapp-struktur som utgår från årtal. I varje års-mapp finns en månadsmapp (jan-dec) för familjebilderna och varje sport-event ligger i en egna mappar med namn efter datum och eventet. Alla bilder hanteras genom samma katalog i Lightroom.

Nu vill jag arkivera alla sport-bilder och frigöra diskutrymme men jag vill behålla månadsmapparna (Jan-dec) med familjebilder för varje år. Naturligtvis vill jag ta med mig alla redigeringar som jag har gjort till "arkivet" så min första tanke var att exportera till ny katalog men då måste jag markera tusentals bilder och förlorar dessutom mapp-strukturen. Försöker jag ta några bilder åt gången kan jag inte använda samma katalog utan får då en katalog per event och det vill jag inte ha.

Nästa försök var att skapa en ny katalog på en extern disk och importera bilder från den ursprungliga katalogen men då förlorade jag också mapp-strukturen.

Tredje försöket var att kopiera alla mappar och RAW-filer från ursprunglig plats på min F: till den externa disken (ca 3,5 Tb så det tog en stund) och sedan kopiera den ursprungliga katalogen till den externa disken. Därefter öppna katalogen på den externa disken men då fattar inte Lightroom att den ska läsa filerna från den externa disken utan fortsätter att läsa mappar och filer från sin ursprungliga plats.

Med andra ord, det går "så där" för mig men jag undrar om någon har gjort något liknande eller kan ge mig tips på hur jag smidigast arkiverar och samtidigt tar med mig info om redigeringar? Att bara arkivera RAW-filerna är ingen konst men jag vill få med katalogen också.
Tredje alternativet låter vettigast om du skall komma åt de arkiverade bilderna från en och samma katalog.
När sedan Lightroom inte fattar att du flyttat dem, talar du bara om för LR var de finns.
Hittade en förklarande beskrivning på hur du gör det här:
http://www.peachpit.com/articles/article.aspx?p=2422808
Kolla under sektionen "Dealing with Folders and Photos Moved Outside of Lightroom".

Jag har gjort detta ett flertal gånger och det fungerar väldigt bra.

Thommy
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är bara att koppla in den externa hårddisken.
Öppna LR och dra de mapparna du vill arkivera till den externa HDn. Har du en huvudmapp med ubdermappar så följer alla mappar med i flytten.
Du gör allt innefrån LR och slipper därmed brutna länkar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är bara att koppla in den externa hårddisken.
Öppna LR och dra de mapparna du vill arkivera till den externa HDn. Har du en huvudmapp med ubdermappar så följer alla mappar med i flytten.
Du gör allt innefrån LR och slipper därmed brutna länkar.
För att LR ska hitta en ny extern disk så kan du behöva lägga in en bild i en mapp på disken som du importerar till LR. Därefter är det inga problem att dra över mappstrukturen till den nya disken.

Det som kan bli ett mindre problem är att enhetsbokstaven skiftas, tror jag pga vilka diskar och minnen man kopplar in och ur till datorn, skulle den ha annan bokstav än vad LR anser, så får du använda windows diskhantering och skifta enhetsbokstav
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För att LR ska hitta en ny extern disk så kan du behöva lägga in en bild i en mapp på disken som du importerar till LR. Därefter är det inga problem att dra över mappstrukturen till den nya disken.

Det som kan bli ett mindre problem är att enhetsbokstaven skiftas, tror jag pga vilka diskar och minnen man kopplar in och ur till datorn, skulle den ha annan bokstav än vad LR anser, så får du använda windows diskhantering och skifta enhetsbokstav
Ja den detaljen glömde jag.

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det går att låsa vad Windows döper den externa enheten till så den inte byter namn och inte hittas av LR.
Har själv endast en katalog och nästan alla bilder på externa diskar. Inget problem för LR bara man flyttar om mappar inifrån LR.
Hur låser man det? Så länge disken är uppkopplad mot datorn så brukar den ha samma bokstav, men kopplar man i och hur diskarna så kan det ändras, så jag får ändra tillbaka. Kan vara så att jag med tiden fått samma bokstav på några enheter, kanske därför?
 

skarsfjall

Aktiv medlem
Jag fick liknande problem vid byte till dator med mindre diskutrymme. Min lösning blev att skapa smarta previews av alla bilder som är äldre än ett år och ha alla original på en portabel disk. På det viset har jag tillgång till alla bilder internt i datorn i samma mappstruktur som tidigare och en storlek som räcker för visning på skärmen och med alla justeringar (och möjlighet att göra nya justeringar). För det senaste året har jag även originalfilerna internt. Smarta previews blir bara mellan 1 och 2 MB per bild (i mitt fall är de 2560 pixlar på långa sidan).
 

AFJ

Aktiv medlem
Det enklaste är väl att du helt enkelt köper en hårddisk till och monterar in i datorn. Om det är en stationär dator är det normalt en väldigt enkel uppgift och sedan är det ju bara att fortsätta som vanligt. Bildern som är från 2018 hamnar på den nya disken, de gamla ligger kvar.

Ett alternativ som du kan överväga är ju att helt enkelt "splitta" din katalog så att du använder två kataloger. Normalt är det väl inte att rekommendera men om du verkligen känner att sport och familj är två helt separata "projekt" så kan det ju finnas en poäng.

Om du har har några nyckelord som du vet identifierar alla sportbilder så kan du ju markera den översta mappen i din nuvarande struktur. Ta fram filtret och markera de nyckelord som du behöver, kanske är det så väl att du har "fotboll", "ishockey" och några till som ger dig alla sportbilder. Därefter markerar du alla de filtrerade bilderna och välver "Export as Catalog" och så kan du exportera ut alla bilderna, trädstrukturen bibehålls och du kan välja var exporten hamnar (t ex på en ny extern eller intern disk).

Sedan är det bara att öppna den exporterade lrcat-filen. När du kontrollerat att allt funkat som det skall så kan du ju återigen öppna den ursprungliga katalogfilen, göra om filtreringen och radera alla sportbilderna inifrån LR. Det lär väl ta en stund. Troligen blir det väl en en hel del tomma mappar kvar i trädet men dem kan du ju radera manuellt allt eftersom.

Som sagt, normalt vill man väl ha alla bilder i en katalog men för egen del har jag valt att ha två kataloger, en för mina digitala bilder, en för scannade analoga bilder.
 

balan

Aktiv medlem
Ändra enhetsbeteckning för en disk i Windows

Hur låser man det? Så länge disken är uppkopplad mot datorn så brukar den ha samma bokstav, men kopplar man i och hur diskarna så kan det ändras, så jag får ändra tillbaka. Kan vara så att jag med tiden fått samma bokstav på några enheter, kanske därför?
Högerklicka på Start och välj Diskhantering. Markera (Välj) den disk du vill ändra. Klicka sedan på menyalternativet "Åtgärd", välj "Alla aktiviteter" och sedan "Ändra enhetsbeteckningar och sökvägar...". Nu kan du ändra till valfri enhetsbeteckning. Ditt val kommer inte att ändras av Windows. Det hänger med just den disken.
 
ANNONS