Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Jag har inte hängt med i alla inlägg och detaljer (just pga. allt för mycket OT mellan varven), men däremot så förstår jag inte, och är fortfarande lika förundrad över; vad Råd&Rån och sommarvikarier hos Nikon för 10 år sedan, har med dagens A7RIII, och därmed denna tråden, att göra?

Känns extremt långsökt (så långsökt att jag inte ser någon koppling alls, faktiskt) och totalt OT.

(En jämförelse med dagens konkurrenter, som tex. D850, kan jag köpa.)
D90 nämndes av andra anledningar än nämnda test firma, det kanske var starten.
Vi glömmer detta nu.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har inte hängt med i alla inlägg och detaljer (just pga. allt för mycket OT mellan varven), men däremot så förstår jag inte, och är fortfarande lika förundrad över; vad Råd&Rån och sommarvikarier hos Nikon för 10 år sedan, har med dagens A7RIII, och därmed denna tråden, att göra?

Känns extremt långsökt (så långsökt att jag inte ser någon koppling alls, faktiskt) och totalt OT.

(En jämförelse med dagens konkurrenter, som tex. D850, kan jag köpa.)
Jag vi får glömma detta nu, det hela blir för komplicerat/Invecklat.
 

Pocca

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av Samyang AF 35 mm och ziess sonnar 35 mm?

Söker ett kompaktobjektiv att ha på när man bara vill ha med sig kameran "ifall att"? Eventuellt Sonys 28 mm.

Kommer investera i en ljusstarkare vidvinkel (typ Sigmas 16 mm) och ett allroundzoom (Sonys 24-70 eller 24-105) så dessa alternativ menas inte här. Utan ett mer kompakt alternativ.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där gillar jag verkligen. Jag har sett det visas i en video om annan kamera (en Nikon, tror jag) och det är riktigt användbart om man fotograferar snabba förlopp och byter mellan horisontellt och vertikalt ofta. Den finessen ligger högt upp på min kravlista inför nästa kamerainköp.
Ja där ser man :) Det kanske blir en A7r III då vad det lider?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av Samyang AF 35 mm och ziess sonnar 35 mm?

Söker ett kompaktobjektiv att ha på när man bara vill ha med sig kameran "ifall att"? Eventuellt Sonys 28 mm.

Kommer investera i en ljusstarkare vidvinkel (typ Sigmas 16 mm) och ett allroundzoom (Sonys 24-70 eller 24-105) så dessa alternativ menas inte här. Utan ett mer kompakt alternativ.
Jag har ju som många andra Sony Zeiss 35:an och jag älskar den för den sviker aldrig och ihop med gamla A7r så är den bara helt underbar och den är säkert ännu bättre med A7r II och inte minst III som ju ska ha ännu lite bättre detaljering än A7r (III:an har ju pixelshift detaljeringen dessutom). Jag har väl haft det i fyra år nu så jag har verkligen använt det.

Jag har haft den på bergis över 90% av alla fototillfällen på resor sedan jag köpte den, just för att den är så kompakt och vass och jag gillar även det smarta motljusskyddet (men först hatade eftersom det föll i sär i olika delar - till slut limmade jag ihop de två delar den bestod av för innan var det helt uselt rent mekaniskt). Många objektiv blir ju annars inte så små när motljusskyddet ska på. Har man ett hus med många pixlar så kan man ju alltid beskära efteråt om man vill zooma vid efterbehandlingen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
En grej som inte nämns så mycket är GPS-taggningen mha mobiltelefon. Sjukt smidig och drar inte lika mkt ström som min 6D gjorde.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Sånt går väl att göra oavsett vilken kamera man har? Eller kopplar man ihop A7RIII med telefonen direkt och får bilderna geomärkta direkt i kameran?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Berätta.

Jag har hört folk som syncar telefonens GPS-data med bildernas tid. Det var iofs länge sen. Det gjordes alltså i efterhand så det kostade inget batteri.
Funkar som min Kronabyklocka som ständigt är också är uppkopplade till min telefon via bluetooth. Drar typ 0 i ström.
Man bara länkar den i Playmemories via bluetooth, sen har man appen i bakgrunden. Som sagt, drar nada i ström. När man sätter på kameran så får man såklart vänta nån sekund om man vill ha GPS-taggen. Inte mätt tiden, men kanske uppskattningsvis 2-5s. Man gör inget mer. Den är live så man får upp den direkt i filen i EXIF.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kommer inte ihåg din gamla frågeställning om EVF och hur den reagerar i stark solljus. Den är adaptiv i grundutförande. Jag har stängt av den för jag vill se hur bilden ska se ut när jag tar bilden. Den kan visst tendera se för ljus ut i EVF har jag läst mot vad den borde vara.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har hört folk som syncar telefonens GPS-data med bildernas tid. Det var iofs länge sen. Det gjordes alltså i efterhand så det kostade inget batteri.
Det gjorde jag för drygt tio år sen, men GPS i telefon var inte så vanligt då så jag använde en separat GPS-logger för att spara positionsdata.

GPS-märkningen gjordes senare i ett program i en dator och det går väl lika bra som att kameran ska göra det. Den enda fördelen jag kan komma på med att kameran matas med GPS-data och märker bilderna är om man ska skicka bilder direkt från kameran (via telefonen) till vänner och bekanta och gärna vill att de ska kunna se på en karta var bilden är tagen. (Annars kan man ju berätta det när man skickar bilden).
 

iSolen.se

Guest
Funkar som min Kronabyklocka som ständigt är också är uppkopplade till min telefon via bluetooth. Drar typ 0 i ström.
Man bara länkar den i Playmemories via bluetooth, sen har man appen i bakgrunden. Som sagt, drar nada i ström. När man sätter på kameran så får man såklart vänta nån sekund om man vill ha GPS-taggen. Inte mätt tiden, men kanske uppskattningsvis 2-5s. Man gör inget mer. Den är live så man får upp den direkt i filen i EXIF.

/Stefan
Kronaby? Playmemories? Förväntar du att vi alla vet vad det är?

Jag gissar: Du kopplar ihop telefon med kamera och får livegpsdata direkt i kameran.

Att det inte drar någon ström tror jag inte på. Blåtand drar i både kamera och telefon och GPS drar en hel del av mobilens resurser.
 

PMD

Aktiv medlem
Blutooth är dock mindre strömkrävande än WiFi och om det handlar om BLE (Bluetooth Low Energy) så är det betydligt mindre strömkrävande.
 

afe

Aktiv medlem
Kronaby? Playmemories? Förväntar du att vi alla vet vad det är?

Jag gissar: Du kopplar ihop telefon med kamera och får livegpsdata direkt i kameran.

Att det inte drar någon ström tror jag inte på. Blåtand drar i både kamera och telefon och GPS drar en hel del av mobilens resurser.
Blåtand drar väldigt lite ström i dessa sammanhang. Min kamera kan göra samma sak via WiFi, men då drar man ur batteriet i både telefon och kamera på nolltid. Inte alls någon dum fuktion tycker jag.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kronaby? Playmemories? Förväntar du att vi alla vet vad det är?

Jag gissar: Du kopplar ihop telefon med kamera och får livegpsdata direkt i kameran.

Att det inte drar någon ström tror jag inte på. Blåtand drar i både kamera och telefon och GPS drar en hel del av mobilens resurser.
Vad en kronabyklocka är för nåt är oväsentligt. Det viktiga är att den är uppkopplad till telefon ständigt via bluetooth och inte verkat påverka batteritiden på min telefon så mycket.
Playmemories borde man veta om man äger Sony. Det är deras app till kameran som det varit en hel del snack om pga den inte längre finns i A7R3. Playmemories är således inget nytt utan flera år gammal app.
Men att bluetooth drar ström är väl självklart. Med Nada menar jag i jämförelse med 6D. Skrev det när jag drog upp om GPS ”...drar inte lika mkt ström...”. Jag överdrev såklart. Hur mkt ström den egentligen tar får jag nog utvärdera under en mkt längre tid. Fotat en del idag och telefonen är fortfarande normalförbrukad efter ca 1000 bilder. Fast de flesta av dessa 1000 bilder gjorde jag under en väldigt kort tid.



/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Blåtand drar väldigt lite ström i dessa sammanhang. Min kamera kan göra samma sak via WiFi, men då drar man ur batteriet i både telefon och kamera på nolltid. Inte alls någon dum fuktion tycker jag.
Wifi är betydligt värre men inte vad han pratade om. De telefoner jag har haft har det påverkat batteritiden påtagligt om man haft blåtand av eller på och det är väl knappast omöjligt att det påverkar batteritiden även i kameran så nej, det är nog inte "nada" i förbrukning som det skrevs.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Wifi är betydligt värre men inte vad han pratade om. De telefoner jag har haft har det påverkat batteritiden påtagligt om man haft blåtand av eller på och det är väl knappast omöjligt att det påverkar batteritiden även i kameran så nej, det är nog inte "nada" i förbrukning som det skrevs.
Behöver inte märka ord. Tror de flesta tolkade det som lite. Om du nu köpt eller har kvar lånekamera så testa själv. Själv anser jag GPS-taggning är en bra grej. Ibland vill jag komma tillbaka till samma plats och fota nåt och då är det enkelt att hitta det.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Wifi är betydligt värre men inte vad han pratade om. De telefoner jag har haft har det påverkat batteritiden påtagligt om man haft blåtand av eller på och det är väl knappast omöjligt att det påverkar batteritiden även i kameran så nej, det är nog inte "nada" i förbrukning som det skrevs.
Nu handlar det väl mest om att du alltid måste säga emot allt som Stefan skriver. Naturligtvis drar blåtand ström, men inte nödvändigtvis så mycket. Jag har alltid BT påslaget i mina lurar, och har inga som helst problem med batteritiden (trots att den är konstant uppkopplad till min klocka).
 

iSolen.se

Guest
Vad en kronabyklocka är för nåt är oväsentligt. Det viktiga är att den är uppkopplad till telefon ständigt via bluetooth och inte verkat påverka batteritiden på min telefon så mycket.
Playmemories borde man veta om man äger Sony. Det är deras app till kameran som det varit en hel del snack om pga den inte längre finns i A7R3. Playmemories är således inget nytt utan flera år gammal app.
Men att bluetooth drar ström är väl självklart. Med Nada menar jag i jämförelse med 6D. Skrev det när jag drog upp om GPS ”...drar inte lika mkt ström...”. Jag överdrev såklart. Hur mkt ström den egentligen tar får jag nog utvärdera under en mkt längre tid. Fotat en del idag och telefonen är fortfarande normalförbrukad efter ca 1000 bilder. Fast de flesta av dessa 1000 bilder gjorde jag under en väldigt kort tid.
/Stefan
Ja du överdrev nog lite :), det är inte nada utan klart mätbart.

Har kört D810 över tvåtusen bilder och D850 nästan tusen bilder. Bägge har mer än hälften av batteriet kvar om vi nu ska ge oss in i den diskussionen.

Blåtand drar f ö ström även utan anslutna enheter.
 
ANNONS