Annons

Flera olika kataloger i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

UlrikaCM

Aktiv medlem
Ny fråga - jag har nu Lightrooms uppstart via katalog på extern hårddisk. Där ligger också alla mina bilder.

Från början hade jag katalog på datorn men importerade också mina bilder dit o det blev ju väldigt fullt snabbt så det funkade ju ej...

Nu kommit fram till att jag skulle vilja ha säg tex fyra st kataloger på datorn tex Fåglar, Vilda djur, porträtt och Eget - tänker att jag kan växla mellan dom beroende på vad jag ska importera in för kort. MEN kan jag då ha korten på tex min trådlösa hårddisk som sitter på väggen , dvs jag har inte förstått principen (el rättare sagt jag har inte brytt mig om att sätta mig in i programmet pga av ointresse) om jag kan starta upp lightroom genom tex datorn men ha korten på annat ställe.....

Just nu är det massa meck med hur jag har det, o det börjar bli ohållbart att ha mer än 30000 kort på en katalog tror jag. Påverkar det hastigheten? Jag tycker det segar i LR när jag håller på med redigeringen nu trots ny riktigt bra dator.

Tack på förhand.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om jag har förstått det rätt så kan man ha hur många bilder som helst i katalogen, där sparar du inget. Ta du och importera bilderna till en extern fast disk och bygg upp ditt bibliotek där. Alternativet att du importerar till din dator och har dem där för att göra dina första redigeringar, när du är klar flyttar du ut dem till den externa disken (ev trådlös). Jag tror inte du ska jobba direkt mot den trådlösa det borde bli segare.

Titta också i din LR mapp, det finns troligen massa back-up filer på katalogen och där kan du troligen ta bort många, spara de sista. Se också till att ha back-up filen på en annan disk än katalogen. Så brukar det finnas en preview mapp, som om du vill kan tömma om du inte dagligen är inne och tittar på bilderna via LR
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 De finns de som har passerat 2 miljoner bilder i en katalog....
Så om det segar så beror det nog mer på dina diskar o ditt nätverk...
2 Var din katalog är placerad har inget att göra med var du placerar bilderna.
Däremot så kommer var katalog att ha sina egna previews.
3 Ser ingen vits i att du skall dela upp i flera kataloger. Använd de struktureringsmöjligheter som LR har.
foldrar / collections och framförallt keywords.
Och i ditt fall bör du försöka förstå hierarkier av keywords till dina fågelbilder. (Bara o googla)

Backup är ngt som LR inte tillhandahåller (Det är ett logiskt smart val av Adobe) det måste du sköta utanför LR.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Varför inte bara ha en katalog? Så mycket krångligare med flera. Använd samlingar till det istället.

Problemet kommer dyka upp sen när du har porträtt och eget i samma bild, eller eget och porträtt.. i vilken katalog ska den hamna?
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Om jag har förstått det rätt så kan man ha hur många bilder som helst i katalogen, där sparar du inget. Ta du och importera bilderna till en extern fast disk och bygg upp ditt bibliotek där. Alternativet att du importerar till din dator och har dem där för att göra dina första redigeringar, när du är klar flyttar du ut dem till den externa disken (ev trådlös). Jag tror inte du ska jobba direkt mot den trådlösa det borde bli segare.

Titta också i din LR mapp, det finns troligen massa back-up filer på katalogen och där kan du troligen ta bort många, spara de sista. Se också till att ha back-up filen på en annan disk än katalogen. Så brukar det finnas en preview mapp, som om du vill kan tömma om du inte dagligen är inne och tittar på bilderna via LR
Tusen tack ska försöka kolla o prova o återkommer om jag inte får det att funka:)
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
1 De finns de som har passerat 2 miljoner bilder i en katalog....
Så om det segar så beror det nog mer på dina diskar o ditt nätverk...
2 Var din katalog är placerad har inget att göra med var du placerar bilderna.
Däremot så kommer var katalog att ha sina egna previews.
3 Ser ingen vits i att du skall dela upp i flera kataloger. Använd de struktureringsmöjligheter som LR har.
foldrar / collections och framförallt keywords.
Och i ditt fall bör du försöka förstå hierarkier av keywords till dina fågelbilder. (Bara o googla)

Backup är ngt som LR inte tillhandahåller (Det är ett logiskt smart val av Adobe) det måste du sköta utanför LR.
Jaha men vad bra att det inte påverkar, det var inget jag visste, bara chansade på att det var ett problem.

Skulle behöva gå en LR kurs för att få kontroll på allt som jag vill ha koll på:)
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Varför inte bara ha en katalog? Så mycket krångligare med flera. Använd samlingar till det istället.

Problemet kommer dyka upp sen när du har porträtt och eget i samma bild, eller eget och porträtt.. i vilken katalog ska den hamna?
Det var ju smart, samlingar anv jag inte till något, har inte förstått vad det var bra till:) Ska försöka kolla hur jag gör detta.
 

Ventures

Aktiv medlem
Just nu är det massa meck med hur jag har det, o det börjar bli ohållbart att ha mer än 30000 kort på en katalog tror jag. Påverkar det hastigheten? Jag tycker det segar i LR när jag håller på med redigeringen nu trots ny riktigt bra dator.

Tack på förhand.
Jag har 142.000 bilder drygt i min katalog just nu. Det funkar fortfarande så du har en bit kvar innan du slår i taket (om det finns ett). :)
 
ANNONS