Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Som tidigare framgått är min upplevelse gemensam med Marcus. Så här i efterhand kom jag på EN anmärkning, men troligen har det med PayPal och deras marginaler att göra. Det som inte framkom tidigare var att man inte kunde handla 'direkt' med kreditkortet utan måste gå via ett PayPal-konto.

Mina estimat då jag omvandlade priserna från Euro till SEK grundade sig på den dagens kurs i bankvärlden. Har sedan raderat mitt utgångsvärde som var under 10:- men slutbetalningen gjordes från en kurs på 10.30. Tror att det någonstans finns en notering om att PayPal tar lite höjd vad gäller kursen.
Det finns en inställning nånstans i Paypal-webplatsen där man kan välja att låta Paypal göra valutakonvertering eller låta ens kortutgivare göra det. Man ska nog alltid använda kortföretagets kurs, tror jag.

Eventuellt bör man kolla lite då och då att den inställningen inte har ändrats, men det är bara något jag har hört av andra. Jag har inte behövt återställa den själv. Än.
 

PMD

Aktiv medlem
Exakt hur de hanterar lagarna för detta utfall bekymrar mig inte så mycket nu, men konstaterar att de i London fick på en avsändarlapp från UK. Antar att det kommer gå bra att handla via E-Infinity fram till det datum Brexit slår ut de tidigare avtalen.
Avtalet mellan UK och Hong Kong påverkas knappast av Brexit, men det hjälper ju inte oss så mycket.

Avgörande är vilket slags handelsavtal UK träffar med EU. Det är ju inte tvärsäkert att det blir avtalsfritt och att all import från UK därför blir tullpliktig.
 

martinot

Aktiv medlem
Har skummat igenom den underhållande tråden.

Har du bestämt dig?

Gråimport/parallellimport är lagligt.



Smuggling är olagligt.
Jag har inte heller hört någon uppföljning från Stefan om detta (men inte helt ovanligt).

Är mycket intresserad, då jag aldrig uppfattat att gråimport skulle vara olagligt.

(Snarare tvärt om, har hört att det i vissa fall har varit olagligt, för vissa företag i vissa fall, att försöka stoppa den.)
 

martinot

Aktiv medlem
När du är i kassan på PayPal kan du välja att låta kortutfärdaren växla valutan, dvs. du betalar i euro eller dollar eller vad det nu är och din bank lägger på valutapåslaget.

Det brukar bli mycket billigare.
Exakt.

Kör alltid på kortföretagens växlingskurs, aldrig på PayPal, Amazons, ATM:ernas, etc.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ibland blir gråimport dyrare. Har nyligen gjort min beställningen på en A7R3 för under 30kkr. Det är några tusen under E-infinitys pris.

/Stefan
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Behövde en kompaktkamera och såg att E-infinity hade ett bra pris på Canon G7X Mark II , 469 Euro. Prislappen i Sverige är från 5990 kr, så en slant att spara även om jag föredrar att handla lokalt, men nu fanns det ingen handlare i närheten som hade den på hyllan, så jag tänkte att det kunde vara kul att testa.

Beställde kameran på nyårsafton 31/12, den skickades först 8/1 (vilket känns helt OK med tanke på helgerna) och jag kunde hämta den 9/1. Dvs. 5 vardagar efter beställningen.

Med kameran följde en engelsk bruksanvisning, batteri, laddare och handledssnodd som det ska. :) Kameran har val på mängder av språk inklusive svenska så det är bara att ställa in (tror alla Canon har det). Det enda problemet var att E-infinty skickat med en sladd med kontakt enligt europeisk standard men laddaren var försedd med amerikansk kontakt (och sladden passar inte i laddaren). Inget akut problem eftersom batteriet kan laddas i kameran med USB-sladd.

Mailade E-infinity och bad dem skicka den korrekta laddaren (det finns en annan modell som passar till sladden), fick snabbt svar och de bad om bilder på laddare och sladd. Skickade det och fick igen snabbt svar där de föreslog att de skulle skicka en adapter eller att jag köpte en själv och fick ersättning. Jag hade föredragit den andra laddaren, men köpte en adapter för 25 kr, och ja, det fungerar ju bra. :)

Sammanfattningsvis en positiv upplevelse, snabb leverans och bra support. Det enda som saknas är uppgifter avseende garanti, men det har jag inte undersökt närmare.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Krångelfri beställning

Nu kan jag också instämma med de i diskussionstråden som redan gjort en beställning. Det var inga problem och bra att man får skickat både bild på förpackning med adresserikett samt trackingnummer så att det är enkelt att följa paketets resa.
Jag beställde en torsdag och hämtade paketet tisdagen därpå.
 

Pocca

Aktiv medlem
Andra objektivet levererat

Beställde ett zeiss 35 mm. Objektivet kom till avhämtningsstället efter 8 dagar. Nu levererat med UPS istället för DHL. Båda gångerna var paketet nästan omöjligt att spåra men vad gör det när det levereras och betalning går smidigt?! Nästa köp blir garanterat via dessa (Sony 100-400?)!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Bara gratulera till lyckade köp, har spått denna utvecklingen länge :) Säkert många lokala handlare som sliter sitt hår? Hur ska den nya flotta butiken på Sveavägen överleva i sin nuvarande form. Såg där precis 5DIV för 34200 SEK och samma kamera hos e-handlaren för €2,219.
 

iSolen.se

Guest
Bara gratulera till lyckade köp, har spått denna utvecklingen länge :) Säkert många lokala handlare som sliter sitt hår? Hur ska den nya flotta butiken på Sveavägen överleva i sin nuvarande form. Såg där precis 5DIV för 34200 SEK och samma kamera hos e-handlaren för €2,219.
Vi har högre moms och skatt. Och antagligen högre löner och arbetsgivaravgifter. Jag handlar lokalt för jag tycker personlig service, garantier utöver lagboken, snabbhet, enkla bytesmöjligheter och närvaro är värt det. Det blir bättre andrahandsvärde också när man kan skriva "köpt hos Kameradoktorn" eller vad man nu har för favoritbutik.
 

PMD

Aktiv medlem
Tror du att andrahandsvärdet är 12000 kr högre för en EOS 5D IV köpt av Kameradoktorn jämfört med en köpt av E-infinity?
 

iSolen.se

Guest
Tror du att andrahandsvärdet är 12000 kr högre för en EOS 5D IV köpt av Kameradoktorn jämfört med en köpt av E-infinity?
Nej, varför skulle jag tro det?

Frånsett att EOS 5D IV förstås inte säljs av en nikonbutik brukar begagnatköpare vara väldigt intresserade av

-inköpsland
-orginalkvitto
-garantier
-kartong

(efter att skicket avhandlats)

och någon gång svensk manual som också är en indikator på svenskköpt. Mina brukar dessutom vara oöppnade.

Har du någon annan erfarenhet?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vi har högre moms och skatt. Och antagligen högre löner och arbetsgivaravgifter. Jag handlar lokalt för jag tycker personlig service, garantier utöver lagboken, snabbhet, enkla bytesmöjligheter och närvaro är värt det. Det blir bättre andrahandsvärde också när man kan skriva "köpt hos Kameradoktorn" eller vad man nu har för favoritbutik.
Lägger ingen värdering i sättet att köpa kamera, det bestämmer var och en. Man kan undra över höjden som finns att ta av varje kamera, hur stort är påslaget egentligen. Om Canon får lika mycket betalt oavsett säljväg, så bör de nya säljvägarna vara attraktiva även för Canon.

Klämma och känna på en kamera i butik,,, kanske. Men är priset som i exemplet ovan 12000 kr lägre tror jag många köper kameran osett.

En sådan här tråd med positiva erfarenheter, som byggs på med ännu fler positiva köpare. Kommer sannolikt få en direkt impact på Sveavägens årsomsättning.

Sveavägens butik är inget "köpcentrum" utan en nischad butik. Men dock en butik med höga omkostnader och där varje såld pryl ska betala driften, löner mm.

Såg denna rubriken i DI idag...
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker det finns fördelar med både e-handel och butik (oavsett om vi pratar svenska eller utländska sådana). Jättebekvämt att handla på nätet, men också bekvämt att få hjälp i butik vid problem eller frågor.

Skall bli mycket spännande och intressant att se hur olika delar av handeln utvecklar sig!

Kommer krävas mycket funderingar på optimala kanalstrategier för de som vill vara kvar och relevanta för sina kunder, och att kunna tjäna pengar på det hela.

Själv gillar jag omnikanalstrategier, där man som kund kan få bägge delarna. Dvs. handla oavsett om fysiskt i butik, eller hemma på dator, telefon eller surfplatta.

Här tror jag många stora köpcentrum kommer att behöva jobba lite och slita sina hår. Stora budgetvaruhus, som tex. rikskända Gekås i Ullared, som varit extremt framgångsrika, kommer inte i längden att kunna stilla se på denna utvecklingen utan att själva erbjuda kunderna fler säljkanaler.

Samtidigt är de rädda för att tappa deras fysiska kunder i butiken, genom att erbjuda konkurrerande kanaler där man kan köpa samma produkter till samma priser, utan att behöva gå in i varuhuset (och tappa den merförsäljning och många spontanköp som sker). Samtidigt; om de inte erbjuder tex. e-handel, så kommer nyare modernare företag göra att de stadigt tappar kunder på sikt.

Detta är en svår nöt för många varuhus att fundera på, men kanske extra mycket för de som säljer mest på lågt pris och höga volymer.
 
ANNONS