Annons

Canon kamerahus för steget över nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

ebbagabriella

Ny medlem
Hej!

Jag är en tjej som är mycket intresserad av att fota, och har använt en ärvd canon eos 450d länge tills den helt lade av för ett år sedan. Jag har försökt spara men som fattig student kom jag inte långt innan mina släktingar skrapade ihop till en Canon eos 2000d i studentpresent till mig i år, till min otroliga glädje.

Saken är den att 2000d, som jag uppfattar det, är en kamera inriktad till nybörjare och medan jag endast är en hobbyfotograf skulle jag inte klassa mig själv som nybörjare. Jag fotar mycket i manuellt läge, har flera olika objektiv och tycker om att utforska mina gränser och redigera mina bilder. Jag har flera objektiv och andra tillbehör och även om jag nu inte fotat ordentligt på ett år så vill jag komma igång ordentligt igen. Jag är därför osäker på om 2000d verkligen är kameran för mig.

Min morbror, som ledde presenten, gav den till mig och sa att jag gärna fick byta men att de inte kunde lägga ner hur mycket pengar som helst, så innan någon kommenterar på det så fick jag 2000d med villkoren att jag skulle byta den om jag ville.

Jag har tittat på bland annat 750d, 760d, 800d och nu senast 200d. Finns så många för- och nackdelar med alla att jag inte vet vart jag ska börja. Det behöver vara en canon eftersom jag trivs bäst med det (mamma har en nikon som jag också använt) och har objektiv från canon. Samtidigt är frågan återigen priset, och jag har inte råd att lägga mycket mer än 2000 själv (vilket betyder att kamerahuset inte får kosta mer än 6000-7000 kr). 77d och 80d lockar lite men priset är lite för högt.

Så, kortfattat. Jag skulle behöva hjälp och råd med att välja ett Canon kamerahus för mig som ligger steget över nybörjare utan att det blir alltför dyrt. Eller borde jag behålla min 2000d eftersom jag bara fotar för kuls skull? Tacksam för svar! :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ok

Kameran är ok eftersom den har en relativt ny sensor. Behåll den och lär dig att fota i M och AV eller TV-läge och byt sedan upp dig. Du kan få en beggad 70D, 80D eller 7DII ganska billigt om något år (redan nu kan 70D fås beggad i bra skick för runt 4 lax). Behåll 2000D som en lätt och smidig backup/andrahus när du väl lägger ut några tusingar om något år. Enda nackdelen med 2000D är (absolut inte bildkvaliteten) att AF och seriematning är lite enklare och ibland lite långsammare. Kameramodellerna du nämnde är inget stort steg upp (bortsett från 77D och 80D).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är det däremot så att ni tänkte nyttja ångerrätten ja då finns möjlighet att byta nu. Mitt tips då är en begagnad 70D för ca 4500kr. Den är bättre på allt. Detta inte sagt att 2000D inte, där autofokus inte är A och O, kan leverera lika fina bilder som nästan vilken kamera som helst. Det hänger på ffa teknik men även objektiv. Mattssons Foto i Lund eller Scandinavian Photo erbjuder begagnat med ångerrätt och garanti.
 

Bengf

Aktiv medlem
2000D den har jag totalmissat, trodde det var en felskrivning på 200D. Är den tänkt efter 1300D som steget bättre.
 

VargenW

Aktiv medlem
Hej!

Jag har gått den långa vägen med 400, 450, 500, 650 och nu 760D, och kommer antagligen att köpa 77D. Det är för mig en kompromiss vad gäller kvalitet, vikt och pris. Visst vore det härligt med en fullformatare, men jag orkar inte bära runt 1,5-2 kg ute på stan, i naturen eller på resor. Då är den här serien väldigt bra, för den har klart bra kvalitet, vikten är ok, och priset är ok. Kvalitet och vikt är viktigast för mig. Vad jag förstår skiljer det en hel del i kvalitet, det handlar fr a om vilken processor som används (Digic 6, 7 8) och det märks fr a i hur det ser ut på höga ISO, och det tycker jag är viktigt. Jag har också jämfört 760D och 77D just vad gäller detta, stått och fotat inne på Scandinavian Photo på samma motiv, och det är en viss skillnad. Och där ligger de billiga kamerorna avsevärt sämre till.
Jag har haft 760D i nästan tre år nu och kan rekommendera den. Jag har köpt flera av mina hus begagnade (men inte 760D, den var ny), och inte åkt på några smällar, så det kunde du ju överväga, då kan en 760 gå för 4000 kr.
Även 77D är på väg lite grann ner i nypris nu. Den har gått ner ungefär 1300 kr sen lanseringen. Tänk också på att det finns ett visst andrahandsvärde i de kamerahusen. Jag har aldrig misslyckats hittills med att sälja när jag bytt upp mig, brukar få typ 3 000 för husen.
Lycka till!
Lars



Hej!

Jag är en tjej som är mycket intresserad av att fota, och har använt en ärvd canon eos 450d länge tills den helt lade av för ett år sedan. Jag har försökt spara men som fattig student kom jag inte långt innan mina släktingar skrapade ihop till en Canon eos 2000d i studentpresent till mig i år, till min otroliga glädje.

Saken är den att 2000d, som jag uppfattar det, är en kamera inriktad till nybörjare och medan jag endast är en hobbyfotograf skulle jag inte klassa mig själv som nybörjare. Jag fotar mycket i manuellt läge, har flera olika objektiv och tycker om att utforska mina gränser och redigera mina bilder. Jag har flera objektiv och andra tillbehör och även om jag nu inte fotat ordentligt på ett år så vill jag komma igång ordentligt igen. Jag är därför osäker på om 2000d verkligen är kameran för mig.

Min morbror, som ledde presenten, gav den till mig och sa att jag gärna fick byta men att de inte kunde lägga ner hur mycket pengar som helst, så innan någon kommenterar på det så fick jag 2000d med villkoren att jag skulle byta den om jag ville.

Jag har tittat på bland annat 750d, 760d, 800d och nu senast 200d. Finns så många för- och nackdelar med alla att jag inte vet vart jag ska börja. Det behöver vara en canon eftersom jag trivs bäst med det (mamma har en nikon som jag också använt) och har objektiv från canon. Samtidigt är frågan återigen priset, och jag har inte råd att lägga mycket mer än 2000 själv (vilket betyder att kamerahuset inte får kosta mer än 6000-7000 kr). 77d och 80d lockar lite men priset är lite för högt.

Så, kortfattat. Jag skulle behöva hjälp och råd med att välja ett Canon kamerahus för mig som ligger steget över nybörjare utan att det blir alltför dyrt. Eller borde jag behålla min 2000d eftersom jag bara fotar för kuls skull? Tacksam för svar! :)
 

Tbirder

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en tjej som är mycket intresserad av att fota, och har använt en ärvd canon eos 450d länge tills den helt lade av för ett år sedan. Jag har försökt spara men som fattig student kom jag inte långt innan mina släktingar skrapade ihop till en Canon eos 2000d i studentpresent till mig i år, till min otroliga glädje.

Saken är den att 2000d, som jag uppfattar det, är en kamera inriktad till nybörjare och medan jag endast är en hobbyfotograf skulle jag inte klassa mig själv som nybörjare. Jag fotar mycket i manuellt läge, har flera olika objektiv och tycker om att utforska mina gränser och redigera mina bilder. Jag har flera objektiv och andra tillbehör och även om jag nu inte fotat ordentligt på ett år så vill jag komma igång ordentligt igen. Jag är därför osäker på om 2000d verkligen är kameran för mig.

Min morbror, som ledde presenten, gav den till mig och sa att jag gärna fick byta men att de inte kunde lägga ner hur mycket pengar som helst, så innan någon kommenterar på det så fick jag 2000d med villkoren att jag skulle byta den om jag ville.

Jag har tittat på bland annat 750d, 760d, 800d och nu senast 200d. Finns så många för- och nackdelar med alla att jag inte vet vart jag ska börja. Det behöver vara en canon eftersom jag trivs bäst med det (mamma har en nikon som jag också använt) och har objektiv från canon. Samtidigt är frågan återigen priset, och jag har inte råd att lägga mycket mer än 2000 själv (vilket betyder att kamerahuset inte får kosta mer än 6000-7000 kr). 77d och 80d lockar lite men priset är lite för högt.

Så, kortfattat. Jag skulle behöva hjälp och råd med att välja ett Canon kamerahus för mig som ligger steget över nybörjare utan att det blir alltför dyrt. Eller borde jag behålla min 2000d eftersom jag bara fotar för kuls skull? Tacksam för svar! :)
Det går säkert ta bra bilder med 2000d, men den är väldigt basic på många sätt så jag förstår att du hellre vill ha något med mer funktioner och möjligheter att utvecklas. Inte minst är en vridbar skärm och DPAF (väldigt bra autofokus när skärmen används som sökare) något som underlättar i många fall. Hegethorns sålde 77d för 6500 kr i helgen som var. Synd att du missade det, men nya erbjudanden kan ju komma, på det kamerahuset eller kanske 800d som delar det mesta av hårdvaran med 77d.
Eller ta en titt på 200d annars. Relativt billig och kompetent, och klart bättre än 2000d.

Mvh Toni
 

ErlandH

Aktiv medlem
Saken är den att 2000d, som jag uppfattar det, är en kamera inriktad till nybörjare ...
Jag tycker 2000D verkar vara en alldeles utmärkt kamera och är ganska säker på att den är bättre än din gamla 450D på i stort sett alla vis. Visst är det gott om modeller som är ännu bättre, men de är å andra sidan mycket dyrare.

Och jag kan inte på rak arm se att du skulle sakna något väsentligt på 2000D. Visst, om du ska dokumentera ishockeymatcher eller är entusiastisk fågelskådare så kanske den inte riktigt räcker till. Men för "vanlig" fotografering, som inte ställer höga krav på snabbhet, borde den fungera hur bra som helst.
 

lonian

Aktiv medlem
Instegs kameror gömmer ju ofta undan knappar i menyer så jag förstår om du vill ha en bättre kamera. Även om den du har nu ger bra bilder är det ju ditt sätt att fota på som gör det roligt. Jag hade idag inte pallat med en kamera som saknar iso och bländare och exponerings reglage/knapp samt manuellt läge.
 

Erik X

Aktiv medlem
Instegsmodellerna är ju mindre och smidigare i formatet är de en- och tvåsiffriga, värt att tänka på :)
Apropå menyer, om kameran råkar stå på gröna autoläget så försvinner mängder av valmöjligheter från menyerna som t.ex. sensorrengörning.. jag tror det är mer uttalat på instegmodellerna.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Personligen är det en 70D eller 80D (77D om man kan offra vissa saker) som jag skulle anse är det enda vettiga valet om man vill ha en lite mer avancerad och robust kamera. De flesta ”low end” kamerorna är ungefär samma eller skiljer sig åtminstånde inte speciellt mycket i mina ögon. Kör visserligen själv Sony så har inte super bra koll på de lägre Canon modellerna men kommer ihåg att det såg ut så när jag tittade sist.

Nästan alltid värt att spara lite till och köpa något aningen dyrare. Kan du lämna tillbaka den gör det o försök hitta en begagnad. Annars spara mer skulle jag säga. (Eller kör på den och vänta nåt år o köp den uppkommande 90D för ~10000kr eller gör en bra deal på en 80D när folk säljer av sig dem)
 
ANNONS