Annons

Bästa A4-skrivaren!

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Jag letar efter en A4-skrivare som har mycket bra kvalite på utskrifterna. Pris är (nästan) oväsentligt.

Ifall det inte finns en A4 skrivare så finns det ju en uppsjö av A3, men dessa är oftast stora i yttre mått. Hade förut en Canon 1 (eller 10), kommer inte ihåg, men denna var A3, och frugan tyckte den var för stor.... Finns det mäjlighet annars att skriva ut hos någon? I så fall kan jag jag köpa en lite sämre A4. Snurrigt inlägg, men hoppas ni förstår innebörden.
 

Mats G

Aktiv medlem
Separata färgpatroner

Tror du ska hoppa "allt i ett skrivare".
Välj en med separata färgpatroner med fler färger utöver de fyra. det ger både bättre bilder och ekonomi.
Jag har en äldre Epson Stylus Photo R65, som jag är nöjd med, men den har utgått. Nått liknande finns nog och även av andra märken.
Men, att skriva ut själv är alltid en dålig affär, mycket billigare på ett labb, om man bortser från fraktpålägget.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag letar efter en A4-skrivare som har mycket bra kvalite på utskrifterna. Pris är (nästan) oväsentligt.

Ifall det inte finns en A4 skrivare så finns det ju en uppsjö av A3, men dessa är oftast stora i yttre mått. Hade förut en Canon 1 (eller 10), kommer inte ihåg, men denna var A3, och frugan tyckte den var för stor.... Finns det mäjlighet annars att skriva ut hos någon? I så fall kan jag jag köpa en lite sämre A4. Snurrigt inlägg, men hoppas ni förstår innebörden.
Jag har en Epson Ecotank-skrivare som jag är mycket nöjd med. (A3). Den är "ekonomisk" och skriver riktigt bra utskrifter. En dedikerad fotoskrivare gör det bättre men till priset av alla dessa (små) patroner och annat meck. Jag erbjuder dig en utskrift om du vill testa och se med egna ögon.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag letar efter en A4-skrivare som har mycket bra kvalite på utskrifterna. Pris är (nästan) oväsentligt.

Ifall det inte finns en A4 skrivare så finns det ju en uppsjö av A3, men dessa är oftast stora i yttre mått. Hade förut en Canon 1 (eller 10), kommer inte ihåg, men denna var A3, och frugan tyckte den var för stor.... Finns det mäjlighet annars att skriva ut hos någon? I så fall kan jag jag köpa en lite sämre A4. Snurrigt inlägg, men hoppas ni förstår innebörden.

Det är inte så enkelt att hitta en A4-skrivare som är riktigt, riktigt bra. Om du menar en skrivare som gör bättre utskrifter än vad du får på färgfotopapper (C-printar). Men om du går upp på TTen A3+ en skrivare, så finns det några kompakta skrivare. Ett exempel är Epsons SC-P400. Då får du rimligt stora patroner, bläck som ger utskrifter som inte bleks på 100 år och du kan skriva ut på mängder olika utskriftsmaterial.

https://www.epson.se/products/printers/inkjet-printers/photo/surecolor-sc-p400?

Canon har naturligtvis en liknande produkt, som erbjuder samma utskriftskvalitet.

https://www.canon.se/printers/inkjet/pixma/pixma_pro-1/
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap

Det är inte så enkelt att hitta en A4-skrivare som är riktigt, riktigt bra. Om du menar en skrivare som gör bättre utskrifter än vad du får på färgfotopapper (C-printar). Men om du går upp på TTen A3+ en skrivare, så finns det några kompakta skrivare. Ett exempel är Epsons SC-P400. Då får du rimligt stora patroner, bläck som ger utskrifter som inte bleks på 100 år och du kan skriva ut på mängder olika utskriftsmaterial.

https://www.epson.se/products/printers/inkjet-printers/photo/surecolor-sc-p400?

Canon har naturligtvis en liknande produkt, som erbjuder samma utskriftskvalitet.

https://www.canon.se/printers/inkjet/pixma/pixma_pro-1/
Visst är det som du säger Stefan "bättre" skrivare än en Ecotank, men med små och dyra patroner som ständigt måste bytas. Som gammal färgkopist är jag imponerad över bildkvaliteteten och om du vill kan jag gärna skicka dig en utskrift så får du se resultatet. Det är ju det som räknas. Om bilderna håller i hundra år är mindre viktigt för mig, men det ska tydligen vara ganska beständiga då endast Epson-bläck används. Den kör 5 "färger". Som sagt skickar gärna en utskrift för beskådan.

Min gode vän som är fotohandlare blev mycket imponerad över utskrifterna och de använder en Epson storformatsskrivare dagligen i sin butik/ateljé. Jag var också inne på en "fotoskrivare" men är tacksam att jag inte köpte en dylik. Tanksystemet är otroligt smidigt och rymmer stora mängder bläck.
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Jag kollade på både Epson och Canon. Inga verkar ha någon fantastisk bra skrivare i A4-format. Då är det antingen som ni skriver en A3 som man måste upp till eller helt enkelt gå ner i kvalitet.

Kanske får satsa på en någorlunda bra A4-skrivare och de gånger man vill skriva lite större så får man gå till lokala labbet och printa ut helt enkelt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Visst är det som du säger Stefan "bättre" skrivare än en Ecotank, men med små och dyra patroner som ständigt måste bytas. Som gammal färgkopist är jag imponerad över bildkvaliteteten och om du vill kan jag gärna skicka dig en utskrift så får du se resultatet. Det är ju det som räknas. Om bilderna håller i hundra år är mindre viktigt för mig, men det ska tydligen vara ganska beständiga då endast Epson-bläck används. Den kör 5 "färger". Som sagt skickar gärna en utskrift för beskådan.
Att den använder Epson-bläck är verkligen ingen garanti för att utskrifter ska hålla bra. Och jag har sett utskrifter från dessa skrivare och visst är de bra. Men de skrivare jag länkat mot är bättre och Saxdalen ville ju ha en riktigt bra skrivare. Men visst får man kompromissa.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag kollade på både Epson och Canon. Inga verkar ha någon fantastisk bra skrivare i A4-format. Då är det antingen som ni skriver en A3 som man måste upp till eller helt enkelt gå ner i kvalitet.

Kanske får satsa på en någorlunda bra A4-skrivare och de gånger man vill skriva lite större så får man gå till lokala labbet och printa ut helt enkelt.
Lokala labbet gör nog inte bättre utskrifter än dessa skrivare.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Att den använder Epson-bläck är verkligen ingen garanti för att utskrifter ska hålla bra. Och jag har sett utskrifter från dessa skrivare och visst är de bra. Men de skrivare jag länkat mot är bättre och Saxdalen ville ju ha en riktigt bra skrivare. Men visst får man kompromissa.
Då ljuger ju Epson i sin marknadsföring och vad har du för belägg vad du säger? Vilka Eco-tank skrivare har du sett utskrifter från?. Mest nyfiken på dina erfarenheter...
 

stefohl

Aktiv medlem
Då ljuger ju Epson i sin marknadsföring och vad har du för belägg vad du säger? Vilka Eco-tank skrivare har du sett utskrifter från?. Mest nyfiken på dina erfarenheter...
Jag sa inte att just dessa bläck inte var bra, jag sa att alla Epson inte har bra hållbarhet. Har inte sett några siffror från tredjepartstestare på dessa.
 

Curt L

Aktiv medlem
Canon IP 7250 ger, i mitt tycke, utskrifter av mycket fin kvalitet. Den har tyvärr ganska små patroner, blir därför ganska dyr i drift om man skriver ut mycket.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag kollade på både Epson och Canon. Inga verkar ha någon fantastisk bra skrivare i A4-format. Då är det antingen som ni skriver en A3 som man måste upp till eller helt enkelt gå ner i kvalitet.

Kanske får satsa på en någorlunda bra A4-skrivare och de gånger man vill skriva lite större så får man gå till lokala labbet och printa ut helt enkelt.
En fråga; har du sett utskrifter från de skrivare du tänkt dig? Någon skrivare på marknaden borde tillfredsställa dina behov. Jag är mycket kritisk och det är Stefan som kommenterat också. Det finns "tester" på nätet som är hur stolliga som helst. Få utskrifter på bilder du tagit; då kan du avgöra om skrivaren duger.
 

Curt L

Aktiv medlem
Jag kan egentligen inte säga att min "stora" skrivare Epson SC P800 ger så mycket bättre utskriftskvalitet på A4 än min Canon IP7250. (Om vi inte pratar om svartvita utskrifter). Men den är ju mycket billigare i drift än Canon:en.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag kan egentligen inte säga att min "stora" skrivare Epson SC P800 ger så mycket bättre utskriftskvalitet på A4 än min Canon IP7250. (Om vi inte pratar om svartvita utskrifter). Men den är ju mycket billigare i drift än Canon:en.
Skulle bli förvånad om den klarar av samma stora färgomfång som din stora skrivare. Men det är ju enkelt att kolla.
 

Curt L

Aktiv medlem
Skulle bli förvånad om den klarar av samma stora färgomfång som din stora skrivare. Men det är ju enkelt att kolla.
Det gör den säkert inte, om man tittar noga. Men jag blir ändå positivt överraskad av hur fina utskrifter en billig (700 kr) skrivare kan prestera. Och det var ju en A4-skrivare som TS var ute efter, hade frugan bestämt :)
 

hne

Aktiv medlem
Jag kan inte avgöra vilken som är vilken sida-vid-sida på utskrift från en flera tusen kronor dyr Epson-A3-skrivare och en HP multifunktionsskrivare i 800kr-klassen om samma foto skrivs ut på samma papper i samma storlek med lika bra pappersprofil i båda, givet att:
- bilden inte tänjer gränserna för skrivarens färgomfång
- bilden inte innehåller några kritiska gråskalor
- betraktningsavstånd är minst 50cm
- belysningen är sådan att gloss differential och bronzing (vad katten det nu heter på svenska) inte går att bedöma.

Jag har några inramade fotografier till vilka jag inte kommer ihåg vilken skrivare jag använt och jag kan inte för mitt liv gissa ens genom att detaljstudera bilden.

Det finns absolut de som är mer kritiska i sina bedömningar av utskrifter, men ingen jag känner skulle bli missnöjd över att få en utskrift av en bra bild från en billig skrivare. Har man bara kontroll på färgerna...

Jag tar hellre en billig skrivare och en fotospektrometer än en dyr skrivare utan kontroll på färgerna.
 

martinator

Aktiv medlem
Jag kan inte avgöra vilken som är vilken sida-vid-sida på utskrift från en flera tusen kronor dyr Epson-A3-skrivare och en HP multifunktionsskrivare i 800kr-klassen om samma foto skrivs ut på samma papper i samma storlek med lika bra pappersprofil i båda, givet att:
- bilden inte tänjer gränserna för skrivarens färgomfång
- bilden inte innehåller några kritiska gråskalor
- betraktningsavstånd är minst 50cm
- belysningen är sådan att gloss differential och bronzing (vad katten det nu heter på svenska) inte går att bedöma.

Jag har några inramade fotografier till vilka jag inte kommer ihåg vilken skrivare jag använt och jag kan inte för mitt liv gissa ens genom att detaljstudera bilden.

Det finns absolut de som är mer kritiska i sina bedömningar av utskrifter, men ingen jag känner skulle bli missnöjd över att få en utskrift av en bra bild från en billig skrivare. Har man bara kontroll på färgerna...

Jag tar hellre en billig skrivare och en fotospektrometer än en dyr skrivare utan kontroll på färgerna.
beror väl helt på vad man använder skrivaren till...
korrekta färger är inte alltid det viktigaste - visst om man sysslar med produktfoto eller reproduktioner av konst - men i andra sammanhang räcker det större omfånget som ger en maffigare bild även utan spektrometerns möjlighet till "färgäkthet". Dessutom - vilket nästan alla glömmer - är spektrometern meningslös om du inte har ett korrekt betraktingsljus att studera utskriften i, och det har nästan ingen. Betraktningsljusboxar är inte legio idag, än mindre i vardagsrumsformat.
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Alla vinklar är bra i denna frågan. Det är säkert så att oavsett skrivare så blir jag nöjd i slutändan, likadant med att rekommendera någon Nikon vs Canon :) Ett problem vi aldrig kommer lösa här, eller någonannanstans.

Jag skall gå till lokala butiken (i Stockholm) och kolla på olika utskrifter, men bäst hade ju varit om man fick skriva ut egna foton för att kontrollera. Sedan vet jag liksom många här att profiler m.m. hjälper väldigt mycket för att få bra utskrifter (vad som nu räknas som bra).

Får gå på känslan som mycket annat här i livet. Men skall man lägga en eller flera tusenlappar på något så vill man ju gärna att det blir det bästa som finns på marknaden (för det priset). Och jag personligen tycker att det är viktigt med en bra skrivare då den inte bara skall användas till fotografier, utan familjen skall kunna använda den också att skriva ut diverse saker med.

Tack för hjälpen alla och ha det gott!
 

apersson850

Aktiv medlem
Många års erfarenhet som produkt- och produktionsutvecklare har lärt mig att identifiera det största problemet i ett sammanhang och sen försöka fixa det.
Här identifierar jag rätt lätt problemet som hustrun.
Att fixa det överlämnar jag med varm hand till dig.
 
ANNONS