Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Karuzzell

Aktiv medlem
Ja occh nej

M2-SATA är inte snabbare än en vanlig SATA-disk

M2-PCIe är betydligt snabbare och den föreslagna är troligen mitt eget val

Men tänk på att M2 är två olika i fråga om hastighet

Och inte riktat till HenryB utan mer till trådskaparen.
Tack Björn för dina synpunkter. Tyvärr säger de inte mig så mycket men jag ska bolla dem vidare till sonen i våra fortsatta diskussioner.
Med vänlig hälsning
Eva
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Nu har jag ganska dålig koll på Windows, har uteslutande använt Mac sedan tidigt 1990-tal, men lyckades googla fram detta som kanske kan vara av intresse:

https://www.makeuseof.com/tag/how-to-test-your-pc-for-failing-hardware/
Tackar! Vi har inte hunnit köra detta ännu. Vi har börjat med att ändra inställningar och göra några enkla felsökningar. Datorn fungerar fortfarande dåligt och minnet tycks ätas upp på nolltid.
Med vänlig hälsning
Eva
 

Karuzzell

Aktiv medlem
https://www.inet.se/produkt/b1023746/forslag-till-foto

Det här är mitt förslag:

SSD: Behåll din befintliga. Osäker på hur detta val påverkar tjänsten där Inet bygger ihop datorn
HDD: Lagt till 2 TB intern lagring
PSU: Bytt till ett dyrare nätaggregat med bättre kvalitet
CPU-kylare: Billig men bättre än det första alternativet (processorn kan gå varmt)
Chassi: Fractal Design gör stilrena chassin som är enkla att hantera
DVD-läsare: Har jag utelämnat helt och hållet. Det mesta går att hitta online.
Tack för ditt förslag!
Vi har gjort några ändringar men bollar fortfarande olika alternativ.

Vi är här just nu:
https://www.inet.se/produkt/b1023582/eva

Ska kika på dina förslag och jämföra.

Med vänlig hälsning
Eva
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Även om datorn har några år på nacken bör den inte vara jätteslö. Kan du be din son att prestandatesta hårddisken med Crystaldiskmark eller liknande för att se om disken kommer upp i de läs/skrivhastigheter som den bör? Om ni har haft otur är din SSD installerad i IDE mode istället för ACHI vilket gör prestandan mycket sämre, typ 1/4 av tillgänglig.
Jag tycker att Windows 10 är ett klart lyft från Windows 7. Windows 10 har funnits över 3 år och flera uppdateringspaket har släppts.
Tack för ditt tips! Vi har inte hunnit köra ditt förslag ännu. Men vi har det i planerna.

En fråga angående att uppgradera till Windows 10, vilket väl lär bli oundvikligt om jag köper ny dator: Kommer mina gamla program (Lightroom 6 och Photoshop CS6) att funka ihop med 10:an eller kommer jag att bli tvungen, att dessutom hoppa på Creative Cloud-tåget?

Med vänlig hälsning
Eva
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för ditt förslag!
Vi har gjort några ändringar men bollar fortfarande olika alternativ.

Vi är här just nu:
https://www.inet.se/produkt/b1023582/eva

Ska kika på dina förslag och jämföra.

Med vänlig hälsning
Eva
Detta är väldigt detaljerat och mycket datortekniskt (sorry!), men jag skull be din son att överväga en snabbare SSD med m.2-gränssnitt istället för denna mSATA-SSD (som är långsammare).

Nördlänk som förklarar: https://searchstorage.techtarget.com/definition/M2-SSD
 

EJM68

Aktiv medlem
En fråga angående att uppgradera till Windows 10, vilket väl lär bli oundvikligt om jag köper ny dator: Kommer mina gamla program (Lightroom 6 och Photoshop CS6) att funka ihop med 10:an eller kommer jag att bli tvungen, att dessutom hoppa på Creative Cloud-tåget?
Det skall inte vara några problem. Kompatibilitet mellan operativsystem och program brukar Microsoft inte röra. Däremot kan äldre HW ibland försvinna från installationspaketet, men oftast kan drivrutiner från ett äldre installationspaket användas.
 

HenryB

Aktiv medlem
Tack igen!
Sonen har modifierat sitt förslag (hade nog gjort det rätt tidigt men jag var inte uppdaterad) och jag tycker, att det till stora delar liknar ditt förslag. Han har försökt hålla nere kostnaden, vilket jag är tacksam för men det är ändå så mycket pengar, att jag är angelägen om att det blir bra.

Hans nya förslag:
https://www.inet.se/produkt/b1023582/eva

Jag begriper fortfarande inte mycket men har försökt läsa på.

Ni har valt olika chassin men i samma prisklass. Varför valde du Fractal....?
För båda gäller, att de bara har 2 usb-portar. Jag använder i dagsläget minst 6 stycken. Fungerar det lika bra/snabbt med en fördelningshubb?

I det sammanhanget vill jag fråga, om det vore en fördel, att ha mina bilder på en lagringsdisk på datorn (som du föreslår) jämfört med att ha dem på externa hårddiskar. Tänker mig, att de kanske är långsammare. Och så slipper jag anslutningssladdarna till både el och dator.


När det gäller processorn har du valt en dyrare.
Du pratade om olika generationen och jag gissar, att eftersom sonens val börjar på en etta denna tillhör den första generationen.

Moderkortet är detsamma som du valt och minnena motsvarar dina val.

Dina resonemang kring val av SSD-disk hänger jag inte riktigt med i förutom, att du valt en större och snabbare (beroende på storlek eller typ?) .

Du har också valt ett annat nätaggregat.

Jag förstår, att om man byter upp sig i en komponent måste andra följa med för att kunna tillgodogöra sig uppgraderingen. Hur hänger det nya paketet ihop? Skillnaden i pris är inte oöverstiglig. Den stora posten i sammanhanget är den extra disken om jag väljer den.

Hoppas, att jag inte är allt för snurrig.
Med vänlig hälsning
Eva
Chassi:
Oftast en smaksak. En del lådor är mer genomtänkta och enklare att arbeta med än andra. En sådan sak som placering av USB-portar, nätdel och kabelkanaler kan vara nog så viktigt. Luftflöde är också en aspekt som är viktig så värmen transporteras bort på ett bra sätt. Har en låda från Fractal Design själv och fått bra intryck av den. Så länge ingen standard ändras så kan jag ha den under många uppgraderingar till. Antal USB-portar på lådan varierar men kolla även på hur många portar moderkortet har. Mus, tbord etc behöver inte sitta på dom snabbaste USB-portarna, där kopplar du in diskarna. USB-hub funkar givetvis, men en del enheter kan kräva extra mkt ström (diskar) så dessa bör kopplas till moderkortet i första hand.

En intern eller en extern mekanisk USB-hårddisk blir nog sak samma. Det är mekaniken i disken som är flaskhalsen, inte bussen. Men jag föredrar att ha en intern disk med mina bilder på som jag sen speglar med en extern disk. Den externa disken kopplar jag sen bort från ström och dator för extra trygghet.

CPU:
1700-serien är första generationens Ryzen medans 2700-serien är andra generationen. Skillnaden är att man förfinat tillverkningstekniken och minskat strömförbrukningen. Processorns prestanda har även ökat. Helt klart värt ~500SEK mer för den nyare processorn enligt mig. Välj ett billigare grafikkort ist då ditt grafikkort ändå inte kommer ge dig någon boost i bildarbetet.

SSD-disk:
Du vill inte ha en M2-disk som pratar med SATA-bussen. Du vill ha en M2-disk som pratar med PCI-E-bussen. Du får i teorin läs och skrivprestanda flera gånger snabbare över PCI-E-bussen än SATA-bussen. Hårddisken är en flaskhals i systemet så här är det viktigt att du väljer rätt. Den disken jag valde pratar över PCI-E-bussen.

Nätaggregat:
Det finns några få stora tillverkare som producerar i princip alla aggregat på marknaden. Sen kan det stå vilket namn som helst på kartongen. Det jag brukar kika på är energiklassning, fysiska mått samt kablage. Lite mer påkostade aggregat erbjuder ofta hög energieffektivitet, modulärt kabelsystem och kanske längre garantier. Detta är ingen viktig punkt för dig, det räcker med att det du köper är prisvärt och från en känd tillverkare. Du kommer klara dig med 400w utan problem.
 

martinot

Aktiv medlem
Bra! Glömde nämna att det specifikt skall vara PCI-E (alla mina M.2-diskar är PCI-baserade - tänkte inte ens tanken att det fanns att köpa M.2 med SATA-anslutning).
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Det skall inte vara några problem. Kompatibilitet mellan operativsystem och program brukar Microsoft inte röra. Däremot kan äldre HW ibland försvinna från installationspaketet, men oftast kan drivrutiner från ett äldre installationspaket användas.
Tack så mycket!
Med vänlig hälsning
Eva
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Chassi:
Oftast en smaksak. En del lådor är mer genomtänkta och enklare att arbeta med än andra. En sådan sak som placering av USB-portar, nätdel och kabelkanaler kan vara nog så viktigt. Luftflöde är också en aspekt som är viktig så värmen transporteras bort på ett bra sätt. Har en låda från Fractal Design själv och fått bra intryck av den. Så länge ingen standard ändras så kan jag ha den under många uppgraderingar till. Antal USB-portar på lådan varierar men kolla även på hur många portar moderkortet har. Mus, tbord etc behöver inte sitta på dom snabbaste USB-portarna, där kopplar du in diskarna. USB-hub funkar givetvis, men en del enheter kan kräva extra mkt ström (diskar) så dessa bör kopplas till moderkortet i första hand.

En intern eller en extern mekanisk USB-hårddisk blir nog sak samma. Det är mekaniken i disken som är flaskhalsen, inte bussen. Men jag föredrar att ha en intern disk med mina bilder på som jag sen speglar med en extern disk. Den externa disken kopplar jag sen bort från ström och dator för extra trygghet.

CPU:
1700-serien är första generationens Ryzen medans 2700-serien är andra generationen. Skillnaden är att man förfinat tillverkningstekniken och minskat strömförbrukningen. Processorns prestanda har även ökat. Helt klart värt ~500SEK mer för den nyare processorn enligt mig. Välj ett billigare grafikkort ist då ditt grafikkort ändå inte kommer ge dig någon boost i bildarbetet.

SSD-disk:
Du vill inte ha en M2-disk som pratar med SATA-bussen. Du vill ha en M2-disk som pratar med PCI-E-bussen. Du får i teorin läs och skrivprestanda flera gånger snabbare över PCI-E-bussen än SATA-bussen. Hårddisken är en flaskhals i systemet så här är det viktigt att du väljer rätt. Den disken jag valde pratar över PCI-E-bussen.

Nätaggregat:
Det finns några få stora tillverkare som producerar i princip alla aggregat på marknaden. Sen kan det stå vilket namn som helst på kartongen. Det jag brukar kika på är energiklassning, fysiska mått samt kablage. Lite mer påkostade aggregat erbjuder ofta hög energieffektivitet, modulärt kabelsystem och kanske längre garantier. Detta är ingen viktig punkt för dig, det räcker med att det du köper är prisvärt och från en känd tillverkare. Du kommer klara dig med 400w utan problem.

Tack snälla du för att du tar dig tid att förklara och förtydliga, så att jag börjar fatta.
Jag fortsättera att läsa på och jämföra.

Med vänlig hälsning
Eva
 

Tokoza

Aktiv medlem
Rekommederar datorlåda med dammfilter. Utan filter samlas damm på insidan, bl. a. hamnar en del mellan kylflänsar vilket försämrar kylningen. Lättare att hålla koll på ett eller flera dammfilter...

Jag tycker att grafikkortet hade ganska stor betydelse i hur dator känns i windows miljön (win 7), men upplever även att jag fått lite mer fart CS6 men framförallt blev det bättre i Sigma Photo Pro 6. Kör nu med Intel 4790k processor och 16 GB ram, GTX 1080 och Samsung M.2 960 Pro 512 GB. Nästa jag skall byta ut är processorn och moderkorten... Men jag kommer att vänta ett par månader med detta för att se vad Intel kommer med för ngt nytt. Annars har jag kikat en del på Treadripper prylarna. :)

Nu vet jag inte vad du har för komponenter i din gamla eller nuvarade dator, men har du uteslutit att det inte är nätdelen som inte riktigt fungerar som den skall? Strömförsörjningen är ju väldigt viktig.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Rekommederar datorlåda med dammfilter. Utan filter samlas damm på insidan, bl. a. hamnar en del mellan kylflänsar vilket försämrar kylningen. Lättare att hålla koll på ett eller flera dammfilter...

Jag tycker att grafikkortet hade ganska stor betydelse i hur dator känns i windows miljön (win 7), men upplever även att jag fått lite mer fart CS6 men framförallt blev det bättre i Sigma Photo Pro 6. Kör nu med Intel 4790k processor och 16 GB ram, GTX 1080 och Samsung M.2 960 Pro 512 GB. Nästa jag skall byta ut är processorn och moderkorten... Men jag kommer att vänta ett par månader med detta för att se vad Intel kommer med för ngt nytt. Annars har jag kikat en del på Treadripper prylarna. :)

Nu vet jag inte vad du har för komponenter i din gamla eller nuvarade dator, men har du uteslutit att det inte är nätdelen som inte riktigt fungerar som den skall? Strömförsörjningen är ju väldigt viktig.

Tack för ditt svar!

Som jag redan skrivit kan jag ingenting om vad som finns innanför chassit på en dator. Nu har jag googlat på de komponenter, som nämnts och börjar ana vad det handlar om. Både vad gäller valmöjligheter och att de olika valen ska samspela.

Dammfilter låter bra. Det har ofta varit dammigt när vi (sonen) har kikat innanför skalet.

Det, som jag hittat om min nuvarande dator är:
Intel(R)Core (TM) i7 2600 3.40 GH
Ramminnet är 12 GB
Förra året satte vi i en ny SSD disken på 500GB, där jag i stort sett bara har program och drivrutiner.
Mina bildfiler ligger på externa hårddiskar med usb-anslutning
Dessutom finns ett antal bilder på två interna diskar
Har ett NVIDIA GeForce GTX 550 Ti

Vad det är som inte fungerar har vi inte hittat. Sonen har kollat så mycket han kunnat. Jag gissar, att man skulle behöva byta ut komponeter en efter en för att se en ev. förbättring av prestandan och det funkar ju knappast varken praktiskt eller ekonomiskt.

Med vänlig hälsning
Eva
 

lonian

Aktiv medlem
Eftersom jag är van vid damm innanför skalet på datorn blev jag väldigt förvånad när jag öppnade upp mitt chassi fractal design och det var helt tomt på damm efter 2 års användning. Helt underbart!
Fractal design gör kvalitets chassin och har även filter man lätt kan ta av från utsidan och rengöra. Min är under chassit.
 

Karuzzell

Aktiv medlem
Eftersom jag är van vid damm innanför skalet på datorn blev jag väldigt förvånad när jag öppnade upp mitt chassi fractal design och det var helt tomt på damm efter 2 års användning. Helt underbart!
Fractal design gör kvalitets chassin och har även filter man lätt kan ta av från utsidan och rengöra. Min är under chassit.
Det låter bra! Värt, att kolla filter och dess placering.
Mvh
Eva
 
ANNONS