Annons

Kamera för visning på 55” digital tavla

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Hej!

Har en Samsung The Frame 55” som jag har som tavla hemma och nu vill jag ta bilder som jag kan ha på den.
Har för länge sedan fotat ganska mycket men det har inte blivit så mycket sista tiden förutom mobilbilder.

Tänkte skaffa mig en hyfsat bra utrustning som ska kunna återge fina bilder på en 55” UHD i 16:9 format.
Är nog mest inne på natur/landskap o gatufoto och fina ”familjebilder”.
Uppskattar lätthet men även kvalitet och inser att det alltid blir kompromisser.
Av någon anledning är jag inne på en Fujifilm (har aldrig haft Fuji) typ EX3 eller T3. Även Sony A7 III känns frestande men overkill...
kan också tänka mig en kvalitativ kompakt...
Film bryr jag mig inte om.

Vad tror ni, vilken kamera och glugg/ar tror ni blir ett bra köp för mig?
 

Hujeta

Aktiv medlem
Jag personligen gillar Fuji, har själv en xt1 som duger alldeles utmärkt. T2 och T3 har båda 24 MP, men den senare har snabbare autofokus bland annat som kanske är användbart om det är småbarn i familjen. Det låter som att du har kulor att spendera, annars tror jag nog att T2 är mest pang för pengarna. Kan paras med 16-55 F2.8 eller tex 16-24mm + 56mm F1.2 och kanske 35mm F1.4.

Själv har jag xt1, 12mm manuell Samyang, 18-55 (kit), 35 F2, 50-230mm så rätt anpassat för resa och låg vikt men producerar gott resultat.
https://www.flickr.com/photos/162134345@N07/ här kan du se exempel, blandat stativ och handhållet.

Har du mest använt mobilen på sistone kan det här vara en bra nytändning men samtidigt tänker jag att det är skönt med utrustning som får plats i en liten väska och inte väger mer än något kilo.
 

pdahlen

Aktiv medlem
UHD är ung 8Mpix, kanske klokt att beskära bilderna till precis TV format för att slippa omskalning av TVn, men beror på hur bra TVn skalar om.

Tror det fungerar med i princip alla kameror, med objektiv i vidvinkel och normal kanske upp till kort tele. Man kan ju titta på närgräns och möjlighet till lite närbilder. Bäst är nog att välja kamera som passar till sitt sätt att fotografera, hur är sökaren, var sitter de knappar/rattar för att ändra inställningar som man vill ändra oftast. Hur mindre kameran är desto oftare ska man in i någon meny för att ändra eller att kameran blir så liten att den är besvärlig att hantera, så mitt råd är att åka till någon fotobutik och testa några hus på det sätt man vill fotografera
 

SallyIV

Aktiv medlem
Budget styr.

Fuji T-serien är som kameror fantastiska, men kan verka förvillande med möjligheten att manuellt med vred styra allt. Å andra sidan sätter du tid, bländare och ISO på A så blir det tittatryck - du får dock prova dig fram med autofokusmetod och område.
Optiken är extremt bra, även deras enklare kit-zoomar, detta finns det en hel del inlägg om
T-serien ger dig mest möjligheter att utveckla foto då du kan köra den helt manuellt och hanterar gamla manuella objektiv bäst av Fuji's serier. Nä, fel - M (och A) med Canon 24/2,8 är förresten ett osvikligt alternativ - sökarlös och litet enklare än T1 men med samma innanmäte i ett mycket litet format.

E har något färre vred, men är samma bildmässigt

100 är en helt annan sak, fast optik, tyst så en DLSR låter som ett världskrig och samma innanmäte. Utmärkt reportagekamera, går lätt ner i en kavajficka men levererar bilder som en 40-fotscontainer.

Billigast är en beg T1 eller M1 om den dyker upp, så kan du se om du gillar Fuji. Du kommer att göra det, men inte banken.
Objektiv; jag gillar fasta, så Fuji, så du får full automatik: 14/2,8, 18/2,0, 27/2,8. Manuella: Samyang 12/2,8, Laowa 9/2,8
Zoom - Ta något Fujinon, alla duger gott.
Hittar du en Canon FD 35-105/3,5 så slå till. Canons FD (och även olika M42) ger en annan kontrast, skärpa och färgton än dagen kliniskt perfekta objektiv som ger en inte oäven känsla.

Tar du Fuji, så kör gärna på Bracket med filmsimulering - då gör kameran 3 varianter (dvs på 1 exponering) i de filmsimuleringar du förinställer. Mycket bra.

-J!
 

JOOO

Aktiv medlem
Jag personligen gillar Fuji, har själv en xt1 som duger alldeles utmärkt. T2 och T3 har båda 24 MP, men den senare har snabbare autofokus bland annat som kanske är användbart om det är småbarn i familjen. Det låter som att du har kulor att spendera, annars tror jag nog att T2 är mest pang för pengarna. Kan paras med 16-55 F2.8 eller tex 16-24mm + 56mm F1.2 och kanske 35mm F1.4.

Själv har jag xt1, 12mm manuell Samyang, 18-55 (kit), 35 F2, 50-230mm så rätt anpassat för resa och låg vikt men producerar gott resultat.
https://www.flickr.com/photos/162134345@N07/ här kan du se exempel, blandat stativ och handhållet.

Har du mest använt mobilen på sistone kan det här vara en bra nytändning men samtidigt tänker jag att det är skönt med utrustning som får plats i en liten väska och inte väger mer än något kilo.
Fina bilder :)
Är ambivalent var det gäller storlek vs prestanda både för hus och optik.
Lutar nog åt 2-3 fasta och en normalzoom.

Kommer det en ny EX3 snart?
 
ANNONS