Annons

Inköp snart, sista råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Hej!

Det är just nu lite frågor som snurrar i huvudet, men jag har kikat så mycket just nu inför kameraköpet.

Det jag kikat på är:

Fujis X-T2 alt spara ihop en extra slant till X-T3 men vad jag hört så ska X-T2an fylla dom flesta behoven?

Sonys A7 II - Dock undrar jag om jag kommer känna mig begränsad vid att bara kunna filma i 1080 då det kan komma att bli lite kortfilmer gjorda med en god vän som filmar allt sitt material i 4K?

Det var väl dom spegellösa.

Sedan har jag kikat lite på:

EOS 80D - Då den landar lite i min aktuella prisklass.
6D Mark II - Ligger utanför budgetplanen men möjligheten finns.


Hur ser ni på begagnat? När man inte besitter supermycket kunskap, vågar man handla kamerautrustning begagnat? Jag personligen skulle exempelvis aldrig våga handla något från Tradera då jag fått grisen i säcken allt för många gånger där.

Men på exempelvis sidor som Cyberphoto/Scandinavianphoto där dom lämnar 6 månaders garanti?

Vad är det man ska tänka på vid köp av beg utrustning med ett halvårs garanti?

När en fotobutik tar in beg för att sedan sälja vidare, vad för kontroller utför dom på utrustningen? Vet man att det man får är genomgånget och kollat?

Vet ju att man får en hel del mer för pengarna vid begagnat även om man som galen pryltok som jag går miste om den gyllene "unboxingen" *Skämt åsido*

Nej men om ni har några köpråd/tips så inför detta så skulle det verkligen uppskattas, kommer bli köp vid nästa löning.

Och har ni några synpunkter/kritik om kamerorna nämnda ovan så skrik gärna till här! :)

Om det är någon som undrar kring fotograferandet så är det väldigt mycket natur och landskapsfotografering just nu, detta växlar men samtidigt är det nog det som lockar mest då jag älskar att få komma ut och röra på mig samtidigt. Ett tag var det nästan bara stadsfoton av olika slag och porträtt på bekanta som tyckte det var kul att ställa upp på att stå modeller ibland vid olika sammanhang.

Tusen tack på förhand och jag får önska er en kanonfin dag!
 

gwiggit

Ny medlem
Hej!

Det är just nu lite frågor som snurrar i huvudet, men jag har kikat så mycket just nu inför kameraköpet.

Det jag kikat på är:

Fujis X-T2 alt spara ihop en extra slant till X-T3 men vad jag hört så ska X-T2an fylla dom flesta behoven?

Sonys A7 II - Dock undrar jag om jag kommer känna mig begränsad vid att bara kunna filma i 1080 då det kan komma att bli lite kortfilmer gjorda med en god vän som filmar allt sitt material i 4K?

Det var väl dom spegellösa.

Sedan har jag kikat lite på:

EOS 80D - Då den landar lite i min aktuella prisklass.
6D Mark II - Ligger utanför budgetplanen men möjligheten finns.


Hur ser ni på begagnat? När man inte besitter supermycket kunskap, vågar man handla kamerautrustning begagnat? Jag personligen skulle exempelvis aldrig våga handla något från Tradera då jag fått grisen i säcken allt för många gånger där.

Men på exempelvis sidor som Cyberphoto/Scandinavianphoto där dom lämnar 6 månaders garanti?

Vad är det man ska tänka på vid köp av beg utrustning med ett halvårs garanti?

När en fotobutik tar in beg för att sedan sälja vidare, vad för kontroller utför dom på utrustningen? Vet man att det man får är genomgånget och kollat?

Vet ju att man får en hel del mer för pengarna vid begagnat även om man som galen pryltok som jag går miste om den gyllene "unboxingen" *Skämt åsido*

Nej men om ni har några köpråd/tips så inför detta så skulle det verkligen uppskattas, kommer bli köp vid nästa löning.

Och har ni några synpunkter/kritik om kamerorna nämnda ovan så skrik gärna till här! :)

Om det är någon som undrar kring fotograferandet så är det väldigt mycket natur och landskapsfotografering just nu, detta växlar men samtidigt är det nog det som lockar mest då jag älskar att få komma ut och röra på mig samtidigt. Ett tag var det nästan bara stadsfoton av olika slag och porträtt på bekanta som tyckte det var kul att ställa upp på att stå modeller ibland vid olika sammanhang.

Tusen tack på förhand och jag får önska er en kanonfin dag!
Hej!
Har köpt all min kamerautrustning begagnat på blocket och även sålt en del. Köp inget på distans bara och kolla grejerna noga så är det inga fara. Jag har inte haft ett enda problem så rekommenderar detta om du har en tight budget.
80D är en grym allround kamera med relativt modern sensor så kommer fungera bra för dina ändamål, föredrar dock min 5D m3 då den är rejälare och har en bättre känsla trots att den är mer omodern.
Gav 5k för min 80D på blocket för en med low shutter count, väldigt prisvärt enligt mig.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Hej!
Har köpt all min kamerautrustning begagnat på blocket och även sålt en del. Köp inget på distans bara och kolla grejerna noga så är det inga fara. Jag har inte haft ett enda problem så rekommenderar detta om du har en tight budget.
80D är en grym allround kamera med relativt modern sensor så kommer fungera bra för dina ändamål, föredrar dock min 5D m3 då den är rejälare och har en bättre känsla trots att den är mer omodern.
Gav 5k för min 80D på blocket för en med low shutter count, väldigt prisvärt enligt mig.
Kul att höra att du är så nöjd med din 80D :D Har kikat väldigt mycket på den faktiskt då jag hört att den ska kännas lite rejälare. Men om man ska iväg och klämma och känna på något begagnat via blocket, hur ska man gå tillväga då?

Om du köper ett kamerahus begagnat på blocket, vad kommer du att kolla på plats då som gör dig tryggare med ditt köp?
 

gwiggit

Ny medlem
Kul att höra att du är så nöjd med din 80D :D Har kikat väldigt mycket på den faktiskt då jag hört att den ska kännas lite rejälare. Men om man ska iväg och klämma och känna på något begagnat via blocket, hur ska man gå tillväga då?

Om du köper ett kamerahus begagnat på blocket, vad kommer du att kolla på plats då som gör dig tryggare med ditt köp?
Du åker hem till personen och får direkt en känsla av hur han/hon är som person och hur de sköter sin utrustning. Jag brukar räkna med att man stannar en timme för kamerasnack om man åker iväg för att köpa något vilket alltid är trevligt.

Köper du begagnat i affär har du ingen aning vem före ägaren är och kan vara grejer från företag som inte är rädda om sina grejer och inte har tid med blocket utan byter in allt gammalt. Köper hellre av privatperson begagnat än företag/affär.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kul att höra att du är så nöjd med din 80D :D Har kikat väldigt mycket på den faktiskt då jag hört att den ska kännas lite rejälare. Men om man ska iväg och klämma och känna på något begagnat via blocket, hur ska man gå tillväga då?

Om du köper ett kamerahus begagnat på blocket, vad kommer du att kolla på plats då som gör dig tryggare med ditt köp?
Fotar själv med Canon som jag gillar, har även en 70D som är ett fint kamerahus. Men jag skulle inte satsa på Canon APS-C idag, tycker det satsas för lite på formatet. I alla fall om man vill använda vidvinkel och normalzoomar. Hellre då en 6D som automatiskt gör att du får tillgång till alla fina objektiv till fullformat.

Tror också på att köpa begagnat. Fotoentusiaster är rädda om sina grejer, det är min uppfattning.
 

nyanders

Aktiv medlem
I somras köpte jag min Fuji X-T20 begagnad hos Scandinavian Photo, med sex månaders garanti. Priset var ungefär samma som begärdes av privatpersoner på Blocket.

Innan köpet så frågade jag naturligtvis om historik och hur de kollar skicket. Svaret jag fick var att kameran var inbytt från en privatperson och att de alltid testar och går igenom den utrustning de byter in. Han jag pratade med visste också vem som testat den jag köpte och han sa att hon var extremt noggrann.

Det gjorde att jag kände mig trygg med köpet och hittills har jag inte haft några som helst problem.

//Anders
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Fotar själv med Canon som jag gillar, har även en 70D som är ett fint kamerahus. Men jag skulle inte satsa på Canon APS-C idag, tycker det satsas för lite på formatet. I alla fall om man vill använda vidvinkel och normalzoomar. Hellre då en 6D som automatiskt gör att du får tillgång till alla fina objektiv till fullformat.

Tror också på att köpa begagnat. Fotoentusiaster är rädda om sina grejer, det är min uppfattning.
Tack för svar!

Ja, man läser ju att det satsas mest på fullformat hos dom större märkena. 6d mark ii är väl den jag kollat minst på, men fortfarande ligger med i tankarna. Dock har jag för mig att den inte filmar i 4K om jag nu mot förmodan måste ha det.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
I somras köpte jag min Fuji X-T20 begagnad hos Scandinavian Photo, med sex månaders garanti. Priset var ungefär samma som begärdes av privatpersoner på Blocket.

Innan köpet så frågade jag naturligtvis om historik och hur de kollar skicket. Svaret jag fick var att kameran var inbytt från en privatperson och att de alltid testar och går igenom den utrustning de byter in. Han jag pratade med visste också vem som testat den jag köpte och han sa att hon var extremt noggrann.

Det gjorde att jag kände mig trygg med köpet och hittills har jag inte haft några som helst problem.

//Anders
Härligt att höra! Ja det skapar ju en trygghet.

Stor skillnad på X-T2 och X-T20?
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!

Det är just nu lite frågor som snurrar i huvudet, men jag har kikat så mycket just nu inför kameraköpet.

Det jag kikat på är:

Fujis X-T2 alt spara ihop en extra slant till X-T3 men vad jag hört så ska X-T2an fylla dom flesta behoven?

Sonys A7 II - Dock undrar jag om jag kommer känna mig begränsad vid att bara kunna filma i 1080 då det kan komma att bli lite kortfilmer gjorda med en god vän som filmar allt sitt material i 4K?

Det var väl dom spegellösa.

Sedan har jag kikat lite på:

EOS 80D - Då den landar lite i min aktuella prisklass.
6D Mark II - Ligger utanför budgetplanen men möjligheten finns.


Hur ser ni på begagnat? När man inte besitter supermycket kunskap, vågar man handla kamerautrustning begagnat? Jag personligen skulle exempelvis aldrig våga handla något från Tradera då jag fått grisen i säcken allt för många gånger där.

Men på exempelvis sidor som Cyberphoto/Scandinavianphoto där dom lämnar 6 månaders garanti?

Vad är det man ska tänka på vid köp av beg utrustning med ett halvårs garanti?

När en fotobutik tar in beg för att sedan sälja vidare, vad för kontroller utför dom på utrustningen? Vet man att det man får är genomgånget och kollat?

Vet ju att man får en hel del mer för pengarna vid begagnat även om man som galen pryltok som jag går miste om den gyllene "unboxingen" *Skämt åsido*

Nej men om ni har några köpråd/tips så inför detta så skulle det verkligen uppskattas, kommer bli köp vid nästa löning.

Och har ni några synpunkter/kritik om kamerorna nämnda ovan så skrik gärna till här! :)

Om det är någon som undrar kring fotograferandet så är det väldigt mycket natur och landskapsfotografering just nu, detta växlar men samtidigt är det nog det som lockar mest då jag älskar att få komma ut och röra på mig samtidigt. Ett tag var det nästan bara stadsfoton av olika slag och porträtt på bekanta som tyckte det var kul att ställa upp på att stå modeller ibland vid olika sammanhang.

Tusen tack på förhand och jag får önska er en kanonfin dag!
Du har inte tänkt alls på objektiv? :/ Det är nåt som enligt mig är viktigare än kamerahuset, åtminstone när det gäller bildkvalitén.

Jag kör själv Fuji och de har mycket bra objektiv(flertalet i absolut världsklass).
Älskar också Fuji's "retro" design som gör deras grejor väldigt intuitiva och roliga att använda. Det är också överlag mycket hög kvalité på Fuji's grejor, alla deras XF-objektiv är gjorda av metall t.ex.

Självklart finns det fantastiska objektiv även till Sony och Canon :)

Objektiv är iaf. nåt jag tycker du bör kolla ordentligt på också.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Du har inte tänkt alls på objektiv? :/ Det är nåt som enligt mig är viktigare än kamerahuset, åtminstone när det gäller bildkvalitén.

Jag kör själv Fuji och de har mycket bra objektiv(flertalet i absolut världsklass).
Älskar också Fuji's "retro" design som gör deras grejor väldigt intuitiva och roliga att använda. Det är också överlag mycket hög kvalité på Fuji's grejor, alla deras XF-objektiv är gjorda av metall t.ex.

Självklart finns det fantastiska objektiv även till Sony och Canon :)

Objektiv är iaf. nåt jag tycker du bör kolla ordentligt på också.
En del bryr sig kanske inte särskilt mycket om designen, men jag är inne på ditt spår där. Jag fullkomligt älskar utseendet på Fujis hus.

Satt och plöjde youtube reviews igår och det nästan alla lyfte fram gång på gång på fujis system var just att objektiven höll en väldigt hög klass och att det fanns mycket att tillgå, även att dom satsar väldigt mycket på APS-C objektiv till skillnad från andra.

Det är lite det som också väger över just nu.

Känns som X-T2 ger mig mycket för pengarna.
 

Dagernas

Aktiv medlem
Jag har köpt begagnat flera gånger från Scandinavian Photo, både kamera och optik. Då har jag alltid fått prata med någon som har prylen i handen och kan berätta om skicket. Det har aldrig varit några problem och det är dessutom tryggt att ha 6-månaders garanti.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Jag har köpt begagnat flera gånger från Scandinavian Photo, både kamera och optik. Då har jag alltid fått prata med någon som har prylen i handen och kan berätta om skicket. Det har aldrig varit några problem och det är dessutom tryggt att ha 6-månaders garanti.
Skönt att höra! Ja under ett halvår lär man ju hinna upptäcka eventuella fel antar jag vid daglig användning. Frågan är hur dom ställer sig till ifall det är något som börjar strula under dessa månader, men dessa butiker är väl ganska stora så det blir väl oftast inga större problem antar jag :)
 

nyanders

Aktiv medlem
Härligt att höra! Ja det skapar ju en trygghet.

Stor skillnad på X-T2 och X-T20?
X-T20 och X-T2 har samma sensor och samma processor. I övrigt vet jag inte exakt vad som skiljer förutom att X-T2 är lite större och har "vädertätning". Du kan också köpa till batterigrepp till X-T2, det finns inte till X-T20.
//Anders
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skulle absolut köpa en begagnad X-T2 med batterigrepp och ett 18-55/2,8-4 OIS att starta med.
De som säljs har ofta inte tagit särskilt många bilder. Folk köper kameror och säljer dem igen efter kort tid. De får inte skarpa bilder på barnen eller blir besvikna på andra sätt. De inser inte att det är fotografen som är problemet och inte kameran.
Ingen avancerad kamera gör fotografen till ett proffs. Tvärtom.

Fast köp den i närheten där du bor. Du vill gå igenom kameran och framförallt objektivet. Även om Fuji är bra på objektiv händer det som för alla tillverkare att någon lins kanske inte är injusterad till 100%.

Att en X-T2 kan fotografera barn är det ingen tvekan om.
En svart hund som rusar fram i 50 km/t kan väl vara ett svårt exempel för att kameran klarar detta. Det är en mardröm även för min Canon 5D MKIV.
Fuji X-T2 är inte den optimala kameran som är bäst på allt. Det är ingen kamera.
Alla kameror är en kompromiss. Skall man släpa på en Hasselbladare som kostar mer än en ny toppmodell av BMW och där en kamera och ett par objektiv nästan kräver man har en sherpa. Eller skall man släpa på en ryggsäck på 10 kg med FF i hettan i Bangkok när det är 40 i skuggan.

Jag valde Fuji som huvudsystem efter som jag gillar att fota med deras kameror. Dessutom blir det jag släpar runt på betydligt lättare.
Jag har också ett fullt Canon system med många L-objektiv, blixtar och allt annat.
Det använder jag när det är en klar fördel. Det finns definitivt motiv där en FF dSLR med bättre DR och ett snabbare fokus i mörkare situationer är en fördel.
Fast på resor för den numera alltid stanna hemma.


Vad du än väljer så kom ihåg att alla kameror är kompromisser.

Så var det då frågan om Fuji kan vara din allroundkamera. Kan X-T2 ta bra bilder av lekande barn eller springande djur. Ja det kan den. Fast Fuji X-T2 är ungefär lika bra som Canon 5Ds r på att fota svarta hundar i dåligt vinter ljus. När man skruvar upp slutartiden till 1/2000 del och 8 bilder per sekund har båda kamerorna problem. Man får inte detaljer längre i den svarta hundens päls.
Canon 5D MIVK kan man pressa lite till.

Med övning är det ganska enkelt att ta bra bilder när ljuset är bra. Fast här hänger mycket på fotografen.
Detta gör man inte första dagen man köpt kameran.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382508/3688466.htm

Här en bild tagen med Canon för någon dag sedan Tack vare ljuset var så bra fungerade det.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382508/3691631.htm
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
X-T20 och X-T2 har samma sensor och samma processor. I övrigt vet jag inte exakt vad som skiljer förutom att X-T2 är lite större och har "vädertätning". Du kan också köpa till batterigrepp till X-T2, det finns inte till X-T20.
X-T20 har pekskärm.
X-T2 har märkbart större sökare och fler fysiska reglage.

Men de mest påtagliga skillnaderna är ju hur kameran ligger i handen (för vissa är större bättre, för andra är mindre bättre) och priset.
 

Brix

Aktiv medlem
En del bryr sig kanske inte särskilt mycket om designen, men jag är inne på ditt spår där. Jag fullkomligt älskar utseendet på Fujis hus.

Satt och plöjde youtube reviews igår och det nästan alla lyfte fram gång på gång på fujis system var just att objektiven höll en väldigt hög klass och att det fanns mycket att tillgå, även att dom satsar väldigt mycket på APS-C objektiv till skillnad från andra.

Det är lite det som också väger över just nu.

Känns som X-T2 ger mig mycket för pengarna.
Nu var det iofs. inte utseendet jag syftade på utan att "retro" designen är det som gör Fuji's saker så intuitiva och roliga att använda. Det känns så "organiskt" att använda jämfört med den vanliga PASM-designen.

Ja, vill man ha objektiv av väldigt hög klass så är Fuji ett mycket bra alternativ :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu var det iofs. inte utseendet jag syftade på utan att "retro" designen är det som gör Fuji's saker så intuitiva och roliga att använda. Det känns så "organiskt" att använda jämfört med den vanliga PASM-designen.

Ja, vill man ha objektiv av väldigt hög klass så är Fuji ett mycket bra alternativ :)
Det kan jag bara hålla med om. Jag har flera Fuji-kameror och en Canon 5D MKIV. Egentligen borde jag kunna Canon bättre eftersom jag haft det sedan 2001.
Canon 5D sedan 2005. Dessa kameror måste jag tagit några hundratusen bilder med.
2012 skaffade jag X-PRO1 och gillade snabbt reglagen på kameran. Fast den var trög och AF var inte den bästa.
Det var en kamera för saker som stod still.
Sedan kom X-PRO2 och plötsligt började allt fungera. De något ologiska menyerna var omgjorda och nu logiska. Kameran var mycket snabbare på allt. .

Idag rattar jag runt i deras menyer utan större problem.

Med Canon med gud vet hur många sidor inställningar kan det ta mig 30 minuter att hitta en inställning jag vill slå av eller på.

En kamera skall vara kul att fota med och inte en frustration för man inte kan slå på eller av en inställning.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Tre frågor att ställa dig själv:

1. Vad ska du göra med kameran? Ska du fota lekande barn eller studioporträtt? Actionsport eller landskap?
2. Premierar du vikt, ergonomi, design eller något annat?
3. Vilka objektiv är viktigast för dig?

En Fuji XT-2 med 35mm F2.0 är suverän för gatufoto, och lätt att bära med sig hela dagen. (Mats, jag vet att vi har olika uppfattningar om det här objektivet; låt oss inte kapa tråden med än F1.4 VS F2.0 diskussion :))
En 80D med 300mm F4 är kanske ett bättre val för fåglar eller actionsport. Större och mer att få grepp i med ett längre objektiv, men inte lika behändig att bära med sig.

Vad är syftet med kameran? Varför skaffar du den? Som det tjatas mycket om idag: "Start with Why". Vilket som är rätt hus kommer ge sig när du har svaret på det.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ett Nej jag skall inte bråka med dig om 35/2. Ett objektiv som bara blir bra med en massa optiska korrigeringar i kameran eller i efterbahandligen.

Vad det handlar om är att hitta rätt kamera och lära sig den.
Det spelar mindre roll vilken om kamera man använder. Det handlar mer om att kunna sin kamera och kunna grundreglerna för att ta bra bilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu var det iofs. inte utseendet jag syftade på utan att "retro" designen är det som gör Fuji's saker så intuitiva och roliga att använda. Det känns så "organiskt" att använda jämfört med den vanliga PASM-designen.
Men det är lite enklare att vrida en ratt från P till M än att vrida två rattar bort från A till något lämpligt värde.
 
ANNONS