Annons

Sony Alpha event, klockan 16.00. (A7R IV presenteras?)

Produkter
(logga in för att koppla)

c.m.s

Aktiv medlem
Om någon missat och är intresserad så håller Sony ett ”Alpha” event idag vid 16 tiden. Kommer finnas en live-stream (hoppas jag) här:
https://alphauniverse.com/live/

De senaste ryktena säger att det är åtminstone en ny model av A7R (IV) som kommer visas upp. Lite oväntat då de flesta ryktena handlat mest om A9II, A7SIII och en uppföljare till A6500.

Skall bli intressant att se vad det blir hur som helst tycker jag :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Håller med blir jäkligt intressant.

Vad man hoppas på
A9s AF
4K 60 fps
Raw video - 12 bit, black magic raw, prores raw eller något eget format men som får stöd. Helst inte cdng. Nikon z och sigma har eller är på g.
Bättre Rolling shutter

Pris under 50 tusen lika med köp.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det var mig ingen dålig kamera dom släppte.

Hmm, kanske skall överväga att köra in Sony i mitt Canon system trots allt. Eye-AF är helt enkelt enastående hos Sony. Inget snack...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
61 Mp - visst är det bra men inte det jag prioriterat högst.

15 stops DR - vad hade mkiii?

Eye och realtime tracking är ju trevligt

Den där ”digitala” mikrofonen ser jag som helt meningslös.


Det pratas mycket om groundbreaking etc men a7rii tyckte jag var det när den lanserades mem denna är lite axelryckning.


Videodelen är heller inget nytt förutom eye tracking.


Tyvärr medioker uppdatering enligt mig
 

Joakim88

Aktiv medlem
Själv så gillade jag att om man ställer in kameran i aps-c läget så har man 26Mp inte så pjåkigt om man vill fotografera "wildlife" och få längre räckvidd :)

(Nu kommer väl mot kommentarer :/ )
 

ztenlund

Aktiv medlem
Själv så gillade jag att om man ställer in kameran i aps-c läget så har man 26Mp inte så pjåkigt om man vill fotografera "wildlife" och få längre räckvidd :)

(Nu kommer väl mot kommentarer :/ )
Klart att man kan göra det, men jag skulle inte hetsa upp mig särskilt över skillnaden mot andra högupplösa småbildskameror vare sig i beskuret eller obeskuret läge. En fördubbling av antalet pixlar ger mer meningsfull skillnad. Tänk på att för att dubbla den linjära upplösningen så behöver du fyra gånger så många pixlar. Här handlar det om ca 30% fler pixlar mot befintliga högupplösa småbildskameror. Det är helt andra variabler som är intressanta i praktiken än en så liten skillnad.
 

ztenlund

Aktiv medlem
61 Mp - visst är det bra men inte det jag prioriterat högst.

15 stops DR - vad hade mkiii?

Eye och realtime tracking är ju trevligt

Den där ”digitala” mikrofonen ser jag som helt meningslös.


Det pratas mycket om groundbreaking etc men a7rii tyckte jag var det när den lanserades mem denna är lite axelryckning.


Videodelen är heller inget nytt förutom eye tracking.


Tyvärr medioker uppdatering enligt mig
Det är förfining det är frågan om, men sådant finns inte i marknadsförarnas vokabulär, allra minst hos Sony. Dock finns det ju sådant som påverkar användarupplevelsen som höjd upplösning i EVF:en, gissningsvis samma panel som i Panasonics S1(R), och (äntligen) två UHS-II-platser. Något som nog förebådar att a9, där ju sådant verkligen är relevant, också kommer att få det. Sedan påstår de sig ha förbättrat greppet, men där är nog juryn än så länge på semester. Mitt stalltips för egen del är att det fortfarande inte kommer att duga, men jag tänker förstås känna på kameran vid tillfälle. Kanske lyckas de åtminstone få till det så att det fungerar om man monterar på batterigrepp, även om detta förtar hela idén med att de ska göra så små kamerahus.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vad är det för tomte de tar upp på scen
"Can you believe that” and och” do you think of that!?!?"


På allt han sa som att det skulle vara värdelös grej när de sa vi har en mikrofon med flera likar som man kan ställa om och den är digital!!


Sony trodde nog alla skulle skita på sig av lycka men han försökte få igång publiken.
 

lonian

Aktiv medlem
Det var ju rätt skoj när han snackade om 61 megapixel och att det blir som en mediumformats kamera fast i kompakt format.

Det finns väl för övrigt någon micro 4/3 kamera med 80 megapixel.
Och hur bra funkar det?
 

alfin

Aktiv medlem
Det var ju rätt skoj när han snackade om 61 megapixel och att det blir som en mediumformats kamera fast i kompakt format.

Det finns väl för övrigt någon micro 4/3 kamera med 80 megapixel.
Och hur bra funkar det?
Det blir inga problem. Det är samma pixel pitch som 26 MP APS-C Fujifilm X-T3, alltså 3,76 um, vilket för övrigt är samma som Fujifilm GFX100 med 102 MP (om jag minns specen rätt).
 

c.m.s

Aktiv medlem
Vad är det för tomte de tar upp på scen
"Can you believe that” and och” do you think of that!?!?"


På allt han sa som att det skulle vara värdelös grej när de sa vi har en mikrofon med flera likar som man kan ställa om och den är digital!!


Sony trodde nog alla skulle skita på sig av lycka men han försökte få igång publiken.
Är det inte så med de flesta sådana här live events? Gäller att ha en skämskudde nära till hands. Förstår inte riktigt varför de inte tar in folk som har vana av att presentera för publik istället. Tycka vad man vill om Apple med de får allafall oftast med sig publiken.

Trist att det bara blev en kamera. Tycker det verkar vara schyssta uppdateringar men de som hade hoppats på bättre video-features blev besvikna förstår jag.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är det inte så med de flesta sådana här live events? Gäller att ha en skämskudde nära till hands. Förstår inte riktigt varför de inte tar in folk som har vana av att presentera för publik istället. Tycka vad man vill om Apple med de får allafall oftast med sig publiken.

Trist att det bara blev en kamera. Tycker det verkar vara schyssta uppdateringar men de som hade hoppats på bättre video-features blev besvikna förstår jag.
Först någon vd, sen en Japan som är dålig på engelska så det blir jobbigt att lyssna på och sen något jävla röttägg som tror att han är steve jobs när han lanserar iphonen 2007.



Hur som helst hade hoppats på videofunktioner, RAW, 4K 60fps, 10bit; 4:3 och exakt inget laserades
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det inte så med de flesta sådana här live events? Gäller att ha en skämskudde nära till hands. Förstår inte riktigt varför de inte tar in folk som har vana av att presentera för publik istället. Tycka vad man vill om Apple med de får allafall oftast med sig publiken.

Trist att det bara blev en kamera. Tycker det verkar vara schyssta uppdateringar men de som hade hoppats på bättre video-features blev besvikna förstår jag.
De har nog sparat videogodiset till nya A7s. Det är ju så de positionerat de olika A7-segmenten. Hade också vänta mig fler kameror men det kanske är marknadsföringsmässigt smart att låta A7r IV skina ostört ett tag först. Det lär ju komma en del till under hösten.

Det jag undrar är om det inte är lite overkill med denna A7r som sägs klara 10 bilder/sek med 60 MP -bilder. De som köper den här typen av kameror är det verkligen de som älskar att rassla iväg en massa bilder med seriebildtagning? För det finns det ju bättre alternativ och det ligger ju en A9 II i röret.

Mest förvånande tyckte jag annars det var att de trots allt verkar ha lyckats effektivisera batteriutnyttjandet trots betydligt mer data som ska processas på samma och kortare tid än med tidigare modell.

Det jag undrar mest är annars om de lyckats lyfta AF ännu ett snäpp på marginalen. Det ska bli verkligt intressant att se.

Att man nu kan ta så stora APC-C -bilder med FF-hus borde ju vara väldigt intressant för många som exv. använder Sonys nya långa telen. Det gör ju detta hus verkligt mångsidigt. Nu kanske många tycker en extra APS-C kamera är rätt onödig och kanske även en 1,4 förlängare. Man har ju faktiskt mer på riktigt två kameror i en nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad är det för tomte de tar upp på scen
"Can you believe that” and och” do you think of that!?!?"


På allt han sa som att det skulle vara värdelös grej när de sa vi har en mikrofon med flera likar som man kan ställa om och den är digital!!


Sony trodde nog alla skulle skita på sig av lycka men han försökte få igång publiken.
Det där var väl inget! Har du aldrig sett klassikern när Steve Ballmer på Microsoft försöker sälja in det även då helt värdelösa Windows 1.0??

https://www.youtube.com/watch?v=EtuDS0ntaJY

När Windows 95 lanserades var det nästan ännu värre

https://www.youtube.com/watch?v=lAkuJXGldrM
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det där var väl inget! Har du aldrig sett klassikern när Steve Ballmer på Microsoft försöker sälja in det även då helt värdelösa Windows 1.0??

https://www.youtube.com/watch?v=EtuDS0ntaJY

När Windows 95 lanserades var det nästan ännu värre

https://www.youtube.com/watch?v=lAkuJXGldrM
Riktigt så illa kanske det inte var.




Hur som helst är det någon som vet ett svenskt företag där det går att byta in Sony a7riii mot iv och lägga pengar mellan?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hur som helst är det någon som vet ett svenskt företag där det går att byta in Sony a7riii mot iv och lägga pengar mellan?
Det kan du väl göra hos de flesta seriösa fotohandlare om du har en kamera som är säljbar för dem till vettigt pris. Vad du sedan får betalt för A7R III och när det faktiskt går att göra sett till leverans av A7R IV är förstås en separat fråga.

Jag bytte in en D810 tidigare och frågade då först Kameradoktorn lite löst om den och några andra prylar. De gav ett intryck, vilket kan ha berott på den aktuella personen, av att inte vara så intresserade. Scandinavian gjorde jag en seriös värdering hos och fick ett tillräckligt bra pris för att göra affär. Sedan hade jag förstås fått mer privat, men i och med att Nikon dessutom hade en kampanj så var det knappast värt besväret ens i monetära termer. Dessutom vet jag att sakerna lätt blir liggande på lager om jag ska sälja privat, då det inte blir av... Ekorrfenomenet.

Även Rajala har ju inbyten och de brukar väl ofta även ha priser angivna på hemsidan för detta givet att kameran är i vad de uppfattar som komplett och normalt skick. T ex Cyberphoto kör också inbyten, men där får man väl fråga dem och sedan skicka in kameran för värdering.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Min egen erfarenhet är att återförsäljarna tar en stor vinstmarginal på prylar som byts ibland uppåt 100% påslag då de säljer. En A7RIII borde inte vara svår att sälja men man får ju inte tro att man kommer få ut 75% av nypriset då efterträdaren kommit. Räknar man med en nivå på 50-66% av det senaste reapriset på den så kan man säkert få den såld ganska snabbt (d v s ca 20.000kr).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
….Hur som helst är det någon som vet ett svenskt företag där det går att byta in Sony a7riii mot iv och lägga pengar mellan?

Kanske Scandinavian. Jag gjorde ju precis så med min A7 II när jag köpte min A7 III. Tror inte de har några större problem nu att bli av med en A7r III:a, för det är en riktigt bra kamera det med. Försök sälj A7 r III:an själv om du vill ha tillbaka mer av dina pengar. Jag bytte in för jag inte vill hålla på med det strulet själv och det följer ju alltid en kostnad med sådana beslut.

Varför så bråttom annars Jonas? Hade inte du valt Nikon Z?

Råkade du också se bilderna Northrup lagt upp där man kan se skillnaden i JPEG-kvalitet mellan III:an och IV:an. Rätt klar skillnad eller hur? Jag skrev ju det på något ställe att det troligen kommer att slås en rad nya rekord nu i perceptuell upplösning när man nu testar om de G- och GM-objektiv som tidigare testats med A7r II:eek:r och A7r III:eek:r med 42 MP, när vi nu får ett lyft till 60+ MP. Skilllnaden förvånade ändå tycker jag. Om det är sant att de kommer sälja den för 3500 U$ så kommer nog de andra tillverkarna att få det svettigt.

Det är ju inte särskilt länge sedan Nikon och Canon kom med sina spegellösa. Ska bli intressant att se om de kommer hålla sig till sina långa produktcykler på 3-4-5 år eller om de nu ser sig tvingade att snabba upp produktcyklerna betydligt för att möta detta. Det ligger ju ett antal andra nya Sony-hus i röret också som förmodligen kommer släppas de med under hösten.

Verkar också som om AF:en i IV:an är riktigt riktigt vass. Till och med slapptestaren Kai som verkligen inte gjort sig känd som någon större Sony-vän verkade näst intill mållös när han testade IV:ans AF. Vi får väl se om fler ställer sig bakom de omdömena.
 
ANNONS