Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför så märkligt hög prissättning på 5D IV begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter en 5DIV och blir lite konfunderad över begagnatutbudet, eller rättare sagt prissättningen. Med något undantag ligger de märkligt högt i pris.

Jag kan ta några exempel. 21k för en med 50k exp, 24k för en med 34k expo. Någon annan vill ha en fantasisumma för en 3 år gammal kamera utan garanti + glugg p g a att den inte gått så många exponeringar. Spelar väl ingen roll då garantin är slut? Ska man köpa begagnat utan garanti ska ju priset vara satt efter det. Prova att sälja en tre år gammal XC60 för 90% av nypriset med motiveringen att den bara gått 1000 mil och se hur det går.


Då kostar ju ett splitt nytt hus på cyberphoto eller scandinavian photo 27k. Cyberphoto har ju en 5DSR för 20k begagnad med 6 månaders garanti, och den är ju väsentligt dyrare än 5DIV ny, så ligger privatpersoner högre på 5DIV!

Det lutar nog åt att jag köper nytt av den anledningen.
Jag upplever att begagnatpriserna på kamerahus annars brukar ligga rätt så realistiskt, därför undrar jag om jag missat något väsentligt med just 5DIV som gör att den bör kosta nästan nypris för en 3 år gammal kamera?

Jag kan inte göra något åt om folk vill ta höga priser, men de lär ju inte få sälja heller.
Nu blev det lite av ett gnällinlägg men det bjuder jag på =)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Först gäller det att tillgång och efterfrågan sätter priset.
Sedan så finns det ingen senare DSLR modell.
R modellen är givetvis nyare men det skiljer en hel del som fattning mm.
 

Third eye

Aktiv medlem
Vad de vill ha och vad de får är inte samma sak, och orecis som du säger...de får ju inte dina pengar :)
Kan tänka mig att det är de som gav runt 32 tusen flr sina hus.
Speciellt nu när man får ett helt nytt och oanvänt hus för 18 tusen i UK med Svenska menyer (i allafall på det vi beställde).
 

Sabud

Aktiv medlem
Varför inte köpa en ny från E-Infinity så här innan Brexit. 5DIV ( € 1779:) finns på lager för typ sek. 18.875:- plus din banks växlingsavgift. Jag blir lika glad var gång jag handlar av denna förträffliga fotofirma ;)

/Stephan
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jo, jag köper hellre ett nytt hus istället för att betala 90% av nypriset för ett tre år gammalt. Tack för tipset!

@Härnström: Jag tror inte att efterfrågan finns på de priserna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter en 5DIV och blir lite konfunderad över begagnatutbudet, eller rättare sagt prissättningen. Med något undantag ligger de märkligt högt i pris.

Jag kan ta några exempel. 21k för en med 50k exp, 24k för en med 34k expo. Någon annan vill ha en fantasisumma för en 3 år gammal kamera utan garanti + glugg p g a att den inte gått så många exponeringar. Spelar väl ingen roll då garantin är slut? Ska man köpa begagnat utan garanti ska ju priset vara satt efter det. Prova att sälja en tre år gammal XC60 för 90% av nypriset med motiveringen att den bara gått 1000 mil och se hur det går.


Då kostar ju ett splitt nytt hus på cyberphoto eller scandinavian photo 27k. Cyberphoto har ju en 5DSR för 20k begagnad med 6 månaders garanti, och den är ju väsentligt dyrare än 5DIV ny, så ligger privatpersoner högre på 5DIV!

Det lutar nog åt att jag köper nytt av den anledningen.
Jag upplever att begagnatpriserna på kamerahus annars brukar ligga rätt så realistiskt, därför undrar jag om jag missat något väsentligt med just 5DIV som gör att den bör kosta nästan nypris för en 3 år gammal kamera?

Jag kan inte göra något åt om folk vill ta höga priser, men de lär ju inte få sälja heller.
Nu blev det lite av ett gnällinlägg men det bjuder jag på =)
Är du tekniker.Det verkar så. Vi som studerat ekonomi och marknadsföring har det nog lite lättare.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Prisskillnaden beror säkert på att säljarna utgår från olika marknader. Efter en snabb koll, 5D-hus MKIV i Sverige 26,9k och i UK 18,9k. Jag skulle utgå från marknadens lägsta pris som referens och då låter 21k för ett begagnat hus väldigt mycket.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Är du tekniker.Det verkar så. Vi som studerat ekonomi och marknadsföring har det nog lite lättare.
Ingenjör. Jag har bara läst A-nivå i marknadsföring & organisation. Mitt minne av det är att enligt Adam Smiths teori om den osynliga handen kommer ett pris justeras till dess att både köpare och säljare är tillräckligt nöjda för affär, annars kommer en affär inte att ske. Våra känslor är bara kemi och rätt förutsägbara.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Varför inte köpa en ny från E-Infinity så här innan Brexit. 5DIV ( € 1779:) finns på lager för typ sek. 18.875:- plus din banks växlingsavgift. Jag blir lika glad var gång jag handlar av denna förträffliga fotofirma ;)

/Stephan
Jag läste lite i tråden om E-infinity. Har jag rätt i att metoden är att importera momsfritt från Hongkong till UK och sedan sälja det vidare till annat EU-land moms- och tullfritt helt enligt regelverket?

Det verkar väldigt säkert vad gäller betalning eftersom jag har kreditkort kopplat till PayPal.

Det som riskerar att bli problem är väl garantin där man faktiskt inte vet vad som händer. E-infinity verkar ta på sig ett års garanti, men man får nog se det som att man köper en ny kamera men helt avsäger sig garanti mot att man betalar 2/3 av det svenska marknadspriset. Så jag vågar nog inte, det blir Cyberphoto som vanligt. Men tack för tipset! Jag ska komma ihåg det för lite mindre känsliga fotoprylar, typ stativ, väskor och sådant!

Tänk vilken bra idé att köpa några stycken hus för 19k och lägga ut de på Blocket för 24k =)
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
5d serien har alltid haft ett högt andrahandsvärde. Tror det har att göra med att den är omåttligt populär.

Hej!

Jag letar efter en 5DIV och blir lite konfunderad över begagnatutbudet, eller rättare sagt prissättningen. Med något undantag ligger de märkligt högt i pris.

Jag kan ta några exempel. 21k för en med 50k exp, 24k för en med 34k expo. Någon annan vill ha en fantasisumma för en 3 år gammal kamera utan garanti + glugg p g a att den inte gått så många exponeringar. Spelar väl ingen roll då garantin är slut? Ska man köpa begagnat utan garanti ska ju priset vara satt efter det. Prova att sälja en tre år gammal XC60 för 90% av nypriset med motiveringen att den bara gått 1000 mil och se hur det går.


Då kostar ju ett splitt nytt hus på cyberphoto eller scandinavian photo 27k. Cyberphoto har ju en 5DSR för 20k begagnad med 6 månaders garanti, och den är ju väsentligt dyrare än 5DIV ny, så ligger privatpersoner högre på 5DIV!

Det lutar nog åt att jag köper nytt av den anledningen.
Jag upplever att begagnatpriserna på kamerahus annars brukar ligga rätt så realistiskt, därför undrar jag om jag missat något väsentligt med just 5DIV som gör att den bör kosta nästan nypris för en 3 år gammal kamera?

Jag kan inte göra något åt om folk vill ta höga priser, men de lär ju inte få sälja heller.
Nu blev det lite av ett gnällinlägg men det bjuder jag på =)
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag läste lite i tråden om E-infinity. Har jag rätt i att metoden är att importera momsfritt från Hongkong till UK och sedan sälja det vidare till annat EU-land moms- och tullfritt helt enligt regelverket?

Det verkar väldigt säkert vad gäller betalning eftersom jag har kreditkort kopplat till PayPal.

Det som riskerar att bli problem är väl garantin där man faktiskt inte vet vad som händer. E-infinity verkar ta på sig ett års garanti, men man får nog se det som att man köper en ny kamera men helt avsäger sig garanti mot att man betalar 2/3 av det svenska marknadspriset. Så jag vågar nog inte, det blir Cyberphoto som vanligt. Men tack för tipset! Jag ska komma ihåg det för lite mindre känsliga fotoprylar, typ stativ, väskor och sådant!

Tänk vilken bra idé att köpa några stycken hus för 19k och lägga ut de på Blocket för 24k =)
Jo, E-Infinity är nog inget för personer som vanligtvis är `överförsäkrade´ ;)
Har köpt en A7III samt ett par bättre objektiv för snart ett år sedan utan problem.
Beträffande garanti så får man sända till E-Infinity för åtgärd. Har läst metervis om E-Infinity på nätet och inget som indikerar om problem vid de mycket få tillfällen där garanti åberopas. Väntar på att de skall få in helt nya Sigma 24-70/2,8 DG DN till Sony innan Brexit så vi får se vad som händer,

/Stephan
 

Third eye

Aktiv medlem
Det förekommer även att E-infinity betalar lokal åtgärd också, vilket var en av skälen till en början att jag och tjejen började handla där.
Men håller med, garantin är meckigare än vanliga vägen.
Vi har å andra sidan handlat på E-infinity för att få nytt för samma pris som begagnat och redan där är ju garantin ovis.
Köpt 5D mkiv, ett gäng objektiv och en av våra gimbals där.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det krävs inga avancerade studier i ekonomi eller marknadsföring för att inse att den som säljer begär minst vad han tror han kan få, och den som köper betalar högst vad han anser varan är värd.
Om de två nivåerna möts blir det affär. Blir det aldrig några affärer tenderar båda parter att krypa mot varandras nivåer.

Jämförelsen med en bil är inte riktigt relevant, då den slits mer än en kamera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag läste lite i tråden om E-infinity. Har jag rätt i att metoden är att importera momsfritt från Hongkong till UK och sedan sälja det vidare till annat EU-land moms- och tullfritt helt enligt regelverket?
Nej, det är inte ”helt enligt regelverket”. Hur företaget bär sig åt för att undvika moms har jag inte lyckats att reda ut, men att förfarandet strider mot både svensk och EUs skattelagstiftning är uppenbart.

I teorin har du som köpare skyldighet att deklarera importen och betala moms till Skatteverket.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är inte ”helt enligt regelverket”. Hur företaget bär sig åt för att undvika moms har jag inte lyckats att reda ut, men att förfarandet strider mot både svensk och EUs skattelagstiftning är uppenbart.

I teorin har du som köpare skyldighet att deklarera importen och betala moms till Skatteverket.
Jag tycker att vi kan fortsätta diskussionen om juridiken och moralen vid köp från E-infinity i tråden med samma namn.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag har också handlat från E-Infinty utan problem, Jag hade planer på att köpa ett Olympus objektiv nu till Jul men såg till min förfäran att dom slutat sälja Olympus, någon som vet varför?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tycker att vi kan fortsätta diskussionen om juridiken och moralen vid köp från E-infinity i tråden med samma namn.
Ursäkta om mitt inlägg stör ditt ordningssinne, men nu svarade jag bara på en direkt fråga från TS. Om han vill utvidga frågeställningen från prissättning på beg mk4 till alternativt inköp via skummisar i Storbritannien så tycker jag att han bör få göra det.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Ursäkta om mitt inlägg stör ditt ordningssinne, men nu svarade jag bara på en direkt fråga från TS. Om han vill utvidga frågeställningen från prissättning på beg mk4 till alternativt inköp via skummisar i Storbritannien så tycker jag att han bör få göra det.
Hej!

Nej, jag hade ingen önskan om att diskutera gråimport, jag hittade en annan tråd på 41 sidor om det företaget. Efter två sidor i den hade jag bilden klar för mig, sen verkar det mest vara diskussioner om huruvida det är moraliskt korrekt eller inte att handla därifrån =)

Summerat: De betalar ingen moms p g a ett handelsavtal mellan UK och HK och frihandel inom EU. Troligen inte tänkt att funka så som det gör. Man blir utan tillverkarens garanti och kan få kameror med engelska menyer i en del fall, men E-infinity lämnar ett års garanti. En del del har utnyttjat den och t o m fått lämna in i Sverige och är nöjda.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag handlar mycket på nätet och även från övriga EU. E-infinity uppger själva att det betalar skatt och ger ett års garanti. Då ligger ansvaret hos E-infini att följa regelverket, jag som köpare har ju ingen insyn hur regelverket följs. Likaväl som när jag handlar hos andra butiker på nätet.
 
ANNONS