Annons

Ny hårddisk till mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Mina hårddiskar i datorn är fulla så jag behöver köpa en ny.

I datorn sitter en vanlig ssd och en m2.

Har lust att köpa 4tb så det blir ju otroligt dyrt om jag ska köpa ssd.
Så min fråga är hur stor skillnad det blir om jag köper en vanlig mekanisk hårddisk istället?

Tanken är att enbart skapa en ny lightroomkatalog på den disken och endast ladda in nya bilder där.
Alla program och operativsystem är såklart på ssd och m2.

kommer det funka bra eller kommer det gå långsamt? och vad är det som går långsamt i så fall?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Varför inte flytta alla gamla bilder ut till den nya disken, fortsätt importera till SSDn och och ha SSDn som tillfällig förvaring för bilder under redigering etc, när du behöver ge mer plats på SSDn drar du över mapparna till den mekaniska via LR. Jag jobbar så
 

andreassofus

Aktiv medlem
Varför inte flytta alla gamla bilder ut till den nya disken, fortsätt importera till SSDn och och ha SSDn som tillfällig förvaring för bilder under redigering etc, när du behöver ge mer plats på SSDn drar du över mapparna till den mekaniska via LR. Jag jobbar så
flyttar jag gamla bilder till ett nytt ställe så kan jag ju inte arbeta med dom i lightroom längre.
man kan ju leta upp dom på nytt, men då kan jag ju lika gärna lägga in dom på den nya disken direkt, det blir ju samma sak.
 

pdahlen

Aktiv medlem
flyttar jag gamla bilder till ett nytt ställe så kan jag ju inte arbeta med dom i lightroom längre.
man kan ju leta upp dom på nytt, men då kan jag ju lika gärna lägga in dom på den nya disken direkt, det blir ju samma sak.
Visst kan du det, drar du filerna internt till en annan disk i LR så kan du fortsätta att jobba med dem där. Det kanske går en aning långsammare pga mekanisk disk men det är väl när bilderna är nya som man gör 98% av arbetet på dem
 

ztenlund

Aktiv medlem
flyttar jag gamla bilder till ett nytt ställe så kan jag ju inte arbeta med dom i lightroom längre.
man kan ju leta upp dom på nytt, men då kan jag ju lika gärna lägga in dom på den nya disken direkt, det blir ju samma sak.
Som pdahlen skrev i inlägget ska du i så fall flytta dem inifrån LR, så att programmet vet var de är.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nej det behöver dom inte. Jag har bara bildfilerna på SSD som jag jobbar med. De jag sällan använder flyttas till en extern USB HD.

/Stefan
men om du vill arbeta med en gammal bild då, då måste du leta upp den och importera in den i lightroom?

jag gillar att ha tillgång till alla mina bilder ( inom några år i alla fall) jag tycker dt är kul att gå igenom och titta på gamla bilder och även redigera dom. Då vill jag ju att dom ska finnas tillgängliga i lightroom.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Visst kan du det, drar du filerna internt till en annan disk i LR så kan du fortsätta att jobba med dem där. Det kanske går en aning långsammare pga mekanisk disk men det är väl när bilderna är nya som man gör 98% av arbetet på dem
okej, jag vet inte hur man gör det men det kan vi ju återkomma när jag köpt ny disk :)
behöver nog hjälp med hur jag ska flytta och sortera allt :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
okej, jag vet inte hur man gör det men det kan vi ju återkomma när jag köpt ny disk :)
behöver nog hjälp med hur jag ska flytta och sortera allt :)
Det är väldigt enkelt. Det man dock behöver göra första gången är att lägga en bild i den nya disken och låta LR importera den. Därefter syns den nya disken tillsammans med andra diskar i vänsterfältet i LR
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är väldigt enkelt. Det man dock behöver göra första gången är att lägga en bild i den nya disken och låta LR importera den. Därefter syns den nya disken tillsammans med andra diskar i vänsterfältet i LR
okej. det löser sig säkert.

men kanske inte är en dum ide att flytta över alla nuvarande filer till den nya disken, och fortsätta fylla på och arbeta på ssd:disken, och sen när den är full igen så flyttar jag över än en gång.

och dom gångerna jag vill arbeta med gamla bilder så får jag arbeta från den nya mekaniska.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
men om du vill arbeta med en gammal bild då, då måste du leta upp den och importera in den i lightroom?

jag gillar att ha tillgång till alla mina bilder ( inom några år i alla fall) jag tycker dt är kul att gå igenom och titta på gamla bilder och även redigera dom. Då vill jag ju att dom ska finnas tillgängliga i lightroom.
Den är kvar i katalogen så du behöver varken leta eller importera om det. Återimportera aldrig nåt för då försvinner redigeringen och historiken.
Det blir inte mkt slöare om du redigerar dom på slöare HD om det är bilder du sällan jobbar med så jag jade inte funderat något vidare mellan 5400 vs 7200rpm sålänge katalogen, operativsystem och previews på SSD. Jobbar ändå mot den HDn då och filerna kallas bara vid 1:1 preview och export.

/Stefan
 

zosma

Aktiv medlem
För min del fungerar det bra att ha både katalogen och bilderna på en mekanisk disk. Själva program och operativ har jag naturligtvis på ssd. Tycker inte det går så långsamt. Det är väl importen i så fall, när man importerar mer än 1000 bilder på en gång.
 

andreassofus

Aktiv medlem
För min del fungerar det bra att ha både katalogen och bilderna på en mekanisk disk. Själva program och operativ har jag naturligtvis på ssd. Tycker inte det går så långsamt. Det är väl importen i så fall, när man importerar mer än 1000 bilder på en gång.
har du jämfört att ha på ssd också så du vet vad skillnaden blir?

Vad har du för hårddiskar ?
 

zosma

Aktiv medlem
Nej, jag har inte jämfört. Just nu har jag operativsystemet på en samsung 850 evo 500 gb, sen har jag en samsung 860 evo 1 TB, en gammal 240 gb ssd. Och sen har jag bilderna på en Toshiba 3 TB 7200 rpm mekanisk disk. Dom andra diskarna är har jag program och spel. Sen gör jag backup på externa diskar.

Edit; Men funderar om det skulle bli snabbare om jag kopierar själva lightroom katalogen till en ssd, den är ca 60 gb, så det skulle inte vara nåt större problem.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag har slagit i taket på min 4TB HDD som jag har inbyggd i datorn, ångrar faktiskt att jag inte köpte en 8TB när jag ändå höll på :-D
Har nu kastat ut en massa äldre bilder till två st 2TB externa usb-diskar så det klarar sig ett (litet) tag till..
 
ANNONS