Annons

Makrofotografering och allround 2020 - prisvärt och bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Powi

Medlem
Hej alla,

Jag har efter ett par års vila från foto bestämt mig för att börja så smått igen. Jag har alltid varit intresserad av makrofotografering så det är mitt huvudmål här, men jag bor på landet och är en del i skogen så vill ha något som passar även för landskapsfoto.

Jag behöver kamera, objektiv och möjligtvis tillbehör såsom blixt osv för att komma igång, jag har fotat med både Nikon, Canon och Pentax men har inte kvar några grejer att återanvända.

Jag är öppen för i princip alla förslag som ger mest "bang for the buck" och kan tänka mig att köpa både nytt och begagnat, har inga preferenser kringer ålder på grejerna heller så länge de fungerar dugligt med moderna mått. Har inget stort intresse av att printa bilder.

Spontant är jag inne på att hitta en "okej" kamera och därefter lägga krutet på bra objektiv. Men frågan är vilken kamera och hur lång kommer man på en budget på cirka tio tusen?

Hoppas någon har något bra att tillföra ämnet och tack på förhand.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag kan föreslå någon inom Nikon. En fullformat D750 kan man fortfarande få hos Mattssons för 11000:- ny, den var dock nere vid 9000:- under black friday. Men ser man till nytt så är det nog den man får mest för pengarna. Ser man begagnat fullformat så ligger D800, D800e, D750 inom budget, finns nog utrymme till ett objektiv också. Själv är jag väldigt nöjd med Tamron 90/2,8 makro VC generation 1 som man begagnad nog kan hitta under 2500:-. Utöver detta så får man hitta något i 18-35 för landskap.
 
ANNONS