Annons

Fokuspunkt d7500

Produkter
(logga in för att koppla)

Le_sabre

Medlem
Hej

Jag är sugen på att byta ut min gamla Canon 1200d mot en nikon d7500. Skulle helst vilja ha en d500 men den är litte för dyr. Men efter ha läst en massa om d7500 är det en sak jag funderar över. D7500 har ingen AF joystick som d500 har. Är det en väldig stor nackdel tycker ni? Och hur funkar det att byta fokuspunkter när man använder sökaren på en d7500?

Vad gillar ni som har d7500 finns det något ni saknar på kameran som d500 har?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man kan flytta fokuspunkten med en vipplatta runt OK knappen. Ingen större skillnad jämfört med joysticken.

Största fördelen med D500 tycker jag är att man kan ändra AF mode med de olika funktionsknapparna, vilket är praktiskt vid fågelfoto.

Kortfattat kan man nog säga att håller man på en hel del med actionfoto, fågelfoto eller liknade så är det fördel för D500 annars räcker D7200 eller D7500 fint
 

pdahlen

Aktiv medlem
A ok tack😀
Jag fotar mäst porträtt och landskap så då räcker nog denna bra till mig.
Då hade jag hellre valt en D750, man får en ny sådan för 11000 nu, vilket är verkligen prisvärt för en fullformat med dess prestanda. Fast det är nu enbart Mattsson Lund som fortfarande har 11000:- för den, övriga har höjt efter Nikons rabatt fram till 15/1 försvann. Själv har jag nu två D750 och en D500
 

Le_sabre

Medlem
Jag var inne på d750 ett tag men hört att det ska vara mycket dyrare med grejer till en fullformatskamera och frågan är om det är värt det med tanke på att man inte någon proffsfotograf. Men visst lockar det med en sån.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag var inne på d750 ett tag men hört att det ska vara mycket dyrare med grejer till en fullformatskamera och frågan är om det är värt det med tanke på att man inte någon proffsfotograf. Men visst lockar det med en sån.
Nu hade jag nästan bara fullformatobjektiv även när jag hade mina tidigare DX kameror, så därför blev inte steget till FF så kostbart. Om det skulle vara dyrare, det är så mycket beror på. Men om du skulle gilla fasta objektiv så klarar man sig ganska bra med 28/1,8, 50/1,8 och 85/1,8 . Kostar totalt runt 10000:- begagnat. Som alternativ finns ett antal olika 24-70/2,8 om man gillar zoom för en 5-7k begagnat. Men det är klart du får ett 16-85 objektiv till DX begagnat för 3000:-, fast då är det ju inte f/1,8 eller 2,8

Men köper du en DX så finns Sigmas 18-35/1,8 samt 50-100/1,8 det är ju två riktigt bra objektiv som nästan ger nivå som en fullformatskamera
 

Le_sabre

Medlem
Tack för tips om objektiv😀 Är ute efter ett bra objektiv för landskapsfoto. Är det Sigma Art AF 18-35 mm DC HSM vidvinkel zoomobjektiv som du menar? Såg att dä fanns för runt 6000 kr. Vet du om det blir skarpa bilder eller är det bättre å satsa på ett fast objektiv?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för tips om objektiv😀 Är ute efter ett bra objektiv för landskapsfoto. Är det Sigma Art AF 18-35 mm DC HSM vidvinkel zoomobjektiv som du menar? Såg att dä fanns för runt 6000 kr. Vet du om det blir skarpa bilder eller är det bättre å satsa på ett fast objektiv?
Ja det är det, jo det är lika skarpt som ett fast. Några har dock haft otur med att det kan ge fram eller bakfokus men ska gå att justera med dockningen.

Om du är inne på DX kamera kan du ju också fundera på Z50, fast det är inga direkt roliga Z objektiv till Z DX. Men man kan ju använda adaptern. Fördelen med en spegellös är att man inte har problem med fram o bakfokus eftersom fokus sätts från sensorn
 

Le_sabre

Medlem
Är det just Sigma som har problem med fokus?
Va menar du med att justera med dockningen (man märker snabbt vad lite man kan när man pratar med sånna som kan hehe)
 

PMD

Aktiv medlem
A ok tack😀
Jag fotar mäst porträtt och landskap så då räcker nog denna bra till mig.
Notera att det inte finns några kontakter för vertikalgrepp på D7500, och det finns inget vertikalgrepp från Nikon. Det finns vertikalgrepp från tredjepartstillverkare, men dessa måste anslutas med en sladd för att avtrycket ska fungera.

En del tycker att det blir mycket bekvämare att fotografera stående bilder, t.ex. porträtt, med ett vertikalgrepp, medan andra inte bryr sig så mycket om det. (Själv tycker jag mest att ett extra påhäng under kameran är onödigt).
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tror du kan ta FX vs DX med en nypa salt. FX har fördelar vid landskap och porträtt, men DX klarar det också. Som du skriver så finns det billigare och mindre objektiv till DX. Nikon har ett DX 35/f1.8 som inte är allt för dyrt.
Många som fastnar i denna hobby vandrar dock en vacker dag över till FX. Jag gjorde som pdahlen och skaffade nästan bara fullformatsobjektiv när jag hade en DX kamera. Det gjorde även för mig övergången ganska smärtfri.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har nu Fx-kameror sedan några år och skaffade nyligen telezoomen 200-500 mm. Nu skulle jag gärna ha en dx igen (också) för att nå ännu längre. Mycket vill ha mer. Men man får väl hejda sig :).
Men fotar man mer på längden (tele) än på bredden kan det vara en fördel med dx.
Objektiven är vanligen mindre och lättare också.
Angående joystick så har den runda plattan samma funktion, men utan "stick" i mitten. Alltså bara "joy". :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man håller sig till en DX så tror jag det är ganska svårt att skilja en bild tagen med D7100 vs D7200 vs D7500 vs Z50. Bruset på högre ISO kan troligen vara bättre på de senaste modellerna, men för landskap och porträtt så borde det inte vara avgörande. Man får då mer se till funktionalitet av de olika modellerna. Jag köper nästan alltid begagnat från Mattsson i Lund eller ScandinavienPhoto, det brukar vara skapliga priser som gör att man kan byta och testa annat utan för stort penningtapp och så ger det en viss trygghet med garanti. Köper man DX och håller sig till 1,8 till 2,8 objektiv så får man bilder som inte skiljer sig så mycket från de man får från en fullformat
 

Le_sabre

Medlem
Blev en nikon d750 ändå. Köpte också ett tamron 28-300mm f/3,5-6,3 Di VC Pzd. Men upplever att bilden inte alls blir speciellt skarp speciellt inte på 28 mm. Någon som har detta objektiv och vad tycker ni om det? Eller kan det va jag som inte får till det?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Blev en nikon d750 ändå. Köpte också ett tamron 28-300mm f/3,5-6,3 Di VC Pzd. Men upplever att bilden inte alls blir speciellt skarp speciellt inte på 28 mm. Någon som har detta objektiv och vad tycker ni om det? Eller kan det va jag som inte får till det?
Grattis till D750, en utmärkt kamera. Men en superzoom :(, vill du verkligen ha en zoom skaffa en 24-70 eller kanske 24-120/4 men inte mer än så. Dela upp det på några objektiv, det är det som är systemkamera, därav namnet ;)

Det går troligen att förbättra skärpan någon med finkalibrering av fokus, men detta är också jättesvårt med en superzoom för man kan bara göra en inställning i kameran. Vet inte om objektivet tillåter finjustering med Tamrons docka, kan vara en möjlighet men jag tror att det är bäst med kortare zoomar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Blir det väldigt stor skillnad på bildkvalite på kortare zoomar?
Det beror ju väldigt mycket vad man är ute efter. Även en superzoom kan ju fungera, men brukar ju vara sämre i ändlägena, generellt blir det bättre hur mindre zoomlängden är och bäst är fasta. Personligen tycker jag det är roligare att fotografera med ljuskänsliga fasta objektiv
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Pris säger en hel del om vad som är bra eller inte.
Nikon 28-300... 8500kr
Canon 28-300... 25000kr
24-70/2,8... från 12000 till 25000.

Desto mer zoom desto mer kompromisser.
Prova ett annat objektiv o jämför.
Bor du i närheten av Mullsjö så kan du få testa både 24-70, 70-200 och 50/1,8 o lite annat.
 
ANNONS