Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratips

Produkter
(logga in för att koppla)

veliaze

Medlem
Hej!
Jag har de senaste åren inte fotograferat så mycket som jag hade velat, men nu vill jag sätta igång igen. Mitt problem är att jag numera ser (tekniska) begränsningar i min urgamla Canon 500D och jag skulle därför vilja uppgradera min kamera. Det jag ämnar fotografera i framtiden är landskapsbilder (HDR bla) av olika slag (solnedgångar, stadsvyer, och ev. i framtiden även astrofotografi), men då jag även har två barn så vill jag att även deras pixlar skall fastna på bilden när dom springer omkring och hoppar. Jag skulle alltså behöva en kamera som generellt sett är bättre både på snabba motiv(bilder/s), men även bättre på högre iso t.ex. För 8 år sedan Fick jag möjlighet att köpa lite bättre bjektiv för en billig slant, vilket innebär att jag t.ex. har tillgång till Canon 24-105, samt canon 11-24mm. (har även 50mm 1,8). Då det var ett tag sedan jag verkligen var insatt i Canons kameror skulle jag nu vilja ha lite tips/förslag på en kamera som passar mina behov och min plånbok (<= 15000:ish kr).

Jag har tittat lite själv (b.l.a. på Dpreview) och har funderat på följande alt.
80D, 7D Mark I/Mark II, 6D Mark I, alt. 5D Mark II, eller mer tveksamt mark III (p.g.a. priset)
Dessa har alla sina för och nackdelar. Men hur hade ni resonerat i min situation?
De största bristerna som jag upplever med min 500D är inte tillräckligt med bilder/s, mycket brus, ej tillräckligt många bilder i autobracketing, inte skapt för mina 2 EF-objektiv, dålig autofokus i vissa lägen.
Tacksam för alla tips och tankar!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
7D mkII

Jag har som de flesta andra ingen erfarenhet av alla Canonmodeller. Dock har jag använt olika Canonhus i många år. Faktiskt ända sedan 1989! Nu har jag kvar ett 5D mkII men fotar uteslutande med Fujifilm XPRO-2 sedan 3 år tillbaka.
Min svärson kör med /D mkI som är tillräckligt snabb för barn o hundar. Det är inte min 5D mkII och inte heller Fujin.
Jag hade i ditt ställe satsat på en 7D mk II som är perfekt för rörliga objekt. Dina objektiv är redan bra men du skulle kunna komplettera med ett 70-200.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag har tittat lite själv (b.l.a. på Dpreview) och har funderat på följande alt.
80D, 7D Mark I/Mark II, 6D Mark I, alt. 5D Mark II, eller mer tveksamt mark III (p.g.a. priset)
Dessa har alla sina för och nackdelar. Men hur hade ni resonerat i min situation?
Vad har du för budget?

(PS. Canon EF 11-24mm f/4 kan du nog inte ha köpt för 8 år sen. :)

Äsch, jag läser slarvigt. 15000 kr var det, ja. Då går EOS 5D III och IV samt EOS 6D II bort. Jag skulle tro att en EOS 7D II skulle sitta fint, men du kan fundera på om den lite enklare autofokusen i EOS 80D duger. EOS 80D har utvikbar skärm vilket är riktigt trevligt för video. AF:en är inte heller direkt usel i 80D.
EOS 6D (första versionen) och EOS 5D II tror jag inte har tillräckligt bra AF för att du ska bli nöjd.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag gick själv från 500D till 5D3 av ungefär samma orsaker som du nämner, vilket lyft! :)
Visst har du jämfört bilder här
https://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
500D heter T1i i USA. Man får trycka på ALL CAMERAS för att få fram bilderna
Mer länkar:
https://www.imaging-resource.com/PRODS/T1I/T1IA.HTM
https://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-7d-mark-ii/canon-7d-mark-iiA.HTM
https://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-80d/canon-80dA.HTM
 

lonian

Aktiv medlem
Det jag ämnar fotografera i framtiden är landskapsbilder (HDR bla) av olika slag (solnedgångar, stadsvyer, och ev. i framtiden även astrofotografi)
Ett tips är att du tittar nämre på raw bilder och väljer en kamera med så stort dynamiskt omfång som möjligt så slipper du använda bracketing för att skapa jpg bilder och slå samman till HDR. Mycket mer bekvämt att kunna plocka fram all information ur en enkel raw fil för fin redigering.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig att köpa begagnat så kan du hitta en 5D mk iii eller en 6D mk ii för under 15.000.

Det som talar för fullformat är brusprestanda och att de objektiv du har lämpar sig bäst för FF.

Personligen tycker jag många överdriver kraven som ställs på autofokus för att fota barn - så snabbt rör de sig i regel inte - det är inte som springande vinthundar. Visst, när sonen åkt pulka eller skridskor skulle det inte ha skadat med lite snabbare AF och frame rate i min 6D, men i vardagssituationer så är även 6D helt tillfyllest.

Kan du tänka dig begagnat så räcker pengarna till både en begagnad 6D och en begagnad 7D mk ii och då har du en kombo som täcker kraven. I det fallet skulle du kunna börja köpa 6D och se om den är nog snabb för dina behov, och om inte, komplettera med en snabbare 7D mk ii.
 

veliaze

Medlem
Har missat imaging-resource. Tack för tipset kring denna site.
Tittade som hastigast nu på morgonen och jag kommer antagligen spendera ytterligare tid där de närmsta dagarna. känns dock som om jag är riktigt förtjust i brushanteringen på 6dII gentemot 500D & 70D. Och ska jag vara ärlig så är nog brusnivån det en av de saker jag stör mig på väldigt i mina landskapsbilder.

@pmd
Jag skriver tydligen lika slarvigt som du läser :) Jag menade att mitt vidvinkel är Canons EF-S 10-22 och inget annat.

Så det är väl också ett dilemma, går jag till fullformatare så tappar jag vidvinkel för mina landskapsbilder då jag bara har 24-105mm, och 50mm för ff. visst, det går ju alltid att komplettera detta framöver.

@rronnback
Bra förslag. Har funderat på begagnat-spåret, absolut. Men av någon anledning har jag alltid dragit mig för den marknaden med rädsla för att bli lurad på något sätt. Så det är väl därför jag just nu sneglar åt lite äldre modeller som man ändå kan hitta i butik. Men klart att man även är sugen på de allra nyaste :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som jag ser det finns två vägar att gå:

Köp 80D eller 77D. Mycket bra AF. Behåll 10-22. Sälj 24-105. Köp till Canon/Sigma/Tamron 17/18-50/55 bl 2,8 eller Sigma 18-35/1,8. Kombinationen av den nyare sensorn och dubbla ljusstyrkan mot f/4 optiken gör att du tjänar kanske 2 EV i brus jämfört med idag och kan d u ljusa upp skuggorna ännu mer än så vid lägre ISO.

Köp en beg 5D III. Mycket bra AF. Sälj 10-22. Behåll 24-105. Köp till en vidvinkelzoom. Billigast blir Canon 17-40/4 beg (3000-3500kr) annars i lägre prisklasserna en beg Canon 16-35/2,8 (ver ett ca 5000kr) eller t ex Sigma 12-24 version ett eller II. Kanterna är sisådär men vinkeln är så extrem att även med lite beskärning är det rejält vidvinkligt. De bästa valen i mellanklasspriserna är annars Canon 16-35/4 IS och Tamron 15-30/2,8 VC men även beg pratar vi då runt 7000kr.

Riktigt billigt är förstås Samyang 14/2,8 för ett par tusen beg. Manuell fokus men för landskap med rejält skörpedjup spelar det ingen större roll.
 
ANNONS