Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Error 99

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilket märke är bäst


  • Totala väljare
    17

Alexgbg

Aktiv medlem
Av alla de 10 000:tals Canon ägare som har samma fel har tydligen ingen lyckats lokalisera det faktiska problemet.

Är det någon av experterna här som möjligtvis lyckats att reparera eller komma på vad det kan vara?

Jag har haft två tidigare Canon SLR med samma fel. Sensmoralen säger mig att jag kunde lika gärna ha köpt en ny kamera men istället var jag dum att betala tusentals kronor per gång för att åtgärda felet. Tror ni dom talade om för mig vad dom hittade för fel?
Nu är min tredje kamera kass, en Canon 40D men den har bara 8000 exponeringar. Nu är jag riktigt och djupt besviken på märket och överväger att gå över till Nikons SemiPro burkar. Har ni lösningar utöver de som finns på Youtube är ni hjärtligt välkomna att tipsa mig - även ev. programvara som arbetar diagnostiskt välkomnas.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Av alla de 10 000:tals Canon ägare som har samma fel har tydligen ingen lyckats lokalisera det faktiska problemet.

Är det någon av experterna här som möjligtvis lyckats att reparera eller komma på vad det kan vara?

Jag har haft två tidigare Canon SLR med samma fel. Sensmoralen säger mig att jag kunde lika gärna ha köpt en ny kamera men istället var jag dum att betala tusentals kronor per gång för att åtgärda felet. Tror ni dom talade om för mig vad dom hittade för fel?
Nu är min tredje kamera kass, en Canon 40D men den har bara 8000 exponeringar. Nu är jag riktigt och djupt besviken på märket och överväger att gå över till Nikons SemiPro burkar. Har ni lösningar utöver de som finns på Youtube är ni hjärtligt välkomna att tipsa mig - även ev. programvara som arbetar diagnostiskt välkomnas.
Error99 är en generell felkod som kan vara allt möjligt. Din kamera har otroligt många år på nacken och här är det nog snarare åldern som spelar roll och inte antalet exponeringar.

Jag förutsätter att du håller din utrustning ren, inte kör med snik-batterier eller annat tredjepart (batterigrepp etc)? Testa gärna Nikon men jag garanterar att det här inte har med Canon att göra i den meningen att det ena märket skulle vara säkrare än det andra.
 

StaffS

Medlem
Otur?

Som Hbengtsson skriver så är Error 99 vilket fel som helst som kameran inte klarar av att lokalisera. Jag hade det med ett objektiv från Sigma på min 350 D när det var några plussgrader eller kallare. Eftersom objektivet skulle klara noll grader enligt specifikationerna reklamerade jag, efter det klarade det i alla fall -15 och jeg kunde inte kräva mer eftersom de bara garanterade ned till noll.
Det låter som att du antingen har otur eller köper begagnade kameror som varit med om en del om du haft så mycket problem. Man kan göra kap när man köper begagnat, men det kan också vara utrustning som behandlats dåligt.
 

Artis

Aktiv medlem
Av alla de 10 000:tals Canon ägare som har samma fel har tydligen ingen lyckats lokalisera det faktiska problemet.

Är det någon av experterna här som möjligtvis lyckats att reparera eller komma på vad det kan vara?

Jag har haft två tidigare Canon SLR med samma fel. Sensmoralen säger mig att jag kunde lika gärna ha köpt en ny kamera men istället var jag dum att betala tusentals kronor per gång för att åtgärda felet. Tror ni dom talade om för mig vad dom hittade för fel?
Nu är min tredje kamera kass, en Canon 40D men den har bara 8000 exponeringar. Nu är jag riktigt och djupt besviken på märket och överväger att gå över till Nikons SemiPro burkar. Har ni lösningar utöver de som finns på Youtube är ni hjärtligt välkomna att tipsa mig - även ev. programvara som arbetar diagnostiskt välkomnas.
Hade du Canons objektiv i alla kameror som strulade eller var det tredjeparts tillverkare?
Jag hade problem med Error 99 endast med Sigma och Tamron objektiv så det är nog inte Canons fel utan Sigmas och Tamrons. Det är därför jag aldrig mer köper andra objektiv till mina Canon än Canons egna trots att de kostar mer än Sigma eller Tamron. Det är oftast så att när Canon kommer med nya kameror då objektivtillverkarna struntar i att uppdatera deras Firmware (tror jag) och då slutar de fungera med nya kameror. Canon objektiv + Canon kamera gav mig aldrig Error 99. Har fortfarande fullt fungerande EOS 40D, 5DmkII och 5DmkIV med nya och gamla Canon objektiv.
 

StaffS

Medlem
Det är därför jag aldrig mer köper andra objektiv till mina Canon än Canons egna trots att de kostar mer än Sigma eller Tamron.
+ 1 på den. Jag hade hört om diverse småproblemer när jag grävde djupt på Fotosidan för att få tips inför mitt första systemkameraköp. Som student en tid då digitala systemkameror precis hade kommit under 10 000 kronorsgränsen så var det lockande att hoppas på det bästa. De flesta har trots allt inte problem med sina objektiv från Sigma och Tamron.
 

larjo

Aktiv medlem
Nu är min tredje kamera kass, en Canon 40D men den har bara 8000 exponeringar. Nu är jag riktigt och djupt besviken på märket och överväger att gå över till Nikons SemiPro burkar. Har ni lösningar utöver de som finns på Youtube är ni hjärtligt välkomna att tipsa mig - även ev. programvara som arbetar diagnostiskt välkomnas.
Min 40D dog också efter ca 8000 exponeringar. Det var slutaren som är trasig. Kom inte ihåg om det visade Error 99. Lästa att vissa 40D hade problem men att slutaren gick sönder efter ca 8000 exponeringar. Min var utslandsköpt och var ca 1,5 år gammal. Så jag försökte inte att få den lagad.
Läste senare att det skulle funkat. Men nu känns 40D lite ålderstigen.
 

PerKr

Aktiv medlem
Har drabbats av error 99 på min 350D. I mitt fall verkar det vara kopplat till vissa brännvidder på ett visst objektiv (Tamron 70-300, brännvidder nära 300mm). Uppstår felet med samtliga objektiv i din samling eller bara något enstaka?
 
ANNONS