Annons

HDR-fotografering [sammanfogade trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)

identeti91

Medlem
Har äntligen lyckats få ihop några bilder som blivit ganska så bra med redigeringen HDR i ett program som heter "Photomatix Pro" ´sen har jag hört att man ska spara, lägga in i Photoshop och sedan spara där för att få det i rätt formt men när jag lägger in i ps så blir det inte hdr utan ett helt vanligt kort. är det någon som vet vad jag gör för fel? eller har några andra tips om hur man kan få bra HDR bilder?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Såhär gör jag:

I Protomatix öppnar jag bilderna. Sedan väljer jag HDR -> Generate
Programmet jobbar en stund och skapar en HDR-bild.

Därefter väljer jag HDR -> ToneMapping och justerar bilden som jag vill ha den innan jag sparar den tonemappade bilden som tif (eller jpg)

Öppnar sen den bilden i Photoshop och fortsätter redigeringen där.
 

Flightspotter89

Aktiv medlem
Prövade programet idag och när jag lägger över filerna i programet så blir HDR-bilden rosa. Prövat med 2 olika kameror på 2 olika datorer och samma sak.
 

-CL-

Avslutat medlemskap
Fanns väl en preview av Photomatix.

Var de vattenstämplade bildera på testversioen, eller är det de skarpa som erbjuder stämpel?
 

Gomer

Aktiv medlem
Tidningen Kamera & Bild hade en bra artikel för ett antal nummer sedan. Där förklarade Mathias Karlsson hur det fungerade hela vägen ut, från Plug-im och vidare in i PS.
 

Bohusbusen

Medlem
Jag hade samma problem men när jag gjorde om bilderna RAW -> TIFF så fungerade det.
Det verkar som programmet har svårt att plocka färgprofilen från RAW-formatet på något sätt.
 

bredsjomagnus

Ny medlem
Problem att skapa HDR image

Hej!

Jag har ett annat problem med HDR.

Jag har precis bara börjat kolla upp vad HDR är men har inte lyckats skapa någon bild ännu.

Försökte med att göra en RAW bild till TIFF som jag sendan sparade i tre olika varianter. En med hög exponering, en med mellan och en med låg exponering. När jag sen mergar till HDR så får jag veta att "There is not enough dynamic range in these photos to construct a useful HDR image".

Hur ökar jag den dynamiska rangen? Har verkligen försökt med att överexponera och underexponera men jag får samma svar.

Blir väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med detta.

Tack!
 

Bohusbusen

Medlem
Försökte med att göra en RAW bild till TIFF som jag sendan sparade i tre olika varian

Exponeringsförändringarna bör göras i RAW-format innan bilden sparas. Annars föreslår jag att du provar med en annan bild.
 

iBoat

Aktiv medlem
Re: Problem att skapa HDR image

bredsjomagnus skrev:
Hej!

Jag har ett annat problem med HDR.

Jag har precis bara börjat kolla upp vad HDR är men har inte lyckats skapa någon bild ännu.

Försökte med att göra en RAW bild till TIFF som jag sendan sparade i tre olika varianter. En med hög exponering, en med mellan och en med låg exponering. När jag sen mergar till HDR så får jag veta att "There is not enough dynamic range in these photos to construct a useful HDR image".

Hur ökar jag den dynamiska rangen? Har verkligen försökt med att överexponera och underexponera men jag får samma svar.

Blir väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med detta.

Tack!
Det bästa är att ta 3-7 olika exponeringar med 1 EV stegs skillnad. Stativ är såklart ett måste vid fotograferingen. Photomatix läser då av Exif-datan och producerar en ganska hygglig bild. Den kräver dock lite behandling med de olika reglagen och slutligen lite finjusteringar i PS.
 

campokatt

Aktiv medlem
Det går ju att importera bilderna direkt i CS3 som HDR. Vad vinner man på att använda photomatrix först då? Gör det ett bättre jobb eller?
 

wfrank

Aktiv medlem
Bohusbusen skrev:
Jag hade samma problem men när jag gjorde om bilderna RAW -> TIFF så fungerade det.
Det verkar som programmet har svårt att plocka färgprofilen från RAW-formatet på något sätt.
Ja, det är ett problem som tydligen har med Digic III processorn att göra. Photmatix stödjer inte Canon 450Ds RAW format, och därför inte heller 40D eller samt några andra Canonkameror som har den processorn. Vi får hoppas på en uppdatering...
 

Guztav

Medlem
HDR med Nikon D60

Hej!

Har börjat förstå mig på HDR bilder och vill väldigt gärna försöka göra egna. Innan jag far ut på fototur så tänkte jag försäkra mig om att jag gör på rätt sätt.

Man ska alltså ta bilder med olika exponeringar. Hur ska jag då göra för att få bra exponeringar för ändamålet, slutartid, eller exponeringskompensation? Hur mkt? Hur många bilder är lämpligt att ta, räcker det med tre?

Har förstått att vissa kameror har en funktion där den tar en serie bilder med olika exponeringar, men den funktionen har inte min Nikon D60.

Tacksam för allmänna tips då det gäller HDR.

/Guztav
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Jag brukar ta tre eller fem bilder. En korrekt exponerad, en underexponerad två steg, en ett steg och sen två bilder överexponerade ett resp, två steg.
Kör själv med bracketingfunktionen du menar men du kan göra detta manuellt med kamerans exponeringskompensation. Tänk bara på att använda stativ för bästa resultat.
 

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Du kan också göra så att du tar "en" bild i RAW-format. Och sedan vid din dator drar lite i reglarna och sparar ner 3 alt. 5 bilder med olika exponeringar.
Kan rekommendera Photomatix. Det tycker jag är rätt bra program att fixa till sina HDR bilder i.
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Kolla gärna in mitt album "HDR med Leksandstema"...samtliga bilder där är gjorda utifrån en enda (hyfsat) korrekt exponerad RAW-bild.

I konverteraren tar jag fram tre bilder, en som är -2.0, en som är 0.0 och en som är +2.0. Dessa sparas till jpeg-filer innan de slutligen sammanfogas till en HDR-bild.

Har testat ibland att ta tre, kanske fem RAW-bilder...men just nu känns det som att en RAW-fil räcker att jobba med för min del. Blir nöjd med resultatet i vilket fall och har tröttnat på att leta brus och skärpa in i förbannelse.

Lycka till!
 

Guztav

Medlem
Jag har faktiskt testat att göra hdrs av en raw bild, och jag har gjort det med tre bilder med -2,0, 0,0 och +2,0

Jag tycker inte resultatet har blivit så bra, vad gör jag för fel? Ändrar ni mer än bara exponeringen? Jag använder camera raw i photoshop.
 

marooned

Aktiv medlem
Resultatet blir ung samma som när du ändrar under "shadow/highlight". Drar du upp shadows så får du massvis med brus i skuggpartier.

En äkta HDR bild med 5 exponeringar är oftast helt brusfri, men det är inte alltid man har möjlighet att ta sådana bilder.
 

Guztav

Medlem
Alltså, då man gör en HDR bild i photomatix så blir den på ett visst sätt. Men när man ska spara den så måste man köra tone mapping som jag fattar det. När jag gör det blir inte bilden alls lika bra. Kan man inte spara den första bilden som blir?
 
ANNONS