Annons

IR med D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik66

Ny medlem
Hej gott folk!

Kan någon svara mig om det funkar att köra någon typ av IR filter på D200 för att få till lite snygga IR bilder?
Om ja, vad behövs?


Erik66
 

Zotamedu

Aktiv medlem
Det enklaste är att köpa ett IR filter som man skrivar fast framför objektivet. Problemet är att du måste fokusera först och sen skruva på filtret för du kommer inte kunna se något när filtret väl är på. Sen måste man dessutom justera fokus lite eftersom IR-ljus bryts annorlunda än det synliga spektrumet så fokus hamlar lite fel mot vad du kan se.
Är man lite mer seriös modifierar man kameran genom att byta ut kamerans hot-mirror mot ett IR-filter. Fördelen är att den funkar som vanligt men nackdelarna är att du nu bara kan ta IR bilder och att det är dyrt.
 

paco

Aktiv medlem
Erik66 skrev:
Hej gott folk!

Kan någon svara mig om det funkar att köra någon typ av IR filter på D200 för att få till lite snygga IR bilder?
Om ja, vad behövs?


Erik66
IR-filter, Hoya R72 är vanligt, och stativ behövs.
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Jag provade köra IR med min D200 men den är inte särskilt känslig för IR-ljus, inte alls som D70 var.
Jag tyckte det var svårt att få bra resultat.

/malin
 

paco

Aktiv medlem
Ja, det kan vara frustrerande med de senare modellerna. Ofta gäller regeln att ju billigare kamera, desto lämpligare är den för IR.
 
ANNONS