Annons

Digitalisering av dia? Multifunktionsmaskin?

Produkter
(logga in för att koppla)

KaptenH

Ny medlem
Hade tänkt mig att digitalisera familjens diabilder? Hade behövt lite råd!

Har provat en HP multimaskin med inbyggd diascanner, men resultatet blev inte tillfredsställande. Upplösningen blev maximalt 200dpi och bilderna brusiga.

Har sett lösa diascanners från t ex Kjell & Co för ca 800kr. (En 5Mpix kamera som fotograferar av bilden). Upplösning ca 1800dpi. Någon som har provat? Exempelbilder?

Har även sett nyare multifunktionsmaskiner, typ Canon PIXMA MP980för 3000kr. Någon som har erfarenheter? Vill gära ha en med W-lan och tvivlar därför på MP970 trots att man nu kan få den för 2000kr...

Jag har ett behov av ny multimaskin/skrivare men är det lönt att betala så pass mycket extra för att få ibyggd diascanner om man jämför med t ex Pixma MP620?

Egentlig fråga blir (Lös diascanner + MP620) vs. MP980?

Tack på förhand för hjälpen!
 

j777

Aktiv medlem
Kjell&co's scanner verkar inte vara lämplig för annat än små index-bilder vad jag hört men det är förvånansvärt svårt att hitta exempelbillar.

Jag skulle rekommendera att försöka hitta någonstans att hyra en Reflecta DigitDia 5000 eller liknande. Förutsatt att ni har slutat fota dia förstås, om behovet är återkommande så blir det annan sak.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Fick en Reflecta X2scan (liknande kjells men lite bättre) i Julklapp och har scanant in 3-400 bilder under julen och är klart imponerad av den, grundinställningen är 1800 dpi med 24 bitar JPEG, men i mjukvaran ställer man enkelt om den och max värdet är 3600 dpi 48 bitar och TIFF format vilket ger stora men väldigt fina bilder.

Den har i original 2 hållare, 1 för negativ och 1 för ramade Dia, den klarar dock inte de tjockare metall eller GEPE ramarna men det finns en enkom hållare för dessa ramar som kan köpas till så är man helgarderad.

Har inte kunnat skriva ut några bilder ännu men med en filstorlek på ca 100 MB/st i TIFF format så lär det inte vara några problem att få bra utskrifter även efter lite mekande med bilderna.

Arc Soft programmet som fäljer med är väldigt lättanvänt men har så klart inte Photo Shops möjligheter men klarar iaf grundbehoven och det ingår i priset!!

Reflectan kostar ca 1400 kr men det känns värt de extra pengarna jämfört med kjells där de inte kunde garantera att det gick att läsa metall och GEPE ramar i hållarna och då är många körda!!

Mitt tips köp en Reflecta och börja scanna det är jättekul och ger en många härliga minnes flashbacks att de de gamla diorna igen ;-)
 

KaptenH

Ny medlem
Behovet är inte återkommande. Men har ganska mycket bilder att gå igenom.

Hur står sig Reflectan i förhållande till scannern i ex MP980? Är det i samma kvalitetsområde?

Finns det möjlighet att få se en bild digitaliserad med Reflectan?
 

Kustbo

Aktiv medlem
Behovet är inte återkommande. Men har ganska mycket bilder att gå igenom.

Hur står sig Reflectan i förhållande till scannern i ex MP980? Är det i samma kvalitetsområde?

Finns det möjlighet att få se en bild digitaliserad med Reflectan?
Visst det är ett engångsjobb men Du har säkert några vänner i samma situation som kan tänkas vilja hyra Din för en symbolisk peng och då får Du tillbaka lite av inköpspengen.

Har inte scanant med MP980 så kan inte ha någon åsikt om hur bra den är eller jämföra.
Reflectan är mera av en digitalkamera som lyser upp dian och fotar av den inte som en traditionell sacanner som läser in bilden linjevis, därför är den sanbb, förhandsscanningen tar ca 1 sek sedan själva insparningen med högsta kvaliteten tar 12-15 sek så arbetstempot blir raskt!

Kan maila över om Du vill, kanske lite tufft att skicka 100MB om Du inte har en bra uppkoppling men säg hur Du vill ha den och skicka mig en mailadress som kan hantera en stor fil så ordnar jag det imorgon då jag stängt ner scannerdatorn för kvällen.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Man får vad man betalar för..

En funktion som jag inte vill vara utan är ICE (dambortagning med infrarött ljus).

Titta även på Epson Flatbedd scanner som man kan ladda upp till 12 dia i ram per laddning.

Just nu scannar jag med min Nikon ED-5000 och den ger en fantastiskt fint resultat från Dia.

Mvh
Fredrik
 

christerorebro

Aktiv medlem
Jag har en Canon Pixma MP980, men har inte provat scanna diabilder för än nu när jag läste dessa inlägg.
Jag slängde i 4 diabilder i diahållaren och scannade.
Resultatet blev...
Bredd 6592 bildpunkter
Höjd 4336 bildpunkter
Vågrät upplösning 4800 punkter per tum
Lodrät upplösning 4800 punkter per tum
Bitdjup 24

Den sparade JPEG-bilden blev 5,06 MB, och den sparade TIF-bilden blev 81,8 MB. Tyvärr så valde jag ratade diabilder så jag skall göra om scanningen med bättre urval.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Jag har en Canon Pixma MP980, men har inte provat scanna diabilder för än nu när jag läste dessa inlägg.
Jag slängde i 4 diabilder i diahållaren och scannade.
Resultatet blev...
Bredd 6592 bildpunkter
Höjd 4336 bildpunkter
Vågrät upplösning 4800 punkter per tum
Lodrät upplösning 4800 punkter per tum
Bitdjup 24

Den sparade JPEG-bilden blev 5,06 MB, och den sparade TIF-bilden blev 81,8 MB. Tyvärr så valde jag ratade diabilder så jag skall göra om scanningen med bättre urval.
Hej.

Tror knappast att det är någon ide att scanna i högsta upplösningen med den scannern för bilderna blir bara stora men inte skarpare. Prova gärna med 2400 dpi istället.

Tittar jag på Specen på Canons hemsida så saknar denna scanner ICE/QARE (damborttagning och report) och det kan bli rätt jobbigt att ta bort det manuellt från alla bilder. Om du endast ska scanna Kodachrome dia eller SV negativ så fungerar inte ICE/QARE på dom flesta scanners på marknaden.

// Fredrik
 
Senast ändrad:
ANNONS