Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

imacon 848 - bra affär eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har kommit över en sparsamt använd imacon för 36 000:- exkl. moms. den har haft två ägare, först använts av yfo, sedan köpts in av ett litet kollektiv av fotografer och använts lite under de senaste åren. den ska vara från 2004, alltså fem år gammal, och ha varit på service för några år sedan, dock inga reparationer.
mycket pengar kanske, men jag skulle verkligen behöva en riktigt bra skanner då jag enbart fotograferar med småbild i dagsläget.

vad tror ni?
tacksam för råd.
 

EGW

Aktiv medlem
En nyfiken fråga: varför inte börja fotografera digitalt i stället?

I ditt ställe skulle jag i alla fall försöka pruta på priset. Den där maskinen är ju avsedd för reproanstalter. Är det verkligen vad du behöver?
 
jag har fotograferat digitalt och har en digitalkamera men gillar film.

har redan prutat ned den ganska mycket, dom köpte den begagnad för 85 000:- för fyra år sedan, så 36 000:- var deras sista bud.jag har använt imacon tidigare och har inte hittat någon annan skanner som motsvarar mina önskemål när det gäller småbildsneg och därför skulle jag vilja ha en sådan igen. har man väl använt det bästa är det svårt att byta ned sig, tycker jag.
 

Jeppe

Aktiv medlem
dom köpte den begagnad för 85 000:- för fyra år sedan, så 36 000:- var deras sista bud.
Sista och sista :) Den är nog ganska kall på marknaden. På fyra år borde maskinen vara avskriven, eller åtminstonde ha ett bokfört värde på max 27 000kr.

Du måste nog väga in den extra kvalitén du får ut, mot priset av en billigare variant, som en coolscan eller liknande. Frågan är vad du skall med all kvalité till? Det kräver ju dessutom att bilderna är superperfekta.. Minsta defekt blir ju påtagligare i en vassare skanner.
 

kjellric

Aktiv medlem
Jag tycker nog att du skall försöka pruta lite till om det går men det är utan snack en bra skanner. Det är aldrig fel att ha en skanner som har bra optiskupplösning och är "vass", tycker nog att Jeppe är alldeles för negativ i sitt inlägg.
 

snap01

Aktiv medlem
imacon är en riktig bra scanner och ska man ha någon möjlighet att matcha dom bästa dslr idag så duger inte en coolscan. Jag vet imacon scanners som sålts för 25000kr så pruta eller avvakta för jag tror att priset kommer behövas sänkas innan dom blir av med den.
Imacon ger jäkligt fina filer mina bilder scannades med imacon när jag körde analogt.
 
fråga: vad jag ska med all kvalite till?
svar: har det någonsin varit ett problem :)

som sagt så har jag använt en imacon under min utbildning och skannat på den i ett år och nu lyckas jag inte hitta en skanner som möter mina förväntningar. många är ok, men jag vill inte ha ok, jag vill ha riktigt bra skärpa, korn, bra färgåtergivning samt bra återgivning ÄVEN i lågdagrarna :)

fotograferar allt med min småbildskamera så det enda som fattas just nu är en bra skanner. har planer på att göra bok och bygga ny hemsida men kommer ingenvart med min hög med negativ liggandes.

håller med er om att den borde gå att prutas ned mer. tyvärr säger dom att det är sista budet och att dom hellre behåller den själva om dom måste sälja den så mycket billigare.
 

Eeros

Aktiv medlem
bump.

någon annan som har en synpunkt om det är en bra affär eller inte? tack på förhand.
Jag kan inte annat än att hålla med om att det är en superbra scanner. För de pengarna kan du nog inte hitta någon scanner som kan matcha inskanningskvalitén. Om det däremot är prisvärt, det vet jag inte, då jag har inte kollat vad de kostar idag. För bara ett par år sedan har jag för mig att en ny kostade från 108 000 kr och uppåt. Dock torde marknaden för dessa vara, som någon redan nämnde, tämligen kall. Så med lite is i magen kan du kanske komma undan med tiotusen mindre, vem vet?

Någon tyckte att kvalitén är lite overkill, men - som du sa - hög kvalitét har aldrig varit något problem. Dessutom är du en så pass bra/krävande fotograf (jag har sett dina alster) att du skulle få nytta av den höga kvalitén. För en vanlig semsterfotograf som fotar analogt skulle det säkert räcka med en Canoscan Lide 50, men vill man ha det yppersta så är det Imacon som gäller. Har du pengarana till den och du vet med dig om att du har och kommer även framledes att ha intresset för det analoga kvar, så kör hårt! Själv skulle jag älska att ha en Imacon som parhäst till en gammal analog mellanformatskamera.

Men kolla upp vad andra tar för liknande innan du beslutar dig, tycker jag. Så att du inte betalar ett överpris.
 

hazard

Aktiv medlem
Eftersom den enda 848 jag hittar någon annons på är denna där det begärs 50kkr så verkar ju 36kkr inte vara så illa, men blocket-annonsen kan ju vara ännu mer överprissatt!

Du kanske kan spela ut dem mot varandra ;-) (och hoppas att ingen av dem läser detta...)

/Andreas
 

BenHur

Aktiv medlem
Prismässigt så har jag ingen aning om det är ett bra pris eller ett skambud du fått.

Men bättre scanner kan du näppeligen hitta, ja skulle vara min Imacon II då, men den säljer jag å andra sidan inte oavsett vad du bjuder!

Kommer inte ihåg vad jag gav för den när det begav sig, men runt 200 tkr har jag för mig. Då kostade Coolscan och liknande pling-plong scannrar runt 10 - 15 tkr. Imacon lirar ju i en egen divison, har och är värd varenda krona!
 

snap01

Aktiv medlem
Eftersom den enda 848 jag hittar någon annons på är denna där det begärs 50kkr så verkar ju 36kkr inte vara så illa, men blocket-annonsen kan ju vara ännu mer överprissatt!

Du kanske kan spela ut dem mot varandra ;-) (och hoppas att ingen av dem läser detta...)

/Andreas
Det skiljer 5000kr mellan dom. Det är 36+ moms=45000kr. Jag tycker det är ett skäligt pris och vill man köra analogt med kvalitet så kostar det en slant. Men 45000 kr är ingen större investering det var värre förr när man betalade runt 150000 för en imacon scanner.
Så det är bara att försöka pruta något mer och tuta och köra.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det är aldrig fel att ha en skanner som har bra optiskupplösning och är "vass", tycker nog att Jeppe är alldeles för negativ i sitt inlägg.
Det var inte alls menat som negativt. Imacon gör verkligen bra skannrar och det är helt sant att man aldrig kan få för mycket kvalité. Det är väl mer en fråga vad man skall med denna kvalitén till? Men jag tycker fortfarande att det är ett högt pris. Känner man att man vill ha kvalitén och är beredd att betala runt 30-35 kkr för det så finns det knappast några bättre alternativ. De är rätt sällsynta på beg. marknaden. Om det är en bra affär eller inte är svårt att svara på. 8000DPI med ett 24x36 ger 7680x11520 pixlar.. Det är 88MP i rena upplösningssiffror och det är i vart fall inte dåligt :)
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Jag har skaffat mig en skanner för att kunna skanna i första han mellanformatsfilm.

Sökte och kom snart fram till 3 modeller som var aktuella.
Nikon LS-9000
Imacon
Epson V750 PRO

Läste en massa tester och omdömen på nätet där slutsatsen var att dom var väldigt lika i kvalitet på skanning.
Prislappen skiljer dock ganska mycket mellan modellerna.

Mitt val blev en Epson V750 PRO.
Bl.a. för mångsidigheten att även kunna skanna dokument och bladfilm till en anständig prisbild.
 

kjellric

Aktiv medlem
Med tanke på att YFO tar 179000SEK exkl moms för en Flextight X5 som är snäppet vassare än 848:an så är det nog ingen dålig affär. Fast jag tycker ändå att 36000SEK är lite mycket för en 5 år gammal skanner även i den digniteten. Mig veterligen så finns det inget krav på moms på begangnade varor, så varför betala moms på de 36000SEK ?
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag har skaffat mig en skanner för att kunna skanna i första han mellanformatsfilm.

Sökte och kom snart fram till 3 modeller som var aktuella.
Nikon LS-9000
Imacon
Epson V750 PRO

Läste en massa tester och omdömen på nätet där slutsatsen var att dom var väldigt lika i kvalitet på skanning.
Prislappen skiljer dock ganska mycket mellan modellerna.

Mitt val blev en Epson V750 PRO.
Bl.a. för mångsidigheten att även kunna skanna dokument och bladfilm till en anständig prisbild.
'

Problemet med de lågkvalitetsskannrarna du nämner är ju att man kanske vill kunna använda filerna till något annat än bara dataskärmen. Inom bildbyrå, reklam eller liknande så är det omöjligt att komma med en fil skannad från en flatbädd, det är knappt som Nikonen duger heller... Okej om man är en fotograf som varit i en bildbyrå i 20 år redan, då kanske bildbyrån tycker det är ok, för de litar på fotografen.. Men annars är det bara "Tack och Hej" om de skulle få reda på att man använder sig av en så billig skanner..

Om någon kan visa mig en högupplöst skanning från småbildsnegativ som är det bästa som går att pressa ur en V750 pro skulle jag bli glad, för det jag sett hittills har varit katastrof.
 

hazard

Aktiv medlem
Det skiljer 5000kr mellan dom. Det är 36+ moms=45000kr.
Oops, läste inte första inlägget tillräckligt noggrannt!

Jag tycker inte heller att det verkar oskäligt, men alla vill väl göra en så bra affär som möjligt. För en komersiell verksamhet är det väl bara att göra en bedömning om det kommer att löna sig eller inte.

/Andreas
 

BenHur

Aktiv medlem
Mig veterligen så finns det inget krav på moms på begangnade varor, så varför betala moms på de 36000SEK ?
Hoppasan... Har skattemyndigheterna plötsligt blivit givmilda och ändrat momsreglerna? Ett påstående utan grund!

Man får väl anta att kollektivet som säljer scannern är en ekonomisk förening eller nåt liknande. Alltså med största sannolikhet momsregistrerade. Finns inga undantag i momsreglerna som gör försäljning av begagnade inventarier momsfria. Alltså anger man ett önskat nettopris när man vill sälja till en annan näringsidkare.
 
ANNONS