Annons

En låda äldre nikonoptik!

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Jag har fått en låda med äldre optik som passar nikon från en kollega. Jag ombads gå igenom den och se om det var något som kunde vara till glädje för mig och sambon och om det var något som kunde säljas.

Det var en salig blandning mellan series E, non Ai som modifierats till Ai och vivitar mm...

Det objektiv jag funderar över är ett Micro-Nikkor 55mm 1:2.8 med serienr. 479513. Problemet med det här objektivet nu är att fokusringen är gräääsligt trög. Det går att vrida den men det handlar inte alls om någon finjustering för att kunna plåta macro med den. När jag testat den har jag fokuserat vid närgränsen och sedan förflyttat mig och kameran istället. Det går ju men är knappats optimalt.. :)

Min fråga är nu, är det värt att försöka få den fixad? Ska man försöka sälja den som den är och vad kan ett rimligt pris vara? Tradera och låta marknaden avgöra var min tanke...
 

dumbo

Aktiv medlem
Om man inte kan fixa själv är frågan om det är värt att skicka på service. De går ju att hitta relativt billigt begagnat om man skulle vilja ha en, men du kan ju ringa Lasses Kameraservice och höra vad de tror åxå...

Tradera brukar, generellt, vara ganska bra. Man får inte så sällan mer betalt än vad man trodde eller vad man skulle fått i en "vanlig" annons.

Har du en E Series 28/2.8 i hyggligt skick i lådan och inte själv vill ha den så kan jag vara lite intresserad om du kan tänka dig slumpa iväg den för en billig penning. :) (Du kan ju maila via fotosidan isf.)
 

Olle

Aktiv medlem
Det objektiv jag funderar över är ett Micro-Nikkor 55mm 1:2.8 med serienr. 479513. Problemet med det här objektivet nu är att fokusringen är gräääsligt trög. Det går att vrida den men det handlar inte alls om någon finjustering för att kunna plåta macro med den. När jag testat den har jag fokuserat vid närgränsen och sedan förflyttat mig och kameran istället. Det går ju men är knappats optimalt.. :)
Jo, optimalt är väl just vad det är. Jag tror de flesta gör så när de fotar makro.
Har man kameran på stativ blir det enklare om man använder en sk makrosläde för att finjustera fokus.

Olle
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Om man inte kan fixa själv är frågan om det är värt att skicka på service. De går ju att hitta relativt billigt begagnat om man skulle vilja ha en, men du kan ju ringa Lasses Kameraservice och höra vad de tror åxå...

Tradera brukar, generellt, vara ganska bra. Man får inte så sällan mer betalt än vad man trodde eller vad man skulle fått i en "vanlig" annons.

Har du en E Series 28/2.8 i hyggligt skick i lådan och inte själv vill ha den så kan jag vara lite intresserad om du kan tänka dig slumpa iväg den för en billig penning. :) (Du kan ju maila via fotosidan isf.)
Tyvärr inget serie E 28mm.. Det finns ett Nikkor 28/3,5 som min sambo valt att köpa bara.

Jag får kanske prova med tradera, och vara tydlig med att det är i det skick det är.
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Jo, optimalt är väl just vad det är. Jag tror de flesta gör så när de fotar makro.
Har man kameran på stativ blir det enklare om man använder en sk makrosläde för att finjustera fokus.

Olle
Jo det är väl så man gör i praktiken, min tanken var bara att man kanske inte köper ett objektiv där det är den enda möjligheten man har? Men man har förvånats tidigare! :)
 

Olle

Aktiv medlem
Nej, jag skulle inte heller vilja ha ett sånt objektiv. Det blir ju ett himla stegande framåt och bakåt om man använder den fokuseringsmetoden vid längre fotoavstånd ;-)

Olle
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Nej, jag skulle inte heller vilja ha ett sånt objektiv. Det blir ju ett himla stegande framåt och bakåt om man använder den fokuseringsmetoden vid längre fotoavstånd ;-)

Olle
Jamen ohh! Perfekt vinkling inför ev. försäljning! "Perfekt chans för dig som försöker gå ner i vikt!" eller nått sånt! ;)
 

Ventures

Aktiv medlem
Det objektiv jag funderar över är ett Micro-Nikkor 55mm 1:2.8 med serienr. 479513. Problemet med det här objektivet nu är att fokusringen är gräääsligt trög. Det går att vrida den men det handlar inte alls om någon finjustering för att kunna plåta macro med den. När jag testat den har jag fokuserat vid närgränsen och sedan förflyttat mig och kameran istället. Det går ju men är knappats optimalt.. :)

Min fråga är nu, är det värt att försöka få den fixad? Ska man försöka sälja den som den är och vad kan ett rimligt pris vara? Tradera och låta marknaden avgöra var min tanke...
Det finns en del sidor på nätet som beskriver hur man gör "oljebyte" i detta objektiv. Det är ganska vanligt med stel smörjning och inte helt ovanligt att olja letat sig ut på bländaren också på just 2,8:an. Är man inte van vid finmekanik skall man nog inte ge sig in på att göra det själv och att lämna på verkstad kostar mer än vad ett bra begagnat kostar. Testa på Tradera, men glöm inte att nämna tröghet i beskrivningen om du inte vill få dåliga omdömen. Det är förvånande vad folk ibland kan betala för defekta nikongrejor på Tradera.
 
ANNONS