Annons

Frustrerad nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Dag70

Medlem
Hej

Jag köpte en DSLR i höstas för att min kompaktkamera inte kändes tillräcklig längre. Tyckte det skulle vara kul att unna mig en ny hobby etc. Det ÄR också väldigt kul och jag sitter nästan dagligen och kollar runt på fotosidan en stund, läser tester, artiklar osv.

Jag har tagit ca 2000 bilder sen oktober, jag har i princip endast använt M läget för att jag vill lära mig tekniken ordentligt. Jag har fotat med stativ, utan stativ, i dagsljus, i mörker (!)... Jag har testat bländarvärden mot ISO, mot slutare, brus osv. Såhär skulle jag kunna hålla på i evigheter MEN:

Jag tycker inte att jag får till skärpan!!!!!!! Jag blir snart galen. Ytterst få bilder har blivit "keepers", dvs bilder som jag med någon form av stolthet kan visa upp. Dessa bilder har jag dessutom fått skärpa upp rejält (tycker jag..) Mitt sista desperata försök blev att inhandla ett begagnat 70-200 f2.8L IS USM på Scandinavian foto men det är knappt jag är nöjd ändå... Ni fattar va..?

HJÄLP!

Eos 500D ägare...
 

Przemek

Aktiv medlem
Lägg upp en bild och ange vilken bländare, slutartid, ISO, kamera, objektiv mm du använt så ska vi se om vi kan analysera problemet och komma fram till en lösning.
 

Dag70

Medlem
Hm... en bild bara sådär..? Jag ska se vad jag kan ordna. Helt oredigerad då!

Sådär... Första bilden jag lägger upp här. Tycker den blev väldigt liten men max 400 bildpunkter stod det så!?

ISO 100, f22, brännvidd 47mm, evaluerande ljusmätning...
 

Bilagor

Senast ändrad:

Herr_Berg

Aktiv medlem
Bländaren är på tok för liten, lägg den på 8 så får du nog till det. Det är nog få objektiv som är skarpa på minsta bländaren.
 

Twilice

Aktiv medlem
Slutartid är också viktigt att ha med, jag vet inte riktigt vad du menar med att du inte får någon skärpa. (svårt att se)

Men att fotografera med bländare 22 är generellt sett inte någon bra idée om man vill ha skarp skärpa, däremot får man större skärpedjup. Testa med bländare 8 eller 11 för landskapsbilder istället.

Ett objektiv brukar ha sin bästa skärpa ungefär något bländarsteg under sitt max. Exempel objektiv med max f2,8 kanske får skarpast bild med f4,0

Här är en liten lista på hela bländarsteg:

2,8
4
5,6
8
 

Przemek

Aktiv medlem
Hm... en bild bara sådär..? Jag ska se vad jag kan ordna. Helt oredigerad då!

Sådär... Första bilden jag lägger upp här. Tycker den blev väldigt liten men max 400 bildpunkter stod det så!?

ISO 100, f22, brännvidd 47mm, evaluerande ljusmätning...
Testa att beskära bilden och bara ta med det där du tycker skärpan skulle sitta men inte gör det. Beskär ut en ruta om 400x267 (eller vad nu höjden blir) från bildens fulla upplösning och lägg upp, ange också slutartid. Förklara vad du tycker är fel med den delen och hur du hade väntat dig att det skulle vara.
 

Dag70

Medlem
Testa att beskära bilden och bara ta med det där du tycker skärpan skulle sitta men inte gör det. Beskär ut en ruta om 400x267 (eller vad nu höjden blir) från bildens fulla upplösning och lägg upp, ange också slutartid. Förklara vad du tycker är fel med den delen och hur du hade väntat dig att det skulle vara.
Ok. Återkommer...
 

El-Maco

Aktiv medlem
Sorry... Glömde. Den var 1,6s
1,6 sekunder är väldigt länge, praktiskt taget omöjligt få skarpt utan stativ och fjärrutlösare. Men det kanske du hade?

För att handhållet få skärpa på stillastående ting bör du aldrig gå under 1/30 om du är stadig på hand och inte har så lång brännvidd. IS hjälper ju lite om du har det. Nån skrev i nån tråd att man kan ha som måttståck att ha motsvarande slutartid som man har brännvidd, dvs 50mm - 1/50 sek osv.
 

Dag70

Medlem
1,6 sekunder är väldigt länge, praktiskt taget omöjligt få skarpt utan stativ och fjärrutlösare. Men det kanske du hade?

För att handhållet få skärpa på stillastående ting bör du aldrig gå under 1/30 om du är stadig på hand och inte har så lång brännvidd. IS hjälper ju lite om du har det. Nån skrev i nån tråd att man kan ha som måttståck att ha motsvarande slutartid som man har brännvidd, dvs 50mm - 1/50 sek osv.
Ja, sorry igen. Det var värst vad jag utrycker mig otydligt. ;p Bilden är tagen med stativ och 2s självutlösare.
 

Dag70

Medlem
Här kommer ett exempel till... Denna gång är bilden enbart förminskad till 400x267. Tycker själv att denna är hyggligt skarp även utan redigering men inte som jag vill ha det!

ISO1600, F3,5 1/60s, 200mm handhållet med IS.
 

Bilagor

Senast ändrad:

fredrikb81

Aktiv medlem
Vad har du för förväntningar på skärpan? Kan du visa nåt bildexempel på vad du tycker är bra skärpa och som du skulle vilja uppnå?
 

nalle9

Aktiv medlem
Här kommer ett exempel till... Denna gång är bilden enbart förminskad till 400x267. Tycker själv att denna är hyggligt skarp även utan redigering men inte som jag vill ha det!

ISO1600, F3,5 1/60s, 200mm handhållet med IS.
Ta nu en bild med kameran på stativ, spegeluppfällning, 2 sekunders fördröjd exponering, var noggrann med fokuseringen, ISO 100 - 200, slutartid runt 1/125 - 1/200 och bländare 4 - 8. Beskär ner till 400 pixlar från full storlek. Då ska det bli skarpt.

Följer den spännande utvecklingen... :)

b
 

Dag70

Medlem
Vad har du för förväntningar på skärpan? Kan du visa nåt bildexempel på vad du tycker är bra skärpa och som du skulle vilja uppnå?
Helt ärligt så räcker det med att gå och titta i bildkritik så tappar man självförtroendet direkt! Jag pratar inte om skärpedjup utan om att det som fotografen vill ska vara skarpt verkligen är skarpt... Sen är det ju omöjligt att veta hur mycket folk skärper upp bilderna i efterhand, försöker desperat komma ihåg det ;-)
 

Dag70

Medlem
Ta nu en bild med kameran på stativ, spegeluppfällning, 2 sekunders fördröjd exponering, var noggrann med fokuseringen, ISO 100 - 200, slutartid runt 1/125 - 1/200 och bländare 4 - 8. Beskär ner till 400 pixlar från full storlek. Då ska det bli skarpt.

Följer den spännande utvecklingen... :)

b
Hm... här stöter jag på termer som kräver nybörjarfrågor som svar ;p Spegeluppfällning? 2 sekunders fördröjd exponering? What?

Resten begriper jag...
 

Skalmann

Aktiv medlem
Också hört att vid foto för hand bör slutartid vara kortare än brännvidd; såsom 200mm med slutare kortare än 1/200 sekund.
Vid foto med stativ säger vissa att man bör tänka på att stänga av bildstabiliseringen då den orsakar små vibrationer som märks vid långa slutartider.
 

erro.se

Aktiv medlem
En annan variant är ju att bara ta en vanlig bild i vanligt dagljus. Se till att hålla ISO så lågt som möjligt (100-200), bländare nånstans runt 5,6-11 och en slutartid som är åtminstone det dubbla jämfört med brännvidden, d.v.s. har du 50mm brännvidd så använd 1/100 eller snabbare slutartid. Fokusera på nåt som har ordentlig kontrast så att autofokusen har nåt att trigga på. För du använder väl autofokus?
 

nalle9

Aktiv medlem
Hm... här stöter jag på termer som kräver nybörjarfrågor som svar ;p Spegeluppfällning? 2 sekunders fördröjd exponering? What?

Resten begriper jag...
Spegeluppfällning är en funktion där kameran fäller upp spegeln först och sedan väntar en stund innan slutaren öppnas. Ställs in med ratt eller meny beroende på kamera. Eller inte alls på vissa kameror :) Om man ska plåta tokskarpt och nerda ordentligt så sägs det att slamrandet från spegeln skakar lite på kameran vilket kan göra bilden oskarp.

Fördröjning = självutlösare. Så att du inte skakar på kameran själv när du trycker ner avtrycket.

Fråga på du!

/b
 
ANNONS