Annons

Hjälp mig - räcker en fil från 5dII till 5 meter bred utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Jag behöver er hjälp. En kund vill köpa en bild som symbolbild till ett årsmöte. Bilden är tagen med en 5D mkII (råformat), 24-105 L IS @ 32mm f/8 1/200 och är inte överdrivet detaljerad. http://www.flickr.com/photos/marten_svensson/6237393408/sizes/l/in/set-72157626789820876/

Kunden vill ha den på internet, på dagordningar och på väggen - utskriven 5-6 meter bred.
Så stora utskrifter är helt ny mark för mig och jag behöver hjälp av er. Vad säger ni - känns det rimligt? Det sista jag vill är att leverera en bild de blir missnöjda med. Det största jag printat än så länge är 40x60 så det här är liiiite större och jag behöver ha full koll...

Och sen, OM ni tror att det är genomförbart att skriva ut bilden så stort, hur ska jag gå tillväga med skärpning, interpolering och så vidare för att förbereda filen för utskrift?

Sen är det ju också en fråga om betalning - jag har läst på sfoto om riktlinjer för bilder och det närmsta jag kommer är "stortavla" och riktlinjen är då 7000 kr + moms. Hur låter det?

Tusen tack för hjälpen!
Mårten
 

Petsan

Aktiv medlem
... ingen aning, faktiskt. Men det borde krylla av folk som vet. Som vanligt kommer diskussionen förmodligen att mynna i att det är betraktningsavståndet som avgör och att 12 MP-filer duger till det mesta. Men om det skall vara på en vägg, kanske i markhöjd där folk kommer att gå förbi väldigt nära så kommer ju bilden sällan att beskådas i sin helhet och då är det ju viktigt med detaljer. Posta gärna resultatet (inte filen, förstås, utan hur du gjorde och vad resultatet håller för när det gäller avstånd till betraktaren). Jag är grymt nyfiken på vad en fil av denna storleken håller för när den behandlas på rätt sätt. (utgår från att objektiv är optimalt bländat och fokus sitter)

Lycka till!
/Peter
 
Tack för svar!

Ja, klart betraktningsavstånd har betydelse men jag har ingen aning om hur lokalen ser ut så jag vet ärligt talat inte. Objektivet var på f/8 och skärpan sitter, men skärpedjupet är därmed inte enormt vilket betyder att förgrunden inte är superskarp.

Tack också Anjou för länken, jag ska läsa på!

Mårten
 
Vi kan stänga den här tråden - det visade sig att kunden ville visa bilden med projektor, inte hänga den tryckt på en vägg.

Tack för hjälpen ändå, det här är saker jag måste lära mig för framtida bruk!
 

iBoat

Aktiv medlem
Den där tabellen är nog ett bra utgångsläge för vanliga bilder. Men det finns en annan aspekt att ta hänsyn till och det är när man faktiskt har tillgång till mycket hög och äkta upplösning i bilden. T ex vid stichade paroraman. I sommar ska jag ha en utställning med en monsterbild som motsvarar ungefär 10.000 megapixlar. Den bilden hade garanterat inte gjort sig bra i 14 dpi. De prover jag hittills fått av olika tryckerier är utskrivna i 250 dpi och det innebär att detaljer bevaras på ett helt annat sätt även om man går riktigt nära motivet. Hög och framför allt äkta upplösning är aldrig fel i sådana sammanhang.
 

Anjou

Aktiv medlem
I sommar ska jag ha en utställning med en monsterbild som motsvarar ungefär 10.000 megapixlar. Den bilden hade garanterat inte gjort sig bra i 14 dpi. De prover jag hittills fått av olika tryckerier är utskrivna i 250 dpi och det innebär att detaljer bevaras på ett helt annat sätt även om man går riktigt nära motivet. Hög och framför allt äkta upplösning är aldrig fel i sådana sammanhang.
10000 mpix på en vägg låter som ett behagligt problem ;-)
Själv brukar jag verkligen få krama ur varenda pixel när jag designar mässmontrar.

(Håll oss gärna informerade om ditt projekt, det låter spännande!)


/ Kalle
 

perstromgren

Aktiv medlem
Mårten, har du pratat med tryckeriet som ska trycka bilden? De borde ha erfarenhet som är till nytta. De kanske till och med kan göra jobbet helt och hållet åt dig. Be att få se provtryck av ett utsnitt i förväg, bara.

Per.

PS. Din passar väldigt bra för stor skala, tycker jag!
 

Faunan

Aktiv medlem
Jag såg en bild som jag tagit med 10 mp kamera. Liggande bild uppdragen till stående och 1,5 m hög. Den var varken pixlig eller oskarp, såg helt enkelt kanon ut. Jag blev väldigt förvånad. Det bör betyda ca: 2,5 m i liggande om de dragit hela bilden. Skulle tro att 21 mp räcker väl för en 5 m bild om de vänder sig till rätt tryckeri.
Mvh Rolf
 

apstrand

Medlem
Tips till andra i samma situation:
Skriv ut ett utsnitt av bilden i samma upplösning som den stora bild skulle ha haft, och titta på den på samma avstånd du skulle ha gjort med stora utskriften. Ser det bra ut så kan det bli bra.

Dvs ta en tiondel (på bredden) av din 5-metersbild och skriv ut 50cm brett. Då ser man hur det kommer att se ut på just den delen.

Inte samma sak som att se allt på en gång, förvisso, men kanske lite lättare att se om just upplösningen räcker. Om man ha tillgång till billiga "småutskrifter" kan man skriva ut flera såna här testutskrifter av olika utsnitt och olika behandlingar och lägga sida vid sida innan man ger sig på den stora.
 

EJM68

Aktiv medlem
Jag har tagit en bild med en 5 MP kamera som drogs upp på en 8 meters vepa. Visst var den pixlig på nära håll, men på betraktningavstånd var den okej.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag tog lite bilder för ICA Aptiten på söder i Stockholm innan jul.
Butiken ligger i korsningen Torkelknutssonsgata/Krukmakargatan.
Klassiska tomatbilder på Torkelknutssonsgatasidan och lite blandade bilder på Krukmakargatan.

Samtliga bilder tagna med 5DMKII och några är upp mot 4m breda.

Dom borde fortfarande vara uppe, så bara att gå förbi och se om upplösningen räcker, beroende på betraktningsavstånd.

Själv tycker jag man kan stå relativt nära utan att dom tappar alltför mycket.
 

Bilagor

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag tog lite bilder för ICA Aptiten på söder i Stockholm innan jul.
Butiken ligger i korsningen Torkelknutssonsgata/Krukmakargatan.
Klassiska tomatbilder på Torkelknutssonsgatasidan och lite blandade bilder på Krukmakargatan.

Samtliga bilder tagna med 5DMKII och några är upp mot 4m breda.

Dom borde fortfarande vara uppe, så bara att gå förbi och se om upplösningen räcker, beroende på betraktningsavstånd.

Själv tycker jag man kan stå relativt nära utan att dom tappar alltför mycket.
Få se nu.

Är det där en bild på grönsaksdisken, uppsatt på en vägg (?).

Det ser ut som ett fönster, men jag antar att det inte är det (?)

=)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Få se nu.

Är det där en bild på grönsaksdisken, uppsatt på en vägg (?).

Det ser ut som ett fönster, men jag antar att det inte är det (?)

=)
Det stämmer, det är en bild på grönsaksdisken, uppförstorad och uppsatt på ytterväggen utanför butiken.

Men visst ser det nästan ut som ett fönster på den här bilden (tagen med en iPhone).
 

Petsan

Aktiv medlem
Det stämmer, det är en bild på grönsaksdisken, uppförstorad och uppsatt på ytterväggen utanför butiken.

Men visst ser det nästan ut som ett fönster på den här bilden (tagen med en iPhone).
Du skojar? Det ser ju för faen ut som ett fönster! Perpektiv, ljus osv sitter ju helt perfekt! Kan naturligtvis inte avgöra bildkvalitet härifrån, men själva BILDEN satt ju som en smäck! Antog att Skogsbaronen skämtade, så döm om min förvåning när jag läste det där svaret... Torkel Knutsson, sa du? Stationsområdet är inte riktigt mitt val av söndagspromenad, men nu finns ju ett mål...
 

stefohl

Aktiv medlem
Den där tabellen är nog ett bra utgångsläge för vanliga bilder. Men det finns en annan aspekt att ta hänsyn till och det är när man faktiskt har tillgång till mycket hög och äkta upplösning i bilden. T ex vid stichade paroraman. I sommar ska jag ha en utställning med en monsterbild som motsvarar ungefär 10.000 megapixlar. Den bilden hade garanterat inte gjort sig bra i 14 dpi. De prover jag hittills fått av olika tryckerier är utskrivna i 250 dpi och det innebär att detaljer bevaras på ett helt annat sätt även om man går riktigt nära motivet. Hög och framför allt äkta upplösning är aldrig fel i sådana sammanhang.
Vad är det för tryckerier som du testat? Skriver du ut på en bra storformatsskrivare från Epson är ju optimala upplösningar 360 ppi, ska du dra bilden till maxstorlek utan att tappa nämnvärt i skärpa är det ju 240 ppi som är nästa optimala upplösning.
 

iBoat

Aktiv medlem
Ett problem jag märkt är att en del tryckerier inte riktigt vet vad deras maskiner kan prestera. Lite slentrianmässigt säger en del "vid så stora storlekar räcker 20 dpi" och när jag försöker förklara att jag har en bild som räcker för full upplösning utan interpolering vet de inte sina egna maskiners optimala upplösning. Ganska frustrerande. De prover jag fått är utskrivna från ett utsnitt i 250 dpi och det ser riktigt bra ut (i vissa fall). Bilden skulle klara 360 dpi utan vidare så det var ett bra tips, tack.

Materialvalet är ju också viktigt i mitt fall. Just nu är jag inne på att printa på bra papper och sedan laminera pga klotterrisken och fukttålighet. Ett tag funderade jag på PVC men jag är osäker på om materialet håller tillräckligt hög klass när det gäller bildåtergivningen. Har även fått provutskrifter på Forex, ser ganska bra ut och är ett tåligt material.
 
ANNONS