Annons

Man. fokus/ej 100% syn/dioptri

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Papic

Aktiv medlem
Då jag fotograferar djur fokuserar jag manuellt. Jag märker en trend i att jag sätter skärpan ngt längre bort än önskat. I stort sett aldrig framför. Troligtvis spelar min syn in här, som nog inte längre är vad den var. Förutsättningarna är;

- långa brännvidder; 400-800 mm, både crop & FX
- bra sökare på åtminstone ett av husen
- f.ö. van att ställa manuellt (vilket inte hjälper om synen sviker)

Så - då blir frågan; åt vilket håll bör jag ställa dioptri-vredet när jag i dagsläget konstant sätter bakfokus? Minus eller plus? Ja, vet att jag kan prova men det känns inte tillförlitligt förrän jag kommer "i fält" & då vore det gott att köra ett helt pass med antingen minus eller plus & sedan granska bilderna i lugn & ro.

Vidare tar jag tacksamt emot förslag på sökar/mattskiva/tillbehör ni tycker kunde funka bra här. Husen är Nikon D300 & D3s.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Sökarskivor hittar du på www.focusingscreen.com.

Jag själv köpte en "super matte" utan snittbilder och grejer. Funkar fint för mina ändamål, men jag fotar aldrig djur med 400-500 mm tele. Mest använder jag autofokus, och har då bara sökarskivan för att bekräfta att kameran satte fokus på rätt ställe, samt för att få en skaplig uppfattning om skärpedjup.

Med 200/2,8 på porträttavstånd är det lätt att sätta fokus manuellt med den skivan. Och det spelar ingen roll var i sökarbilden motivets ögon är. Hela skivan är lika matt.

Med 70/2,8 är det dock inte alls lika lätt att sätta fokus manuellt, snarare omöjligt. Det blir inte alls lika tydligt vad som är i fokus eller inte. Vid helt stilla och tydliga motiv kan jag sätta fokus om jag anstränger ögonen hårt. Provade också ett 50/1,7 med samma svårighet.


Pettter ...
 

PetFish

Aktiv medlem
Ett trick jag lärt mig är att dioptri-vredet står rätt när LCD displayerna som visas inne i sökaren är skarpa. Så titta i sökaren och vrid på dioptri-vredet till dess att det blir skarpt ...

... men om det gör att djuren ställer sig där du ställt skärpan vågar jag inte lova :eek:)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Sökarskivor hittar du på www.focusingscreen.com.

Jag själv köpte en "super matte" utan snittbilder och grejer. Funkar fint för mina ändamål, men jag fotar aldrig djur med 400-500 mm tele. Mest använder jag autofokus, och har då bara sökarskivan för att bekräfta att kameran satte fokus på rätt ställe, samt för att få en skaplig uppfattning om skärpedjup.

Med 200/2,8 på porträttavstånd är det lätt att sätta fokus manuellt med den skivan. Och det spelar ingen roll var i sökarbilden motivets ögon är. Hela skivan är lika matt.

Med 70/2,8 är det dock inte alls lika lätt att sätta fokus manuellt, snarare omöjligt. Det blir inte alls lika tydligt vad som är i fokus eller inte. Vid helt stilla och tydliga motiv kan jag sätta fokus om jag anstränger ögonen hårt. Provade också ett 50/1,7 med samma svårighet.


Pettter ...
Själv använder jag en skiva från Katzeye till min D700. Med snittbild men den saknar tyvärr microprismor.
Vore intressant höra exakt vilken skiva du använder Petter.
Själv har jag flera bra gamla manuella objektiv och det retar mig att det är så svårt att se om man fått till fokus ordentligt. Fast snittbild är en god hjälp för det mesta.
Vilken skiva är den "bästa"?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Prismor och snittbild är tyvärr inte användbara med små bländaröppningar; de har ungefär samma problem som fasdetekteringen. Så för riktigt långa gluggar är ren mattskiva bäst om ljuset räcker för att man ska se bilden tydligt. Vid svagare ljus kan man använda hårkors för att ställa skarpt, men det är mycket svårt, och om synen sviktar knappast att tänka på. Hårkors används vid mikroskop- och astrofotografering, men det funkar knappast för att ta landskap och djur ute i naturen. Med klar skiva får man ingen uppfattning alls om var det blir oskarpt.

Så jag gissar att ren mattskiva är vad som kan fungera bäst. Problemet med de vanligaste sökarskivorna är ju att de inte är matta, utan att deras prismor bryter på ett sätt så att man kan se skarpt både bortom och hitom skivan.

Med bländaröppning på allra minst 5,6 kan snittbild och mikroprismor fungera, men hellre ännu större bländare. Bländare 4 fungerar. Förr fanns snittbildsskivor för olika brännvidder, där de för längre brännvidd tålde mindre bländaröppning. Det kanske finns såna från någon tillverkare.
 

atotowi

Aktiv medlem
Plus - är mitt tips

Jag antar att det är åldern som spelar ett spratt och då är det plus som gäller.
Försökte även rita en bild och den sa plus den med.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Själv använder jag en skiva från Katzeye till min D700. Med snittbild men den saknar tyvärr microprismor.
Vore intressant höra exakt vilken skiva du använder Petter.
Själv har jag flera bra gamla manuella objektiv och det retar mig att det är så svårt att se om man fått till fokus ordentligt. Fast snittbild är en god hjälp för det mesta.
Vilken skiva är den "bästa"?
Jag använder denna
http://www.focusingscreen.com/product_info.php?cPath=21_104&products_id=937&osCsid=c8a0d515ed1d89bee46450a72c2babb4

Petter ...
 
ANNONS