Annons

Synkronisera i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Blir så himla osäker på vad jag ska bocka i eller ur när jag ska synkronisera en mapp i Lightroom.
Har gjort fel en gång och vill inte råka ut för det en gång till....

så här:
Har alltså många mappar som jag importerat in i LR. Men jag behövde plocka om en del i vissa mappar p g a felplacerade foton.
Det gjorde jag i Finder (motsvarighet till Utforskaren). Öppnar sedan LR och då blir det ju ett frågetecken kring de mappar som inte stämmer längre. Högerklickar på en sådan mapp, se bifogad bild.


Men har jag bockat i rätt för att uppdatera LR;s mapp? Så jag inte raderar bilder av misstag utan bara uppdaterar mappen i enlighet med de ändringar jag gjorde i mappen utanför LR.

Det borde vara enkelt att läsa innantill på synkroniseringsrutan, men litar inte på mig själv när jag gör det.


Eller gör jag detta fel? Borde jag ha gjort omplaceringarna inne i LR istället? Men vad jag kan se, så kan man inte det?
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Det där ser INTE rätt ut.

Om du importerar 1329 foton så kommer dessa att bli nya foton i LR och du riskerar att tappar bort alla redigeringar och nyckelord.

Det du borde göra är att högerklicka de mappar och bilder som har ett "?"-tecken och välja "locate missing folder" eller något liknande. Då kan du "peka" var bilderna ligger och LR kan då koppla ihop det hela utan att du förlorar något jobb.
 

AFJ

Aktiv medlem
PS: Ja, du borde ha gjort förflyttningarna inne i Lightroom i stället. Det går alldeles utmärkt med "dra & släpp".
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Det där ser INTE rätt ut.

Om du importerar 1329 foton så kommer dessa att bli nya foton i LR och du riskerar att tappar bort alla redigeringar och nyckelord.

Det du borde göra är att högerklicka de mappar och bilder som har ett "?"-tecken och välja "locate missing folder" eller något liknande. Då kan du "peka" var bilderna ligger och LR kan då koppla ihop det hela utan att du förlorar något jobb.


Ja, det är just det jag gjort fel med en gång förut, så jag blir så osäker på hur jag ska uppdatera mappen. Inte så kul att lära sig den hårda vägen ännu en gång ;)

Jag kan inte se i högerklick-menyn något annat sätt att synka mappen på? Eller ska jag välja "uppdatera mapplats..." istället? Väljer jag det så dyker Finderfönstret upp med alla dess foldrar och mappar och markören markerar just 2005-mappen. Men jag vågade inte klicka okej...... innan jag återkopplat här i tråden.
 

Bilagor

Annika Kr

Aktiv medlem
PS: Ja, du borde ha gjort förflyttningarna inne i Lightroom i stället. Det går alldeles utmärkt med "dra & släpp".
Hur då?
Som jag provat att dra och släppa bilder inne i LR mellan mapparna, men inte fått det att funka. För det vore det naturliga sättet att göra det på. Men hur?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag tror vi får börja reda ut exakt vad det är du faktiskt gjort :)

så här:
Har alltså många mappar som jag importerat in i LR. Men jag behövde plocka om en del i vissa mappar p g a felplacerade foton.
Har du flyttat hela mappar? Eller har du flyttat grupper av bilder mellan mappar? Beroende på vilket får du nämligen göra lite olika i Lightroom sedan ...

Eller gör jag detta fel? Borde jag ha gjort omplaceringarna inne i LR istället? Men vad jag kan se, så kan man inte det?
Varken fel eller rätt, du har bara gjort på ett sätt av två möjliga. Att flytta filer inne i Lightroom är inte svårare (eller speciellt annorlunda) jämfört med att flytta dem i Finder/Utforskaren. Rent praktiskt sker samma sak. Fördelen med att flytta inifrån Lightroom är att du då automatiskt uppdaterar databasen direkt och slipper göra det i efterhand (som du nu kommer behöva göra).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hur då?
Som jag provat att dra och släppa bilder inne i LR mellan mapparna, men inte fått det att funka. För det vore det naturliga sättet att göra det på. Men hur?
Det är så jag gör :)

Du markerar en grupp bilder du vill flytta och drar dem till den nya mappen i mappträdet ute till vänster. När du pekar på en mapp dit du kan flytta filerna så blir bakgrundsfägen under den mappens namn i listan ljus istället för mörk plus att muspekaren ändras från en liten förbudsskylt till en knuten hand och du bara släpper filerna som då flyttas till mappen du pekade på.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Hej!

Jag tror vi får börja reda ut exakt vad det är du faktiskt gjort :)



Har du flyttat hela mappar? Eller har du flyttat grupper av bilder mellan mappar? Beroende på vilket får du nämligen göra lite olika i Lightroom sedan ...



Varken fel eller rätt, du har bara gjort på ett sätt av två möjliga. Att flytta filer inne i Lightroom är inte svårare (eller speciellt annorlunda) jämfört med att flytta dem i Finder/Utforskaren. Rent praktiskt sker samma sak. Fördelen med att flytta inifrån Lightroom är att du då automatiskt uppdaterar databasen direkt och slipper göra det i efterhand (som du nu kommer behöva göra).
Jag har alltså mapparna i Finder, sorterade på år och med en del undermappar under dem.
Vartefter så importerar jag direkt inne i LR från kameran, men så har jag alla gamla bilder från tiden före LR.
Alla dessa bilder från tiden före LR har jag alltså sorterat upp i Finder, importerar in dem i LR.
Så ser jag vissa felsorteringar, och då villl jag ju helst dra och släppa inne i LR. Det vore ju naturligast. Men "drag and drop" kan jag inte göra, och begriper inte hur man gör det?
Att dra filer fram och tillbaka mellan olika mål i Finder är ju supersmart och enkelt, bara att sätta markören på önskad fil och dra den dit man vill.
Men har inte klurat ut hur man drar och släpper inne i LR????? hur gör man "drag and drop" i LR???

Därför har jag sorterat om vissa bilder och mappar i Finder i stället. Med följd att jag måste uppdatera biblioteket inne i LR efteråt. Det trodde jag man kunde göra via "synkronisera-funktionen" som dyker upp när man högerklickar mappen?

Så nu sitter jag här med lite omsorterade mappar och som är utfört i Finder med följd av att vissa mappar i LR-bibliotekets har ett frågetecken. Men vet alltså inte hur jag ska synka mappen utan att ställa till det så jag måste börja om från början med nyckelmärkning o etiketter?

Hoppas min beskrivning är begriplig, för jag vill verkligen lära mig hantera filerna och mapparna i LR.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Så ser jag vissa felsorteringar, och då villl jag ju helst dra och släppa inne i LR. Det vore ju naturligast. Men "drag and drop" kan jag inte göra, och begriper inte hur man gör det?
På samma sätt som i Finder. Du markerar en bunt bilder, drar och släpper dem i den mapp dit du vill flytta dem. Du har ju ett mappträd ute i vänstermarginalen i LR, det är där du släpper.

Notera att (beroende på hur LR är inställt) ibland visas inte hela mappträdet ute till vänster. Om det är så att bara själva bildmapparna visas och inte deras överordnade mappar, då kan du klicka på en bildmapp och välja att visa överordnade mappar så du kan se hela mappstrukturen.

Att dra filer fram och tillbaka mellan olika mål i Finder är ju supersmart och enkelt, bara att sätta markören på önskad fil och dra den dit man vill. Men har inte klurat ut hur man drar och släpper inne i LR????? hur gör man "drag and drop" i LR???
Som sagt: På i stort sett samma sätt. Du har mappträdet ute till vänster, i stora fönstret i mitten visas bilderna i den just nu valda mappen ute till vänster.

Därför har jag sorterat om vissa bilder och mappar i Finder i stället. Med följd att jag måste uppdatera biblioteket inne i LR efteråt. Det trodde jag man kunde göra via "synkronisera-funktionen" som dyker upp när man högerklickar mappen?
Synkronisering är ett sätt att "städa upp" i LR om filstrukturen ändrats i LR.

Så nu sitter jag här med lite omsorterade mappar och som är utfört i Finder med följd av att vissa mappar i LR-bibliotekets har ett frågetecken. Men vet alltså inte hur jag ska synka mappen utan att ställa till det så jag måste börja om från början med nyckelmärkning o etiketter?
Om du flyttat en hel mapp: Klicka på mappen med frågetecknet och välj alternativet "Find missing folder" (eller vad det nu heter på svenska). I nästa fönster letar du upp mappen där där bilderna nu ligger, säg Ok, och det är uppdaterat.

Om du flyttat en del, men inte alla filer i en mapp: klicka på frågetecknet eller utropstecknet som visas uppe i högra hörnet vid en av bilderna som flyttats. Det selar ingen roll vilken av de flyttade bilderna du väljer. Du får upp en ruta där LR påpekar att det inte hittar filen, klicka på knappen "Locate" ("Hitta" eller vad den nu heter på svenska). Du får upp ett nytt fönster där du kan bläddra fram till mappen dit du flyttat just de här filerna, markera filen du nyss klickade på och - om du vill spara mycket jobb - innan du går vidare så kollar du så kryssrutan "Find nearby missing photos" är förkryssad. Sedan klickar du på knappen "Select" ("Välj") och alla bilder som flyttats till samma mapp får sin information i LR uppdaterad.

Jag tycker hjälpen i LR är lite byråkratiskt skriven, men här är ett avsnitt som kan vara läsvärt:
https://helpx.adobe.com/lightroom/help/create-folders.html
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja, det är just det jag gjort fel med en gång förut, så jag blir så osäker på hur jag ska uppdatera mappen. Inte så kul att lära sig den hårda vägen ännu en gång ;)

Jag kan inte se i högerklick-menyn något annat sätt att synka mappen på? Eller ska jag välja "uppdatera mapplats..." istället? Väljer jag det så dyker Finderfönstret upp med alla dess foldrar och mappar och markören markerar just 2005-mappen. Men jag vågade inte klicka okej...... innan jag återkopplat här i tråden.
Den menyn som du visade i detta inlägg får jag bara upp mappen redan finns. Den meny jag tänker på dyker upp när mappen har ett fråge-tecken. Och då finns valet "Sök efter saknade mappar".

Om det är så att det är enstaka foton så är det ett utropstecken som man kan klicka på och peka ut den ensklida bilden (och dess närliggande).

I övrig ansluter jag mig till Martins utmärkta förklaringar!

PS. Själv behöver jag sällan flytta bilderna när de väl är importerade till LR. Behövs det så gör jag det innifrån LR. Enda undantaget är om jag gör en större flytt, t ex flyttar väldigt många bilder och mappar från en disk till en annan. Då är det snabbare att göra flytten utifrån, med Explorer och sedan använda "sök efter saknade mappar".

PS. PS.
Om jag förstod dig rätt så är de bilder som hittats via synkningen ENDAST gamla bilder som du INTE hanterat tidigare i LR. OM detta är fallet, då borde du kunna välja det alternativ som du hade i ditt första inlägg, alltså importera på nytt. MEN detta förutsätter alltså att de bilder som hittats vid synkningen ENDAST är de gamla bilderna. Du kommer att få ett förhandsgransknings fönster innan själva importen sker så du kan se vad som kommer att ske.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
På samma sätt som i Finder. Du markerar en bunt bilder, drar och släpper dem i den mapp dit du vill flytta dem. Du har ju ett mappträd ute i vänstermarginalen i LR, det är där du släpper.

Notera att (beroende på hur LR är inställt) ibland visas inte hela mappträdet ute till vänster. Om det är så att bara själva bildmapparna visas och inte deras överordnade mappar, då kan du klicka på en bildmapp och välja att visa överordnade mappar så du kan se hela mappstrukturen.



Som sagt: På i stort sett samma sätt. Du har mappträdet ute till vänster, i stora fönstret i mitten visas bilderna i den just nu valda mappen ute till vänster.



Synkronisering är ett sätt att "städa upp" i LR om filstrukturen ändrats i LR.



Om du flyttat en hel mapp: Klicka på mappen med frågetecknet och välj alternativet "Find missing folder" (eller vad det nu heter på svenska). I nästa fönster letar du upp mappen där där bilderna nu ligger, säg Ok, och det är uppdaterat.

Om du flyttat en del, men inte alla filer i en mapp: klicka på frågetecknet eller utropstecknet som visas uppe i högra hörnet vid en av bilderna som flyttats. Det selar ingen roll vilken av de flyttade bilderna du väljer. Du får upp en ruta där LR påpekar att det inte hittar filen, klicka på knappen "Locate" ("Hitta" eller vad den nu heter på svenska). Du får upp ett nytt fönster där du kan bläddra fram till mappen dit du flyttat just de här filerna, markera filen du nyss klickade på och - om du vill spara mycket jobb - innan du går vidare så kollar du så kryssrutan "Find nearby missing photos" är förkryssad. Sedan klickar du på knappen "Select" ("Välj") och alla bilder som flyttats till samma mapp får sin information i LR uppdaterad.

Jag tycker hjälpen i LR är lite byråkratiskt skriven, men här är ett avsnitt som kan vara läsvärt:
https://helpx.adobe.com/lightroom/help/create-folders.html
Tack så mycket för hjälpen, jag är som du förstår nybörjare på LR och vill försöka förstå hur filhanteringen funkar.
Och som jag klurat och försökt förstå.

Jag använde Aperture tills för ett par år sedan och i det programmet var det solklart hur det fungerade.
Men känner att LR passar mig bättre. LR är också begripligare i redigeringsfunktionerna och där har jag kommit igång bra. Men har såklart väldigt mycket att lära även där. Men jag tar mig fram iaf.

Däremot filhanteringen är svårare att förstå.

Men då inser jag att jag aldrig ska göra något utanför Finder som påverkar LR. Alla flyttar av bildfiler eller mappar ska göras inuti LR.
Och så har jag nog tänkt också, men inte förstått hur eftersom jag inte kunnat dra och släppa inuti LR.

Men jag får skämmas lite grann, för när jag försökt dra i väg en bild över till annan mapp så har jag lagt markören någonstans på bildrutan och inte på själva bilden. Skäms, skäms, skäms... :(

Lätt som en plätt om man bara gör rätt :)

Kollar man sedan på mina mappar så är det 0 bilder i huvudmapparna, men öppnar man dem så undermapparna syns så är det ju bilder där och med antal många vid varje undermapp. Det tycker jag också är konstigt, för huvudmappen borde ange hur många bilder alla undermappar tillsammans har. huvudmappen är ju s a s överordnad?

Stort tack, nu kan jag ta mig vidare i det jag behöver göra med mina bildfiler :)
 

Bilagor

Annika Kr

Aktiv medlem
Den menyn som du visade i detta inlägg får jag bara upp mappen redan finns. Den meny jag tänker på dyker upp när mappen har ett fråge-tecken. Och då finns valet "Sök efter saknade mappar".

Om det är så att det är enstaka foton så är det ett utropstecken som man kan klicka på och peka ut den ensklida bilden (och dess närliggande).

I övrig ansluter jag mig till Martins utmärkta förklaringar!

PS. Själv behöver jag sällan flytta bilderna när de väl är importerade till LR. Behövs det så gör jag det innifrån LR. Enda undantaget är om jag gör en större flytt, t ex flyttar väldigt många bilder och mappar från en disk till en annan. Då är det snabbare att göra flytten utifrån, med Explorer och sedan använda "sök efter saknade mappar".

PS. PS.
Om jag förstod dig rätt så är de bilder som hittats via synkningen ENDAST gamla bilder som du INTE hanterat tidigare i LR. OM detta är fallet, då borde du kunna välja det alternativ som du hade i ditt första inlägg, alltså importera på nytt. MEN detta förutsätter alltså att de bilder som hittats vid synkningen ENDAST är de gamla bilderna. Du kommer att få ett förhandsgransknings fönster innan själva importen sker så du kan se vad som kommer att ske.
Tack för svaret, jo jag har sett de små symbolerna som är klickbara uppe i högra hörnet på bilden, och som man kan koppla bilden till rätt mapp från.

ja ja, jag får nog ordning på det här. Filhanteringen har gett mig huvudbry och eftersom jag nyckelmärkt och etiketterat bilderna så har jag inte velat gjort fel så jag får göra om allt pillerjobb en gång till.

Men nu har det börjat klarna så smått för mig..... :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack så mycket för hjälpen, jag är som du förstår nybörjare på LR och vill försöka förstå hur filhanteringen funkar.
Som i alla program finns de en inlärningströskel. LR beter sig dessutom här och var lite annorlunda jämfört med traditionella program vilket gör tröskeln lite högre :)

Men då inser jag att jag aldrig ska göra något utanför Finder som påverkar LR. Alla flyttar av bildfiler eller mappar ska göras inuti LR.
Aldrig är ett starkt ord :) Jag skulle säga att det oftast är enklare att göra det i LR än utanför, men ibland hamnar man i situationer där man måste göra det annorlunda. Vilket skapar lite extrajobb, men sånt händer ibland

Men jag får skämmas lite grann, för när jag försökt dra i väg en bild över till annan mapp så har jag lagt markören någonstans på bildrutan och inte på själva bilden. Skäms, skäms, skäms... :(
Ah, glömde att påpeka den saken. Det är faktiskt en lite ointuitiv sak i LR.

Lätt som en plätt om man bara gör rätt :)
Som så ofta :)

Kollar man sedan på mina mappar så är det 0 bilder i huvudmapparna, men öppnar man dem så undermapparna syns så är det ju bilder där och med antal många vid varje undermapp. Det tycker jag också är konstigt, för huvudmappen borde ange hur många bilder alla undermappar tillsammans har. huvudmappen är ju s a s överordnad?
Det uppdaterar sig vartefter, det kan ta en omstart för LR att räkna igenom och få de sifftorna att stämma.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
LR har en inlärningströskel,
Hoppas jag kan bidra med lite tips
Jag har engelskt LR, ni förstår nog ändå.

LR visar bara mappar för importerade bilder.
Mapparna i LR speglar mapparna på hårddisken. (Ser likadant ut i LR som på hårddisken).

Syns inte alla mappar i LR är de dolda, högerklicka på toppmappen och välj show/hide parent folder.

Jämför gärna vad som finns i LR och på hårddisken. Ha gärna ett fönster med filerna på hårddisken öppet (finder/utforkaren/bridge) samtidigt som LR.

Enklast att flytta bilder i LR som beskrivits ovan.

Det går utmärkt att flytta ett mappträd utanför LR. Krävs bara ett högerklick i toppmappen från LR för att tala om den nya platsen. Obs, detta kräver att LR kände till var bilderna låg innan flytt (inga frågetecken).

För att se om det finns bilder med frågetecken finns en funktion: menyn Library: Find All missing photos.

Har man mycket bilder och lära sig hur det fungerar utan att sabba något. Ta kopior på några mapppar, gör en ny LR katalog, testa för fullt, släng bort allt när du fått kläm på det.

Gör backup på bilder och LR katalogen regelbundet.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Tack för alla klargöranden!

Ska nog få kläm på det här .... i sinom tid. Många frågetecken har iaf retts ut för mig i denna tråd.

Det här med backup är iaf inga problem. Gjorde en klon på hela rasket innan jag började meka med allt. Därutöver kör jag schemalagda backuper kontinuerligt.

Så skulle jag sumpa något så finns allting kvar. Kruxet med schemalagda backuper kan ju förstås vara att även felen såklart säkerhetskopieras. Så helt tillförlitligt blir det ju inte. Därför klonar jag allt någon gång ibland.

Ja, LR har en inlärningströskel. Mkt råd och hjälp finns att hitta runt om på nätet. Men just det här med filhanteringen har jag inte riktigt funnit svar på mina frågor om.

Men nu har det klarnat, så nu törs jag jobba på igen med det. För som sagt, det är genom att hålla på som man lär sig bäst

Tacksamma hälsningar Annika
 

Khalad

Aktiv medlem
Exportera som katalog

Ser att du Annika fått utmärkt hjälp här. Hoppas du inte tar illa upp om jag hakar på den här tråden och ställer en annan fråga som också gäller mapphantering.

Jag har en fast pc hemma som huvuddator och en MacBookPro när jag är på rörlig fot, oftast i fritidshuset och kör LR på båda. Hittills har jag gjort massor av dubbeljobb pss att jag importerar alla bilder som jag först behandlar i MBP:n två gånger - jag vill ju ha dom i pc:n också. Detta trota att jag länge vetat att jag kan exportera bilder som katalog och då få med alla bildbehandlingar och nyckelord och liknande direkt. Jag har alltså importerat rubbet, kastat det jag inte vill spara och bildbehandlat det jag vill spara två gånger.

Nu senast hade jag dock drygt tusen bilder från fyra dagar jag redan importerat och till största delen sorterat och bildbehandlat i MBP:n och bestämde mig för att exportera dom som katalog och det gick lättare och enklare än jag trodde och sparade förstås massvis av jobb. MEN - jag la alla färdigbehandlade bilderna först i en samling och exporterade den samlingen som en katalog. Det var lika lätt att importera den i pc:n och får då en färdigbehandlad samling också där. Det jag saknar när jag gör på det här sättet är att bilderna förutom att ligga samlingen återfinns i datummapparna. Normalt när jag importerar direkt ser jag till att bilderna hamnar i datummappar och från dessa gör jag sen samlingar. Jag vill gärna ha bilder som jag exporterat som kataloger också i resp datummappar. Hur ska jag göra i fortsättningen? Och kan ja på ngt rimligt enkelt sätt få dom jag redan exporterat och importerat att ligga i sina datummappar också?
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
LR på flera datorer

Jobbar bara med en stationär dator. Det finns säkert flera som råkat ut för detta och kommit på ett sätt. Jag googlade och hittade detta (du förstår nog engelska).
Enkelt och bra råd. Kom ihåg att LR-katalogen mappar hur mapparna ligger på hårddisken.

How do I use my catalog on multiple computers, such as a laptop and a desktop?

The easiest way to use Lightroom on more than one computer is to keep your catalog and photos together on an external drive. Then, in preferences, tell Lightroom to open that catalog by default.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det jag saknar när jag gör på det här sättet är att bilderna förutom att ligga samlingen återfinns i datummapparna. Normalt när jag importerar direkt ser jag till att bilderna hamnar i datummappar och från dessa gör jag sen samlingar. Jag vill gärna ha bilder som jag exporterat som kataloger också i resp datummappar. Hur ska jag göra i fortsättningen?
Jag är lite osäker men om jag minns rätt så är det så att när man väljer "importera från katalog" så hamnar bilderna i samma mappnamn som de låg i på den andra datorn. Om du alltså har samma grundstruktur på båda datorerna bör det inte vara några problem.

Och kan ja på ngt rimligt enkelt sätt få dom jag redan exporterat och importerat att ligga i sina datummappar också?
Var hamnade bilderna nu då? Du bör ju kunna organisera om det med "drag & drop".
 

Khalad

Aktiv medlem
Jag är lite osäker men om jag minns rätt så är det så att när man väljer "importera från katalog" så hamnar bilderna i samma mappnamn som de låg i på den andra datorn. Om du alltså har samma grundstruktur på båda datorerna bör det inte vara några problem.


Var hamnade bilderna nu då? Du bör ju kunna organisera om det med "drag & drop".

Eftersom jag hade bilder från fler datum la jag alla bilder i en samling Västkusten och exporterade den. När jag importerat den på pc:n ligger bilderna i LR i en samling med samma namn och orginalfilerna ligger i en fil som också heter Västkusten och kommer efter datumfilena. Inga nya filer med datumen för de bilder som låg i samlingen Västkusten finns varken i LR eller på hårddisken i resp datummapp/fil

För just dom här dagarna finns inga filer eller mappar med dom datumen
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Som framgår av mina tidigare inlägg så är jag ju novis på det här. Men tänker iaf att det nog inte är någon god idé att köra med två datorer? Förr eller senare så blir det konflikter, om inte annat för att man själv kommer att glömma sig och gör fel. Dubbelarbete låter det som....

Jag har så här:
Har alla mina bilder i min MBP med backup X2 till externa diskar. Men eftersom min MBP är en tung klump på 17 tum så brukar jag rätt ofta lägga över bildfiler till min MBA, så jag får med mig bilder. Vill jag ha en bild snabbt när jag är på språng så kan jag också framkalla direkt i MBA;n. Men det är endast i nödfall då jag vill redigera bilder i den så mkt bättre skärmen på MBP.

Så LR i min lilla bärbara använder jag bara som ett bra program att antingen härbärgera några bilder i eller för att framkalla i all hast, då LR är så mkt bättre än apples standardprogram för bildhantering. Men lägger absolut inga kataloger eller tunga mappar i den.

Då och då läser man tips om att ha bildkatalogerna på en extern disk som man sedan kan flytta mellan datorer. Det låter för mig bara knöligt. Dessutom så tror jag faktiskt inte det är bra för känsliga externa diskar att fara runt med.
Så istället ser jag till att mina bästa bilder exporteras över i lätt JPGformat till min iPad, bärbara och telefon. Så jag alltid har mina bilder med mig.

De tunga råfilerna flyttar jag inte omkring utan får ligga i tryggt förvar i MBP med backupen.

Men så har jag också en gammal iMac som jag ofta kör bildspel på, för att få bilderna till den så går jag och lurar på att testa Carbon Copy Cloner, det programmet kan man schemalägga exakt hur det ska klona filer mellan datorer om de står i samma nätverk. Har inte testat än, men om man har LR installerat så borde det kunna gå att klona över valda kataloger?

Men CCC funkar ju förstås inte om man kör både PC och mac. Men det finns ju andra kloningsprogram som kanske är kompatibla mellan olika OS?

Men att ha själva grundkatalogen på en dator och framkalla och redigera i en annan låter inte som någon bra idé.
 
ANNONS