Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Long Exposure, ND-filter fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej,

jag har precis börjat snegla lite åt att testa långa exponeringstider, men har mkt dåligt koll på nd-filter. Kör med Sony A7Rii och fe 16-35 som är behöver 72mm-filter har jag tagit reda på, men vill gärna kunna använda min FE28/2 också, som är 49mm.

Hur skall man tänka? Om man vill köpa ett, eller max två, vilka skall man sikta på? Vilka filter är dåliga/bra? Vilka är mest "bang for the buck"?

Många rekommenderar Tiffen-filter Set, tyvärr hittar jag ingen i Stockholm som säljer dom. Vilka filter är att rekommendera istället? Eftersom jag vill kunna få hyggligt långa exponeringstider även i dagsljus, gissar jag att jag behöver ett ganska mörkt filter?

Allt hjälp i fråga tages tacksamt emot. :)

Lägger frågan i landskaps-delen då jag mest siktar på just landskapsfoto....

kan lägga till att jag vill kunna få det där klassiska luddiga vattnet, rörelserna i molnen, sträck från bilar som kör osv osv....
 

schang

Aktiv medlem
Det finns ju filtersystem med en hållare som man sätter filterna i (t.ex. ND eller graduerade ND filter) och som fästs i objektivet med olika adapterringar beroende på storleken på objektivets filtergängor. Adapterringarna brukar vara billiga, så köp ett par sådana så kan du sen sätta de dyra filterna på flera olika objektiv.

Vilka filter/system som är bäst verkar kunna bli en lång diskussion; Lee, Cokin etc. Jag har precis själv försökt läsa in mig lite men det är så mycket onyanserade personliga åsikter om att något är skitdåligt eller jättebra (om samma produkt), så jag fick inte ut något vettigt av det... Jag beslutade mig till slut att köpa att Cokin set med tre ND-filter för ca 700kr och börja testa själv och bilda mig en egen uppfattning. Blir jag inte nöjd så får jag väl byta system; jag går inte i personlig konkurs om jag tycker att Cokin inte håller måttet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Filter tillverkade i glas brukar ha högre kvalité. Kvalité i det fallet innebär att filtren inte ger en färgton och blir mindre känsliga för repor.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Och hur vet man om dom är tillverkade i glas? Tycker mig inte se det hos försäljarna.
Snubblar över Hoya, B&W, Kenko, Dörr osv....

Det känns ju ganska bekvämt med ett variabelt, men har samtidigt läst varningar för variabla då dom tydligen kan vara ganska ojämna och ge en del artefakter?

Inbillar mig att jag skulle kunna landa på ett 8 stop-filter, och kanske ett 3-stop, så kan man få riktigt långa exponeringstider samtidigt som man kan få lite så där lagom långa också... :)

tips?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Priset...
Hitech Lee är glas(kanske har plast också, vet ej) sing.... .ray...någonting.

Jag hade satsat på de fyrkantiga filtren som är skjutbara om man sedan också vill ha ND filter för tex himmel.
OM man filmar mycket så kan ett variabelt skruvfilter vara rätt val.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Försökte mig på fyrkantiga filter, men var inget för mig. Valde 10 stegs ND filter av B+W istället, tycker det är bekvämare, men det är ju olika för alla. Säkert en vane sak.

Tycker du ska köpa ett 10 stegs filter. Alltid bra att ha. Sen komplettera med 4 steg och ett 8 steg. Men använder mitt 10 stegs mest.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag köpte 100mm filtersystem från Lee och har blivit förälskad i deras stoppfilter :)
kan bara hålla med jag har lee big stopper själv gjort av glas ömtåligt tappat två i backen två pajade men annars är det enligt mig det bästa filtret ger snyggast bilder o det mest lätthanterliga färgsticken. Jag har även köpt 3 andra märken ingen är lika bra som lee. Här är ett par länkar
https://www.google.se/search?q=big+stopper+lee&client=safari&rls=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj7s9rd5KHNAhVCIpoKHYwkB-EQsAQINA&biw=2215&bih=1220

https://landscapephotographymagazine.com/2011/lee-big-stopper-and-hitech-10-stop-nd-filter-review/


Nackdel med lee är att du behöver filterhållare etc men om du tex vill använda avtonade nd filter så är det väl värt investerade pengar o lee filter har samma format som tex hitech så deras filter passar också i hållaren.
 

snap01

Aktiv medlem
om du tex bara kör avtonade funkar en liten tejpbit men jag avråder det på big stopper som är av glas och väldigt känsligt.
 

snap01

Aktiv medlem
om det är haida som använts till den större bilden längs ner så ser det ut som det är nästan ett dimfilter på den mjölkig bild utan kontrast. Med big stopper blir det inga sådana problem med dimmiga bilder,flare, jobbiga färgstick osv
 

Astroscapist

Aktiv medlem
om det är haida som använts till den större bilden längs ner så ser det ut som det är nästan ett dimfilter på den mjölkig bild utan kontrast. Med big stopper blir det inga sådana problem med dimmiga bilder,flare, jobbiga färgstick osv
Mjölkig bild beror delvis hur man redigar och att det nog är en en hel del vattendroppar i atmosfären som belyses av solen. Fast det är ganska svårt att bedömma en bild på en så liten bild som du kallar stor. Mest rättviosande är ju att se på jämförelsebilderna. LEE har ju färgstick. Den är säkerligen jämn och lättkorrigerad.

Här är en annan snubbe som gjort samma jämförelse och kommit till samma slutledning.
http://www.achim-sieger.de/en/nd-filter-review-lee-big-stopper-formatt-hitech-prostop-irnd-haida/

För bästa resultat använder jag en kameraprofil som jag gort med en färgkarta när jag använd Haida-filtret.

Mitt Haida har också färgstick. Jag har inte den de testar som är N3.0. Jag har ND3.3 och är ytterligare 3 steg starkare.



/stefan
 
ANNONS