Annons

En aps-c kamera som d800?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå.
Då jag äger en Nikon D800 och älskar dess dynamiska omfång och iso brus undrar jag om någon av typ Nikon D7000 serien kan mäta sig med just D800?

Då tänkte jag inte på mängden pixlar, storlek på sensor eller så.

Funderar nämligen på att ha en extra kamera i aps-c modell som får hänga med i ryggsäcken utan att väga särskilt mycket. Men då jag älskar att redigera raw filerna som D800:an producerar så har man blivit lite bortskämd. Ibland känns det som att man kan göra nästan vad som helst med bilderna i lighroom.

Tjejen har ju en Nikon J1 kamera, och jag petade lite i dess raw material men blev äcklad av resultatet.

Kollade på den här länken http://nikonrumors.com/2015/04/10/of-course-the-nikon-d7200-is-the-best-aps-c-camera-tested-on-dxomark.aspx/ och där står det att nikon d7200 har 14.6 Evs, och jag tror nikon d800 skall ha 14,4 evs.
 

professorb

Aktiv medlem
Skall du ha en liten DX är det D3500 men kanske du kan orka med en D7200 eller ännu bättre D500. Ju större desto bättre handhavande men sensorerna är mycket likartade. På bas-iso lär du bli nöjd och 24 Mp räcker långt. Sedan är det väl så att D500 håller i rätt bra när iso ökar men någon sådan har jag inte själv och kan alltså inte ge någon förstahandsuppgift.
 

AWid

Aktiv medlem
Hallå.
Då jag äger en Nikon D800 och älskar dess dynamiska omfång och iso brus undrar jag om någon av typ Nikon D7000 serien kan mäta sig med just D800?..................

.....................Funderar nämligen på att ha en extra kamera i aps-c modell som får hänga med i ryggsäcken utan att väga särskilt mycket. Men då jag älskar att redigera raw filerna som D800:an producerar så har man blivit lite bortskämd. Ibland känns det som att man kan göra nästan vad som helst med bilderna i lighroom.........................
Jag har kunnat jämföra D7000 med en D800 eftersom jag har båda. På bildskärm finns det inte en susning att se någon skillnad på bilder tagna med den ena eller andra (om man nu inte börjar "pixelpeepa" förstås). Betr. bildkvalité krävs det rejält stora printar (A2 och större?) för att se skillnad och då om bilder läggs bredvid varandra för jämförelse. Småbild har en fördel vid dåligt ljus (alltså höga ISO på kameran) genom mindre brus. Men å andra sidan är höga ISO (över 800 för min del) i alla fall något jag alltid försöker undvika.

Allt i bilden blir sämre, inte minst DR, när ISO skruvas upp, oavsett sensorformat. Bruset är oftast det mindre problemet och som i viss mån kan åtgärdas. Kortare skärpedjup är något som ofta framhålls som en fördel med småbild. Lite obegripligt tycker jag. För mig är det betydligt oftare ett problem att få tillräckligt stort skärpedjup. Och man kan få korta skärpedjup med APS-C också (t ex vid porträtt) om man lär sig vad som ger detta.

Som sagt - jag har både och. Och det är D7000 som regelmässigt följer med ut. D800 med en normalzoom 24 - 70 2,8 väger nästan 2 Kg! Den får hänga med när något speciellt ska fotograferas och då i sällskap med stativ och lite annat smått och gott.

Dagens moderna kameror (och dit räknar jag bl a D7000-serien) är så "in i h-vete" bra att vi amatörfotografer bara utnyttjar en bråkdel av deras potential. För att maximalt dra nytta av t ex en D800, eller för all del en D7000 eller D7100 krävs exceptionellt noggrant handhavande och inte minst en riktigt riktigt duktig och erfaren fotograf.
Man kan nog utan vidare påstå att i de allra flesta fall är moderna systemkameror betydligt mer kompetenta än deras ägare:)

.............................
Tjejen har ju en Nikon J1 kamera, och jag petade lite i dess raw material men blev äcklad av resultatet................
Är det så illa bör du nog undvika den kameran. Själv är jag ganska förtjust i det lilla fartmonstret Nikon J1. Dessutom har den riktigt bra bildkvalitet enligt min mening. Men det kan ju vara så att det resultat som äcklar dig inte (enbart) beror på kameran:)
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har kunnat jämföra D7000 med en D800 eftersom jag har båda. På bildskärm finns det inte en susning att se någon skillnad på bilder tagna med den ena eller andra (om man nu inte börjar "pixelpeepa" förstås). Betr. bildkvalité krävs det rejält stora printar (A2 och större?) för att se skillnad och då om bilder läggs bredvid varandra för jämförelse. Småbild har en fördel vid dåligt ljus (alltså höga ISO på kameran) genom mindre brus. Men å andra sidan är höga ISO (över 800 för min del) i alla fall något jag alltid försöker undvika.

Allt i bilden blir sämre, inte minst DR, när ISO skruvas upp, oavsett sensorformat. Bruset är oftast det mindre problemet och som i viss mån kan åtgärdas. Kortare skärpedjup är något som ofta framhålls som en fördel med småbild. Lite obegripligt tycker jag. För mig är det betydligt oftare ett problem att få tillräckligt stort skärpedjup. Och man kan få korta skärpedjup med APS-C också (t ex vid porträtt) om man lär sig vad som ger detta.

Som sagt - jag har både och. Och det är D7000 som regelmässigt följer med ut. D800 med en normalzoom 24 - 70 2,8 väger nästan 2 Kg! Den får hänga med när något speciellt ska fotograferas och då i sällskap med stativ och lite annat smått och gott.

Dagens moderna kameror (och dit räknar jag bl a D7000-serien) är så "in i h-vete" bra att vi amatörfotografer bara utnyttjar en bråkdel av deras potential. För att maximalt dra nytta av t ex en D800, eller för all del en D7000 eller D7100 krävs exceptionellt noggrant handhavande och inte minst en riktigt riktigt duktig och erfaren fotograf.
Man kan nog utan vidare påstå att i de allra flesta fall är moderna systemkameror betydligt mer kompetenta än deras ägare:)


Är det så illa bör du nog undvika den kameran. Själv är jag ganska förtjust i det lilla fartmonstret Nikon J1. Dessutom har den riktigt bra bildkvalitet enligt min mening. Men det kan ju vara så att det resultat som äcklar dig inte (enbart) beror på kameran:)
Då jag själv gått från D7000 till D800 och nu efter ett par år insett att jag var mer ute och fotade med D7000 kameran så är vi på samma linje.
Däremot så känner jag ändå ett stor skillnad i dynamiskt omfång från D7000 och D800, där gissar jag att D7200 är bättre och uppdaterad. Det lockar också att snabbt kunna bifoga en bild till mobilen och slänga in på instagram om det är något specifikt man vill skryta med.

D750 har jag funderat rejält länge på, men pengarna är det ständiga problemet. När jag kommer upp i 10k något så brukar jag hitta något annat att köpa samtidigt och då, eftersom jag redan har en kamera så väger jag köpmanin till att ta det jag inte redan har.

Gillar absolut inte J1 då den inte har fysiska rattar och undangömt grejor i menyer. Men så var inte det speciellt mycket man kunde lyfta i raw filerna heller innan bilderna blev totalt förstörda.

Jag fotar störst del av tiden landskap, men ibland på puben.
 
Senast ändrad:

AWid

Aktiv medlem
....................
Däremot så känner jag ändå ett stor skillnad i dynamiskt omfång från D7000 och D800, där gissar jag att D7200 är bättre och uppdaterad.
.............
Bara en detalj - dynamiska omfånget mellan olika Nikonmodeller av senare årgång är mycket marginell. Förmodligen knappt mätbar. D7200 har bättre DR än D800. D7000 marginellt sämre (ungefär som D500). Den som avviker är flaggskeppet D5 med väsentligt lägre DR än övriga moderna modeller:) Så påståendet att APS-C har lägre DR generellt än FF är nog till största delen en myt.
Men å andra sidan så använder merparten av de bästa fotograferna Canon som ligger ganska långt efter avseende dynamiskt omfång. De struntar förmodligen i kamerans DR för att I stället ta bilder som åtminstone jag bara kan drömma om:)
 

martinot

Aktiv medlem
Hallå.
Då jag äger en Nikon D800 och älskar dess dynamiska omfång och iso brus undrar jag om någon av typ Nikon D7000 serien kan mäta sig med just D800?

Då tänkte jag inte på mängden pixlar, storlek på sensor eller så.

Funderar nämligen på att ha en extra kamera i aps-c modell som får hänga med i ryggsäcken utan att väga särskilt mycket. Men då jag älskar att redigera raw filerna som D800:an producerar så har man blivit lite bortskämd. Ibland känns det som att man kan göra nästan vad som helst med bilderna i lighroom.

Tjejen har ju en Nikon J1 kamera, och jag petade lite i dess raw material men blev äcklad av resultatet.

Kollade på den här länken http://nikonrumors.com/2015/04/10/of-course-the-nikon-d7200-is-the-best-aps-c-camera-tested-on-dxomark.aspx/ och där står det att nikon d7200 har 14.6 Evs, och jag tror nikon d800 skall ha 14,4 evs.
Precis som Martin Agfors brukar påpeka så är ju kamerahuset endast en del av ekvationen.

Skall du fortsätta att släpa på dina nuvarande Nikon fullformatsglas, precis som innan, så tycker jag det är bättre att du säljer din D800 och byter till den lättare D750, alternativt kompletterar med det (aldrig fel att ha två kamerahus till varje system tyckerbjag).

Blir det för dyrt så kika på beg.marknaden, eller alternativt en D610 (känns inte som topp-AF är viktigt för landskapsfoto, och sensorn är i princip lika bra - har bägge själv)..

Vill du inte släpa på dina tunga fullformatsglas (och det kan jag absolut förstå - blir mycket onödig "waste" till APS-C-hus som inte fullt utnyttjar de) så tycker jag att du istället skall överväga ett lättare och mindre spegellöst APS-C-system (återigen; ditt fotograferande verkar inte kräva varken supersnabb AF eller extremt långa brännvidder).
 

lonian

Aktiv medlem
Sälja D800:an kommer jag aldrig göra, den är ändå rätt sliten i gummit och så vidare, så den tar jag med tills den dör.

Vill nog ha två kameror att röra mig med, det har jag länge känt att inte behöva byta mellan glas jämt.

Tufft val nu när det är black friday och en D7200 kostar 8K på cyberphoto.

Jag har ju mina gluggar, men skulle jag ha en crop kamera skulle jag nog slänga till ett typ 18-300, bara för att ha i ryggsäcken jämt. Nog för att det inte blir bästa bildresultatet, men då är man förberedd på när något dyker upp.
Och om det mest blir instagram bilder av det hela eller ej, så är det inte så noga med kvalitéts glas.

Men så är ju D750 mer som ersättaren till min slitna kamera känner jag.
Mitt glas jag har nu är jag nöjd med. 16-35, 24-70, 50 1.8, 85 1.8, 70-200f4 och 150-600.

Men just kvalitéts mässigt så känns inte det så stor skillnad i bilderna mellan d750 och d7200, det blir ju då vad för glas jag laddar kameran med.

Säg att jag köper D750 och vill ha med kameran jämt, då blir det väl 50 f1.8 som får följa med då den är minst.
Vilket i och för sig inte är sådan fy skam brännvidd.

Nå.. vi får se innan kvällen om jag råkat trycka på köpa knappen mellan d750 eller d7200, eller om det slutar i ett tamron 45 f1.8 med vr som jag varit sugen på jäkligt länge. Bara 5000kr just nu !
 

snap01

Aktiv medlem
Bara en detalj - dynamiska omfånget mellan olika Nikonmodeller av senare årgång är mycket marginell. Förmodligen knappt mätbar. D7200 har bättre DR än D800. D7000 marginellt sämre (ungefär som D500). Den som avviker är flaggskeppet D5 med väsentligt lägre DR än övriga moderna modeller:) Så påståendet att APS-C har lägre DR generellt än FF är nog till största delen en myt.
Men å andra sidan så använder merparten av de bästa fotograferna Canon som ligger ganska långt efter avseende dynamiskt omfång. De struntar förmodligen i kamerans DR för att I stället ta bilder som åtminstone jag bara kan drömma om:)
DR är i dom flesta fall tillräckligt bra oavsett kamera idag. Utvecklingen har gått så långt så skillnaden med nya modeller är oftast marginell om vi ser till bildkvalitet.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Man kan nog utan vidare påstå att i de allra flesta fall är moderna systemkameror betydligt mer kompetenta än deras ägare:)
Skriver under på det, fråga mig gärna hur jag vet =0. Fick anledning att gå igenom manualen till min D800E och herrejösses vilken massa inställningsmöjligheter det finns att tillgå !! Jag använder inte ens en bråkdel av dessa =0.

Själv kommer jag att ha den kameran så länge den fungerar, om det så är i tjugo år framöver.
 

eskil23

Aktiv medlem
Tjejen har ju en Nikon J1 kamera, och jag petade lite i dess raw material men blev äcklad av resultatet.
J1 är väl den äldsta Nikon1-kameran, så jag kan mycket väl tänka mig att den inte upplevs som särskilt spännande i jämförelse. Jag tycker att även min J3 börjar bli lite gammal. En modern J5 presterar nog långt bättre än gamla J1.
Pixeldensiteten och beskärningsfaktorn är dock värda guld om man ska fota smått eller långt.
 
ANNONS