Annons

Vad ska jag byta ut min D7100 mot?

Produkter
(logga in för att koppla)

annlouise

Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite goda råd inför kamerabyte.
Jag har idag en tre år gammal Nikon D7100 och vill nu byta upp mig/byta till något annat. Jag har inte varit helt nöjd med min D7100, bilderna blir ofta oskarpa och färgerna känns tråkiga och ”färglösa”. Inget kul att fotografera när man är missnöjd med kvaliteten på många av bilderna så därför är det dags att byta till något annat nu. Jag har inte riktigt haft tid att följa med i den tekniska utvecklingen på sistone så därför tänkte jag be om råd här där det finns så många som har koll på detta!

Jag har fotat med Nikon i 25 år men är öppen även för att byta till ett helt annat märke bara bildkvaliteten är bra. De objektiv jag har idag är 18-140 som följde med när jag köpte D7100 samt 18-200 f/3,5-5,6G ED VR II.

De kameror som jag har tittat på och väljer mellan är Nikon D7200, Nikon D7500, Canon D80 samt Sony A6300 (mycket på grund av den mindre storleken). Det är fotografering som är intressant, inte att filma. Fotograferar mest på resor (har en reseblogg) samt familjebilder. Ska åka till Venedig om 1½ vecka och vill gärna ha tag på en ny kamera innan dess.

Vad rekommenderar ni?
 

HenryB

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite goda råd inför kamerabyte.
Jag har idag en tre år gammal Nikon D7100 och vill nu byta upp mig/byta till något annat. Jag har inte varit helt nöjd med min D7100, bilderna blir ofta oskarpa och färgerna känns tråkiga och ”färglösa”. Inget kul att fotografera när man är missnöjd med kvaliteten på många av bilderna så därför är det dags att byta till något annat nu. Jag har inte riktigt haft tid att följa med i den tekniska utvecklingen på sistone så därför tänkte jag be om råd här där det finns så många som har koll på detta!

Jag har fotat med Nikon i 25 år men är öppen även för att byta till ett helt annat märke bara bildkvaliteten är bra. De objektiv jag har idag är 18-140 som följde med när jag köpte D7100 samt 18-200 f/3,5-5,6G ED VR II.

De kameror som jag har tittat på och väljer mellan är Nikon D7200, Nikon D7500, Canon D80 samt Sony A6300 (mycket på grund av den mindre storleken). Det är fotografering som är intressant, inte att filma. Fotograferar mest på resor (har en reseblogg) samt familjebilder. Ska åka till Venedig om 1½ vecka och vill gärna ha tag på en ny kamera innan dess.

Vad rekommenderar ni?
D7100 är ingen dålig kamera. Visst, det finns nyare sensorer med bättre dynamiskt omfång i dom senare modellerna men D7100 är fortfarande potent. En bra start är att ta reda på varför bilderna blir oskarpa. Fokuserar kameran fel? Rörelseoskärpa? Handhavandefel? Sen att du tycker bilderna är "färglösa" kan bero på en simpel inställning i kameran. Exempelvis så kan man aktivera profilen "vivid" för mer kräm i färgerna. Fotar du i RAW så löser du det i framkallningen.
 

professorb

Aktiv medlem
Byt till ett 16-85 eller möjligtvis 16-80. När jag bytte från 18-200 till 16-85 blev det ett klart lyft i kvalité. Mindre tele kompenseras av bättre skärpa och extra vidvinkel med 16mm är klart användbart på resor.

Det är inte ett dåligt hus du har, jag har samma och har använt det mycket ihop med 16-85.

Dassiga färger löses med vivid eller efterbehandling som redan påpekats.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller med övriga, det är inget fel på D7100 om det inte nu är något med ditt exemplar.

Allroundzoomar är inte de bästa i skärpa, men börja med att se om det är något fokusfel, om du jämför en bild som du tar i vanligt läge mot live view så kan du snabbt se om det är något fel i fokus. Att fotografera av en sedel ger en tydlig indikering på skärpan och kan användas för finjustering, du har ju möjlighet att göra detta med ditt hus

Fotograferar du i raw så har du fler möjligheter att justera in bilden såsom du vill ha det i redigeringsprogrammet

Annars så finns det väl någon picture control i kamera där du kan justera in jpg såsom du vill ha det

En billigt fast objektiv såsom 35/1,8 eller 50/1,8 som du får begagnat för 1000:- kan utgöra en referensobjektiv hur bra det kan bli
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ytterst tveksam till att kameran är dålig, otillräcklig eller felaktig. Rådet med att köpa nytt objektiv, bland annat till ett 16-85 kan jag dock verkligen rekommendera, jag gjorde det själv för 7 år sedan och är fortfarande nöjd.
Nikon är kända för sina ganska ej uppskärpta bilder och lite milda färger av anledningen att det är svårt att backa från en väldigt överskärpt och färgglad bild. Mitt råd är istället fota raw, använd om du har lightroom eller liknande, skapa en profil i programmet som passar din smak som appliceras vid importen på samtliga bilder. Jag har höjt mättnaden, lyster och en tredje parameter jag inte minns namnet på just nu och att programmets inbyggda objektivprofil ska kompensera för de inbyggda fel just det aktuella objektivet har. Parametrarna har jag lyft ca 10-15 enheter. Med denna inställning blir bilderna klart finare än direkt ur kameran, sen vinner färgerna mkt med att välja rätt på vitbalansen i kameran. Jag har en gammal D300.
Slutligen, ett rätt använt bildbehandlingsprogram påverkar själva bildens utseende avsevärt mycket mer än vad ett annat kamerahus kan göra, under förutsättning att vi pratar om hyffsat likvärdiga kameror och jag skulle säga att en D7100 faller väl inom den kategorin jämfört med nyare alternativ.
 

the-mobe

Aktiv medlem
Jag har också en D7100 och går o bytes tankar, dock mest för att jag vill upp till fullformat. Men jag upplever inte alls det du skriver om oskarpa bilder. Vore jag dig skulle jag titta/testa på något annat objektiv. Sen som någon annan skrev ang att du tycker att bilderna känns färglösa det är som sagt jätte lätt att fixa i framkallningen när du fotar RAW.

Så överlag är jag iaf mycket nöjd med min D7100
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite goda råd inför kamerabyte.
Jag har idag en tre år gammal Nikon D7100 och vill nu byta upp mig/byta till något annat. Jag har inte varit helt nöjd med min D7100, bilderna blir ofta oskarpa och färgerna känns tråkiga och ”färglösa”. Inget kul att fotografera när man är missnöjd med kvaliteten på många av bilderna så därför är det dags att byta till något annat nu. Jag har inte riktigt haft tid att följa med i den tekniska utvecklingen på sistone så därför tänkte jag be om råd här där det finns så många som har koll på detta!

Jag har fotat med Nikon i 25 år men är öppen även för att byta till ett helt annat märke bara bildkvaliteten är bra. De objektiv jag har idag är 18-140 som följde med när jag köpte D7100 samt 18-200 f/3,5-5,6G ED VR II.

De kameror som jag har tittat på och väljer mellan är Nikon D7200, Nikon D7500, Canon D80 samt Sony A6300 (mycket på grund av den mindre storleken). Det är fotografering som är intressant, inte att filma. Fotograferar mest på resor (har en reseblogg) samt familjebilder. Ska åka till Venedig om 1½ vecka och vill gärna ha tag på en ny kamera innan dess.

Vad rekommenderar ni?
Du är medveten om att det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet va? Och du har ju 2st superzoomar, dom brukar sällan ha särskilt hög bildkvalité. Zoom-objektiv har generellt sett sämre bildkvalité än fasta objektiv. Du kanske ska ta och skaffa dig ett par bra fasta objektiv?

Jag har själv en D7000 som jag kan få MYCKET skarpa bilder med pga. att jag använder väldigt bra objektiv till den. D7100 lär ju knappast vara en sämre kamera :)
 

niklas_b

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en 18-200 (samma som din) som reseobjektiv. Men när jag skaffade 4K skärm såg jag allt för tydligt vilken "lomo-effekt" objektivet gav, så det gjorde jag mig av med och kör nu bara 24-70/2,8 och 70-200/4,0 (Ja, jag bytte till FF också, men det var för att jag ville ha mindre brus på höga ISO).
Men poängen är att du har objektiv som är erkänt oskarpa. Det är fina obejktiv, men man måste vara medveten om deras begränsningar. Att använda dem på en kamera med hög upplösning blir oskarpt om du visar bilder med större upplösning än typ 10 mpix eller så. Framförallt kantskärpan på full öppning är bristfällig och de kan inte ge den upplösningen som kameran har.

Rörande färglösheten: Välj ett färgprogram som heter "vivid" eller motsvarande i menyerna, så försvinner det. Du kan också ställa in att kameran ska lägga på mer oskarp mask på bilderna direkt.
Det kan också vara så att kamerans och skärmens färgprofil inte machar, dvs Adobe-RGB inbäddat i jpg-bilderna och S-RGB för skärmen (eller hur det nu var, jag hade likadant, minns inte vad jag gjorde)

Så ändra kamerainställningar och byt objektiv, utan det blir det inte bättre.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite goda råd inför kamerabyte.
Jag har idag en tre år gammal Nikon D7100 och vill nu byta upp mig/byta till något annat. Jag har inte varit helt nöjd med min D7100, bilderna blir ofta oskarpa och färgerna känns tråkiga och ”färglösa”. Inget kul att fotografera när man är missnöjd med kvaliteten på många av bilderna så därför är det dags att byta till något annat nu. Jag har inte riktigt haft tid att följa med i den tekniska utvecklingen på sistone så därför tänkte jag be om råd här där det finns så många som har koll på detta!

Jag har fotat med Nikon i 25 år men är öppen även för att byta till ett helt annat märke bara bildkvaliteten är bra. De objektiv jag har idag är 18-140 som följde med när jag köpte D7100 samt 18-200 f/3,5-5,6G ED VR II.

De kameror som jag har tittat på och väljer mellan är Nikon D7200, Nikon D7500, Canon D80 samt Sony A6300 (mycket på grund av den mindre storleken). Det är fotografering som är intressant, inte att filma. Fotograferar mest på resor (har en reseblogg) samt familjebilder. Ska åka till Venedig om 1½ vecka och vill gärna ha tag på en ny kamera innan dess.

Vad rekommenderar ni?
Din kamera är flera år nyare än min. Jag tror inte det är kameran det är fel på.
Oskärpa beror antingen på handhavande eller optiken. T.ex. frihandsfoto med för lång slutartid (vilket ljussvaga objektiv ofta resulterar i). I undantagsfall matchar inte objektiv och kamerahus.
Om du har möjlighet att låna ett "bra" objektiv så kan de se skillnaden.

Färglösheten löser man i efterbehandlingen. Om motivet har potential för det.
 

Laponia

Aktiv medlem
Tvärtemot vad man skulle kunna tro, när man läser de flesta inlägg på forum, tidningarnas tester, mm, så är utrustningen den minst viktiga. Jo, den är nödvändig, men långt i från tillräcklig. Lägg pengar och tid på att studera fotografi. Finns hur mycket kurser, böcker som helst i ämnet. Besök utställningar, kolla in hemsidor på berömda fotografer. Lär dig att bildbehandla, framför allt öva. Det finns inga genvägar till att ta bra bilder. Det går väldigt sällan genom att förnya utrustningen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nykelfrågan tycker jag är:
På vilket sätt är bilderna inte skarpa? Är det vid 100% förstoring? Detta är knappast relevant för bildernas slutresultat. Är de inte skarpa vid utskrift i A4 är det en helt annan fråga. På vilket sätt är de inte skarpa?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hitom tangentbordet

Din kamera är flera år nyare än min. Jag tror inte det är kameran det är fel på.
Oskärpa beror antingen på handhavande eller optiken. T.ex. frihandsfoto med för lång slutartid (vilket ljussvaga objektiv ofta resulterar i). I undantagsfall matchar inte objektiv och kamerahus.
Om du har möjlighet att låna ett "bra" objektiv så kan de se skillnaden.

Färglösheten löser man i efterbehandlingen. Om motivet har potential för det.
Det är som med datorer. Det är vanligtvis hitom tangentbordet bristen finns.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag skulle behöva lite goda råd inför kamerabyte.
Jag har idag en tre år gammal Nikon D7100 och vill nu byta upp mig/byta till något annat. Jag har inte varit helt nöjd med min D7100, bilderna blir ofta oskarpa och färgerna känns tråkiga och ”färglösa”. Inget kul att fotografera när man är missnöjd med kvaliteten på många av bilderna så därför är det dags att byta till något annat nu. Jag har inte riktigt haft tid att följa med i den tekniska utvecklingen på sistone så därför tänkte jag be om råd här där det finns så många som har koll på detta!

Jag har fotat med Nikon i 25 år men är öppen även för att byta till ett helt annat märke bara bildkvaliteten är bra. De objektiv jag har idag är 18-140 som följde med när jag köpte D7100 samt 18-200 f/3,5-5,6G ED VR II.

De kameror som jag har tittat på och väljer mellan är Nikon D7200, Nikon D7500, Canon D80 samt Sony A6300 (mycket på grund av den mindre storleken). Det är fotografering som är intressant, inte att filma. Fotograferar mest på resor (har en reseblogg) samt familjebilder. Ska åka till Venedig om 1½ vecka och vill gärna ha tag på en ny kamera innan dess.

Vad rekommenderar ni?
Har du några exempelbilder du inte är nöjd med som vi kan få titta på?

Jag håller med majoriteten här, den där kameran ska duga. Kolla att grejerna funkar som de ska. Prova sen Nikon Capture NX-D som RAW-konverterare för jag gissar att du kör LR utan presets?
 
Måste hålla med majoriteten här. Jag äger en D7100 och hade också ett 18-200 förut som jag var missnöjd med. Jag fick många oskarpa bilder med det, men det mesta berodde säkert på mig. Jag bytte objektiv och det är en stor skillnad på skärpan och VR funktionen på den (Tamron 70-300).

Det beror nog inte på kamerahuset!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Måste hålla med majoriteten här. Jag äger en D7100 och hade också ett 18-200 förut som jag var missnöjd med. Jag fick många oskarpa bilder med det, men det mesta berodde säkert på mig. Jag bytte objektiv och det är en stor skillnad på skärpan och VR funktionen på den (Tamron 70-300).

Det beror nog inte på kamerahuset!
Jag har själv ägt Nikon 18-200. Visst, inte det ansolut skarpaste men vid måttliga utskrifter är det helt OK om vi inte pratar 100% förstoring på skärmen.
 
ANNONS