Annons

Vad ska man ta betalt för foto idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Vet inte om jag håller med i allt du tar upp till fakturering men generellt borde duktiga fotografer kunna ta betalt så det går att leva på intäkterna. Problemet ligger i att de flesta kunder inte bryr sig om de där sista procenten som en duktig yrkesman ofta tillför. Lite softboxljus och en enhetlig bakgrund gör de flesta nöjda. Har sett riktiga skräckexempel i min mening i olika väntrum. Många gånger har inte ens fotografen kunnat kopiera ljussättningen när någon ny anställd börjat. Vanligt är också stela leenden med uppspärrade ögon just pga löpande band fotografering. Skulle tippa på att max 1 av 5 är avslappnad framför kameran på ett sådant sätt att de blir bra på bild efter några få klick. De andra behöver mjukas upp och det tar olika lång tid. Sen finns det många amatörer som gör det bra och har hur mycket tid som helst att retuschera i timmar efteråt. De gör också jobben för en symbolisk summa. Det är då inte lätt att ta 10 gånger mer betalt. Tror dock att det snart vänder lite. Ett tag var alla intresserade av foto och erbjöd sina tjänster för en fika men nu är det nog mer och mer nördarna som blir kvar och utvecklar sig. De har ofta bra jobb så när första nyhetens behag lagt sig så gör de bara ett fotojobb om det klirrar till ordentligt i kassan.
 

PerKr

Aktiv medlem
Tog nyligen porträtt på ledningsgruppen på företaget jag jobbar för. Riggning gick på någonstans 20 minuter eftersom jag inte antecknat inställningar för blixtarna sedan tidigare. Fotografering ungefär 10 minuter per person. Retuschering kanske en och en halv timme totalt? 1500kr/h hade kanske varit hyfsat rimligt och hade jag gjort det i eget företag hade jag rundat av tider uppåt samtidigt som gänget som skulle plåtas nog hade varit intresserade av att lägga lite mer tid i studion. Då hade man kanske landat på ca 3000 kr. Om det är standardporträtt i egna studion eller en snabbt riggad studio hos företaget (resan tillkommer förstås om de inte vill lämna kontoret) och endast ett fåtal personer

Läget blir något helt annat om man bjuder på en upplevelse, om det krävs rekvisita, om man behöver ordna en speciell location o.s.v.

Men säg att du gör en kortare porträttsession med ett företag. Du tjänar inte mycket på det men det kan leda till andra uppdrag. Id-kortsbilder för samtliga anställda t.ex. Där blir det inte mycket per bild men det kan bli många bilder och därmed en okej slutsumma. Eller produktfotografering. Där finns det en större vilja att betala eftersom man ser en tydligare koppling till sina egna inkomster.
När man väl har en positiv relation med ett företag tenderar de att värdera den relationen högre än ett något lägre pris.

20kkr låter lite väl högt men kolla hur mycket dina konkurrenter tar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Brukar man skriva modellrelease vid porträtt foto?

Tack på förhand
Jag vet inte hur man brukar göra. Men jag tror att det är helt onödigt med modellrelease vid porträttfoto.

Modellrelease är ju ifall bilden ska användas i reklam av vara eller tjänst. Man vill ju inte hur som helst bli ihopkopplad med vilken produkt som helst inför resten av världen.

Porträttbilder används mer i informativa sammanhang där personen på bilden har en naturlig (odiskutabel?) relation till sammanhanget.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]Men grunden är att aldrig ta lägre än genomsnittspriserna i SFF eller BLF listor. [...]
Ett genomsnittspris bör väl ligga ungefär på genomsnittet? Ipraktiken så ligger alltså ungefär hälften över och andra hälften under genomsnittet.
Vad händer om alla betraktar genomsnittet som nedre gräns?
 

snap01

Aktiv medlem
Det är skillnad på porträtt hur dom tas. Hur man säljer in sig med bilder man tagit förut. Varför överhuvudtaget taget diskutera timpris? Att ta ett skolfoto porträtt på bl8 med en bakgrund med oftast ett platt ljus är inte så upphetsande, men jag förstår den ljusriggningen för det måste vara (snällt) ljus så den passar dom flesta. Sedan måste det gå fort för att ska kunna bli lönsamt.

Om man då istället sätter ett ljus antingen med en blixt ca 45 gr snett framifrån sedan en annan blixt från samma vinkel från andra hållet. Sedan mäter jag upp ljuset så att ena blixten är något starkare så att du får en lätt skugga från näsan från det hållet, då slipper du platt ljus. Du kan samtidigt ha en blixt snett framifrån o sedan använda en reflektorskärm för att jämna ut ljuset på den andra sidan. Jo jag använder ljusmätare för att kunna mäta exakt styrka mellan blixtarna för att kunna få exakt samma senare om det behövs. Och blir det bra så är det bra att sparat inställningarna.

Sedan brukar jag använda ett hårljus snett bakifrån i motsatt riktning till ljuset framifrån då får du mer levande ljus liv i bilden. Om man då ska sätta ljus på fonden bakom eller väggen då beror det på hur man vill den ska vara. Ska den vara vit o ljusare så ställer jag en blixt på ca 1 steg starkare än dom andra blixtarna för att bakgrunden ska vara ljusare. Har du en mörkare bakgrund så kanske du vill ha en ljusögla bakom kunden med snygg övergång då får man använda raster o andra blixt tillbehör för att forma ljuset.

Fördel med att rigga ljuset så är att du får en helt kontrollerad miljö bara skriva ner alla inställningar o mata på. Det blir likadant varje gång. Kör du däremot i en lokal med massa solljus in i så är det mycket svårare att få en kontrollerad miljö men vissa kunder vill ha bilder tagna mot tex ett fönster. På vintern är bakgrunden vit pga snö på sommaren mörk (om bilden) är svartvit. Att köra porträtt med levande bakgrunder kan ändras av årstider osv. Det är svårare att få det likadant om man inte kan kontrollera alla delar.

Men kör jag alltid massa blixtar? Nej jag kör förvånansvärt många gånger med bara 1-2st o en reflektorsskärm. Och jag sätter oftast ett rätt snällt ljus pga många av en kunder kan vara lite äldre med en del rynkor att då köra för hårt ljus förstärker rynkor o annat.
Därför gillar jag att köra porträtt men en ljusstark 85mm som jag gärna kör på stor bländare runt 1,8. Kör helst inte 1,4 pga få gluggar presterar super fullt öppna. Sätter skärpan på ögonen eller rättare sagt det ögat som ska vara skarpast, om huvudet är lite snett så blir det andra ögat aningen mjukare skärpemässigt eftersom det aldrig är snyggt att ha huvudet helt rakt fram.


kunden betalar för en bild dom får använda fritt i hur många år som helst. Många kör samma bild i ca 5 år. Tar du då 1500 kr + moms för en bild så kostar det företaget ca 1 kr per dag för att få en snygg bild. Så priset är inte det viktigaste utan att du kan TA EN BILD DOM ÄR NÖJD MED. Då betalar dom flesta mer än gärna.

Om du då tar med dig printar i 30x40 på fint photopapper typ cansom platine fibre rag 310g så ser bilderna magiska ut. För ett företag så kvittar det oftast om en porträtt bild kostar 1500-6000 kr det viktiga är att bilden är bra det är deras ansikte utåt.
Så du får sälja in dig, visa vad du kan, har gjort tidigare osv. Jag var ute på ett företag o visade upp bilder jag tagit o förklarade hur jag jobbar. Att jag aldrig stressar på en kund utan jag tar bilden o visar upp dom o går inte därifrån förrens dom känner att dom har en bild hen är nöjd med. Sedan om det tar 10 min eller 30 min kvittar. Vissa går fortare andra långsammare. Brukar lägga schema med 5 st i timmen. Efter en säljpitch jag haft så sa kunden. Låter kanon ser bra ut när kan du köra? Kom överens om datum och så kom kunden på att fråga. Ja just det vad kostar det? Jag sa mitt pris och dom sa vi kör :) Fick det jobbet från ett annat företag som tipsat om mig.

Har du en superstressad kund som har svårt att slappna av avbryt plåtningen ta en kollega emellan låt den andra stressa ner men den kopp kaffe etc.

Nu är jag visserligen lite ot o fortsätter på det spåret. Hur många gånger har man inte råkat ut för någon som att dom aldrig tycker någon bild är bra? Det enklaste då är att be någon av hens kollegor om smakråd då lägger du bilderna på en bärbar dator så kan dom stå o kolla, medans du fortsätter plåta.

Oftast ser inte hens kollegor några fel utan hittar flera bilder som är fina o då brukar hen till slut (hitta) en bild dom hen gillar. Vissa människor tittar knappt ens på bilden utan säger innan (gud jag blir inte bra på bild) dom får man kämpa lit mer med.
Jag fick ett mail jag uppskattade jättemycket från ett företag jag fotat porträtt på det stod. Vi var ALLA nöjda med bilderna har aldrig hänt förut !!!

Vad betalar kunden för om dom använder dig?
- du ger dom en bild dom är nöjd med
- du är smidig o kan hantera plåtningen på ett bra sätt, gärna med lite humor o glädje.
-dom får obegränsad tillgång till bilderna användningsområden
- du är inte billigast men bra på det du gör


Att som någon skrev att dom riggar ljuset på 10 minuter o sedan tar det 2 min per person att fota så önskar jag lycka till. Att stressa på människor som inte gillar att fotas är det sämsta du kan göra, du får en fet uppförsbacke som aldrig tar slut då . Du kan stå med bästa kameran, bästa blixtarna det kvittar. Får du inte rätt blick i ögonen så syns det på bilden att kunden inte vill bli fotad och en sådan bild blir aldrig bra.


Däremot är det viktigt att sätta ljuset så rätt som möjligt för om du gjort det bra så går efter redigeringen så mycket enklare o slutbilden blir bättre.

Så sälj in dig själv ta bra betalt efter vad du kan leverera.
 

snap01

Aktiv medlem
En sak som få tänker på är att våra ansiktshalvor är olika, ser helt enkelt olika bra ut. Det första jag gör är att vrida kunden åt två håll med ansiktet för att se vilken sida som är bäst på bild. Ytterst få är lika bra. Dom flesta kvinnor vet vilken sida dom ser bäst ut från. Sedan så ser ingen människa bra ut underifrån det är alltid bättre att ta bilden lite högre upp än modellen/kunden.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har plåtat porträtt (personalfoto) för arbetsgivaren att använda på webb och i tryck. Plåtat i mötesrum på arbetsplatsen mot neutralfärgad ljus vägg i naturligt ljus. Riggning = 5 min (att sätta upp stativ och kamera), fototid 2 min/person, efterbehandling ca 10 min/bild. Alltså, det går att genomföra denna typ av uppdrag på mycket kort tid med extremt lite utrustning och med bra resultat (dvs. såväl kunden och de plåtade personerna blev mycket nöjda). Total tidsåtgång för att fota 20 pers = ca 1 timme. Jag har sett en yrkesfotograf göra något liknande i London. Personalen var samlad på gatan utanför arbetsplatsen, personerna poserade mot en tegelmur, Nikon D800 med blixt, några korta instruktioner från fotografen, och BAM; BAM; BAM. Tittade på i ca 20 minuter och då hade hon tagit 5 porträtt. Snyggt jobbat. Så, utan att själv ha någon egentlig yrkesmässig erfarenhet av denna typ av uppdrag, så vågar jag nog påstå att du talar i nattmössan.

/ mvh FiCa1
Om du har 2 minuter fototid, kan du nog skära ned efterbehandlingstiden radikalt. Man kan trimma tiden för teknik och tekniska färdigheter men tiden för att hantera människor är svårare att hantera. Det tar en stund för de flesta att finna sig i fotosituationen. Med så kort tid kommer många att bli missnöjda med sina bilder och ingen efterbehandling i världen kan rädda det. Funkar kanske för ID kort men inte för bilder du vill använda i marknadsföringsmaterial
 

snap01

Aktiv medlem
Ett genomsnittspris bör väl ligga ungefär på genomsnittet? Ipraktiken så ligger alltså ungefär hälften över och andra hälften under genomsnittet.
Vad händer om alla betraktar genomsnittet som nedre gräns?
Såg någon siffra på att snittomsättningen för fotografer med firma låg på 400000 kr år o det är innan sociala avgifter,skatter o alla kostnader. Så då är det ca 15000 kr i månaden innan kostnaderna betalats (grovt räknat). Vad som händer? fler som kanske kan få en vettig lön, fler som kan leva på bara att fotografera, fler som höjer statusen på yrket osv.
 

PMD

Aktiv medlem
Såg någon siffra på att snittomsättningen för fotografer med firma låg på 400000 kr år o det är innan sociala avgifter,skatter o alla kostnader. Så då är det ca 15000 kr i månaden innan kostnaderna betalats (grovt räknat). Vad som händer? fler som kanske kan få en vettig lön, fler som kan leva på bara att fotografera, fler som höjer statusen på yrket osv.
Jag tror att Petter syftade på att om alla betraktar genomsnittspriset som en undre gräns så kommer ganska snart genomsnittspriset att bli rätt mycket högre.

Förmodligen är priserna i SFFs eller BLFs listor inte genomsnittspriset utan någon slags rekommenderat pris.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Men ni som tar så lite menar ni då att jag ska ta pengar ur egen ficka eller ifrån andra jobb för att betala ett sådant här jobb?

Timpriset kan man lägga sig lägre. Studio kanske går att hitta något billigare men under tre för en vettig studio i city Stockholm har jag svårt att tro. Utrustningen måste betala sig, pension, semester, semester, försäkring, lokal, internet , datorer, bokföring osv.

Har jobbatpå många ställen och de tar aldrig under 1000kr för jobb, reklam, kommunikation osv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror att Petter syftade på att om alla betraktar genomsnittspriset som en undre gräns så kommer ganska snart genomsnittspriset att bli rätt mycket högre.[...].
Ja precis! Det var min fundering.

Men om alla gör så, och alla fotografer därmed får mer gröt på bordet, så är ju det ingenting att sörja.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Om du har 2 minuter fototid, kan du nog skära ned efterbehandlingstiden radikalt. Man kan trimma tiden för teknik och tekniska färdigheter men tiden för att hantera människor är svårare att hantera. Det tar en stund för de flesta att finna sig i fotosituationen. Med så kort tid kommer många att bli missnöjda med sina bilder och ingen efterbehandling i världen kan rädda det. Funkar kanske för ID kort men inte för bilder du vill använda i marknadsföringsmaterial
Du har säkert helt rätt. Personerna jag plåtade kände mig sedan tidigare och hade sett tidigare tagna porträtt (och även annat jag gjort), vilket naturligtvis underlättade enormt. Min poäng var bara den att det exempel TS gav i trådens början, går att fixa betydligt mer effektivt utan att göra avkall på kvaliteten (utifrån kundens kravnivå). Jfr proffsfotografen jag kollade in i London när hon jobbade med just den typ av uppdrag som TS tog upp. Nu vet jag naturligtvis inte om hennes kund blev nöjd, men att de avpoträtterade blev det, det kunde jag se på plats.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

Astroscapist

Aktiv medlem
J...
Fotografering av person i studion mot fond till hemsida, PowerPoint, personalbild dvs de får en högupplöst bild som de i princip kan använda hur de vill.

Rigga/ riva egen studion 2h
Fotografering 1h
Kontaktkarta med urval 2h
Slutretuch av bild och leverans via länk 2h i detta ingår då också arkivering osv.
...
Du kan nog inte ha rigga/riva i en egen studio att ingå i priset. Har man egen studio då bör ju den vara färdigriggad såvida det inte handlar om en väldigt speciell setup.

Kontaktkarta, tar det 2 timmar? Och borde detta ligga i prissättningen? Det borde ingå i själva fotograferingen i sig. När jag var och tog porträt med mig och mina syskon i en studio så tog fotografen inga såna fantasipriser i sin egen studio. Studion var riggad och extra lampa att ta fram eller ta bort tar en minut att stänga av/på ställa fram.
Vi tog nog max 10st gruppbilder som han framkallade och tog fram en kontaktkarta (analog film).
Detta kostade 2000kr för 15min och ett återbesök där vi fick titta på 10bilder och välja ut en till förstoring som kostade 3000kr + ram för 2000kr

Ditt upplägg låter mer som fashionfotografering eller specialbeställda modellfoto med speciell look. Men oavsett det så bör riggning och rivning inte ingå.

/Stefan
 

Surgeon

Aktiv medlem
Har ju svårt att förstå hur någon skulle vilja betala ockerpris för 1 bild fotograferad av en amatörfotograf utan egen utrustning.

Men lycka till om du får en sån deal

//M


Jag har både jobbat med att anlita och sålt tjänster men blir inte klok på hur man ska ta betalt som fotograf?


Det finns såklart oerhört många typer och undantag som helst men försöker hålla mig till ett exempel

Fotografering av person i studion mot fond till hemsida, PowerPoint, personalbild dvs de får en högupplöst bild som de i princip kan använda hur de vill.

Rigga/ riva egen studion 2h
Fotografering 1h
Kontaktkarta med urval 2h
Slutretuch av bild och leverans via länk 2h i detta ingår då också arkivering osv.

tiderna är i princip låsta så det man kan variera är tomtpriser och det borde väl vara runt 1000-2000kr/h

Sen är frågan kan man ta betalt för:

Studion, dvs att man skulle ta en halvdagshyra för studion det skulle landa på någonstans 2000-5000kr

Kamerautrustningen, om jag skulle hyra min på något ställe så skulle det kosta runt 3000kr.

Om jag nu skulle räkna så blir det:
7h a 2000kr =14000kr
Studio 5000kr
Utrustning 3000


Totalt 22000kr plus moms för att få en bild.

Då har jag inte tagit något för rättigheter, leverans, fakturaavgift osv.


Är detta rimligt att betala för ett företag?

Bör man fördela om poster?

Bör man lägga till något?
 

PerKr

Aktiv medlem
Men ni som tar så lite menar ni då att jag ska ta pengar ur egen ficka eller ifrån andra jobb för att betala ett sådant här jobb?

Timpriset kan man lägga sig lägre. Studio kanske går att hitta något billigare men under tre för en vettig studio i city Stockholm har jag svårt att tro. Utrustningen måste betala sig, pension, semester, semester, försäkring, lokal, internet , datorer, bokföring osv.

Har jobbatpå många ställen och de tar aldrig under 1000kr för jobb, reklam, kommunikation osv.
Får inte det här att gå ihop riktigt nu.

Hyran för en studio utgår ju från att den inte är belagd till 100% plus att lokalen i sig ska generera en vinst. Men du hyrde väl inte studio? Och om du gör det, behövs det verkligen för den här typen av jobb eller kan du nyttja en av företagets lokaler?

Och vad jämför du med egentligen? Just nu låter det som att du jämför en enkel porträttsession med något betydligt mer omfattande?

Att få ihop en halv månadslön eller mer på ett par timmars jobb är få förunnat.

Edit: angående studiohyra så är det ju inte rimligt att fakturera för något utöver tiden som går åt till själva fotograferingen när det är din egen studio. Hade det varit en produktfotografering hade det varit rimligt att ta betalt för den tid som produkterna tagit upp utrymme i studion, med justering för hur effektiv man är och hur besvärande det är att ha produkten där (en vinflaska är ju inte tillnärmelsevis lika besvärlig att inhysa som en fem meter lång betongsoffa)
 

snap01

Aktiv medlem
Allt låter strange men Jonas brukar förespråka canons plötsliga dödsfall med jämna mellanrum alternativ att dslr kommer dö. Oavsett så vad man har för kostnader för fotograferingen så måste man räkna hem dom om det ska vara någon vits att ta jobbet. Men i Jonas räkneexempel tror jag det blir tufft om det inte är många personer som ska fotas men problemet med det är logistiken.

Nästan ALLA företag har svårt att få sin personal att åka iväg till en studio för att fotas, dom vill ha det hos sig i 90% av fallen.

Kunden bryr sig inte om vad det kostar dig att skaffa din utrustning, dom förväntar sig att du har dom (verktyg) du behöver för att kunna utföra jobbet. Så om du inte har några utan ska hyra allt så får du se om dom tar din prislapp för jobbet o accepterar ditt upplägg för logistiken.

Ang priset, det bestäms ofta av hur bra du är på att sälja in dig, vad du har gjort förut,referenser etc. Sätter du plåtningen kanon snyggt så är det betydligt lättare att få följd jobb av kollegor till dom.

Så jag tror inte Jonas fråga är speciellt seriös ang vad man kan ta för pris. Frågar man på FS får man det klassiska svaret ex antal kronor x timmar det tar. Jag tycker priset ska du själv bestämma utifrån vad du kan leverera till kund o det baseras ofta på din erfarenhet o vad du kan och har gjort förut.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag är verkligen ingen proffisionell fotograf men 22000kr låter absurt högt för EN bild. Visst om denna bild var fashion eller något extra kretivt projekt skapat av en lite kändare fotograf skulle det låta mer rimligt. Men ett simpelt headshot mot enfärgad bakgrund? Gott tilltaget med tid skulle det ta 1 timme att lösa ljussättningen och ta bilden. Tar max 30 min i redigering och post arbete. Det är iaf ungefär hur lång tid det skulle ta för mig (visserligen inte proffisionell) att ta en sådan bild du beskriver. Rimligt pris för det är kanske 3000-5000kr max skulle jag säga, åtminstånde skulle inte jag betala mer än det. Jag fattar inte vad du ska göra i 7 timmar för ett simpelt headshot som bör gå jävligt fort o ta.

Ta 22000 * 20 dagar (en månad) så får du 440000kr. Vill inte verka alltför elak men vem fan tror en ny fotograf kan dra in 440000kr i månaden? Visst allt går ju självklart inte ned i fickan utan en del går till hyra, utrustning osv, men även om du bara får ut en fjärdedel av det är det 110000kr i månaden. Låter helt absurt.
 
ANNONS