Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

gavia

Aktiv medlem
Tack alla för era svar! Jag var osäker om det var en kungs- eller havsörn. Efter era tips och bildgooglande går det se att stjärtfjädrarna är havsörnens.
Hälsar Kristin
Som vid all bestämning så ska man helst inte bara se till en karaktär. Det finns flera saker som gör att detta är en havsörn och inte kungsörn. Vingformel, stjärt, huvud etc.
 

matchis

Aktiv medlem
Okänd fågel.jpg
Här kommer ytterligare ett försök att få svar från forumets samlade kompetens att identifiera denna fågel.
Fågeln skådades vid Åsens By vid Haurida, Småland i söndags 16/9 och jag står frågande till denna som har en ljus ring kring näbb och dessutom en vit gump.
Närmast jag kan komma är möjligtvis en Nötskrika även om jag inte tycker färgerna stämmer vad man ser på fotot.
Tacksam för all hjälp

Mats C
 

gavia

Aktiv medlem
Visa bilaga 146539
Här kommer ytterligare ett försök att få svar från forumets samlade kompetens att identifiera denna fågel.
Fågeln skådades vid Åsens By vid Haurida, Småland i söndags 16/9 och jag står frågande till denna som har en ljus ring kring näbb och dessutom en vit gump.
Närmast jag kan komma är möjligtvis en Nötskrika även om jag inte tycker färgerna stämmer vad man ser på fotot.
Tacksam för all hjälp

Det är en nötkråka.

Med vänlig hälsning peter
 

matchis

Aktiv medlem
Visa bilaga 146539
Här kommer ytterligare ett försök att få svar från forumets samlade kompetens att identifiera denna fågel.
Fågeln skådades vid Åsens By vid Haurida, Småland i söndags 16/9 och jag står frågande till denna som har en ljus ring kring näbb och dessutom en vit gump.
Närmast jag kan komma är möjligtvis en Nötskrika även om jag inte tycker färgerna stämmer vad man ser på fotot.
Tacksam för all hjälp

Det är en nötkråka.

Med vänlig hälsning peter
Tack Peter för ett snabbt svar.
När jag nu har svaret så inser jag att jag missade nötkråka när jag kollade Fågelguiden.
Med vänlig hälsning
Mats C
 

AFJ

Aktiv medlem
Havsörn?

Fotade dessa två gynnare från min balkong i Blackeberg i Bromma när de seglade över skogen och Mälaren nu på morgonen. Jag gissar att det är havsörn. Kan man säga något om ålder och kön? De verkar vara ett par men samtidigt så hade de lite av en fight med varandra.

Inledningsvis var den ena fågeln bara 50 meter från balkongen men innan jag hunnit få fram kameran så var de längre bort så bilderna är kraftig beskurna.
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Fotade dessa två gynnare från min balkong i Blackeberg i Bromma när de seglade över skogen och Mälaren nu på morgonen. Jag gissar att det är havsörn. Kan man säga något om ålder och kön? De verkar vara ett par men samtidigt så hade de lite av en fight med varandra.

Inledningsvis var den ena fågeln bara 50 meter från balkongen men innan jag hunnit få fram kameran så var de längre bort så bilderna är kraftig beskurna.
Du har visst inte fått ngt svar på flera dagar. ja det är havsörnar. den med vit stjärt är en av äldre modell. typ minst 5år gammal. den andra med mörkare stjärt är av yngre modell, dock ingen årsunge.

Med vänlig hälsning peter
 

gavia

Aktiv medlem
Tackar, jag föredrar digitala alternativ, tyvärr så var fageln.se nere, dock inte alltid lätt att hitta rätt där.
Du gör givetvis som du vill. men det ena utesluter inte det andra. en bok "ligger aldrig nere" det beror också på hur mkt man vill lära sig..just när det gäller fågel så är det långt ifrån bara dräktkaraktärer som kan ge hintar om vad som är viktigt vid artbestämning. jag märker att jag skådat mkt längre än dig. håller en hel del kurser, så lite kan du allt lita på mina ord...ha en fin kväll.

Med vänlig hälsning peter
 

zosma

Aktiv medlem
Du gör givetvis som du vill. men det ena utesluter inte det andra. en bok "ligger aldrig nere" det beror också på hur mkt man vill lära sig..just när det gäller fågel så är det långt ifrån bara dräktkaraktärer som kan ge hintar om vad som är viktigt vid artbestämning. jag märker att jag skådat mkt längre än dig. håller en hel del kurser, så lite kan du allt lita på mina ord...ha en fin kväll.

Med vänlig hälsning peter
Du kan säkert mycket mer om fåglar. Jag vet inte mycket om fåglar. Tycker det är kul att fota dom, och vill veta vad det är för art, men vet knappt någonting om dom. Så jag frågar gärna om hjälp att få reda vad det är för fåglar.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fågelguiden

Tackar, jag föredrar digitala alternativ, tyvärr så var fageln.se nere, dock inte alltid lätt att hitta rätt där.
Fågelguiden (den odiskutabelt bästa fågelboken) finns som app med både bilder och läten och möjlighet att jämföra liknande arter. Kan inte jämföras med sidan du nämnde.

Tillägg: Har testat fageln och visst funkar det hyfsat (långt ifrån alltid) men om du vill lära dig hur man skiljer arter som ser ungefär ut på samma sätt så gäller min rekommendation.
 
ANNONS