Annons

Tisdagsbilden #3

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristobal

Aktiv medlem
Inte menat som någon kritik mot varken person eller formatet på denna tråd, som jag förövrigt uppskattar mycket! 🙂
 

alfin

Aktiv medlem
Vad är det ni forumbildkritiker förbättrat gentemot de vanliga bildkommentarerna som florerar på bildgrupperna? Tycker det är samma "Fint", "Snyggt", "Tjusigt" etc som brukar vara kommentarer på publicerade bilder. Hade varit roligare om man fick lära sig lite bildkritik i sammanhanget. Nu är det precis samma sak som vanligt. Skillnaden är att bilderna publiceras i forumet istället för i bildgrupperna. What gives?
 

Kristobal

Aktiv medlem
Tanken är nog att när man har tid och möjlighet ge lite mer kritik än bara ”fint”, ”snyggt” osv. Och att ge en liten morot till att komma ut för att fota så man har något att publicera. intentionen förklaras ju tydligt i första inlägget. Blir rätt trevligt tycker jag, lite mer intimt än att bara publicera i bildforumet.
Men du har helt klart en poäng, så vad tycker du? Hur når vi mer bildkritik?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vad är det ni forumbildkritiker förbättrat gentemot de vanliga bildkommentarerna som florerar på bildgrupperna? Tycker det är samma "Fint", "Snyggt", "Tjusigt" etc som brukar vara kommentarer på publicerade bilder. Hade varit roligare om man fick lära sig lite bildkritik i sammanhanget. Nu är det precis samma sak som vanligt. Skillnaden är att bilderna publiceras i forumet istället för i bildgrupperna. What gives?
Det är en mjukstart. Jag har några ideer om en mall för att hjälpa till att ge lite mer formell bildkritik. Vi får se om och när det dyker upp.

Du är välkommen att ge bildkritik på det sätt du tycker är bäst.
 

alfin

Aktiv medlem
Vad handlar bilden om? Vad är syftet med bilden? Vad är det som ska förmedlas? Varför tog du bilden just så? Vad vill du påverka med bilden?

Personligen tycker jag man kan skita i alla tekniska aspekter kring bilden. Exponering, skärpa, beskärning, efterbehandling är ointressant. Sluta ange bländare och slutartid. Vad har ISO för intresse i sammanhanget?

Bildkritik är svårt. De som gått på våra fotoskolor har mycket bättre träning i bildkritik än vi vanliga självlärda amatörfotografer. Själv skulle jag gärna lära mig mer om just bildkritik. Det är tyvärr inget man lär sig genom att läsa bildkommentarerna på Fotosidan!
 

FiCa1

Aktiv medlem
Vad handlar bilden om? Vad är syftet med bilden? Vad är det som ska förmedlas? Varför tog du bilden just så? Vad vill du påverka med bilden?

1. "Vad handlar bilden om?" Tja? Inte har jag Svaret på det. Vad tycker du själv?
2. "Vad är syftet med bilden?" Tja, inte vet jag. Tyckte motivet såg intressant ut. Måste en bild ha ett syfte?
3. "Vad är det som ska förmedlas?" Herreminje! Inte vet jag det heller! En grafisk upplevelse av SOFOs själ möjligen?
4. "Varför tog du bilden just så?" Tja, varför inte?
5. "Vad vill du påverka med bilden?" Ditt estetiska öga möjligen.

/ mvh, FiCa1 Tisdagsbilden #3, bild #6 SOFO
 

alfin

Aktiv medlem
1. "Vad handlar bilden om?" Tja? Inte har jag Svaret på det. Vad tycker du själv?
2. "Vad är syftet med bilden?" Tja, inte vet jag. Tyckte motivet såg intressant ut. Måste en bild ha ett syfte?
3. "Vad är det som ska förmedlas?" Herreminje! Inte vet jag det heller! En grafisk upplevelse av SOFOs själ möjligen?
4. "Varför tog du bilden just så?" Tja, varför inte?
5. "Vad vill du påverka med bilden?" Ditt estetiska öga möjligen.
Dina svar säger kanske något om ditt bildskapande?
 

Kristobal

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt vitsen med att hålla på på detta sätt?
Om du alfin är intresserad av att utveckla bildkritiken på FS är du välkommen att delta i tråden på ett konstruktivt sätt. Att stövla in och bara kasta skit leder inte direkt till nåt gott.
 

alfin

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt vitsen med att hålla på på detta sätt?
Om du alfin är intresserad av att utveckla bildkritiken på FS är du välkommen att delta i tråden på ett konstruktivt sätt. Att stövla in och bara kasta skit leder inte direkt till nåt gott.
Nu är det jag som inte hänger med! Du menar att om jag eller någon annan diskuterar bilder utifrån andra utgångspunkter än de fina, vackra och snygga som du och andra uttrycker, så är det inte konstruktivt? Då stövlar man in och kastar skit? Kom igen grabben, vad var det i det jag sa som du inte gillade? Försök själv bemöta det konstruktivt!
 

Kristobal

Aktiv medlem
För det första är du ju inte med och diskuterar bilder? För andra har du en rätt så tråkig ton i dina inlägg. Vidare tycker jag att man kan uttrycka sig försiktigt om vad andra skapar. Tex den här tråden. Och du som är intresserad av kritik borde ju veta att man får balansera sin kritik en smula för att den ska nå fram till mottagaren. Din kritik av denna tråd är enligt min mening rätt så fokuserad enbart på det negativa.
Som exempel kan du ju se hur snabbt den här tråden ändrade riktning.
Jag håller med sig i sak om att vi säkert kan utveckla hur vi ger kritik men din attityd gör mig inte särskilt sugen på att fortsätta disskutera även om det gav mig lite nöje så här en fredagskväll. Du har blivit inbjuden till att vara med av flera av oss men det verkar inte vara av intresse. Jag tror att det hade blivit en intressant diskussion men jag tror kanske att de broarna är brända? Klumpigt, om det fanns en ärlig ambition att förbättra tråden.
Att du sen använder dig av den klassiska härskartekniken och kallar mig grabben och försöker läsa något mellan raderna i det jag skriver känns bara daterat och löjligt.
Det var allt jag hade att säga och jag ser min del i denna kvällsdebatt avslutad men du är mer än väl välkommen att fortsätta tills du tröttnar. Natti!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har du Alfin ett intresse av att tisdagsbilden ska bli intressantare så bidra med just dina frågor på bilderna. Lämna in egna bidrag som ger upphov till frågor. Det kan ta två vägar. Antingen brinner tråden ut inom några veckor/månader eller så börjar FS medlemmar hjälpa till. Inte minst de som efterlyser mer bilddiskussion och som har synpunkter på hur det bör gå till. Bidrar du med det du tycker saknas kanske det triggar någon annan att delta som ger dig något i sin tur. Jonas har gett oss en grund men hur den förvaltas är upp till alla på forumet som vill diskutera bild.
 

alfin

Aktiv medlem
Det var allt jag hade att säga
Ungefär så brukar det sluta när någon går i polemik men inte reder ut diskussionspunkterna. Håll dig till "snyggt", "fint" & "vackert" och lämna bildkritiken till dem som behärskar det bättre. Själv försöker jag lära mig av dem som kan och dit hör inte du!
 

alfin

Aktiv medlem
Har du Alfin ett intresse av att tisdagsbilden ska bli intressantare så bidra med just dina frågor på bilderna. Lämna in egna bidrag som ger upphov till frågor.
Det var ju precis det jag gjorde! Hur svårt kan det vara att ta till sig annat än beröm? Det kan väl inte vara positivt för bildskapandet att alla och envar skriver om hur "fin", "snygg" och "vacker" var och varannan bild är?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det var ju precis det jag gjorde! Hur svårt kan det vara att ta till sig annat än beröm? Det kan väl inte vara positivt för bildskapandet att alla och envar skriver om hur "fin", "snygg" och "vacker" var och varannan bild är?
Jag håller delvis med om din kritik och vi borde försöka utveckla gruppen mot lite vassare bildkritik och analys. Det är viktigt att hitta en bra och respektful ton. Därför tycker jag att vi tar det steg för steg. Annars blir det bara en massa tjafs och då försvinner allt intresse att vara med.

Jag tror att de andra två föreslog att du skulle delta i bildkritiken, men det ör naturligtvis frivilligt. Jag tror att alla vill samma sak, att diskutera och utvecklas som fotografer, så det är trist om det blir dålig stämning. Låt oss istället rikta energin framåt.

Häng med nästa vecka så får vi se om det går att ta det ett litet steg framåt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Som komplement till tisdagsbilden kunde man ha fredagsbilden. Fredagsbilden skulle ha ett tema och bedömningen blir till vem som tolkat temat bäst. Att det är fredagsbilden är att man kan behöva ha helgen för att ta bilden, eller så är det ok att använda äldre bilder om man redan har en passande? Kanske är det enklare att göra bedömning/jämförelse av bilder om det är inom samma kategori? Temat kan ju också vara en färg.....
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det var ju precis det jag gjorde! Hur svårt kan det vara att ta till sig annat än beröm? Det kan väl inte vara positivt för bildskapandet att alla och envar skriver om hur "fin", "snygg" och "vacker" var och varannan bild är?
Nej det är skillnad på att kritisera hur andra ger bildkritik jämfört med att ge egen kritik på bilder. I övrigt fick du det svar jag skulle skrivit av andre Jonas.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Många fina och intressanta bilder!
För mig som är rätt ny på detta med foto hade det varit lite intressant att veta hur varje fotograf tänkt själv inför sin komposition. Och hur denne redigerar bilden i efterhand. Himlarna till exempel. Hos mig har det varit så grått och regnigt hela veckan att jag undrar vart i världen ni varit för att fånga så nyansrika och storslagna solnedgångar.
Tänker att om man lär sig redigera är har man större möjligheter att skapa sin bild, utan att behöva vara lika beroende av det faktiska vädret. Även om grundförutsättningarna måste vara på plats, såklart.
Jag har inte redigerat fram en blå himmel och solen har gömt sig här i Linköping också :). Jag tog denna bild vecka 2 samtidigt med ”Entertainer”. Ville använda båda så nu ligger jag en vecka fel. Har vi fint väder nu i veckan så kommer det inte att synas i min bild som redan är tagen. Jag har däremot hittills tagit minst en bild för tisdagsbilden varje vecka. Lär snart hamna i fas igen när det kommer en stressig vecka. Känns som att det borde vara ok enligt reglerna för tisdagsbilden.

Solnedgången var nyansrik. Bilden direkt efter var en explosion i gulguldnyanser och var bättre men den sparar jag till annat tillfälle. Raw-bilden är dock lite dassig direkt ut från kameran som sig bör. Jag har sedan i konverteraren (LR) försökt få fram det jag upplevde på plats. Faktiskt har jag hållt igen lite på färger mm gentemot vad jag tyckte mig se därför att det i mitt tycke blir för mycket annars när vi presenterar bilder i 800px.
 

Marteric

Aktiv medlem
#7
Jäklar tänkte jag först. Jäklar tänker jag egentligen nu med. Väldigt snyggt, dimman tillsammans med de livlösa träden, färgskalan, känslan. Mycket fint. Både gillar och ogillar symmetrin. Den är intressant. Väldigt välkomponerat och fint disponerat. Lagom mycket av allt enligt mig. Nyfiken på vad tre exponeringar gör? Vad vinner man på det?
Grundexponeringen i sig är lite "grådassig". Jag använde den överexponerade bilden för att blanda det ljusa så att dimman blir mer vit än grå. För att få mer svärta och kontrast i träden använde jag den underexponerade bilden. Går antagligen att lösa på många olika sätt med en fil, men jag tycker mig ha bra kontroll med tre filer och jag slipper dra långt i reglagen i Camera RAW eller PS.
Tack för fin kommentar!
 

Hrafne

Aktiv medlem
#1 Du har lyckats fått till en riktigt intressant himmel. Jag gillar denna bilden mer än den du hade förra veckan då jag finner motivet mer intressant. Jag gillar hur man kan se raka linjer på horisonten och hur dessa även bryts upp av trädkronor till vänster. Jag hade hellre sett en riktigt sliten pick-up istället för den rena bilen som står där nu men det är inte alltid man har en pick-up med sig.

#2 Jag gillar den här bilden skarpt. Mycket action som döljs bakom alla vattendroppar. Om jag fick göra förändringar så skulle jag ha vridigt kameran så den bakre vänstra fågeln hamnar lite mer in i bilden.

#3 Trevlig bild som fångar två djur i rörelse. Jag gillar att du hållit tillbaka på färgerna på himlen. Känns som en sådan bild där man gärna leker loss för mycket och gör färgerna för intensiva. Tycker du har funnit en bra balans i den.

#4 Min egen. Jag hann inte ta mer än en bild ur denna vinkeln. Jag är missnöjd med att den bakre delen av busskuren inte är lodrätt utan lutar lite. Jag ville leka runt med oskärpan och målet med bilden var att väggen och de första istapparna skulle vara skarpa medans resten blurrades ut.

#5 Det här är min favorit för veckan. Älskar känslan av ensamhet. Jag börjar undra vad det är för utrymme som fotografen står i. Vad tittar barnet på. Vad finns utanför dörren mer än det lilla vi kan ana genom öppningen. Jag skulle ha testat att gå lite närmare, sänka kameran lite så man fick med lite mindre av mörkret på ovankant av bilden och se om det förändrar upplevelsen mycket.

#6 Det här är en bild som jag inte har öga för. Har väldigt svårt att se när den här typen av väggprydnader skulle göra sig bra på bild men jag tränar mig på det. Bra placering av bilden i bilden. Bra yta till höger, nederkant där det är ett vitt parti som låter ögat vila när det har tittat på allt annat som händer i bilden.

#7 Först älskade jag den här bilden men mitt intresse fångas inte av den så länge. Jag tror det har att göra med att det jag upplever som motivet i bilden, de små träden i mitten är för små i relation till träden som hänger in från kanterna. Jag vill fokusera på motivet i mitten men mina ögon kan inte vila där utan dras till kanterna på bilden. Jag funderar på hur bilden hade blivit ifall man haft mindre av kantträden och zoomat in lite på mitträden. Det är en väldigt bra bild och ett av mina favoritmotiv att fotografera själv.

#8 Jag tycker det fungerar bra med skärpan i förgrunden och hur du får mer oskärpa där bak. Det jag skulle ha gjort annorlunda är att sänka kameran lite så horisonten inte hamnar i bild. Jag har testat att hålla ett papper för så man bara ser mark och snödroppar och jag gillar det mer än när man ser lite av trädstammarna och lite av himlen. Jag längtar tills all snö smälter bort här så man kan ta lite bilder på vårblommor efter den här bilden.

#9 Den enda bilden som visar upp en vardagssituation och som känns som ett vardagsfoto. Fint ljus, jag gillar hur farfar/morfars ansikte fångar upp ljuset och skapar små skuggor. Möjligen blir det lite för ljust på vänstra pannan och barnens ansikten. Vad händer om man drar ner det lite i LR? Jag tänker på vintervandring, korvgrillning över en eld och varm choklad ur en kåsa när jag ser den här bilden. En mysig bild!
 
ANNONS