Annons

En konstig fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne33

Ny medlem
Hej!

Jag har en liten märklig fråga. Nu är det så att jag jobbar på en verkstad där vi bygger elskåp och vi har som rutin att alltid dokumentera våra färdiga produkter med bilder. Problemet är doc att dom kamrer vi har idag är väldigt gammal och väldigt använda vilket ofta resulterar i oskarpa suddiga bilder osv.

Jag har nu fått i uppgift att införskaffa 2 nya kamrer men kan absolut ingenting om det och våra behov är ju lite annorlunda mot någon som är ute å tar "normala" bilder så recensioner på tuben blir lite svårt relatera till.

Det jag är ute efter är en kamera som kan ta bra bilder även om vi skulle behöva ta med med en utsträckt en handad manöver 😁 alltså i skakiga förhållanden samt väldigt när gående bilder. Den ska helst va ganska kompakt tålig och ligga som högst 3-5 tusen om möjligt 😅 Om ni undrar något mer är det bara att fråga.

Mvh Danne
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag hade tänkt föreslå smartphone. Men dels manövrering med en hand och dels skakiga förutsättningar gör att jag tvekar.
Men bortsett från det, duger bildkvaliteten från en mobil för er?
 

Danne33

Ny medlem
Hej Petter.

Tack för ditt svar problemet med smartphone är ju doc att säg att vi inte ser kärmen när vi ska ta bilden tex i en vinkel så kommer det va svårt att hitta foto "knappen" på displayen gemfört med va du har på en kamera. Det är ett av bekymren med att ta med en telefon så jag skulle nog helt vilja köra med en kamera plus minska risken för att någon ska börja använda telefon till annat en just foton.
 

Loba

Aktiv medlem
Inget stativ utan kamera

Som sagt stativ plus en spegellös tex SONY 6400 x2 med olika linser ett zomm och ett macro 50 mm
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Det borde räcka med en liten kompaktkamera med bildstabilisering och skärm man kan vinkla.
T ex Sony DSC-HX90V eller Canon SX730 HS.
Lite över 3000 tror jag.
 

HenrikL2

Medlem
Hej!

Jag har en liten märklig fråga. Nu är det så att jag jobbar på en verkstad där vi bygger elskåp och vi har som rutin att alltid dokumentera våra färdiga produkter med bilder. Problemet är doc att dom kamrer vi har idag är väldigt gammal och väldigt använda vilket ofta resulterar i oskarpa suddiga bilder osv.

Jag har nu fått i uppgift att införskaffa 2 nya kamrer men kan absolut ingenting om det och våra behov är ju lite annorlunda mot någon som är ute å tar "normala" bilder så recensioner på tuben blir lite svårt relatera till.

Det jag är ute efter är en kamera som kan ta bra bilder även om vi skulle behöva ta med med en utsträckt en handad manöver 😁 alltså i skakiga förhållanden samt väldigt när gående bilder. Den ska helst va ganska kompakt tålig och ligga som högst 3-5 tusen om möjligt 😅 Om ni undrar något mer är det bara att fråga.

Mvh Danne
Se på denna, lite över budget men inte mycket.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/kompaktkameror/canon-powershot-g7-x-mark-ii

Henrik
 

janc

Aktiv medlem
Vet inte om den som fotograferar normalt har tillgång till en smartphone men ta i så fall med möjligheten att styra kameran via en app i beräkningen. Då kan man hålla kameran på bästa sätt för att dokumentera utan att man behöver ha möjlighet att samtidigt se sökare / skärm - det har man i appen.
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag tycker att det verkar som att ni behöver en kamera med en skärm som är vridbar i alla ledder för att kunna komma åt och se vad ni fotar. Så var det priset också. En kompaktkamera med vridbar skärm vore säkert det bästa. Men tyvärr brukar kompaktkamerornas skärmar bara gå att vrida i höjdled, inte i sidled vilket jag tror att ni skulle behöva.
En variant är en begagnad systemkamera typ Canon EOS 600D, 650D, 700D, 760D. De kan man få inom er budget med kitoptik. Deras skärmar går att vrida i alla riktningar.
Inte lika lätt och litet som en kompaktkamera men ett funkande koncept. Och i och med att de har lite större sensor än kompaktkamerorna klarar de dåligt ljus bättre också utan att det blir alltför grynigt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag fotograferar maskiner i allmänhet, och elskåp i synnerhet, titt och tätt. Nu råkar jag vara intresserad av fotografering också (annars hade jag inte skrivit här), så jag använder ofta Canon 1DX eller 1DX Mark II. Som objektiv blir det vanligen EF 11-24 mm f/4L USM, EF 16-35 mm f/2,8L II USM eller EF 100 mm f/2,8L IS macro USM. Går det inte att komma åt rakt framför elskåpen händer det att jag tillgriper TS-E 24 mm f/3,5L II, för att kunna lägga skärpeplanet parallellt med montageplåten.
Det är naturligtvis vild overkill för uppgiften, men nu råkar jag ha dem, så då kan jag lika gärna använda dem.

Det som däremot inte alls är overkill är blixtarna. Senast jag plåtade elskåp, vilket var i förrgår, körde jag med tre stycken Canon 600 EX-RT. En på kameran och två som hjälp vid sidan om.
Ska man kunna se komponentmärkingar och liknande även in i hörnen, vill det till att fördela ut ljuset ordentligt. Som själva kameran är nästan vad som helst idag dugligt nog, men belysningen får man lägga lite möda på, om det inte bara ska bli mörkt och murrigt här och där.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej Petter.

Tack för ditt svar problemet med smartphone är ju doc att säg att vi inte ser kärmen när vi ska ta bilden tex i en vinkel så kommer det va svårt att hitta foto "knappen" på displayen gemfört med va du har på en kamera. Det är ett av bekymren med att ta med en telefon så jag skulle nog helt vilja köra med en kamera plus minska risken för att någon ska börja använda telefon till annat en just foton.
Precis, det var därför jag inte föreslog smartphone. Jag frågade om bildkvaliteten från en sådan skulle duga ifall resten inte var ett problem. Svaret på frågan ger en fingervisning om hur dyr kamera ni behöver.

När det gäller tips om vinklingsbar skärm tror jag att ni klarar er utan det. Bra finess, men inte nödvändigt. Man kan sikta grovt och sedan ta flera bilder. Alltid blir någon bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej Petter.

Tack för ditt svar problemet med smartphone är ju doc att säg att vi inte ser kärmen när vi ska ta bilden tex i en vinkel så kommer det va svårt att hitta foto "knappen" på displayen gemfört med va du har på en kamera. Det är ett av bekymren med att ta med en telefon så jag skulle nog helt vilja köra med en kamera plus minska risken för att någon ska börja använda telefon till annat en just foton.
Välj någon kamera med vinklingsbar skärm så kommer ni nog att bli nöjda.

Här är en lista med exempel att kika på (och gärna till butik och känn på de för att se om de kan passa er):
https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/kompaktkameror?filter-filter_kompaktkameror=vinklingsbar+skärm&sort_by=price&view=grid
 

knobloch

Aktiv medlem
Hej Petter.

Tack för ditt svar problemet med smartphone är ju doc att säg att vi inte ser kärmen när vi ska ta bilden tex i en vinkel så kommer det va svårt att hitta foto "knappen" på displayen gemfört med va du har på en kamera. Det är ett av bekymren med att ta med en telefon så jag skulle nog helt vilja köra med en kamera plus minska risken för att någon ska börja använda telefon till annat en just foton.
På iphone kan man knäppa av bilden med volymknapparna på sidan av mobilen när man använder kameraappen. Vet inte hur det är med andra tillverkare, men just det där problemet med att hitta knappen på displayen borde inte vara ett problem i alla fall.
 

Danne33

Ny medlem
Tack så mycket för alla svaren och på så kort tid nu känner jag mig lite mer informerad och kan välja en kamera enligt era tips 😁
 
ANNONS