Annons

Integritetsproblem vid telefonanvändning

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Så problemet kanske inte upplevs av de flesta som ett problem idag men min poäng är att allt är riggat den dag någon slem regim skulle vilja dra i spaken och tillåta total samkörning med personnummer av något skäl. Det vanligaste sättet att gjuta olja på de vågorna av övervakningsnoja är väl att hävda att man inte har något att vara rädd för "om man har rent mjöl i påsen". Personligen gör jag mig inga som helst illusioner. Om vi lever i en så fullständigt riggad övervakningsmiljö som i Sverige så kan detta användas emot oss den dag någon finner skäl att göra så.
Ja, det är ju enkelt för staten att vid behov definiera om vad som är rent respektive smutsigt mjöl.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Redan på 80-talet satsade staten på datorer i skolan - det delvis bespottade COMPIS-systemet (Computer in School). Men jag hävdar än idag att det varken förr eller senare gjorts en mer ambitiös pedagogisk satsning på Datakunskap. Det fanns t.o.m. simuleringsprogram för samkörning av personuppgifter för att eleverna skulle lära sig förstå hur stat och myndigheter kunde använda samkörning för att exv. få koll på bidragsfusk av olika slag.

I mitten av 1980-talet satsade staten på att förkovra folket med en öppen mångsidig utbildning i Datakunskap som just hette Datakunskap. Det sändes TV-program och man kunde läsa kursens häften på distans och tenta om man ville det. En mycket viktig bit i denna var integritetsfrågan. Idag är den fullständigt överspelad av utvecklingen. Vi fick en Datainspektion som skulle hålla koll på företag, myndigheter och utvecklingen på området.

Datainspektionen kan idag bara konstera att det svenska folket fullständigt glömt integritetsdiskussionen och att det gladeligen låter registrera sig både på längden och tvären bara det kan kan få tillgång till en applikation som Facebook. Svårare var inte betänkligheterna och djupare satt inte inte-griteten. Det är rätt beklämmande ur ett demokratiskt perspektiv hur enkelt det gick. Datainspektionen har för längesedan upphört att vara något annat än en papperstiger. Den kan inte göra ett dugg åt en utveckling som är gränslös och knyter samman folk över hela Jorden i realtid.

Att jag 1989 lämnade mitt lärarjobb och istället började arbeta med IT, för att några år senare bli IT-utvecklare på heltid berodde helt på att jag insett att datorer var som inget vi tidigare sett. De stod snabbt klart redan då att de var ett trollspö eller möjligen en Swiss Army Knifes med helt oändliga möjligheter för datahantering och dataanalys och i förlängningen helt oändliga möjligheter att kontrollera och styra folk.

Sedan kom de smarta telefonerna som blev var mans egendom och fullbordade scenariot. Perfekt för staten då staten inte ens behöver betala för att förse hela folket med en elektroniska bojor - det gjorde vi så gärna själva, upprymda som vi var allihop över att fått en ny vuxenleksak som vi aldrig tröttnade på att leka med. Det här är en mer modern variant av en av mina kusiners cynismer från 70-talet. Han sade då: "Den svenska arbetaren gräver gärna sin egen grav - bara han får bra betalt".

För mig var det viktigt att vara så mycket subjekt jag kunde i den utvecklingen för att själv kunna bestämma hur mycket av detta jag var beredd att utsätta mig för. Det har dock idag visat sig att det blivit allt svårare att värna sin integritet idag och undvika integritetsintrång. Med de nya övervakningskamerasystemen kommer vi inte ens längre att behöva övervakas främst genom våra aktiva handlingar på Internet. Det räcker med att vi lämnar våra bostäder. Då har i allt väsentligt hela befolkningar fått en tvångströja på sig 24:7. Ska bli intressant att se när detta verkligen sjunker in på allvar och vilka effekter det får.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
En Tesla registrerar väl hur du kör bil som input i maskininlärning för att kontinuerligt förbättra autopiloten.
Insamlad data som kanske kan komma att användas till lite vad som helst.
Det är opt-in gällande att dela sin data för förbättring av maskininlärningen (videofilmer, kördata, etc.), och en annan opt-in för förbättring av kartdata (från/till Google).

Jag har själv aktivt valt att dela med mig av det (tycker det är kul då jag tidigare jobbat för ett annat bolag som forskar kring maskininlärning och bilar), men det är helt upp till var och en.

Men även med "opt-in" påslaget för att dela min data, så lagras den inte kopplat till mig föraren eller bilen (VIN, serienummer, etc), utan avpersonifieras helt.

Den mest personliga datan som jag troligen släpper ifrån mig från bilen är nog användningen av musik/underhållningsfunktionerna som Spotify, TuneIn, YouTube, Netflix, etc. (där jag är normalt är inloggad på mina vanliga användarkonton).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag gör ett inspel:

Det stora och rätt unika problemet med Sverige är att vi är verkligt extrema internationellt:

- Grundläget för vår unika naivitet internationellt sett är att vi länge levt i illusionen att staten är vår vän som nästan alltid vill oss väl. I de flesta andra länder är det inte så. Där VET folk ofta den hårda vägen att staten är kapad av särintressen och används för att gynna vissa gruppers intressen på de övrigas bekostnad. Det kan vara baserat på religion, tradition, etnicitet, knark, klass, pur ekonomi eller som i Kina - en bottenlös rädsla för den egna befolkningen, för att nämna de kanske vanligaste.

- För att effektivisera det offentligas arbete har vi som inget annat land (ja staten var ju god eller hur?) gått med på att registreras med en unik personlig kod. Det går ju lättare om bidragen hittar rätt och då inser även de missgynnade att det finns en poäng med registreringen. Den koden används i alla myndigheters databaser och den har spillt över även i mängder av privata sammanhang.

- För det tredje men inte sista så har vi nu fått stora privata aktörer såsom Google och Facebook som samlar in mer individdata än t.o.m. världens olika stater gör. Det innebär att staterna inte behöver göra det arbete de annars skulle blivit hårt kritiserade för politiskt. Min poäng är också att även svenska staten kan få tillgång till även detta data.

Dessutom har ju Facebook något den svenska polisen bara kunnat drömma om:
De sysslar sedan ett antal år med att bygga sociogram bakom gardinen för att hålla koll på vilka du umgås med. Facebook kan alltså göra detta ostört, något som det skulle ta hus i helvete om man kom på polisen att göra. Minns polisens kartläggning av romerna.

Är folk dessutom så korkade att de lägger upp bilder med EXIF och inte har slagit av platsloggning, så kan man utan problem kartlägga fullständigt hur individen brukar röra sig geografiskt.

- För det fjärde satt jag i GIS-gruppen i Stockholm och fick inblick i vad Stockholm nu har byggt i sina geobaserade system. Där kan man nu bara markera en geografisk yta i stan och se allt från fastighetsbeteckningar, vilka som bor i fastigheterna, vad de tjänar, vilka elskåp och ledningar som finns på den ytan, vilka borrhål man gjort m.m. m.m. När det gick upp för alla att det här kunde vara den verkliga bingon i händerna på exv. terrorister, så var man tvungen att koppla in SÄPO för att styra upp säkerhetsklassningen.

- På toppen av det så har man tvingat telebolagen att hamstra data om vem som ringer vem och var de befunnit sig när de ringt.

- Sedan det verkligt skrämmande: allt detta kan nås via samma Internet eftersom det ju är så praktiskt för de som brukar systemen. Vi har ju med erfarenheter bl.a. från skandalen på Transportstyrelsen också insett att myndigheterna inte har kompetens att skydda sina system från internationella intrång och ibland har man ju t.o.m. låtit icke säkerhetsklassad utländsk personal få tillgång till systemen och då sätts ju allt ur spel.


Så problemet kanske inte upplevs av de flesta som ett problem idag men min poäng är att allt är riggat den dag någon slem regim skulle vilja dra i spaken och tillåta total samkörning med personnummer av något skäl. Det vanligaste sättet att gjuta olja på de vågorna av övervakningsnoja är väl att hävda att man inte har något att vara rädd för "om man har rent mjöl i påsen". Personligen gör jag mig inga som helst illusioner. Om vi lever i en så fullständigt riggad övervakningsmiljö som i Sverige så kan detta användas emot oss den dag någon finner skäl att göra så. Data finns där, systemen finns där redan med ett undantag och algoritmerna och kunnandet för att processa "Big Data" finns där också. Det enda vi saknar nu för att vara helt kompletta är ett kameraövervakningssyetm a´ la Kina eller för den delen Israel . Tiden är väl snart moget för ett sånt också när allmänheten helt ruttnat på banditväldet i förorterna och skjutningar och sprängningar mest dagligen.

Gamla KGB, Hitler med sitt Gestapo och myndigheterna i DDR skulle fått ståpäls lite varstans om de haft tillgång till en bråkdel av vad svenska myndigheter har tillgång till idag. Upploppen i Hong Kong och Iran hade förmodligen kvävts i sin linda om man haft bråkdelen av de möjligheter som finns i Sverige att kontrollera folk.
Jag håller med att det finns många risker med både dagens informationssamhälle, och även att åsiktsfrihet och demokrati är långt ifrån någon självklarhet - ens i Sverige.

Finns gott om både åsiktsregistrering och maktmissbruk även här i Sverige (speciellt om man arbetar inom offentliga institutioner skall man nog vara extra försiktig).

Om jag minns rätt så tror jag att vi faktiskt backat något till det sämre på den punkten jämfört med tex. våra grannländer som Norge och Finland de senaste åren (men än så länge fortfarande klart mycket bättre än många andra länder).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är opt-in gällande att dela sin data för förbättring av maskininlärningen (videofilmer, kördata, etc.), och en annan opt-in för förbättring av kartdata (från/till Google).

Jag har själv aktivt valt att dela med mig av det (tycker det är kul då jag tidigare jobbat för ett annat bolag som forskar kring maskininlärning och bilar), men det är helt upp till var och en.

Men även med "opt-in" påslaget för att dela min data, så lagras den inte kopplat till mig föraren eller bilen (VIN, serienummer, etc), utan avpersonifieras helt.
[...].
Vi får väl se.

För inte så länge sedan var VW på rubrikerna sedan man fuskat med utsläppsvärden. Man hade helt sonika med avsikt programmerat bilens styrsystem att känna av ifall bilen var på utsläppsvärdestest, och i så fall styra om systemet så att utsläppen blev inom gränserna.

Men Tesla är såklart något helt annat. Finns inga vinstintressen och drömmar om genvägar där.
Och inga enskilda programmerare med egna små bakdörrar. Ingenting.

Microsoft var också i rubrikerna. Men det var längre sedan. Man trädde fram och kunde hjälpa till att spåra en brottsling eftersom man loggade datorididentitet och annat i de filer som skapas.
Amerikanska staten tackade för hjälpen men ålade också MS att ta bort den specifika loggningen. För inte ska man väl loggas i ett så fritt land? Vi får väl se hur det går nästa gång Amerikanska staten vill ha hjälp att spåra någon. Vilket företag som då plockar fram sina loggar.

Volvo har i många många år loggat färddata i sina bilar. Avsikten är att lära sig mer av de olyckor som inträffar. Hastighet exempelvis.
Loggat och klart. Sedan kan någon hitta nya användningsområden.
 

martinot

Aktiv medlem
Fusk finns potentiellt över allt. Även hos statsmakter, myndigheter och andra organisationer. Även hos individer.

Inget nytt, och inte direkt kanske heller relevant (tills att det är aktuellt).

Skall vi hela tiden kommer ner dit om precis allt, så kan vi i princip lägga ner alla diskussioner.

Att subjektivt relativisera allt ger knappast något värde.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi får väl se hur det går nästa gång Amerikanska staten vill ha hjälp att spåra någon. Vilket företag som då plockar fram sina loggar.
När polisen ville ha hjälp av Apple att bryta sig in i en av mördarnas telefon efter massmordet i San Bernardino 2015 så var Apple ganska ovilligt att hjälpa till.

Om jag minns rätt gjorde sedermera Apple det omöjligt för dem själva att kracka sig in i en Appletelefon, men det har jag inte någon referens till.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
tex
Var du jobbar.
Vilket dagis du lämnar på.
Kan bli riktigt intressant om vi kopplar ihop det med VAD man jobbar med.
Nu tog du frågan ur sitt sammanhang.
Att någon kinesisk informationsbyrå sitter och följer loggar avseende positionen och sim-kortsnumret när en kinesisk mobil slås på i Norge blir fortfarande gulligt. Vilka slutsatser kan analytikern dra?

Vad jag förstår så har inte den kinesiska myndigheten kopplingen mellan sim-kortnummer och abonnemang. De vet alltså inte vem som har abonnemanget. Så det enda de vet är att en telefon är på en bostadsadress över natten, stannar till utanför ett dagis på morgonen och befinner sig sedan på en arbetsplats fram till kvällen. Det blir ju ungefär lika spännande som att GPS-spåra en buss i lokaltrafiken.

Visst, med tillgång till flera register kan man samköra och få reda på massor. Men vilka norska register har kina tillgång till och hur intresserade är de av en norsk medborgare. Och finns det inte i så fall bättre sätt att spåra den norrmannen. Genom hans digitala spår i sociala medier exempelvis)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det tog mig 20 s att slå på vem som äger dels vårt eget och grannens hus hos fastighetsregistret.

Men det är bland det sista man gör.

Det första är att spåra vilka mobiler som kliver in i känsliga militära anläggningar.

Andra är att se var de bor.

Tredje vad de heter.

Fjärde vilket dagis de använder.

Det är mycket billigare att slå ut stridspiloter på marken...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du citerar fel person.
Men jag förstår fortfarande inte vad en tråd om läckande datauppgifter har o göra med att folk inte betalar sina fakturor.
 

afe

Aktiv medlem
Det var ännu enklare att slå ut piloterna på marken förut, när "rullan" fanns och var offentlig. När jag var i Flygvapnet (slutet av 80-talet) var det många piloter och andra anställda med känsliga uppgifter som besöktes av "polska tavelförsäljare", och varje gång vi hade övningar stod det TIR-skyltade långtradare lite här och var i trakterna kring berget.

Visst är det så att våra mobiler kan sprida mer än vi är medvetna om eller vill sprida, och det är ju upp till var och en av oss att avgöra hur mycket vi vill dela med oss av.
 
ANNONS