Annons

Varför kalibrerar man skärmen, dyrt & onödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Varför skulle det vara trevligare med en okalibrerad skärm när du kör sådana program?
Blåsticket beror på att det är behagligare att arbeta med.
Tillverkarna ställer därför allt som oftast in skärmarna med ett visst blåstick.

Därför så ger nästa alla skärmar fel vitbalans när det är "default"-inställda.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du kan ju kalibrera en skärm att ha 5000 K, gamma 1,8, en vitluminans på 80 cd/m2 och en svartluminans på 0,5 cd/m2. Eller 7000 K, gamma 2,2 och max vitluminans och minimal svartluminans. Att en skärm är kalibrerad behöver inte innebära att den har visa på förhand bestämda värden. Den kan ju faktiskt kalibreras just för kontorsmiljö.
Minst 90% av alla skärmar saknar fullgoda/helt många av dessa inställningsmöjligheterna.
Alla Appleskärmar t.ex har bara ljusstyrka och kontrast.
Därför måste man profilera dom flesta skärmarna och det är otroligt svårt att göra utan ett mätverktyg (typ spider).

/Karl
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Minst 90% av alla skärmar saknar fullgoda/helt många av dessa inställningsmöjligheterna.
Alla Appleskärmar t.ex har bara ljusstyrka och kontrast.
Därför måste man profilera dom flesta skärmarna och det är otroligt svårt att göra utan ett mätverktyg (typ spider).

/Karl
Tro mig, jag är väl medveten om detta ... :)

Men det jag och Stefan skrev om var att framtida skärmar sannolikt kommer att ha automatisk kalibrering inbyggd, och jag kan inte se att den saken skulle vara negativ för dem som arbetar i Word/Excel - eftersom man inte med nödvändighet behöver kalibrera skärmar för just fotobruk. Man kan kalibrera en skärm med vilka mål man vill. Det är i mångt och mycket det som är poängen med kalibrering - man kan själv bestämma vilka egenskaper ens skärm skall ha.

Så jag vidhåller att vi framöver kommer att se skärmar med automatisk kalibrering inbyggt i skärmen och att det är en positiv utveckling - vad man än använder skärmen till.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Blåsticket beror på att det är behagligare att arbeta med.
Tillverkarna ställer därför allt som oftast in skärmarna med ett visst blåstick.

Därför så ger nästa alla skärmar fel vitbalans när det är "default"-inställda.
Jag är inte säker på att jag håller med. Jag tog för skojs skull och ställde samman de färgtemperaturer jag mätt upp hos olika skärmar. Nu hade jag tyvärr bara mätdata för 120 skärmar här hemma (har ungefär lika många till på jobbet :) Men, snittvärdet för färgtemperatur hos de 120 skärmarna från alla upptänkliga märken, i alla upptänkliga prisklasser, med fabriksinställningar, ligger på strax över 6400 K och spannet är mellan 5600 K och 8100 K.

Jag skulle säga att det är precis lika vanligt med lite vamrosa som blått, medan en mindre del av skärmpopulationen mer drar åt varmgult eller kallgrönt. Det finns inte heller några distinkta mönster så att vissa tillverkare konskevent kör med blåton och andra med rosa. Det varierar över tid och man kan säga att vissa tillverkare haft sina rosa eller (likt Picasso :) blå perioder.

En annan observation är att variationen är mycket mindre idag än den brukade vara. Idag håller sig majoriteten av skärmar, oavsett märke och prisklass, mellan 6200 och 6700 K, för några år sedan var det inte ovanligt med allt från 5500 till 7500 K.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tro mig, jag är väl medveten om detta ... :)

Men det jag och Stefan skrev om var att framtida skärmar sannolikt kommer att ha automatisk kalibrering inbyggd, och jag kan inte se att den saken skulle vara negativ för dem som arbetar i Word/Excel - eftersom man inte med nödvändighet behöver kalibrera skärmar för just fotobruk. Man kan kalibrera en skärm med vilka mål man vill. Det är i mångt och mycket det som är poängen med kalibrering - man kan själv bestämma vilka egenskaper ens skärm skall ha.

Så jag vidhåller att vi framöver kommer att se skärmar med automatisk kalibrering inbyggt i skärmen och att det är en positiv utveckling - vad man än använder skärmen till.
Problem nummer 2 gällande kalibrering är väl att det finns flera standarder att kalibrera mot.

/Karl
 

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Tomasz, våra åsikter går nog lite isär;)

Fram till dess tänker jag nog inte kalibrera något, jag har ännu inte upplevt något problem med färgfel som jag inte klarat av med de medel jag har.
...Men det kan nog bero på att jag fick en riktig kalldusch igår då jag satt & kollade runt lite på FS fr en annan dator. Fick för mig att jag skulle kolla en grej på en bild som jag själv hade tagit tidigare & klickade mig alltså fram dit & hajade liksom till vid anblicken! Min bild som jag tyckte var rätt varm i färgen eller iaf gick lite mot det lilarosa hållet såg definitivt inte ut som jag mindes den! Istället var den snarare lite mer gulgrön - inte så lustigt! Har länge "tänkt att jag ska ta & kalibrera skärmen" men det var alltså först igår som
jag insåg hur akut läget var!!!

Men det är väl bara att gratulera om du inte känner likadant för då slipper du ju lägga pengar på den grejen iallafall;)

Mvh/ MB
 

Falumas

Aktiv medlem
Inte när det gäller grafisk produktion, där finns en standard.

Stefan
I Sverige finns en, i Tyskland, Österike och Schweiz en annan; gällande andra länder vet jag inte.
Sverige har dock för det mesta den internationella standarden, sorgligt nog brukar Sverige ofta vara ensamt om det.

/Karl
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Problem nummer 2 gällande kalibrering är väl att det finns flera standarder att kalibrera mot.

/Karl
Det kan man se som ett problem -- eller som en möjlighet :)

Jag kan inte se att det skulle vara sämre än dagens situation då extremt få skärmar (om vi ser till alla skärmar, hemma, på kontor, hos bildmänniskor) är kalibrerade.

I framtiden har man kanske några enkla val: skall min skärm vara optimerad för generellt kontorsbruk? Eller spel? Eller grafiskt arbete enligt den i Sverige förhärskande standarden? Inga problem, bara välj och skärmen håller sig sedan korrekt kalibrerad efter det du valt. Plus att du sannolikt har ett eget läge där du sätter dina egna godtyckliga målvärden för kalibreringen.

Sedan kommer givetvis skärmar i olika prisklasser har olika precision i sina kalibreringar, men jämfört med nuläget där kanske några få procent av alla skärmar som är i bruk regelbundet kalibreras så blir det hur som helst en gradvis förbättring av hur färger visas. Fler och fler kommer att se bilder med de färger som bildskaparen avsåg.
 

Sahlen

Aktiv medlem
Det här är mycket intressant. Tycker i alla fall jag med ett ganska nytt intresse för foto och grafik.

Finns det några enkla riktlinjer för exempelvis den internationella standarden gällande vitpunkt, gammavärde osv? Jag har just nu ingen möjlighet till kalibrering/profilering så det vore bra om jag kunde få lite mer att gå på.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det här är mycket intressant. Tycker i alla fall jag med ett ganska nytt intresse för foto och grafik.

Finns det några enkla riktlinjer för exempelvis den internationella standarden gällande vitpunkt, gammavärde osv? Jag har just nu ingen möjlighet till kalibrering/profilering så det vore bra om jag kunde få lite mer att gå på.
ISO 3664:2000 är den standard som gäller internationellt. http://www.shriro.com.hk/downloads/files/Just_ISO3664.pdf är inte standarden, den kostar en del att få ta del av, men är en sammanställning av den.

Stefan
 

Falumas

Aktiv medlem
I framtiden har man kanske några enkla val: skall min skärm vara optimerad för generellt kontorsbruk? Eller spel? Eller grafiskt arbete enligt den i Sverige förhärskande standarden? Inga problem, bara välj och skärmen håller sig sedan korrekt kalibrerad efter det du valt. Plus att du sannolikt har ett eget läge där du sätter dina egna godtyckliga målvärden för kalibreringen.
Det finns redan sådanna skärmar, men att alla skärmar i framtiden skulle komma med inbygd hårdvarukalibrering betvivlar jag. Jag tror inte att man kan hoppas på mer än att tillverkarna kommer lägga in ett antal godtycktliga profiler i skärmen och dom skulle jag inte hoppas allt för mycket på.
Sorry att jag är lite pessimist här, men jag tror inte detta är ett köpargument för 95% av dom som köper en skärm. Att däremot jag själv och en stor del av dom andra här på FS ingår i dom sista 5% betvivlar jag inte det minsta. Vi kommer nog trots allt även i framtiden få öppna plånboken lite mer än medelsvensson när vi köper skärmar.

/Karl
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det finns redan sådanna skärmar,
Vilka då?

men att alla skärmar i framtiden skulle komma med inbygd hårdvarukalibrering betvivlar jag.
Inte alla, men många, och en del av dem inte speciellt dyra utan i det segment man idag ofta kallar "kontorsskärmar", dvs skärmar som är lite mer påkostade utan att vara direkt dyra.

Det kommer alltid att finnas och säljas skärmar vars huvudargument är just att de är billiga - som alla de tn-baserade 19-, 20- och 22-tummare du idag ser hos SIBA, Onoff mfl.

Men det finns och en stor marknad för företagsskärmar som har de där små med bra finesserna: höj- och sänkbar, dubbla ingångar, lite mer påkostad panel (idag ofta pva). Kort sagt, kontorsskärmar, sådana som många fotoentusiaster köper eftersom de just har en bättre panel utan att för den sakens skull kosta skjortan. Här kommer vi att få automatisk och inbyggd kalibrering.

Sedan har vi alla specialskärmar av olika slag - bland annat de grafik- och redigeringsskärmar som de flesta av oss här på Fotosidan önskade att vi hade råd med. De som redan idag har så kallad hårdvarukalibrering. Det är antagligen här inbyggd kalibrering först dyker upp, men sedan sprider det sig till kontorsskärmarna.

Jag tror inte att man kan hoppas på mer än att tillverkarna kommer lägga in ett antal godtycktliga profiler i skärmen och dom skulle jag inte hoppas allt för mycket på.
Sorry att jag är lite pessimist här, men jag tror inte detta är ett köpargument för 95% av dom som köper en skärm. Att däremot jag själv och en stor del av dom andra här på FS ingår i dom sista 5% betvivlar jag inte det minsta. Vi kommer nog trots allt även i framtiden få öppna plånboken lite mer än medelsvensson när vi köper skärmar.

/Karl
Vi kommer alltid att ha de som köper de billigaste skärmarna, det är en stor grupp, men inte 95 %.

Tänk på att företag är mycket stora köpare av skärmar och att de ofta köper mer påkostade varianter, de så kallade kontorsskärmarna jag beskrev ovan. De här skärmarna utgör ingen liten del av marknaden. Här konkurrerar man med prestanda av olika slag - dels ergonomi-faktorer av olika slag, men tidvis finns det någon enskild prestandafaktor som blir ett buzzword: ett tag var det svarstider, storlek har hela tiden funnits som ett argument och just nu verkar färgrymd ha blivit den nya svarstiden - en siffra man gärna slänger fram som ett köpargument. Trots att få av köparna har så där riktigt klart för sig vad vare sig svarstid eller färgrymd egentligen är :)

Det finns en stor marknad för skärmar som har den senaste finessen, vad det nu än må vara - och där kommer vi förr eller senare att se automatisk och inbyggd kalibrering. Det eftersom det går att göra, det kommer i framtiden inte vara allt för dyrt och eftersom det alltid fins någon tillverkare som inför saker som särskiljer dem från förra årets modell och från konkurrenterna. Sedan om finessen blir populär måste andra hänga på - konkurrens fungerar som terrorbalans ibland :)

Men först kommer sådan här inbyggd och automatiserad kalibrering dyka upp i de dyra proffsskärmarna, sedan i de inte lika dyra entusiastskärmarna - underskatta inte storleken på den marknaden, det är många runt om i världen som skaffat kameragrejer för 10-20-30-tusen som hobby och gärna några tusen på en skärm som framhålls som bra. Strax efter att de fått finessen med automatisk inbyggd kalibrering kommer det till alla de lite mer påkostade företagsskärmarna, de som idag säljs för fyra, fem tusen kronor. Sedan kan det mycket väl, om tekniken blir riktigt billig, till slut dyka upp även relativt billiga skärmar, de som vi idag betalat mellan två och tre tusen för.

Hade någon för några år sedan sagt att man skulle kunna köpa en 22-tums bredbildsskärm för 1500 kr inklusive moms hade många förståsigpåare skrattat på sig. Jag minns fortfarande argument jag hörde bara för knappt tio år sedan om att 17- och 19-tummare med 1280x1024 nog var de största lcd-skärmar man skulle få se till priser som var åtkomliga för konsumenter.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Enligt min leverantör på NEC så levereras 65-85% (beroende på prisklass) av alla skärmar till företag, inte till privatpersoner. Kanske inte så konstigt när man betänker de totala omsättningarna på kontor/industri/reklam osv...

Den enda sidan som domineras av "billigaste-möjliga" är privatsektorn med Siba-OnOff-ElGiganten som exempel på leverantörer. Ekonomiskt sett är den ganska liten för tillverkarna. Framför allt tar den inte deras verksamhet framåt på något sätt, den är snarast ett sätt att krama det allra, allra sista ur gårdagens produktionsmaskiner - så länge de lever.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Enligt min leverantör på NEC så levereras 65-85% (beroende på prisklass) av alla skärmar till företag, inte till privatpersoner. Kanske inte så konstigt när man betänker de totala omsättningarna på kontor/industri/reklam osv...

Den enda sidan som domineras av "billigaste-möjliga" är privatsektorn med Siba-OnOff-ElGiganten som exempel på leverantörer. Ekonomiskt sett är den ganska liten för tillverkarna. Framför allt tar den inte deras verksamhet framåt på något sätt, den är snarast ett sätt att krama det allra, allra sista ur gårdagens produktionsmaskiner - så länge de lever.
Hej!

Proportionerna mellan konsumentsälj och b2b-sälj varierar nog ganska kraftigt med leverantör, jag kan mycket väl tänka mig att Nec har 65-85 % av sitt sälj till företag -- men att till exempel Acer, Asus, Benq och andra inte helt små leverantörer det har motsatta förhållandet.

Men allmänt sett håller jag helt med dig, det är business-skärmarna, kontorsskärmarna och allt vad de kallas som är den ekonomiska ryggraden för skärmtillverkare. Där är marginalerna större och dessutom sker ofta försäljning i klump eller via ramavtal och liknande så säljkostnaden per skärm är lägre.

Det mesta av den tekniska utvecklingen på skärmsidan sker antingen i de avancerade skärmarna (grafiska skärmar, medicinskärmar osv) eller på TV-sidan. De tekniska lösningar som visar sig fungera bra där, både tekniskt och ekonomiskt, flyter efter ett tag över till volymsegmentet med skärmar för företag och sedan, kanske och efter lång tid, i de billiga konsumentskärmarna.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Brukar inte de billigare varorna på Siba, OnOff mfl dessutom vara av lite äldre varianter. Elgiganten säljer ju tex D40 för struntsummor och den har slutats tillverkats sedan länge.

Vad jag vill säga är att Siba mfl ofta köper upp restpartier av utgående modeller som de kränger till riktigt låga priser. Svensson ser bara att 22 tums skärmen kostar 2000 spänn jämfört med 5000 på den "seriösa" handlaren runt hörnet. Det här är väldigt vanligt inom TV-skärmar. De som säljs för lågpris är "alltid" en eller ett par generationer gamla.
 
ANNONS