Annons

35 mm f/1,8 - fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Varför skulle du inte? Det ser ut som om objektiv frontfokuserar en aning på högra sidan, men det beror på att du inte har kamerans sensorplan exakt vinkelrätt mot fokuspapperet.

Har du symptom på att allt inte står rätt till?

Tänk på att man gärna pixelpipar extra mycket med ett nytt objektiv.

Per.
 

Janne B

Aktiv medlem
Jag förstår inte, vad menar du. Fokus verkar ligga spik och jag ser ingenting anmärkningsvärt på min skärm. Kanske du skulle förklara vad det är vi förväntas upptäcka? Skärpan är väl ok med tanke på att den är tagen på 1,8.......det är ingen Zeiss du testar.
Mvh
JB
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ja jag får hålla med, det ser inte ut som något att oroa sig över.

Fokusplanet ligger från 4 mm på vänster sida och från 6-7 mm på höger sida, men för att kunna avgöra vad det beror på vill det nog till mer än en bild på ett papper på ett köksbord. Kan du göra om det många gånger med liten spridning mellan resultaten och konsekvent samma fel, då kanske det går att säga något, men inte nu.

Dessutom, är inte felet större än så vill det mycket till för att komma till en situation där du kommer att märka av det i verkligheten. Det kräver ju nästan att du ställer upp kameran på stativ med vinklar och linjaler om det krävs så hög noggrannhet.

45° är förstår väldigt varmt, låt grejerna svalna lite så ska du se ;-)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det ser ut som att du har justerat vridningen efter papperets överkant. Tänk bara om kameran inte är 100% horisontell, då kommer ju vridningen i sidled att bli fel och fokusplanet blir snett.

Så är det alltid när man köpt något nytt, speciellt om det är begagnat och man tror att man blivit lurad ;-)

Jag tror du ska vara jättenöjd efter att ha sett de andra bilderna!
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Skall jag vara nöjd med detta?

Taget med kamera på stativ @ f/1.8, ca: 45 grader

http://img577.imageshack.us/img577/6145/dsc094301.jpg [1.8mb]
Det är det riktigt korta skärpedjupet just på f/1.8 med 35:an...Jag har samma objektiv. Skärpan ligger precis nästan bara där kameran har fokuserat....bländare 1.8 blir inte särskilt användbar i en fotosituation som den bilden visar...dvs. nära inpå & vinklad.

Testa att fota ett landskap på långt avstånd på bländare 1.8, så får du ett helt annat resultat, när det gäller skärpan.

35mm på DX motsvarar ju 50mm på fullformat, men objektivets egenskaper blir lite annorlunda, som jag fattat det...

/John
 
ANNONS